Persoonlijke toevoeging

Mara

Persoonlijke toevoeging

Bericht door Mara »

Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Zij had de predikant een mail gestuurd en hem de vraag voorgelegd.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Ze vroeg de predikant naar de reden van afwijzing. Ze kreeg geen antwoord meer.
Zij noch ik begrijpen hier iets van.
Deze psalm wordt in "onze" kerken n Amerika en Canada gezongen!
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
Het ligt er aan welk kerkverband het is, er schijnen algemene regels te zijn.
Anders bel je, of zij, de predikant toch op? Kun je het rechtstreeks vragen.

In een bondsgemeente waar ik wel eens een bruiloft begeleid mag het wel, maar dan na de zegen, dus feitelijk na de dienst.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

of het nu wel of niet geoorloofd is om te zingen, de ds moet wel een antwoord en uitleg geven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

I do'nt know.
Moet dat echt hier besproken worden? Was zeker zo'n zware dominee die overal op teugen is. Ik zou hem gewoon even bellen?
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt mij wel goed om de kerkenraad over dit gedrag van de dominee te informeren. Misschien is hij wel overspannen. In ieder geval is dat natuurlijk erg onbeleefd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dit was dus een vraag waarop de dominee alleen maar het antwoord "ja hoor, is goed" mocht geven?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Het lijkt mij wel goed om de kerkenraad over dit gedrag van de dominee te informeren. Misschien is hij wel overspannen. In ieder geval is dat natuurlijk erg onbeleefd.
Of aanhangig maken bij de classis.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Het lijkt mij wel goed om de kerkenraad over dit gedrag van de dominee te informeren. Misschien is hij wel overspannen. In ieder geval is dat natuurlijk erg onbeleefd.
Of aanhangig maken bij de classis.
Een mug en een kanon...
DDD

Bericht door DDD »

Geen antwoord geven is onbeleefd. Altijd en overal. De dominee wordt betaald om een fatsoenlijk 'uithangbord' voor de kerk te zijn.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Geen antwoord geven is onbeleefd. Altijd en overal. De dominee wordt betaald om een fatsoenlijk 'uithangbord' voor de kerk te zijn.
De dominee gaf antwoord blijkt uit de post van Mara. Nee alleen psalmen in de oude berijming. Lijkt mij duidelijk en verdere uitleg lijkt mij dan ook overbodig.

Tegenwoordig denken veel mensen dat kerkenraden/ predikanten een soort jukebox zijn. Je gooit er een muntje in en ze gaan jouw favoriete muziek spelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:I do'nt know.
Moet dat echt hier besproken worden? Was zeker zo'n zware dominee die overal op teugen is. Ik zou hem gewoon even bellen?
Afgezien van je apostrof op de verkeerde plaats - helemaal mee eens!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:Tegenwoordig denken veel mensen dat kerkenraden/ predikanten een soort jukebox zijn. Je gooit er een muntje in en ze gaan jouw favoriete muziek spelen.
Of nog gekker: je gooit er een muntje in waarvan je weet dat niet past en schreeuwt dan vervolgens moord en brand als dat ding op tilt slaat.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Huwelijksbevestigingen zijn normale erediensten. Welk kerkverband was het? In veel kerkverbanden mag je officieel alleen de liederen zingen die door de synode zijn goedgekeurd (correct me if i'm wrong). Daarom worden zulke zaken vaak gedaan na het amen van de eredienst, want dan is de eredienst officieel voorbij. Nu is het m.i. wel zeer overdreven om Psalters tijdens de eredienst hier te verbieden aangezien die in overzeese gemeenten gewoon gezongen worden en zijn goedgekeurd door de synodes aldaar.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Het ligt er aan welk kerkverband het is, er schijnen algemene regels te zijn.
Anders bel je, of zij, de predikant toch op? Kun je het rechtstreeks vragen.
Het is het kerkverband waar mijn zusje belijdend lid in is en zij kent dus de regels, die blijkbaar niet overal (meer) hetzelfde zijn.
Bellen wilde ze niet doen, om hem gelegenheid te geven erover na te denken.
huisman schreef: Lijkt mij duidelijk en verdere uitleg lijkt mij dan ook overbodig.

Tegenwoordig denken veel mensen dat kerkenraden/ predikanten een soort jukebox zijn. Je gooit er een muntje in en ze gaan jouw favoriete muziek spelen.
Nou zeg. Zo is het helemaal niet gegaan.
Het gaat hier niet om een zelfgefröbeld liedje of opwekking, het gaat gewoon over een Psalm maar dan in het engels, vanwege bovengenoemde reden.
Deze Psalmen worden zo in ONZE kerken overzee gezongen.

Hij heeft eenmaal geantwoord, nl. dat het niet in het engels mocht en pas als de dienst afgelopen is.
Mijn zusje had eerder dit lied met haar klas ook gezongen tijdens een trouwdienst (in een andere kerk), dat mocht geschieden direkt na het uitreiken van de trouwbijbel.
Daar was het geen enkel probleem.
Dat zou het in onze kerk ook niet zijn weet ik. Ik heb het diverse keren meegemaakt en persoonlijk vind ik het heel erg mooi en toepasselijk.

Het gaat om het feit dat het in engels en in de dienst zou plaatsvinden, dat mag niet en ze kreeg er geen argument voor.
Ze heeft het er verder bij gelaten en het op een andere manier opgelost.

Het gaat er niet om een predikant overspannen te noemen of over te zeuren!
Maar wie kent deze regel en de reden waarom. We zitten hier op een gemeleerd forum, dus ik hoopte op een onderbouwd antwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:We zitten hier op een gemeleerd forum, dus ik hoopte op een onderbouwd antwoord.
Zie mijn antwoord. Huwelijksbevestiging is een normale eredienst dus de normale regels gelden, dus wanneer een kerkenraad in het beleidsplan of een synode heeft vastgelegd dat er alleen 1773 gezongen mag worden dan geldt dat ook tijdens huwelijksdiensten. Wellicht dat dit helaas de redenatie is.
Plaats reactie