Psalmen zingen...

-DIA-

Re: Psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Net gelezen op AD.nl
Als binnenvaartschipper André Nieuwkoop (25) orgel komt spelen, zit de kerk vol. Zo ook deze zaterdagavond tijdens een psalmzangavond op hele noten in Lexmond.
Op YouTube is de Veense organist een regelrechte hit. Honderdduizenden zagen de organist, die geen noten kan lezen, spelen op het online videokanaal.

In de hervormde kerk van Lexmond zingen honderden gelovigen psalmen op hele noten. Ze komen vanuit heel Nederland speciaal om organist André Nieuwkoop te horen spelen. Nieuwkoop speelt rustig aan als hij de zangers begeleidt, want elke noot is even lang. Maar tussen het zingen door heeft hij vrij spel en gaan alle registers open voor het drukke en vrolijke orgelspel.

Tussen de reacties op zijn YouTubefilmpjes staat commentaar dat de organist veel te snel speelt en dat het te hip klinkt. Nieuwkoop trekt zich daar niets van aan. ,,Mensen mogen alles vinden. In mijn improvisatie is mijn karakter te horen. Ik kan ook erg klein en emotioneel spelen hoor.''
http://www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenla ... Tube.dhtml
Ik heb sinds zaterdagavond plotseling geen geluid meer...
Dus hoe mooi het orgelspel ook moge klinken, ik kan het niet horen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik hoor af en toe van gezinnen waar 's avonds na de warme maaltijd, psalmen gezongen worden.
Ik heb het hier ook weleens voorbij zien komen.
Hoe, wat en waar ontstaat dat?
Wij doen het niet (we zingen en musiceren wel regelmatig maar niet op vaste tijden) en ik ken het ook niet bij mijn (schoon) (groot)ouders vandaan.
Nu komt een van mijn dochters weleens bij mensen over de vloer waar dat ook de gewoonte is maar het is daar echt "een verplicht nr", geen van de kinderen vind het fijn en mummelen maar wat mee.
Mijn dochter voelt zich hier erg ongemakkelijk bij; zij past zich wel aan aan de gewoonten in dat gezin maar nu is zij vaak de enige jongere die "gewoon" meezingt :hum
Ik weet het niet hoor......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Ik hoor af en toe van gezinnen waar 's avonds na de warme maaltijd, psalmen gezongen worden.
Ik heb het hier ook weleens voorbij zien komen.
Hoe, wat en waar ontstaat dat?
Wij doen het niet (we zingen en musiceren wel regelmatig maar niet op vaste tijden) en ik ken het ook niet bij mijn (schoon) (groot)ouders vandaan.
Nu komt een van mijn dochters weleens bij mensen over de vloer waar dat ook de gewoonte is maar het is daar echt "een verplicht nr", geen van de kinderen vind het fijn en mummelen maar wat mee.
Mijn dochter voelt zich hier erg ongemakkelijk bij; zij past zich wel aan aan de gewoonten in dat gezin maar nu is zij vaak de enige jongere die "gewoon" meezingt :hum
Ik weet het niet hoor......
Ja, wij zingen ook na de avondmaaltijd. En op zondag na de middagmaaltijd.
Dat is gekomen omdat de kinderen hun psalmversje moesten leren. Dat zongen we dan iedere avond. En leerde ze geen versje, dan mochten ze een bekend lied of andere psalm opgeven. De oudste leert nu kort begrip... Dus die geeft zelf een vers op. Wij hebben geen orgel. Dus zingen a capella. Ook komt het voor dat er 'spontaan' na het gelezene uit de Bijbel en ( dagboek) een psalmvers wordt opgegeven. Bezoek zingt vanzelf ook mee... Dus eigenlijk weten de kinderen niet anders. Het is voor hen net zo "gewoon" als Bijbellezen na de maaltijd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mooi hoor!
Is het ook streekgebonden of vraag ik nu iets heel raars?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Ik ken het psalmzingen na de avondmaaltijd ook nog wel van mensen die hier vroeger in de straat woonden.

Er werd enthousiast meegezongen maar er zat ook wel een beetje verplichting in.

Na het zingen liet de vader des huizes of een bezoeker zich nog even gaan op het orgel terwijl de koffie werd gezet.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Mooi hoor!
Is het ook streekgebonden of vraag ik nu iets heel raars?Afbeelding
Denk dat het niet streekgebonden is... Je vraagt niets raars.

Alhoewel ik het niet ken van vriendinnetjes thuis vroeger in Rotterdam.
Nu wordt er vaak gezegd dat Rotterdammers niet kunnen zingen... Dus is dat misschien een reden? En aangezien we allebei Rotterdamsbloed hebben zal het dus niet altijd zuiver klinken... ;)

Maar wij hebben zelf in moeilijke en heel verdrietige tijden ervaren dat het psalmen zingen hielp. Letterlijk in de donkere nacht... Het hielp om zo alles voor God neer te leggen. De bangheid, wanhoop? Werd weggejaagd. Was het Luther niet die zei dat bij psalmen zingen de duivel op de vlucht slaat? En is zingen ook niet bidden?

We hopen zo dat de kinderen leren dat zingen goed is. En bewust zingen we de psalmen... En niet in eerste instantie allerlei andere liederen...
helma

Bericht door helma »

Wij zingen ook na het avondeten altijd 1 of 2 Psalmen, en 's zondagsavonds een half uurtje Psalmen, gezangen of geestelijke liedekens :)

Tja, wat heet verplicht...Bijbellezen is ook 'verplicht' zeg maar. Het is een goede gewoonte waar ieder aan geacht wordt mee te doen. Som zegt iemand: ik heb geen zin om te zingen, maar is dan wel een van de eerste die een lied opgeeft.

Over het algemeen wordt er hier graag en veel gezongen; en ik geniet er ook altijd enorm van.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als we 's middags geen dienst hebben zinge we op zondagmiddag met elkaar. Eerst geeft ieder kind een psalm/lied op en daarna wij.
Het is gewoon standaard, zodat je niet iedere keer naar zin hoeft te vragen.

Het meezingen wisselt weleens, maar meestal gaat het best goed.

Na de maaltijd zongen we ook weleens, maar dat gaf weleens wat problemen met de spanningsboog.
- Niet meer zo actief -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Negentig jaar geleden probeerde de firma Goldschmeding al harmoniums te verkopen door te wijzen op het belang van het huiselijk zingen en muziek maken.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat zal het zijn, families van beide kanten waren non-instrumentaal ;)
Vanwaar onze dochters de muzikaliteit hebben :quoi :D
ZWP

Bericht door ZWP »

Is het ook niet vaak om het psalmversje van school aan te leren?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ZWP schreef:Is het ook niet vaak om het psalmversje van school aan te leren?
Vanouds was het in heel veel christelijke gezinnen de gewoonte om op zondagavond met z'n allen te zingen rond het harmonium. Niet alleen psalmen, ook de zangbundel van Joh. de Heer werd in huiselijke kring veel gebruikt. Ook mensen voor wie gezangen tijdens de eredienst uit den boze waren, zongen in huiselijke kring uit volle borst over het Scheepke onder Jezus' hoede en over het Ruwhouten kruis.

En zo ging het niet alleen in Nederland...

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Hendrikus schreef:Negentig jaar geleden probeerde de firma Goldschmeding al harmoniums te verkopen door te wijzen op het belang van het huiselijk zingen en muziek maken.

Afbeelding
Volgens mij hebben wij een Goldscheding staan. :)
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

ZWP schreef:Is het ook niet vaak om het psalmversje van school aan te leren?
Dat doen we 's avonds voor het slapengaan.
- Niet meer zo actief -
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat deden wij ook
Plaats reactie