Belijdenis

Sheba
Inactief

Re: Belijdenis

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Sheba schreef: .....Dat mensen, die dat levend geloof ( nog) niet krachtig gevoelen ( dat geeft aan dat het wel nodig is en dat ze het niet kennen) .........
Het niet krachtig gevoelen betekend niet dat het er niet is. Zie de Kanaänitische vrouw, de bloedvloeiende vrouw, de blindgeborene.... Enz. Enz.
De Kanaänitische vrouw; de Heere prijst haar grote geloof.
De Bloedvloeiende vrouw, zij wist dat ze genezen was. Daar was geen twijfel over. En waarom ging ze naar Hem toe? Omdat ze twijfelde?
Blindgeborene., en hij kwam ziende. Hij wist echt wel dat hij kon zien, dat hij genezen was.
En hij kon ook vertellen Wie hem genezen had.

Waar gaat het hier eigenlijk over niet krachtig gevoelen ?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Sheba, ik denk dat je de DL laat buikspreken door een woord als 'overvloediger' als Oudnederlands te verklaren en daarom hier te lezen als 'overvloedige'. Alleen op die manier kun je in deze paragraaf lezen dat het hier zou gaan om mensen die nog geen genade kennen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Sheba, ik denk dat je de DL laat buikspreken door een woord als 'overvloediger' als Oudnederlands te verklaren en daarom hier te lezen als 'overvloedige'. Alleen op die manier kun je in deze paragraaf lezen dat het hier zou gaan om mensen die nog geen genade kennen.
Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:Wat is er onpastoraal aan om echte tobbers op Christus alleen te wijzen. Om het leven alleen in Hem te zoeken en te vinden?
Wat is er pastoraal aan om mensen die dat leven nog niet in Hem zoeken en vinden de illusie te geven dat ze al wat zijn terwijl ze er (nog) buiten staan?
Deze vragen wil ik niet beantwoorden omdat je het antwoord al lang weet - en ook omdat niemand het hiermee oneens is. Anders gezegd: deze vragen zijn gewoon geen reactie op iets wat ik heb geschreven.
Sheba schreef: Zou je alsjeblieft duidelijk willen maken met wat jij met die klem bedoeld?
Dat iemand die de middelen waarneemt, er blijk van geeft de Heere te zoeken waar Hij te vinden is (namelijk in Zijn Woord), en uit de vruchten bewijst dat hij iemand is die door de opstellers van de Dordtse Leerregels H1 par.16 bedoeld is -- zo iemand zou ik, als hij daar vrijmoedigheid toe heeft, graag belijdenis laten doen.
Maar de klem bestaat dan wel daarin dat hij nooit rust aangepraat mag worden buiten Christus. Of met de woorden van de DL: hij moet staan naar overvloediger genade.

Het lijkt erop alsof je het met de woorden van deze paragraaf niet eens bent. Dat mag misschien ook wel, omdat het Gods Woord niet is. Maar ik zou dan wel graag de dwaling in dat artikel onderbouwd zien.
De fundamentele dwaling is volgens mij dat er genade wordt toegekend aan hen die zeggen die genade (nog) niet te kennen.

Wbt de DL regels.
Ik heb het gevoel dat deze paragraaf voor het verkeerde doel wordt aangehaald. Mensen die de genade niet kennen belijdenis af te laten leggen over iets wat zij nog niet kennen.

Waarom? Het betreffende paragraaf staat in het stukje over verkiezing en verwerping. Dat mensen, die dat levend geloof ( nog) niet krachtig gevoelen ( dat geeft aan dat het wel nodig is en dat ze het niet kennen) en die schrikken van die verwerping niet mismoedig moeten worden, maar de genademiddelen moeten grijpen. Omdat doorgaans de Geest door het Woord werkt, om hen dat krachtige levende geloof te schenken. Overvloediger moet je misschien wel lezen als overvloedige. Zoals je nu tegen een klein kind zegt. Als je groter bent dan... Dat betekent niet dat het kind nu, op dit moment groot is.
Ik denk dat omdat als je de rest van de DL erbij leest er gesproken wordt over de krachtige wedergeboorte.
Ze moeten zich dus niet lam laten slaan door de verwerping, maar juist nog vlijtiger de genademiddelen grijpen.
Er staat niets over belijden, of dat ze wedergeboren zijn.
En daar tegenover staan de mensen die zich aan de zonden hebben overgegeven. Voor hen is de verwerping wel een verschrikking zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Lees daarnaast ook eens paragraaf 12 van hfst 3 en 4 waar over de wedergeboorte gesproken wordt als daadwerkelijk geloven door God gewerkt. En lees daarna ook paragraaf 13. Waar staat dat de gelovige weet en voelt , dat zij door deze genade Gods met het hart geloven , en hun Zaligmaker liefhebben.

Dat zijn dus de wedergeborenen, waar gelovigen volgens de DL zelf. En ik ga ervan uit dat er in DL 1 paragraaf 16 gedoeld wordt op mensen die dat (nog) niet kennen. Anders zou de DL zichzelf tegenspreken.

Ik heb gisteravond laat die tekst al gewijzigd. Dus misschien moet je het nog even een keer lezen. Het woord oud Nederlands had ik allang verwijderd ;)

Wanneer je daar gaat lezen dat die mensen wel genade kennen zonder dat ze het
weten. Dan zou dit artikel in tegenspraak zijn met de rest van de DL.

Verder spreken de Bijbel en de DL continue over de Geest als krachtig, vurig etc.
Iets wat krachtig is, weet je. Dat laat een onuitwisbare indruk op je achter. Het is verrassend. Vernieuwend. Nergens wordt in de Bijbel en naar mijn mening in de DL gesproken over mensen die geloven zonder de krachtige werking van de Geest. Ook wij leven na Pinksteren. Ook niet dat de Geest minder krachtig is.

Dat het zicht verduisterd kan zijn zegt niet dat je het nooit geweten hebt.
En ik vrees dus dat het bewuste artikel in de DL 1 paragraaf 16 gebruikt wordt. ( uit allerlei goed bedoelde motieven misschien ergens geloof op te plakken etc. Wat geen geloof is)

Ooit eens het volgende voorbeeld gehoord. (Met het gevaar dat elk vb wel ergens mank loopt)
Je loopt een wandeling vanuit een bergdorpje met een prachtige kerktoren. Die toren heeft een onuitwisbare indruk op je gemaakt. Tijdens de wandeling door de bergen heb je regelmatig zicht op de toren. Die toren is belangrijk voor je. Want je weet dat alleen daar je veilig bent. Je weet dat je goed loopt, de toren is er.
Maar nu kom je door een stuk bos. Je bent verdwaald. Je lette niet genoeg op de toren. De bomen belemmeren je zicht. Je ziet die toren niet meer!
Wat doe je. Je gaat lopen net zolang dat je de toren weer ziet. En ondanks dat je de toren op dat moment niet ziet, weet je dat die toren er is. En dat je hem gezien hebt. (Je weet hie hij eruit ziet, het heeft een onuitwisbare indruk op je gemaakt) Je hebt er niets aan als anderen zeggen je zit op de goede weg. Je wilt maar 1 ding. Weer in de schaduw van die toren zijn!

Dan gaan we terug naar de tobbers. Een echte tobber heeft de vrijspraak ontvangen. Weet dat. Kan daarover vertellen. Maar is het zicht kwijt. Zo'n tobber heeft ook pas rust als het weer zicht heeft op die toren. Op Christus. Heeft er niets aan als anderen zeggen je hebt vast een waar geloof. Maar wil niets liever weer dan in de nabijheid van zijn Meester zijn. Overigens loop je met die worsteling niet te koop.
Want je schaamt je diep. De echte tobber weet namelijk dat hij daar door eigen schuld is terecht gekomen. Maar die echte tobber vergeet die vrijspraak echt niet. Het heeft een onuitwisbare indruk op hem gemaakt. Het was zo verrassend! Al is hij het zicht nu kwijt. Afschuwelijk! En ik kan je uit ervaring zeggen. Dan rust je niet voordat je weer zicht hebt. Maar je zou je op zo'n moment een grote huichelaar voelen als je getuigde van het werk Gods in je.

Die niet echte tobbers hebben nooit dat ware geloof ontvangen. Zij kennen die krachtige werking niet. Hebben Christus nooit in waar geloof gezien. Weten van geen verrassende vrijspraak ontvangen en hebben daar ook nog nooit van geweten. Zij hebben die kerktoren in het vb nog nooit werkelijk gezien. Misschien wel over gehoord. Vanuit de verte wat zicht op gehad. Maar nooit die onuitwisbare indruk gehad omdat het zo verrassend was.
Mag je die mensen genade toekennen die ze niet kennen? Mogen die belijdenis doen?

Er wordt hier wel eens gewaarschuwd om te vroeg ergens pleisters op te plakken. Ik ben wel eens bang dat dat op een andere manier bij jouw redenering gebeurd.
Laatst gewijzigd door Sheba op 24 feb 2016, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Uit een oude topic gevist:
Zonderling schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Is dit nog een artikel die in jullie discussie kan helpen? DL 1-16 (de nummering in het artikel is van mij)
1-16.
1.Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.

2.Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Het gaat hier over 2 soorten mensen die bemoedigd worden

1. Zijn de mensen van groep 1 wedergeboren? Ze houden zichzelf iig niet voor wedergeborenen.

2. Zijn de mensen uit groep 2 wedergeboren? Zo ja, hoe komt het dan dat ze zo weinig zekerheid hebben ?
Ik denk 1. niet, 2. wel.
Waarom 1. niet? Vanwege het volgende:

Om de uitdrukking 'naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen' te kunnen plaatsen, ben ik bij de Synopsis te rade gegaan, het theologisch leerboek van de Leidse theologen die ook bij de Synode betrokken waren.
Daar lezen we in het hoofdstuk over de Roeping:
Synopsis schreef:Hoezeer sommige gaven die uit het samengaan van beide roepingen [inwendige en uitwendige P.] voortvloeien, en de geveinsden en de uitverkorenen gemeen zijn, namelijk de gave van de kennis en smaak van het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw, de geveinsden ter zaligheid niet voldoende zijn, - zijn ze toch in de uitverkorenen voorbereidend (proparaskeuastika)ter zaligheid, en naar het welbehagen Gods jegens hen, voorlopers van meerdere genade, van welke anderen met recht naar verdienste verstoken blijven, omdat zij die eerste gaven niet recht gebruiken.
Er kan dus 'genade' zijn die niet zaligmakend is, maar wel in de uitverkorenen voorbereidend. Wellicht zijn er in de Acta ook dergelijke uitspraken te vinden, maar dat weet Zonderling misschien wel.
Ik onderschrijf de uitleg van @Posthoorn voor beide passages.

Het woord 'genade' werd op de Dordtse Synode in meerdere betekenissen gebruikt. De 'gemene genade' voor alle mensen (ook die het Evangelie niet hadden) die de Remonstranten leerden, werd door de meeste afgevaardigden verworpen. Wel werd door velen de term 'genade' (die niet genoegzaam is) ook gebruikt voor de gave van de uitwendige predicatie van het Evangelie.

Bv. David Paraeus, niet aanwezig op de Synode wegens zijn ouderdom, maar stuurde wel een brief die op de synode voorgelezen werd:
Paraues schreef:Om deze bewijsredenen voorts beter te effenen, en den staat des verschils te beter te verstaan, is van noode, dat onderscheid gemaakt worde van drieërlei genade, naar den drieërlei stand des menschelijken wils. Want de wil des menschen moet aangemerkt zijn, wat hij vermag en wat hij doet voor de bekeering, wat hij doet in de bekeering, en na de bekeering

Alzoo is de genade drieërlei.
De eerste, roepende, of der uiterlijke roeping, voor den eersten stand.
De tweede werkende, of der innerlijke beweging, voor den tweeden stand.
De derde, medewerkende, der innerlijke werking ook, voor den derden stand van den wil.

De roepende genade, of der uiterlijke roeping, is, waarmede God de menschen, nog niet herboren, verwaardigt te roepen, of te noodigen tot het geloof en de gehoorzaamheid en zaligheid door de stem
van de wet: hoort, Israël, enz. Wandelt in mijne geboden, enz. Doet deze enz., en door de predikatiën des Evangelies: Komt tot mij, allen, enz. Betert u, en gelooft het Evangelie. [Matth. 11: 28; Marc. 1: 15].
Met deze genade (die genoemd pleegt te worden, de eerste, voorkomende, voorgaande, opwekkende, noodigende, en radende) heeft God in het Oude Testament niet verwaardigd allerlei natiën, maar alleen de Israëlieten, naar de woorden Davids: Hij verkondigt Israël zijne inzettingen; zoo heeft hij niet gedaan eenige Heidenen [Ps. 147:19]; gelijk Hij hedendaags in het nieuwe Testament niet alle volkeren, maar alleen de Christenen is verwaardigende.
Van deze genade wordt [Confer. pag. 217] geantwoord op de vraag, dat ze geenszins onwederstandelijk is, maar al te wederstandelijk; ja, dat de wil, niet herboren, niet kan dan de roepende genade tegenstaan; gemerkt de wijsheid des vleesches vijandschap is tegen God, en der wet Gods niet wordt onderworpen, ook kan hij niet. [Rom. 8:6]. Hieruit zijn de klachten van God, en de Profeten, en van Christus en de Apostelen in beide Testamenten, van de wederspannigheid en het tegenstreven der geroepenen. Ik heb tot u gesproken, vroeg opstaande en sprekende, en gij hebt niet gehoord; Ik heb u geroepen, en gij hebt niet geantwoord; och, of mijn volk mij gehoorzaam was geweest; Israël in mijne wegen gewandeld had! Hoe dikwijls heb ik u willen verzamelen; en gij hebt niet gewild. Altijd wederstaat gij den H. Geest, enz. [Jerem. 7:13; Ps. 81: 14; Matth. 23: 37; Hand. 7: 51]. Deze en geen andere wederstandelijkheid der genade bewijzen de Remonstranten met hun tweede, derde, vierde, vijfde, zesde, zevende en achtste bewijsreden [Conf. pag. 227]. Liggen zij dan niet, met zooveel moeite, wat men noemt, de bolsteren te dorschen? Want van de wederstandelijkheid dezer genade, is geen quaestie of twijfel.
Excuus voor de fouten hier en daar, ik heb dit overgenomen uit een niet-perfecte scan!

Idem die van de Palts, blz. 357: "de genade van de uiterlijke roeping".

Idem die van Hessen, blz. 374: "Indien God op onze waardigheid of onwaardigheid zoude willen zien, wat aangaat deze genade van de predikatie zijns Woords, zij zoude niemand gebeuren. Want uit onszelven zijn wij allen onwaardig eene zoo groote genade."

En vermoedelijk nog diverse andere passages (ik heb slechts een klein gedeelte van de Acta hierop doorgenomen).

Het stemt ook overeen met het verschil in toonzetting/argumentatie tussen geval 1 en geval 2 ('veel minder'). Toch geeft de formulering van punt 1 ("niet krachtig gevoelen") m.i. ook enige ruimte aan de mogelijkheid dat hier ook (maar niet alleen) ware begenadigden onder bedoeld zouden kunnen zijn, welke echter direct ook het 2e punt op zichzelf mogen toepassen. Dit doet niets af aan de meest voor de hand liggende interpretatie van @Posthoorn, die ik wel onderschrijf.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:
RefoCalvinist schreef:
DDD schreef:Maar wat RefoCalvinist schrijft is volgens mij noch reformatorisch, noch calvinistisch.
Makkelijk @DDD! Van jouw kant hebben we nog geen visie gezien, dus mijn vragen zijn richting jou:
1. Wat is jouw visie op het doen van belijdenis?
2. Wat is een/de calvinistische visie op belijdenis?
3. Wat is een/de reformatorische visie op belijdenis?

Ik ben benieuwd en zie naar je reactie uit!
1)
Ik meende dat ik mijn visie al lang heb gegeven. Maar goed, daar kan ik vrij kort over zijn. Ik heb daar ook niet heel veel over nagedacht, afgezien van de vraag of je belijdenis mag doen.

Mijns inziens is belijdenis doen voorbehouden aan mensen die 'zich willen begeven tot des Heeren heilig avondmaal' zoals de traditionele formulering luidt. Dat is voor zover ik weet ook de Calvijnse leer van belijdenis. In veel GG is de kerkenraad vrij gemakkelijk in het toelaten tot geloofsbelijdenis, al zijn er aan alle kanten uitzonderingen. Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen die op wintersport gingen, niet werden toegelaten. Dat is weer een ander uiterste en ook niet reformatorisch, mijns inziens, maar dan omdat wintersport geen zonde is. Voor belijdenis is nodig dat iemand een werkelijk gelovige is. Daar zal dan ook het gesprek over moeten gaan. Natuurlijk zijn er mensen die zichzelf door karakter of onjuiste prediking niet voor gelovig houden, maar wel de bijbelse vruchten van het geloof laten zien. Die mogen ook belijdenis doen.
Deze visie is legitiem, maar nogmaals vind ik het te hard gesteld. Daarnaast maak je een opmerking over 'het niet gelovig houden'. Hierin draait het om de visie op het geloof en voornamelijk op de toe-eigening van het heil. Als je daar niet op één lijn zit, zal je op andere terreinen automatisch ook van mening verschillen. En ik vermoed dat wij beide over 'het tot geloof komen' en de toe-eigening van het heil anders denken.

Vervolgens stel ik me op het standpunt dat alle gedoopten tot het genadeverbond behoren, en ook hun kinderen gedoopt mogen worden, zolang als de ouders zich bij de kerk voegen door de erediensten bij te wonen. En om dezelfde reden mogen gedoopten ook trouwen, mijns inziens. Dat geldt mijns inziens ook voor ongelovige gedoopten die zich niet aan het onderwijs van de kerk onttrekken.
Hier komt de vraag bij mij naar boven wat het inhoud om 'in het genadeverbond te zijn'. Maar dat is weer een andere discussie. Al vind ik het opmerkelijk dat je wel geloof eist voor het doen van belijdenis, maar niet voor de doop en ook niet voor trouwen. Als je dan strikt ben, trek je de lijn door. Waarom doe je dat niet?

Ik zit dus meer op de traditionele bevindelijke hervormde lijn in dit opzicht. En ik vind het heel kwalijk als ongelovigen belijdenis doen om te kunnen trouwen. Daar zou een kerkenraad nooit aan moeten meewerken.

Tenslotte vind ik dat mensen in heel wat GG veel te vroeg belijdenis doen. Soms al vóór hun 20e levensjaar. Je ziet dan ook dat er vervolgens nog een heel aantal vertrekt, soms binnen twee jaar, om elders naar de kerk te gaan. Dat vind ik op zich al droevig, maar bij belijdende leden is dat mijns inziens nog erger.
Hierin moet ik je zeker gelijk geven. Sommige zijn net 18 en doen al belijdenis. Opmerkelijk. Denk dat de geestelijke vorming in de jongvolwassenheid pas echt goed tot stand komt.

En tenslotte: om bij het draadje te blijven: ik zou persoonlijk liever naar de preekstoel kijken dan dat iedereen naar mijn gezicht kon kijken. Ik heb dan ook geen grote hoed om alles goed te verbergen;-)

2/3)
Bij mijn weten was het bij Calvijn tuchtwaardig als je niet deelnam aan het avondmaal. Reformatorisch is breder, want dan moet je ook Luther meenemen, maar voor zover ik weet zijn de onderscheidingen die jij aanbrengt van later datum. Meer daarover is te lezen in 'Van Calvijn tot Comrie' van prof. Graafland. Dat is niet iets waar ik veel verstand van heb. Maar in ieder geval staat jouw standpunt mijlenver van de nauwe relatie tussen belijdenis en avondmaal die in de reformatie geleerd werd.
Ja klopt. Of het mijlenver weg is zou ik niet zo willen zeggen. De tijd van Calvijn is ook een andere tijd dan nu, daar mag je ook wel rekening mee houden.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het na de afscheiding zo is gekomen. Ik vermoed dat de eerste GG een hoge avondmaalsdeelname kenden. Maar ik kan mij vergissen.
DDD

Bericht door DDD »

RefoCalvinist schreef:
DDD schreef: Vervolgens stel ik me op het standpunt dat alle gedoopten tot het genadeverbond behoren, en ook hun kinderen gedoopt mogen worden, zolang als de ouders zich bij de kerk voegen door de erediensten bij te wonen. En om dezelfde reden mogen gedoopten ook trouwen, mijns inziens. Dat geldt mijns inziens ook voor ongelovige gedoopten die zich niet aan het onderwijs van de kerk onttrekken.

Hier komt de vraag bij mij naar boven wat het inhoud om 'in het genadeverbond te zijn'. Maar dat is weer een andere discussie. Al vind ik het opmerkelijk dat je wel geloof eist voor het doen van belijdenis, maar niet voor de doop en ook niet voor trouwen. Als je dan strikt ben, trek je de lijn door. Waarom doe je dat niet?

Ik stel mij op het standpunt dat de beloften van God aan de kinderen van de gedoopten niet minder dan aan de gelovigen toegezegd worden. Vgl. Handelingen 2 en HC 27. Bij de besnijdenis was dat niet anders. God beziet de mensen verbondsmatig, en niet op de individuele gelovigheid van de ouders van individuele kinderen.

Ik ben het in het geheel niet met je eens dat ik de lijn voor geloofsbelijdenis zou moeten doortrekken naar de doop. Ik zou niet weten op grond van welke bijbeltekst dat zo zou zijn.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:
RefoCalvinist schreef:
DDD schreef: Vervolgens stel ik me op het standpunt dat alle gedoopten tot het genadeverbond behoren, en ook hun kinderen gedoopt mogen worden, zolang als de ouders zich bij de kerk voegen door de erediensten bij te wonen. En om dezelfde reden mogen gedoopten ook trouwen, mijns inziens. Dat geldt mijns inziens ook voor ongelovige gedoopten die zich niet aan het onderwijs van de kerk onttrekken.

Ik stel mij op het standpunt dat de beloften van God aan de kinderen van de gedoopten niet minder dan aan de gelovigen toegezegd worden. Vgl. Handelingen 2 en HC 27. Bij de besnijdenis was dat niet anders. God beziet de mensen verbondsmatig, en niet op de individuele gelovigheid van de ouders van individuele kinderen.

Ik ben het in het geheel niet met je eens dat ik de lijn voor geloofsbelijdenis zou moeten doortrekken naar de doop. Ik zou niet weten op grond van welke bijbeltekst dat zo zou zijn.
Ik zeg niet dat je dat 'moet' doen, maar het viel mij juist op dat je het niet deed. Anderen hier zeggen dit namelijk wel: zowel geloof voor de belijdenis, als geloof voor de doop. Dus vandaar dat ik je er naar vroeg. Mijn inziens stel je het geloof voor de doop, dan hoger dan het verbond. Dus daarin ben ik het met je eens, dat de grond voor de doop het verbond is!
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het woordje 'moet' misschien verkeerd begrepen. Ik meende dat je mijn mening niet consequent vond. Daar zou ik het niet mee eens zijn.

Volgens mij neem ik met mijn standpunt een heel gereformeerd standpunt in. Al zou ik niet weten of er ook oudvaders zijn die er zo over dachten. Ik ben ook niet deskundig op dit gebied. Maar goed, als om je mening gevraagd wordt, moet je die wel geven, anders moet je hier niet over meepraten.

Het verbaast mij trouwens dat de opvattingen in de Gereformeerde Gemeenten zich niet in deze richting hebben ontwikkeld. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat is gegaan. Dat zou een leuk onderwerp zijn voor een proefschrift.
Marco

Bericht door Marco »

DDD schreef:
RefoCalvinist schreef:

Er worden in deze discussie onderscheiden aangebracht die er vroeger kennelijk niet toe deden. Als je het klassieke doopformulier leest, zie je dat het uitgaat van een verbondsmatige visie, maar er wordt wel vanuit gegaan dat de ouders geloven. Anders kan ik dit niet lezen: "...en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden."
Ezen

Bericht door Ezen »

Dat geldt de ouders én de kinderen. Want het formulier stopt daar niet.
Spitten en niet moe worden.
DDD

Bericht door DDD »

En je moet toch eerlijk vaststellen dat ook onder de verbondskinderen en kerkgangers huichelaars zijn. In het bijbels dagboek van wijlen ds. P. Groenenberg (toch een verbondsmatige predikant) is dat juist in deze tijd van het jaar aan de orde aan de hand van de gelijkenis van het visnet.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ezen schreef:Dat geldt de ouders én de kinderen. Want het formulier stopt daar niet.
Het formulier is vanuit het gezichtspunt van de gelovige geschreven. Volgens de opstellers van het formulier delen de kinderen in hetzelfde heil als de gelovigen. Dat maakt het formulier dan ook enigszins discutabel.
Maar feit is in elk geval dat men de ouders dus als gelovigen beschouwt.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Ezen schreef:Dat geldt de ouders én de kinderen. Want het formulier stopt daar niet.
Het formulier is vanuit het gezichtspunt van de gelovige geschreven. Volgens de opstellers van het formulier delen de kinderen in hetzelfde heil als de gelovigen. Dat maakt het formulier dan ook enigszins discutabel.
Maar feit is in elk geval dat men de ouders dus als gelovigen beschouwt.
Ik ben geen theoloog. Maar zouden de opstellers niet hebben geweten dat er ook ongelovige mensen tussen de gedoopte kinderen en de doopouders zitten? Dat lijkt mij toch onaannemelijk.

Men stelt wel dat het formulier is gesteld in het wezen van de zaak. Zoals dat trouwens geldt voor alle klassiek gereformeerde stukken. Maar kun je een voorbeeld noemen van een passage in het formulier waaruit blijkt dat alle doopouders ware gelovigen moeten zijn of dat de auteurs niet geloofden dat er ook huichelaars of ongelovigen onder de kerkleden waren? En vooral, of dat betekent dat de doop daarmee krachteloos zou zijn.

Want ik mis in deze discussie wel dat dat de uiterste consequentie zou zijn van de visie dat alleen werkelijk gelovigen mogen laten dopen.

Mijns inziens is dat allemaal niet gereformeerd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik ben geen theoloog. Maar zouden de opstellers niet hebben geweten dat er ook ongelovige mensen tussen de gedoopte kinderen en de doopouders zitten? Dat lijkt mij toch onaannemelijk.

Men stelt wel dat het formulier is gesteld in het wezen van de zaak. Zoals dat trouwens geldt voor alle klassiek gereformeerde stukken. Maar kun je een voorbeeld noemen van een passage in het formulier waaruit blijkt dat alle doopouders ware gelovigen moeten zijn of dat de auteurs niet geloofden dat er ook huichelaars of ongelovigen onder de kerkleden waren? En vooral, of dat betekent dat de doop daarmee krachteloos zou zijn.

Want ik mis in deze discussie wel dat dat de uiterste consequentie zou zijn van de visie dat alleen werkelijk gelovigen mogen laten dopen.

Wat de opstellers wel of niet hebben geweten, doet niet ter zake. Zij gaan in het formulier uit van de gelovige gemeente, en gaan daarin zelfs zo ver dat ze te dopen kinderen in feite ook voor gelovigen houden.
Martijn

Bericht door Martijn »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik ben geen theoloog. Maar zouden de opstellers niet hebben geweten dat er ook ongelovige mensen tussen de gedoopte kinderen en de doopouders zitten? Dat lijkt mij toch onaannemelijk.

Wat de opstellers wel of niet hebben geweten, doet niet ter zake. Zij gaan in het formulier uit van de gelovige gemeente, en gaan daarin zelfs zo ver dat ze te dopen kinderen in feite ook voor gelovigen houden.
Zegt ook Brakel dat niet in zijn Redelijke Godsdienst? Dat de gedoopte kinderen voor gelovigen moeten worden gehouden tot het tegendeel blijkt in hun werken (even vrij weergegeven).
Plaats reactie