Psalmherziening. Psalm 1:1

ejvl

Re: Psalmherziening. Psalm 1:1

Bericht door ejvl »

mcgk schreef:Misschien is het grote probleem ook wel dat de psalmen voor vele predikanten eigenlijk te remonstrants zijn. Doordat 1773 zo hopeloos verouderd is merk je dat nooit zo. In de psalmen wordt vaak gesproken van "mijn God" of de "God mijns levens"......
Zijn dit voorbeelden van het remonstrants zijn of algemeen genoemd? Want ik zie geen remonstrant hierin en ik kan mij ook niet voorstellen dat er predikanten zijn die dit remonstrants vinden?
Wat is het eigenlijk triest dat er nu een uitleg (!!!!!) naast 1773 komt. Waar zijn we dan toch mee bezig? Moet een berijming zelfs een uitleg krijgen? Wanneer we enkele geleerde predikanten (GG/HHK/BHP), enkele muzikale/dichtende predikanten, enkele reformatorische dichters en enkele reformatorische muzikanten bij elkaar zetten hoeft het niet moeilijk te zijn om een nieuwere berijming te krijgen.
Maar dat zal wel niet gebeuren....
Jawel hoor, zie de berijming van ds Meeuwse maar. Het probleem is dat als er 100 nieuwe uitgaven kunnen komen, van welke kerk dan ook, OGG, GG, GGIN, CGK, HHK, PKN, noem maar op, maar ik ben bang dat er geen enkele algemeen geaccepteerd zal gaan worden.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

In de meeste kerken zal een nieuwe berijming eerst synodaal moeten worden vrijgegeven. Dus aan 100 zal je nooit komen. Hooguit 2 of 3.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

mcgk schreef:Misschien is het grote probleem ook wel dat de psalmen voor vele predikanten eigenlijk te remonstrants zijn. Doordat 1773 zo hopeloos verouderd is merk je dat nooit zo. In de psalmen wordt vaak gesproken van "mijn God" of de "God mijns levens"......

Wat is het eigenlijk triest dat er nu een uitleg (!!!!!) naast 1773 komt. Waar zijn we dan toch mee bezig? Moet een berijming zelfs een uitleg krijgen? Wanneer we enkele geleerde predikanten (GG/HHK/BHP), enkele muzikale/dichtende predikanten, enkele reformatorische dichters en enkele reformatorische muzikanten bij elkaar zetten hoeft het niet moeilijk te zijn om een nieuwere berijming te krijgen.
Maar dat zal wel niet gebeuren....
Doe niet zo dramatisch. :hum
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ik vind de Psalmberijmingen van Stichting Dicht bij de Bijbel erg mooi. Hier de tekst van Psalm 1: http://goo.gl/LjAEWz .
Curatorium

Bericht door Curatorium »

ejvl schreef:Jawel hoor, zie de berijming van ds Meeuwse maar. Het probleem is dat als er 100 nieuwe uitgaven kunnen komen, van welke kerk dan ook, OGG, GG, GGIN, CGK, HHK, PKN, noem maar op, maar ik ben bang dat er geen enkele algemeen geaccepteerd zal gaan worden.
Even nagekeken:
Er zijn nu de volgende initiatieven, voor de eredienst, in de kring die jij opnoemt:
- Weerklank: bedoeld voor GB kringen. Psalmen & liederen.
- Psalmen 1773, HSV versie: herziene 1773 Psalmen, door Dr. E. Hofman

Aangezien de Hersteld Hervormde Kerk niet officieel instemt met de HSV, hetzelfde geld voor de GG, zal het tweede initiatief zeker niet ondersteund worden. Weerklank uiteraard ook niet, want daar staan gezangen in. Dus is er een grote kans dat wij en onze jeugd over 10 jaar nog steeds die belachelijk verouderde berijming zullen zingen. Terwijl er natuurlijk kennis genoeg is. Als iemand als ds. Meeuse het in zijn eentje kan, dan moet het met een samengestelde groep musici en predikanten zeker lukken.
Plaats reactie