Predikanten zijn ook mensen.

Martijn

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Martijn »

Dodo schreef:Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Zowel degene die het heeft als de omgeving heeft daardoor vaak veel problemen. Het is geen 'extreem mannelijk gedrag' of zo, en het zou ook niet gerelativeerd moeten worden. Ook niet gedramatiseerd natuurlijk, maar ik ken meerdere mensen die hierdoor gescheiden zijn. Het is echt een lastige aandoening.
Klopt. Degenen die zeggen dat het 'extreem mannelijk gedrag' is hebben denk ik nog nooit een kind van 4 met autisme meegemaakt. Dramatiseren is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Met de juiste middelen en begeleiding is het goed te doen. Maar goed misschien iets te veel off-topic.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Zowel degene die het heeft als de omgeving heeft daardoor vaak veel problemen. Het is geen 'extreem mannelijk gedrag' of zo, en het zou ook niet gerelativeerd moeten worden. Ook niet gedramatiseerd natuurlijk, maar ik ken meerdere mensen die hierdoor gescheiden zijn. Het is echt een lastige aandoening.
Er bestaan verschillende vormen van autisme. Het scheelt wel als iemand een diagnose EN die geaccepteerd heeft. Een autist kan nl. heel veel dingen op een andere wijze aanleren, zoals sociaal wenselijk gedrag.
Autisten kunnen zich nl. niet of moeilijk inleven in een ander en zijn erg op zichzelf gericht. Dat is niet echt handig in bepaalde arbeidssituaties voor een predikant.
Hier http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 5&start=60 in dit topic is gesproken over het boek van Rouwendal, dat de kerkscheuring toch (waarschijnlijk) veroorzaakt was door de autistische stoornis van de predikant.
In die tijd minder bekend, tegenwoordig wordt het vaker herkend.
Martijn schreef:Degenen die zeggen dat het 'extreem mannelijk gedrag' is hebben denk ik nog nooit een kind van 4 met autisme meegemaakt.
Nee, autisme is zeker geen extreem mannelijk gedrag. Het is een pervasieve stoornis, het heeft dus op veel aspecten invloed, zoals de motorische ontwikkeling (tics) de taalontwikkeling (bepaalde manier van taalgebruik) en op denkniveau.
Maar nogmaals, er zijn tal van verschijningsvormen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Vaak kunnen ze wel goed kennis overdragen; als pastor zijn ze misschien wat minder geschikt. Als dat blijkt zouden ouderlingen dat gedeeltelijk kunnen opvangen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers. :)
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers. :)
ligt er aan in welke functie :OO3
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:
ligt er aan in welke functie :OO3
Aan de harde kant van de ICT gaat het goed, op de helpdesk...

Maar goed, ICT'ers zijn ook mensen. ;)
- Niet meer zo actief -
Martijn

Bericht door Martijn »

Autisten zijn ieder op zijn gebied denk ik goed. Ze hebben alleen wel vaak een sociaal-emotioneel zwakke kant.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Je moet zo'n predikant (en anderen met "autisme") je vertrouwen en gebed geven.
Niet je wantrouwen en labelen. Er valt prima mee te leven en werken ook zonder psychische zielenknijperij.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:Je moet zo'n predikant (en anderen met "autisme") je vertrouwen en gebed geven.
Niet je wantrouwen en labelen. Er valt prima mee te leven en werken ook zonder psychische zielenknijperij.
Dat hangt natuurlijk maar net van de trap en mate af.
- Niet meer zo actief -
samanthi

Bericht door samanthi »

refo schreef:Ik heb het gelezen, maar een ambtloos burger zou zo'n aandacht niet krijgen.
Dat is niet waar in verschillende bladen (met of zonder christelijke achtergrond) komen vaker verhalen voor over gezinnen met een gehandicapt kind.
Ik zie hier de link met dit topic heel goed, de zorgen van het leven gaan ook predikanten niet voorbij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie