Bedekte schuld en vergeven schuld

RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door RefoCalvinist »

eilander schreef:Waar is Christus?
Volgens de Apostolische Geloofsbelijdenis "zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders"!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door eilander »

RefoCalvinist schreef:
eilander schreef:Waar is Christus?
Volgens de Apostolische Geloofsbelijdenis "aan de rechterhand Gods"!
Het lijkt erop dat je mijn vraag niet begrijpt. In je eerdere antwoord op mijn vraag doe je net alsof God in het paradijs tegen Adam heeft gezegd: kom terug.
Dat was niet het geval, God heeft daar zijn heilsplan door de enige Middelaar Christus bekend gemaakt. Alleen door de Heere Jezus is Adam nog behouden kunnen worden.
Ds. Van der Poel zei dat de korte inhoud van de Bijbel is: God zoekt de zondaar. Zo is dat ook, daarom roept de Heere Jezus ook zondaren op om tot Hem te komen. Zie hiervoor vele Schriftplaatsen!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:In je eerdere antwoord op mijn vraag doe je net alsof God in het paradijs tegen Adam heeft gezegd: kom terug.
Dat was niet het geval, God heeft daar zijn heilsplan door de enige Middelaar Christus bekend gemaakt. Alleen door de Heere Jezus is Adam nog behouden kunnen worden.
Ds. Van der Poel zei dat de korte inhoud van de Bijbel is: God zoekt de zondaar. Zo is dat ook, daarom roept de Heere Jezus ook zondaren op om tot Hem te komen. Zie hiervoor vele Schriftplaatsen!
Ik denk dat het allebei waar is. Immers, hoe zou de wet ons kunnen veroordelen als God geen gehoorzaamheid aan de wet meer eiste? Anderzijds is het ook onze plicht om te geloven in de Middelaar Christus, en zo terug te keren tot God.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door RefoCalvinist »

eilander schreef:1. In je eerdere antwoord op mijn vraag doe je net alsof God in het paradijs tegen Adam heeft gezegd: kom terug.
2. God heeft daar zijn heilsplan door de enige Middelaar Christus bekend gemaakt. Alleen door de Heere Jezus is Adam nog behouden kunnen worden.
3. Ds. Van der Poel zei dat de korte inhoud van de Bijbel is: God zoekt de zondaar. Zo is dat ook, daarom roept de Heere Jezus ook zondaren op om tot Hem te komen. Zie hiervoor vele Schriftplaatsen!
1. Klopt, in het "Adam, waar zijt gij?", in het maken van bedekking voor zijn naaktheid en voornamelijk in het geven van de Moederbelofte!
2. Bijbels! Christus is de enige Weg ter zaligheid! In en door Christus kan een mens alleen aan Gods oproep en aan Gods eis voldoen! Uit zichzelf onmogelijk! Dat ontken ik ook helemaal niet.
3. Ontken ik niet! God heeft de hele wereld op het oog, dat zie je al in de universele inzet waar de Bijbel mee begint! En die loopt als een "Rode draad" door heel de Bijbel, zowel Oude als Nieuwe Testament, heen. God zoekt het verlorene!

Maar dan nu de vraag richting jou: waarom zoekt God het verlorene? Waarom zoekt God de zondaar?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door eilander »

Gelukkig dat we het eens zijn. We kunnen dan beter maar weer on-topic gaan.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
RefoCalvinist schreef:
eilander schreef:
RefoCalvinist schreef:Ja wij moeten zoeken naar de Heere Jezus, naar de wil van God. Ja wij moeten strijden om het Koninkrijk te beërven. Ja wij moeten dat, omdat God dat van ons vraagt. Hij roept ons telkens in de staat der rechtheid (!). Zoals Hij ons geschapen heeft.
Dit is niet echt on-topic, maar het roept wel vragen op. God roept ons toch als zondaren??
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar is Christus?
Die is er dan niet. Althans wordt niet gezien. Als je zondaar voor God mag worden. Dan is er alleen de eis van Gods Beeld. Dan staan we allen (als dit werkelijkheid mag worden) met een gesloten mond en hebben op 1000 niet één antwoord.

Verder wil ik ook niet gaan want we raken wel degelijk aan grenzen, wat ze wellicht niet beseffen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
RefoCalvinist schreef:
eilander schreef:Dit is niet echt on-topic, maar het roept wel vragen op. God roept ons toch als zondaren??
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar is Christus?
Die is er dan niet. Althans wordt niet gezien. Als je zondaar voor God mag worden. Dan is er alleen de eis van Gods Beeld. Dan staan we allen (als dit werkelijkheid mag worden) met een gesloten mond en hebben op 1000 niet één antwoord.

Verder wil ik ook niet gaan want we raken wel degelijk aan grenzen, wat ze wellicht niet beseffen.
Ja @DIA, hierin moet ik je toch bijvallen. Dan is Christus er (voor onze beleving) nog niet.
Je hoorde het vroeger wel eens gezegd worden: Christus is verborgen achter het recht van God.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door refo »

RefoCalvinist schreef:
eilander schreef:
RefoCalvinist schreef:Ja wij moeten zoeken naar de Heere Jezus, naar de wil van God. Ja wij moeten strijden om het Koninkrijk te beërven. Ja wij moeten dat, omdat God dat van ons vraagt. Hij roept ons telkens in de staat der rechtheid (!). Zoals Hij ons geschapen heeft.
Dit is niet echt on-topic, maar het roept wel vragen op. God roept ons toch als zondaren??
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar staat dat?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door refo »

RefoCalvinist schreef: Je hoorde het vroeger wel eens gezegd worden: Christus is verborgen achter het recht van God.
En dit?
Je maakt je druk over de discussie, maar voert zelf allerlei onbijbelse begrippen in.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zo komen er hier nog meer dingen voorbij die ik in Gods woord niet lees.

Voor bedekte maar nog geen vergeven schuld geen Bijbelse onderbouwing gezien.


RefoClavinist, waarom schets je een bevindelijke weg die in Gods woord niet te vinden is?

Zo'n uitspraak als : Christus is verborgen achter het recht van God.
Lees ik niets in Gods woord, geef eens een Bijbels onderbouwing?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
RefoCalvinist schreef:
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar staat dat?
In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 06 jan 2016, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:Zo'n uitspraak als : Christus is verborgen achter het recht van God.
Lees ik niets in Gods woord, geef eens een Bijbels onderbouwing?
Ook dit is een Bijbelse notie. Het heeft te maken met het onderschrijven van eigen vonnis, terwijl men nog niet door het geloof Christus omhelsd heeft. Daarom is Christus op dat moment nog een 'verborgen' persoon.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door samanthi »

Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zo'n uitspraak als : Christus is verborgen achter het recht van God.
Lees ik niets in Gods woord, geef eens een Bijbels onderbouwing?
Ook dit is een Bijbelse notie. Het heeft te maken met het onderschrijven van eigen vonnis, terwijl men nog niet door het geloof Christus omhelsd heeft. Daarom is Christus op dat moment nog een 'verborgen' persoon.
Kun je vertellen waar dat staat en bij welke Bijbelse persoon het zo gegaan is?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door samanthi »

Afgewezen schreef:
refo schreef:
RefoCalvinist schreef:
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar staat dat?
In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
Ja maar waar staat het in de Bijbel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bedekte schuld en vergeven schuld

Bericht door Afgewezen »

samanthi schreef:
Afgewezen schreef:In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
Ja maar waar staat het in de Bijbel?
Bijv. in Gal. 3:10 Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven staat in het boek der wet om dat te doen.
Plaats reactie