We lopen vast allemaal, of hebben dat gedaan tegen bepaalde zaken. En dan kan een tip soms gewoon helpen.
Ik zal een voorzetje doen:
De kinderen hebben via de vriendinnetjes ( groep 8) op de reformatorische basisschool een site van een game spelletje doorgekregen. Ze kunnen hier via een account mee spelen. Het gaat over mode, kopen etc. Daarbij zit ook een chatfunctie. De kinderen kunnen onder een schuilnaam met elkaar gaan chatten. Iedereen kan contact met iedereen leggen. Los van het feit dat ik sowieso niet echt enthousiast ben van dit soort spelletjes zit voor mij bij de chat dus het probleem. Ik vind mijn kinderen, eind lagere school, nog te jong hiervoor.
A - ze weten helemaal niet of diegene waarmee gechat wordt werkelijk degene is waarmee die zich voordoet. Ze zullen de eerste niet zijn die op deze wijze met wildvreemden in aanraking komen en "verdwijnen", of gedwongen worden tot iets.
B - kan je van kinderen op die leeftijd verwachten dat ze op een verantwoorde manier ( geen privé gegevens, etc delen met vreemden?) met zoiets omgaan?
C - daarnaast is het ook nog eens mogelijk om foto's te uploaden. Dus voor je het weet gaan de vervelendste foto's over de www.
D onder begeleiding? Dat lijkt me niet realistisch om vol te houden. Omdat je er gewoon niet altijd bent. En er ook niet altijd tijd voor hebt.
Gesprekje gevoerd met dochterlief. En over deze bovenstaande zaken gesproken. Ze begrijpt het wel, maar is het er uiteraard niet mee eens.

De reden... Groepsdruk.
"Alle" meiden zitten erop. Behalve een meisje. En die kan dan vaak niet meepraten. En voelt zich buitengesloten. Dochter is dus "bang" dat dat ook bij haar gaat gebeuren.
Het is sowieso al een groep waar veel conflicten zijn. En waar zij dus echt een hekel aan heeft.
Natuurlijk heb ik aangeven dat je altijd wel over dingen niet mee kunt praten. Dat dat helemaal niet erg hoeft te zijn. En zeker geen reden is om het dan ook maar te doen. En dat het beter is een eigen mening over te hebben. Maar dat is juist het probleem. Zij ziet het gevaar niet zoals wij...
En als er nog alleen over zo'n spel gesproken wordt, je jezelf wel mag afvragen wie er hier nu werkelijk een probleem heeft.
Het was echt verder wel een goed gesprekje. Maar ik heb niet de indruk dat ze van plan is zich aan onze afspraak, dit soort spelletjes niet te doen, te houden.
Nu kan ik uiteraard alle gamespelletjes blokkeren via het filter van kliksafe
Maar is dat de oplossing? Wat doet ze dan straks buiten het zicht van ons?
Verder wil ze niet dat ik hier met de leerkracht over spreek. Want dat kwam ook nog even ter sprake.
Het was een voorstel van mij. Omdat als dit probleem werkelijk zo in de klas speelt, het misschien wel nuttig is hier een klassengesprekje over te voeren...
Wat zouden jullie doen of hoe gaan jullie hiermee om?