Psalmen zingen...

Mannetje

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Mannetje »

windorgel schreef:Ik ben ook zo iemand, maar ik weet anders echt niet waar ik moet kijken tijdens het zingen (naar de rug van degene die voor me zit?). Voordeel is dat de tekst beter tot me doordringt als ik meelees.
Ogen dicht? Zingt heerlijk.
- Niet meer zo actief -
Terri

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
windorgel schreef:Ik ben ook zo iemand, maar ik weet anders echt niet waar ik moet kijken tijdens het zingen (naar de rug van degene die voor me zit?). Voordeel is dat de tekst beter tot me doordringt als ik meelees.
:tilt
Desiree

Bericht door Desiree »

JolandaOudshoorn schreef:Wat ik waardeer is dat er steeds meer psalmprojecten komen. Niet alleen de Geneefse melodieen zijn mooi, maar er zijn ook prachtige andere zettingen. In de moderne muziek, als Psalmen voor nu en Psalmproject. Maar ook in de klassieke muziek zijn er prachtige bewerkingen.
Met ons koor hopen we oa weer een psalmenproject te doen. Op het programma muziek van oa Telemann (Laudate/psalm117) Mozart (KV20/ psalm 46) en Bargiel (opus 43/ psalm 61).
Ik vind dat ook interessant en ik draai ze ook. Maar ik kan ergens niet wennen aan Psalmproject. Toch ken ik, Heer die mij ziet zoals ik ben.. uit mijn hoofd. Het klinkt voor mijn gevoel altijd een beetje van net iets anders dan de gewone wijs willen zingen. Met uithalen etc. (Maar goed, ik ken ze wel dus wat dat betreft, zijn ze wel duidelijk en hebben ze een doel.) Psalmen voor Nu met tjaraboem is geheel opnieuw geschreven, maar daarom vind ik dat mooier, veel origineler. Met het vertellen over de Israëlieten in de woestijn. Blijkbaar denk ik nog zwart - wit. Keith Green heeft natuurlijk ook gezongen over de verloren zoon met een heel eigen liedbewerking etc.

In een kerk wat Mara :) vast wel een keertje gehoord moet hebben als ze een beetje links keek op internet, hebben ze een schriftberijming. Dat vinden wij ook interessant alhoewel wij daar thuis verder niets mee doen.

Ik ben geen type voor psalmen zingen met de bovenstem. Ik ga ook nooit naar een concert ervan. Maar als je van rustige muziek houdt, snap ik dat je erheen gaat. Heel rustig gespeelde psalmen instrumentaal vind ik wel weer prachtig.. beetje onlogisch.

Maar bedankt weer voor de tips van Telemann. Ik zal youtube weer afstruinen.. en succes met oefenen!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Maar ik kan ergens niet wennen aan Psalmproject. Toch ken ik, Heer die mij ziet zoals ik ben.. uit mijn hoofd. Het klinkt voor mijn gevoel altijd een beetje van net iets anders dan de gewone wijs willen zingen. Met uithalen etc. (Maar goed, ik ken ze wel dus wat dat betreft, zijn ze wel duidelijk en hebben ze een doel.) Psalmen voor Nu met tjaraboem is geheel opnieuw geschreven, maar daarom vind ik dat mooier, veel origineler. Met het vertellen over de Israëlieten in de woestijn. Blijkbaar denk ik nog zwart - wit. Keith Green heeft natuurlijk ook gezongen over de verloren zoon met een heel eigen liedbewerking etc.
Eens. Liever nieuwe muziek en nieuwe tekst dan proberen de Geneefse psalmmelodieën te verdraaien tot een pop-achtig wijsje.

Echter: noch het een, noch het ander is voor gemeentezang geschikt. Die notie wordt vaak gemist. Psalmen voor nu begon met de uitdrukkelijke vermelding dat dit niet voor gemeentezang was bedoeld, maar dat hebben ze helaas ondertussen losgelaten. En in sommige kerken zingt men inmiddels ook Psalmen voor nu met de gemeente. Maar dat betekent wel dat je accepteert dat er een praiseband in de kerk komt, compleet met leadzanger(s), versterking, etc. Met alleen een orgel kun je dit soort muziek niet begeleiden. Moet je ook niet willen.
~~Soli Deo Gloria~~
Panny

Bericht door Panny »

Ik vind Psalmen voor nu niet zo mooi. En dan bedoel ik muzikaal.

Sons of Korah uit Australië (De oprichters hebben gestudeerd op de Reformed Theological College in Australië) heeft ook veel Psalmen met 'hedendaagse' muziek opgenomen.
Daar zitten echt een paar hele mooi bij. Heel dichtbij de onberijmde tekst.

Voorbeelden:
Psalm 63: https://www.youtube.com/watch?v=ojybwVrHTgc
Psalm 91: https://www.youtube.com/watch?v=iUZhTMZF_1I
Psalm 1: https://www.youtube.com/watch?v=1p1eX_pWPeY
merel

Bericht door merel »

Terri schreef:
Mannetje schreef:
Wij zingen sinds een jaar met een beamer. Het is het volume van het zingen ten geode gekomen. Nu zingt iedereen met het hoofd omhoog, heerlijk.

Wij zingen ook regelmatig na het avondeten of rond bedtijd. Ik moet eerlijk zeggen dat wij dan weinig psalmen zingen, maar veel andere liederen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Doen wij ook wel eens met het eten. Gezamenlijk het onze Vader zingen. Prachtig.
merel

Bericht door merel »

Het Onze Vader zingen wij ook vaak als avondgebedje met de kleinsten en als de kinderen bij mijn (RK) schoonmoeder logeren bidt zij dat altijd voor het slapen gaan met hen.
Na het eten zingen wij ook regelmatig dit lied. Onze jongste van 2 kan dit al behoorlijk meezingen.

Vader, wij danken U (2x)
Hemelse Vader, wij danken U.

Jezus, wij prijzen U (2x)
Dierbare Heiland, wij prijzen U.

Geest Gods, wij loven U (2x)
Geest van de Vader, wij loven U.

Jezus komt spoedig weer (2x)
Jezus mijn Koning, komt spoedig weer.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Nee, zulke liedjes zijn niet zo geschikt om kinderen aan te leren. Daar zou ik dus niet voor kiezen. Gelukkig zijn er naast de psalmen wel veel andere liederen die een Bijbels, evenwichtige inhoud hebben en voor de kinderen geschikt zijn.
Maar goed, we raken een beetje op een zijspoor, het gaat hier over Psalmen zingen...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ow...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mannetje schreef: Ogen dicht? Zingt heerlijk.
Ik heb het in de middagdienst gedaan, Psalm 85. Het was een beetje onwennig.
Maar ik kan het niet als ik sta, bij de laatste Psalm.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Maar goed, we raken een beetje op een zijspoor, het gaat hier over Psalmen zingen...
Een zijspoor inderdaad, gauw terug naar Psalmen zingen ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Doen wij ook wel eens met het eten. Gezamenlijk het onze Vader zingen. Prachtig.
Hoe zingen jullie het Onze Vader?
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

wij zingen het zo

https://www.youtube.com/watch?v=hBJ8VZHfeJ8 ( maar dan het eerste couplet gewoon 1 keer)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:wij zingen het zo
OK, een wat vrijere tekst dus.
Wie de letterlijke tekst van het Onze Vader wil zingen, kan straks terecht bij Weerklank.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie