Dat ben ik niet met je eens.JCM schreef:Beste mensen, ik volg dit forum nu reeds enkele jaren. Ik heb mij ook veel, heel veel, veel te veel bezig gehouden met de 'bekende onderwerpen'. Ik ben er meer en meer achter gekomen dat dit uiteenrafelen en bediscuseren van deze zaken grenzen heeft, die we allang zijn overschreden. Bovendien ontstaat een deel van de verwarring door niet duidelijk te benoemen of men het heeft over A) de ziel en de bevinding van de christen of B) over hoe de prediking zuiver gebracht moet worden. Vaak wordt dit vermengd. Tussen de prediking en de ziel werkt de Heilige Geest (bediener van Wet en Evangelie). Als de prediking verwarrend wordt, ontstaat verwarring in de ziel. Als er verwarring in de ziel is, wordt de prediking niet meer begrepen.
Laten we eens stil zijn. We leven in een tijdperk waarin we alles willen duiden, analyseren, herkauwen, delen, enz. Daarom vinden we het nodig dit forum te vullen. Wij hebben veel te veel hoogmoedige en vlugge gedachten. Wij begrijpen echt niet zoveel. We geven de Heilige Geest nauwelijks de tijd. Wij kunnen (helaas..helaas ook mijzelf ingesloten) nauwelijks meer met 'onbevangen ziele-oren' de prediking jarenlang aanhoren en onszelf daaronder vernederen.
Juist de verwarring moet worden aangepakt.
Hoe komt het dat zovelen in het donker leven? Geen geloofszekerheid hebben? Dat het helaas voorkomt dat van de 1000 mensen in een kerk slechts 2% kunnen getuigen van een geestelijk leven? (Wat niet wil zeggen dat er niet meer zijn overigens). En aan de andere kant er een geloofsautomatisme lijkt te zijn en het stuk der ellende met voeten getreden wordt en niet meer nodig lijkt te zijn?
Daarom moeten we juist niet stil zijn. Niet dat wij ook maar iets kunnen toedoen in deze, maar we mogen wel pleiten voor een terugkeer naar de prediking ten tijde van de reformatie, de prediking van de Puriteinen. En dat geldt niet specifiek voor een kerkverband maar in het algemeen.