GBS

eilander
Moderator

Re: GBS

Bericht door eilander »

DDD schreef:Bij mijn weten was de wetenschappelijk medewerker binnen enkele maanden vertrokken.
Ik denk wel dat hij iets langer gebleven is, maar in elk geval is er wel iemand voor terug gekomen, al zit die wat lager in de wetenschappelijke ladder. Het ging er hier natuurlijk om: er worden kosten gemaakt, en die moeten ook weer goed gemaakt worden door de commerciële activiteiten.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef: @DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.

Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.
Nee, dit is vragen naar de bekende weg en doet voorts niet ter zake in dit onderwerp.
In zoverre is dit wel ter zake, dat kerken waar voornamelijk een voorwerpelijke prediking wordt gebracht minder vaak
GBS-bijeenkomsten beleggen. Kijk maar eens wat rond in welke gemeenten men GBS-bijeenkomsten houdt.
Er ligt volgens mij wel ergens een relatie tussen een Schriftuurlijk-bevindelijke onderwerpelijke prediking en de GBS
Op die manier is heel veel ter zake. Want zo durf ik ook de stelling aan dat er een duidelijk verband is tussen het aantal GBS-bijbels en het aantal hoeden in de kerk. Maar dat brengt niet mee dat een discussie over het hoofddeksel van de vrouw in dit draadje thuishoort, mijns inziens.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Bij mijn weten was de wetenschappelijk medewerker binnen enkele maanden vertrokken.
Ik denk wel dat hij iets langer gebleven is, maar in elk geval is er wel iemand voor terug gekomen, al zit die wat lager in de wetenschappelijke ladder. Het ging er hier natuurlijk om: er worden kosten gemaakt, en die moeten ook weer goed gemaakt worden door de commerciële activiteiten.
Er is voor zover ik weet echt geen wetenschapper bij de GBS werkzaam. Zelfs geen hbo-theoloog. Gezien de doelstelling van de GBS is dat ook helemaal niet nodig, maar dat terzijde.

Ik reageerde inderdaad op één aspect. Het commerciële karakter van de GBS is mij een aparte doorn in het oog, maar ik heb al genoeg commentaar geleverd voor vandaag, dus daar zal ik maar niet over uitweiden.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Het grootste deel van hun inkomsten is, als ik de verantwoordingen bekijk, nog altijd de giften van kerkenraden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
Op die manier is heel veel ter zake. Want zo durf ik ook de stelling aan dat er een duidelijk verband is tussen het aantal GBS-bijbels en het aantal hoeden in de kerk. Maar dat brengt niet mee dat een discussie over het hoofddeksel van de vrouw in dit draadje thuishoort, mijns inziens.

Die laatste stelling klopt niet. De vrouwen komen bij ons met gedekt hoofd naar de kerk. Maar niet allen hebben een GBS bijbel... :yahoo
Tegelijkertijd is het waar dat waar de meesten een jongbloed bijbel gebruiken, ritmisch zingen met waarschijnlijk de bundel Weerklank er straks bij, en het aantal hoeden, petjes etc. minder of veel minder zijn.

Voor de rest vind ik dat de GBS veel goed werk verricht. Al ben ik het niet met hun standpunt t.o.v. de HSV helemaal eens.
En aangezien de kwaliteit van de GBS bijbels velen malen beter is dan die van Jongbloed... gaat mijn voorkeur uit naar...
Laatst gewijzigd door Sheba op 29 jan 2016, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

emigrant schreef:Vergeet niet dat men bij de GBS naast commerciële activiteiten, ook een wetenschappelijk medewerker heeft aangestelt en een interessante bibliotheek heeft bijgebouwd. Dat belooft wat.

De Bijbel met kanttekeningen is grotendeels het werk van genoemde heer Scholten, die zijn pensioen nu geniet.

Men staat zéker nog voor de oorspronkelijke doelen. Neem alleen al de onvermoeibare voorlichting.
Maar medewerkers moeten ook betaald worden.
Wetenschappelijk?
Op de gbs-site staat een artikel dat stelt dat de textus receptus het beste is wat er op grondtekstgebied te krijgen is. Dat is toch wel onwetenschappelijke onzin.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
emigrant schreef:Vergeet niet dat men bij de GBS naast commerciële activiteiten, ook een wetenschappelijk medewerker heeft aangestelt en een interessante bibliotheek heeft bijgebouwd. Dat belooft wat.

De Bijbel met kanttekeningen is grotendeels het werk van genoemde heer Scholten, die zijn pensioen nu geniet.

Men staat zéker nog voor de oorspronkelijke doelen. Neem alleen al de onvermoeibare voorlichting.
Wetenschappelijk?
Op de gbs-site staat een artikel dat stelt dat de textus receptus het beste is wat er op grondtekstgebied te krijgen is. Dat is toch wel onwetenschappelijke onzin.
Maar wat wij dwaasheid achten kon wel een de wijsheid Gods zijn.
En... Het dwaze Gods is wijzer dan de wijsheid van de mensen.

Zie 1 Kor. 2:18-29
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

refo schreef:

Wetenschappelijk?
Wetenschappelijke onzin? :nonnon
Ach het is maar welk uitgangspunt je neemt. Alexandrijnse teksten, stammen van de school van Alexandrië af. De bakermat van dwalingen... Dus ja, je kan inderdaad spreken dat de textus receptus het beste is.
windorgel

Bericht door windorgel »

Er werken 2 wetenschappelijk medewerkers bij de GBS: de heer L.J. van Belzen en C.C. Bremmer.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

L.J. van Belzen is een zoon van de GG-dominee Van Belzen.
C.C. Bremmer is een schoonzoon van L.M.P. Scholten. Een duo met kennis. Ik verwacht de komende jaren nog wel wat van ze, na wat ik al van ze gelezen heb.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik/wij hebben nog nooit een gbs bijbel gekocht en dat zal ook nooit gebeuren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere

Bericht door Jongere »

Sheba schreef:Wetenschappelijke onzin? :nonnon
Ach het is maar welk uitgangspunt je neemt. Alexandrijnse teksten, stammen van de school van Alexandrië af. De bakermat van dwalingen... Dus ja, je kan inderdaad spreken dat de textus receptus het beste is.
Refo vliegt uit de bocht, maar dit is ook geen juiste weergave van zaken. Het ligt allemaal niet zo eenvoudig op handschriften gebied, dus laten we ons daar ook niet met één zin van afmaken.
Overigens heeft Zonderling in het verleden boeiende dingen geschreven over de (houdbaarheid van) de textus receptus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ik/wij hebben nog nooit een gbs bijbel gekocht en dat zal ook nooit gebeuren.
Dat klinkt zo stellig... Daar moet dus zeker een heel goede reden voor zijn...
Wat moet het een verschrikkelijk behelpen zijn geweest voor de HSV kwam...
Nog niet eens zo heel lang geleden...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jongbloedbijbels vinden wij vanouds beter van kwaliteit,
Er is niets mis met de vertaling van Jongbloed, dus waarom een andere kopen?
Wat bedoel je met behelpen voordat de hsv uitkwam?
Dat vind ik hetzelfde als er een goede pcb ter plaatse is, waarom 25 km verderop naar een refoschool gaan?
Steun wat nog goed is en draag desnoods je steentje bij om het goede te behouden en straal het goede uit!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW

Bericht door CvdW »

Orchidee:

Daar zit de haper! Sinds ik mijzelf heb leren kennen moet ik belijden dat er niets goeds in mij is en ook niets goeds doe.
Plaats reactie