Nieuwsconcentratie... Richting 'All in 1'?

Plaats reactie
-DIA-

Nieuwsconcentratie... Richting 'All in 1'?

Bericht door -DIA- »

Steeds meer concentratie... steeds minder keus...
Verschraling aan keuze in winkels... Machtige bedrijven dwingen andere bedrijven op de knieën.

Anderzijds... Reuzen vallen. Zomaar, als door een onzichtbare hand...
Wie denkt niet aan eens de grootste reisgigant van Nederland, Oad in Holten?
En V&D, wie dacht eraan dat die zou vallen?
Winkelstraten verschralen.
Kleine kernen dreigen spookdorpen als op het platteland in Fance te worden...

Regionale kranten verdwijnen, en gaan op in een reus als De Persgroep, bekend van o.a.
Algemeen Dagblad, Trouw, de Volkskrant en vele regionale dagbladen als De Stentor,
De Gelderlander, Twentsche Courant Tubantia.
En het gaat door... vandaag in Rijssens Nieuwsblad:
"RIJSSENS NIEUWBLAD VERKOCHT AAN DE PERSGROEP"
Dat wordt weer een monopolypositie van de Persgroep op het gebied van regionaal nieuws?
http://rijssensnieuwsblad.nl/lokaal/rij ... roep-98740

Nederland verarmd. Nederland gaat door, en merkt niet op.
Of toch nog een enkeling?
En hier en daar hoor je de juichstemming: Nederland is de crisis te boven!

Echt? Of zou die nog moeten komen? Pessimistisch? Ja, als het zo gaat wel.
Maar wel een realistisch pessimisme. Of bestaat dat niet?

Ik zocht een topic waar dit in paste, en ik stuitte op een topic dat ik (wist ik helemaal niet meer) zelf ooit had
geopend. Waarom die zo onvriendelijk werd ontvangen na de eerste reactie is voor mij nog altijd een raadsel.
Deze bedoel ik.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=8588

Maar ter zake:
Concentratie, Monopolie,
Grote zaken en... wie hoog staat kan, zo blijkt, diep vallen.
Misschien toch iets wat deze tijd wel bijzonder tekent?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Re: Nieuwsconcentratie... Richting 'All in 1'?

Bericht door Mannetje »

Naast alle gevaren heeft internet ook iets moois. Als de persgroep te machtig wordt, kun he vrij eenvoudig je eigen nieuwsvoorziening starten.

Voor beroepingswerk zijn we allang niet meer afhankelijk van één bron, maar met forumners uit diverse kerken en windstreken is refoforum een eigen nieuwsvoorziening geworden. Dit als voorbeeld.

Waarom men zo lelijk deed in het andere topic weet ik niet, het is van voor mijn tijd. Maar een 'klein nieuws' topic kan best zijn nut hebben.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik neem inderdaad wel eens wat waar, maar dat houdt niet in dat ik me buiten de samenleving kan plaatsen. Dingen worden je als het waren opgedrongen. Ahold wordt genoemd, maar wie rijdt er niet in producten van het Duitse wereldconcern Volkswagen A.G.? Dan hebben we het niet alleen over het merk Volkswagen, maar tevens over Audi, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania, en Ducati motoren. Door zaken te signaleren hoef je daarmee niet in te stemmen, of zaken te boycotten, tenzij het om principiële zaken gaat. Wat is trouwens nog zelfstandig? Kun je een speler zijn in de levensmiddelenhandel zonder een groot concern achter je? Ja ik weet het, er reizen wel veel kleine bedrijfjes als paddenstoelen uit de grond, maar de meeste halen het niet. Om een voorbeeld van een succesvolle nieuweling te noemen: De Zuivelhoeve. Maar door succes is die meteen voor de groten een 'interessante overnamekandidaat'. Wordt iets succesvol, dan krijgt een nieuw bedrijf in de praktijk niet de gelegenheid meer om uit te kunnen groeien tot een zelfstandig concern. Kortom: Alles lijkt met alles verbonden te zijn of te worden. Ik denk dat hier zich niemand aan kan onttrekken. Het middel van een boycot is overigens iets wat in de gereformeerde traditie niet voorkomt, of het zou iets van de laatste jaren moeten zijn: De winkels die op zondag open zijn mijden. Maar ook dit lijkt vrijwel geen mens in de praktijk te brengen.
Dan lijkt het er alles bij elkaar wel op, zo ik het waarneem, dat enkele grote concerns de macht in de wereld lijken te hebben. We waren vroeger zelf voorziend: we verbouwden eigen groente, we slachten eigen varkens en koeien, stadsmensen waarden dan wel afhankelijk van de boeren, maar dat waren toch geen bedrijven die echt een macht vormden, denk ik.

PS Ik was niet van plan om deze kant op te gaan, maar dat lijkt me ook inherent aan een forum... :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Ik ben niet voor het mijden van winkels die op zondag open zijn. Daar werken ook van onze mensen en die hebben het vaak al lastig zat. Als ze nu ook door de week geen geloofsgenoten meer zien worden ze nog eenzamer.
ejvl

Bericht door ejvl »

refo schreef:Ik ben niet voor het mijden van winkels die op zondag open zijn. Daar werken ook van onze mensen en die hebben het vaak al lastig zat. Als ze nu ook door de week geen geloofsgenoten meer zien worden ze nog eenzamer.
En dat is onmogelijk.
Misschien is het mogelijk bij een supermarkt, maar dan nog koop je bij een andere supermarkt alsnog producten die op zondag gemaakt zijn, of online wat bij Bol.com of welke webshop ook, of een keer wat bij de Media Markt, of ergens tanken. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.
In de praktijk is dit echt niet haalbaar, en als iemand het doet is het slechts een minuscuul onderdeel van alle producten en diensten waar we gebruik van maken.
Plaats reactie