Persoonlijke toevoeging

Curie

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Curie »

ejvl schreef:Een predikant is altijd te gast in de kerk. Kerkenraad beslist en is verantwoordelijk over alles. De predikant had denk ik niet benaderd te hoeven worden maar de kerkenraad. Die overlegd met de predikant.
Tenzij het de plaatselijke predikant is, dan maakt hij waarschijnlijk deel uit van de kerkenraad.
Curie

Re: RE: Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Curie »

-DIA- schreef:
Pimpelmees schreef:
-DIA- schreef:
Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.
Inderdaad.
Ederveen = gemeente Ede = Gelderland
Zoiets gaat niet altijd op

Bornerbroek = gemeente Almelo (Overijssel) en niet zoals het (naar mijn gedachte) logischer was: gemeente Borne.
Dat was het wel, maar de gemeentelijke herindelingen houden helaas geen rekening met historische verbanden, en gaan wat dat betreft als een olifant door de porseleinkast, niets en niemand in hun drang naar schaalvergroting ontziend. Dit is maar één voorbeeld, er zijn veel meer dergelijke gevallen.
In dit geval niet. Ederveen is historisch onderdeel van provincie Gelderland en gemeente Ede.

De provinciegrenzen liggen overigens wel wat vreemd hier. Als je in rechte lijn van west naar oost gaat, beginnend in Woudenberg (Utrecht), kom je vervolgens in Scherpenzeel (Gelderland), Renswoude (Utrecht) en vervolgens in Ederveen (Gelderland). Ook hier wilde men in het verleden geen rekening met historische verbanden houden tijdens de mislukte fusie tussen Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude, waarbij de provincie grens verlegd zou worden en Scherpenzeel dan onderdeel van Utrecht zou geworden zijn.
ejvl

Bericht door ejvl »

Curie schreef:
ejvl schreef:Een predikant is altijd te gast in de kerk. Kerkenraad beslist en is verantwoordelijk over alles. De predikant had denk ik niet benaderd te hoeven worden maar de kerkenraad. Die overlegd met de predikant.
Tenzij het de plaatselijke predikant is, dan maakt hij waarschijnlijk deel uit van de kerkenraad.
Dat is in dit geval niet.
En dan nog is de kerkenraad verantwoordelijk. Als bij een eredienst de ouderling de predikant een hand geeft draagt hij de verantwoording over aan de predikant, als de predikant klaar is, wordt deze weer teruggegeven, uiteraard met bijbehorende zegengroet.
Zie http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/157 ... ouderling/

Natuurlijk zal er bij een vaste predikant altijd een samenwerking moeten zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:Ook al zou er een goede reden voor zijn die gerespecteerd behoort te worden vind ik het nogal kil en afstandelijk van een d.s dat die dan verder niets meer van zich laat horen.
Gebrek aan openheid en toegankelijkheid is juist wat kerken (welk verband dan ook) vandaag de dag behoren te vermijden.
En dit heeft dan geenszins met toegeeflijkheid aan wereldse dingen te maken maar gewoon met goede open communicatie.

Ik heb persoonlijk wel een mening over de zaak, al kan ik ook het argument respecteren dat het weinig zin zou hebben om een kerk te bezoeken indien we er allemaal onze ''verzoeknummers'' zouden kunnen laten ''draaien''
Als we zelf tucht en regels zouden gaan bepalen kunnen we net zo goed allemaal thuislezer worden.
Echter, het ging hier duidelijk niet om een eis maar om een keurig net verzoek, vragen moet kunnen en dan verdient dat ook gewoon een fatsoenlijk antwoord met uitleg.
Ik ben het hier wel mee eens. Kerkenraden in de gereformeerde gemeenten zijn in het algemeen ontzettend bang om af te wijken van wat gebruikelijk is. Je krijgt zomaar een boze en rigide broeder uit een ver gelegen oord aan de telefoon die probeert druk uit te oefenen om de ´afwijking´ zo snel mogelijk te ´herstellen´.
Paal

Bericht door Paal »

Dodo schreef:Ik snap het wel, eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de kerkenraad besloten dat er alleen psalmen 1773 gezongen worden in alle diensten.
Dus houdt de dominee zich daar aan. Geen andere psalmen, geen psalmen in een andere taal, geen vrije liederen.
Het is nu eenmaal zo dat van het een het ander komt. De een wil een Engelse psalm, de volgende een Engels bijbellied, de derde heeft een zangeres in de familie die zo mooi kan zingen en mag ze een solo doen?
Dus afspraak is gewoon afspraak. Dat kan geen verrassing zijn voor de gemeenteleden.
Eindelijk iemand die het begrijpt. Logisch toch. Gewoon niet aan beginnen. Zing gewoon wat daar de gewoonte is en pas je aan.
DDD

Bericht door DDD »

Een onderdeel van de vraag was volgens mij het onfatsoen van de dominee. Dat heeft met het beleid van de kerkenraad niets te maken.
Paal

Bericht door Paal »

DDD schreef:Een onderdeel van de vraag was volgens mij het onfatsoen van de dominee. Dat heeft met het beleid van de kerkenraad niets te maken.
Niet nodig. Hij heeft aangegeven dat alleen 1773 gezongen mag worden. Zie daar de regel en tegelijk de reden. Klaar.
Als je uit het gehele land verantwoordelijkheid moet gaan afleggen aan niet-leden over je kerkenraadsbeleid...nooit aan beginnen. Niets met fatsoen te maken. Geantwoord en klaar.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik snap het wel, eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de kerkenraad besloten dat er alleen psalmen 1773 gezongen worden in alle diensten.
Dus houdt de dominee zich daar aan. Geen andere psalmen, geen psalmen in een andere taal, geen vrije liederen.
Het is nu eenmaal zo dat van het een het ander komt. De een wil een Engelse psalm, de volgende een Engels bijbellied, de derde heeft een zangeres in de familie die zo mooi kan zingen en mag ze een solo doen?
Dus afspraak is gewoon afspraak. Dat kan geen verrassing zijn voor de gemeenteleden.
Dat is niet waar Dodo. Hoe kun je weten welke regels er zijn in een andere gemeente - van hetzelfde kerkverband?
Dat zul je dan eerst moeten vragen.
Als mijn zusje dit antwoord had gekregen, dus heel simpel met een argument, was het gewoon klaar geweest.
Ik was bij een huwelijksdienst in onze eigen CGK, daar mocht de fotograaf wat foto's schieten tijdens de dienst, maar in de CGK kerk iets verderop mocht dat absoluut niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Paal schreef:
DDD schreef:Een onderdeel van de vraag was volgens mij het onfatsoen van de dominee. Dat heeft met het beleid van de kerkenraad niets te maken.
Niet nodig. Hij heeft aangegeven dat alleen 1773 gezongen mag worden. Zie daar de regel en tegelijk de reden. Klaar.
Als je uit het gehele land verantwoordelijkheid moet gaan afleggen aan niet-leden over je kerkenraadsbeleid...nooit aan beginnen. Niets met fatsoen te maken. Geantwoord en klaar.
Onzin. Als er naar een reden gevraagd wordt is het algemeen fatsoenlijk dit uit te leggen. Dat een predikant niet direct tijd heeft dit te doen per mail kan ik nog begrijpen, daarom zei ik ook eerder, bel hem gewoon op of maak een afspraak.
Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar als je ze iets verbied of zegt wat een regel is, leg jij hopelijk toch ook uit waarom die regel er is?
Dat de predikant niet direct op mail reageert is niet per definitie onfatsoenlijk, als hij die helemaal niet zou doen op geen enkele manier, wel.
Paal

Bericht door Paal »

ejvl schreef:
Paal schreef:
Onzin. Als er naar een reden gevraagd wordt is het algemeen fatsoenlijk dit uit te leggen. Dat een predikant niet direct tijd heeft dit te doen per mail kan ik nog begrijpen, daarom zei ik ook eerder, bel hem gewoon op of maak een afspraak.
Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar als je ze iets verbied of zegt wat een regel is, leg jij hopelijk toch ook uit waarom die regel er is?
Dat de predikant niet direct op mail reageert is niet per definitie onfatsoenlijk, als hij die helemaal niet zou doen op geen enkele manier, wel.
Hij heeft toch aangegeven dat alleen 1773 gezongen mag worden, en niet engels en geen andere dingen. Nou dan is dat de gewoonte.
Alsjeblieft zeg. Mijn kinderen leg ik dat uit ja maar niet aan alle kinderen uit de straat
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Dat is niet waar Dodo. Hoe kun je weten welke regels er zijn in een andere gemeente - van hetzelfde kerkverband?
Dat zul je dan eerst moeten vragen.
Als mijn zusje dit antwoord had gekregen, dus heel simpel met een argument, was het gewoon klaar geweest.
Ik was bij een huwelijksdienst in onze eigen CGK, daar mocht de fotograaf wat foto's schieten tijdens de dienst, maar in de CGK kerk iets verderop mocht dat absoluut niet.
In de meeste protestantse gemeentes werkt het zo dat de gemeentes zelf behoorlijk autonoom zijn. Binnen de kaders van het landelijk verband is er behoorlijk wat bewegingsvrijheid. Het grootste voorbeeld is wel de PKN. Maar bij de CGK zal dat niet heel veel anders zijn. Wees er blij om! En vraag gewoon even aan de plaatselijke gemeente wat wel en niet kan. Mocht je dat niet bevallen, dan ga je naar de gemeente een plaats verderop. Maar over het algemeen denk ik, dat het goed is dat je je gewoon voegt naar de regels van de gemeente, zeker in dit soort kleine dingen. Dan zingen de kinderen op de receptie toch een engelse psalm?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

Om eerlijk te zijn, ben ik er ook voor om niet van de normale lijn af te wijken tijdens huwelijksdiensten. Het is mooi als het echtpaar invloed heeft op de liturgie, maar als dit niet de gewoonte is binnen een gemeente ga ook niet hierover zeuren.

Een uitzondering zou zijn als een deel van de gasten geen Nederlands verstaat. In dat geval denk ik dat een Engelse psalm heel veel toevoegt aan de dienst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

W.b. de trouwdienst, tegenwoordig zie ik ook vaker een persoonlijke toevoeging in een rouwdienst.
Bijvoorbeeld een dochter of kleinzoon, die iets vertelt uit het leven van moeder of opa.
De eerste maal was het even wennen, maar ik vind het inmiddels wel een meerwaarde hebben.
Je begraaft tenslotte niet zo maar iemand, maar een geliefde.
Maar deze toevoeging zie ik dus nog lang niet in alle kerken.
Misschien komt het omdat in bepaalde kerken de kist niet mee naar binnen gaat?
Of heeft dat er niets mee te maken?

Er is heel lang een cultuur geweest: dominee praat en verder houdt iedereen zijn mond en luistert.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:W.b. de trouwdienst, tegenwoordig zie ik ook vaker een persoonlijke toevoeging in een rouwdienst.
Bijvoorbeeld een dochter of kleinzoon, die iets vertelt uit het leven van moeder of opa.
De eerste maal was het even wennen, maar ik vind het inmiddels wel een meerwaarde hebben.
Je begraaft tenslotte niet zo maar iemand, maar een geliefde.
Maar deze toevoeging zie ik dus nog lang niet in alle kerken.
Misschien komt het omdat in bepaalde kerken de kist niet mee naar binnen gaat?
Of heeft dat er niets mee te maken?

Er is heel lang een cultuur geweest: dominee praat en verder houdt iedereen zijn mond en luistert.
Een persoonlijk stukje op een begrafenis kan zeker zijn meerwaarde hebben, maar ik zou het niet in de dienst plaatsen. In de dienst komt de Heere tot ons met Zijn woord. Dat is wat de predikant (of evt. ouderling) mag brengen aan de rouwende familie.
Ik zou dus zeggen: kies een ander moment.
- Niet meer zo actief -
ZWP

Bericht door ZWP »

Mannetje schreef: Een persoonlijk stukje op een begrafenis kan zeker zijn meerwaarde hebben, maar ik zou het niet in de dienst plaatsen. In de dienst komt de Heere tot ons met Zijn woord. Dat is wat de predikant (of evt. ouderling) mag brengen aan de rouwende familie.
Ik zou dus zeggen: kies een ander moment.
Klopt, maar een rouwsamenkomst is toch geen officiële kerkdienst? Dan kan dat andere element ook een plaats krijgen in die samenkomst, dan is immers iedereen al bij elkaar?
Plaats reactie