Echt Reformatorisch, hoe lang nog?

RefoCalvinist

Re: Echt Reformatorisch, hoe lang nog?

Bericht door RefoCalvinist »

modesto schreef:Jij bent geen Lutheraan, dus ja, ik denk dat jij zelf Luther op essentiele punten tegenspreekt. En dat is geen spitsvondigheidje, maar een serieuze opmerking: onze gereformeerde theologie wijkt fundamenteel af van die van Luther. Ik denk ook niet dat jij een onversneden Calvinist bent.
Haha .. vertel! Ben 'k zo een ketter dan? :haha
RefoCalvinist

Panny schreef:
RefoCalvinist schreef:
modesto schreef:
RefoCalvinist schreef:Alleen dwalingen/selectief lezen/met bepaalde theologie lezen is denk ik aan geen mens vreemd, dus ook niet aan gelovigen.
En dus ook niet aan "reformatorisch" gelovigen zoals jij en jouw dominees en theologen (en hetzelfde geldt voor mij). Dwalingen moeten wij bestrijden, maar de eerste vraag is, hoe weten wij wat een dwaling is? Hoe weten wij dat onze eigen opvattingen of delen daarvan niet een dwaling zijn? Dit is een belangrijke, filosofische vraag. (Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om wat anders dan geloofszekerheid.)
1. Of het een dwaling is weten we allereerst vanuit Gods eigen Woord, daarnaast uit de Belijdenisgeschriften en gezaghebbende auteurs (zoals Luther en Calvijn) moeten wij maar niet te snel tegenspreken. Of wel?
2. Tjsa .. als anderen vanuit de bij 1 genoemde bronnen ons kunnen weerleggen, maar voornamelijk door Gods ontdekkend licht. Zoals helma terecht aangeeft is het licht van Gods Geest zo onmisbaar. Laten we er veel om vragen of onze blinde ogen van het verstand en voornamelijk de ziel geopend mochten worden voor Gods Waarheid.
Ik denk dat naast dit alles het ook heel belangrijk is dat je beseft (en belijd) dat we in onszelf zo blind zijn, ons verstand verduisterd is en we zoveel verkeerde gedachtes en dwalingen in ons hebben.
Lopen we God vaak niet in de weg omdat we alles precies denken te weten. Dat we precies denken te weten hoe God werkt of wat God moet doen in ons leven of in het leven van iemand anders.
We kunnen zoveel redeneren.
Maar jezelf verloochenen en Christus volgen betekent ook: leren dat je helemaal niets weet. Maar God: U weet het. Ik kan U niet vinden. Het is duister om mij heen. Ik weet niet hoe ik bij U kan komen. Maar wilt U dan tot mij komen, wilt U Zich aan mij openbaren. Ik weet niet hoe het moet. Maar doet U het dan!
Mooie aanvulling @Panny! Dit is inderdaad heel belangrijk! Geen hoge gedachtes van onszelf, ook hierin niet. Maar mag het zijn wel van Hem!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

RefoCalvinist schreef:
modesto schreef:Jij bent geen Lutheraan, dus ja, ik denk dat jij zelf Luther op essentiele punten tegenspreekt. En dat is geen spitsvondigheidje, maar een serieuze opmerking: onze gereformeerde theologie wijkt fundamenteel af van die van Luther. Ik denk ook niet dat jij een onversneden Calvinist bent.
Je meent dat je wel erg met de leer van de Reformatie zoals bij Luther en Calvijn overeenkomt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
RefoCalvinist

Johann Gottfried Walther schreef:
RefoCalvinist schreef:
Je meent dat je wel erg met de leer van de Reformatie zoals bij Luther en Calvijn overeenkomt?
Euh it was a joke @JGW .. maar om serieus op je antwoord in te gaan: Zou jij dat durven zeggen? Ik 100% niet.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

RefoCalvinist schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
RefoCalvinist schreef:
Euh it was a joke @JGW .. maar om serieus op je antwoord in te gaan: Zou jij dat durven zeggen? Ik 100% niet.
Ja ga jij maar grapjes maken. Als ik werk van Luther en Calvijn lees merk ik dat ik dat erg mee overeenkom ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie