Klopt. Degenen die zeggen dat het 'extreem mannelijk gedrag' is hebben denk ik nog nooit een kind van 4 met autisme meegemaakt. Dramatiseren is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Met de juiste middelen en begeleiding is het goed te doen. Maar goed misschien iets te veel off-topic.Dodo schreef:Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Zowel degene die het heeft als de omgeving heeft daardoor vaak veel problemen. Het is geen 'extreem mannelijk gedrag' of zo, en het zou ook niet gerelativeerd moeten worden. Ook niet gedramatiseerd natuurlijk, maar ik ken meerdere mensen die hierdoor gescheiden zijn. Het is echt een lastige aandoening.
Predikanten zijn ook mensen.
Re: Predikanten zijn ook mensen.
Er bestaan verschillende vormen van autisme. Het scheelt wel als iemand een diagnose EN die geaccepteerd heeft. Een autist kan nl. heel veel dingen op een andere wijze aanleren, zoals sociaal wenselijk gedrag.Dodo schreef:Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Zowel degene die het heeft als de omgeving heeft daardoor vaak veel problemen. Het is geen 'extreem mannelijk gedrag' of zo, en het zou ook niet gerelativeerd moeten worden. Ook niet gedramatiseerd natuurlijk, maar ik ken meerdere mensen die hierdoor gescheiden zijn. Het is echt een lastige aandoening.
Autisten kunnen zich nl. niet of moeilijk inleven in een ander en zijn erg op zichzelf gericht. Dat is niet echt handig in bepaalde arbeidssituaties voor een predikant.
Hier http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 5&start=60 in dit topic is gesproken over het boek van Rouwendal, dat de kerkscheuring toch (waarschijnlijk) veroorzaakt was door de autistische stoornis van de predikant.
In die tijd minder bekend, tegenwoordig wordt het vaker herkend.
Nee, autisme is zeker geen extreem mannelijk gedrag. Het is een pervasieve stoornis, het heeft dus op veel aspecten invloed, zoals de motorische ontwikkeling (tics) de taalontwikkeling (bepaalde manier van taalgebruik) en op denkniveau.Martijn schreef:Degenen die zeggen dat het 'extreem mannelijk gedrag' is hebben denk ik nog nooit een kind van 4 met autisme meegemaakt.
Maar nogmaals, er zijn tal van verschijningsvormen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vaak kunnen ze wel goed kennis overdragen; als pastor zijn ze misschien wat minder geschikt. Als dat blijkt zouden ouderlingen dat gedeeltelijk kunnen opvangen.
Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers. 

ligt er aan in welke functieTiberius schreef:Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers.

Aan de harde kant van de ICT gaat het goed, op de helpdesk...Auto schreef:ligt er aan in welke functieTiberius schreef:Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers.
Maar goed, ICT'ers zijn ook mensen.

- Niet meer zo actief -
Autisten zijn ieder op zijn gebied denk ik goed. Ze hebben alleen wel vaak een sociaal-emotioneel zwakke kant.Tiberius schreef:Autisten zijn doorgaans wel goede ICT'ers.
Je moet zo'n predikant (en anderen met "autisme") je vertrouwen en gebed geven.
Niet je wantrouwen en labelen. Er valt prima mee te leven en werken ook zonder psychische zielenknijperij.
Niet je wantrouwen en labelen. Er valt prima mee te leven en werken ook zonder psychische zielenknijperij.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Dat hangt natuurlijk maar net van de trap en mate af.emigrant schreef:Je moet zo'n predikant (en anderen met "autisme") je vertrouwen en gebed geven.
- Niet meer zo actief -
Dat is niet waar in verschillende bladen (met of zonder christelijke achtergrond) komen vaker verhalen voor over gezinnen met een gehandicapt kind.refo schreef:Ik heb het gelezen, maar een ambtloos burger zou zo'n aandacht niet krijgen.
Ik zie hier de link met dit topic heel goed, de zorgen van het leven gaan ook predikanten niet voorbij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?