Zekerheid over behoud
Beste Grace,
Ik haal zomaar wat aan uit I Joh. Misschien dat ik het verkeerd zie, als ik zeg dat het hier om kenmerken gaat, maar ik schrijf ze toch maar:
-Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet
-En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren
-Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
-Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met den woorde, noch met de tong, maar met de daad en waarheid. En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem
-Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God
Maar bij dit alles geldt wat in het laatste hoofdstuk staat: "Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet."
Ik haal zomaar wat aan uit I Joh. Misschien dat ik het verkeerd zie, als ik zeg dat het hier om kenmerken gaat, maar ik schrijf ze toch maar:
-Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet
-En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren
-Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
-Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met den woorde, noch met de tong, maar met de daad en waarheid. En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem
-Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God
Maar bij dit alles geldt wat in het laatste hoofdstuk staat: "Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet."
Precies, maar ik denk dat je veel meer de reactie van voorbijganger moet onthouden:
[/quote]
Waar ik met name de aandacht op wil vestigen is het feit dat ik in Christus nu al geheel volmaakt ben. In Christus voldoe ik aan alle eis van de wet en ook aan Gods gerechtheid. Niets eigenschappen en niets groei. Ik heb het volle bezit in een Ander.
En dan is de zoektocht niet naar geloof of de kracht van het geloof. Dan is de zoektocht om steeds meer verenigd te worden met Christus als de wijnstok. Uit Hem, door Hem en weer tot Hem. Daarin komt een mens nooit uitgeleerd. Dat heeft hij zijn hele leven nodig, om op die manier toebereid te worden om in het hemels hiernamaals niet alleen te mogen maar ook te kunnen leven. En die zoektocht is een kruistocht, want een mens wordt daarin Christus gelijkvormig gemaakt. En in die gelijkvormigheid wordt de mens gevormd om ten hemel te worden opgenomen en daar ook te kunnen leven. [/quote]
Een gelovige heeft niets. ChrÃstus is volmaakt in alles. Als ik naar mezelf kijk dan is het altijd te kort. Altijd. Maar in Christus mag ik volmaakt zijn en volkomen rein en volkomen heilig en rechtvaardig. Daarom moet ik niet afvragen: heb ik vruchten, kenmerken, etc, etc? Maar leef ik in en uit Christus? Leef ik niet naar het vlees , maar naar de Geest! Snap je Rinie. De gelovige zegt altijd: In mij geen vrucht in der Eeuwigheid
Gr.Grace
[/quote]
Waar ik met name de aandacht op wil vestigen is het feit dat ik in Christus nu al geheel volmaakt ben. In Christus voldoe ik aan alle eis van de wet en ook aan Gods gerechtheid. Niets eigenschappen en niets groei. Ik heb het volle bezit in een Ander.
En dan is de zoektocht niet naar geloof of de kracht van het geloof. Dan is de zoektocht om steeds meer verenigd te worden met Christus als de wijnstok. Uit Hem, door Hem en weer tot Hem. Daarin komt een mens nooit uitgeleerd. Dat heeft hij zijn hele leven nodig, om op die manier toebereid te worden om in het hemels hiernamaals niet alleen te mogen maar ook te kunnen leven. En die zoektocht is een kruistocht, want een mens wordt daarin Christus gelijkvormig gemaakt. En in die gelijkvormigheid wordt de mens gevormd om ten hemel te worden opgenomen en daar ook te kunnen leven. [/quote]
Een gelovige heeft niets. ChrÃstus is volmaakt in alles. Als ik naar mezelf kijk dan is het altijd te kort. Altijd. Maar in Christus mag ik volmaakt zijn en volkomen rein en volkomen heilig en rechtvaardig. Daarom moet ik niet afvragen: heb ik vruchten, kenmerken, etc, etc? Maar leef ik in en uit Christus? Leef ik niet naar het vlees , maar naar de Geest! Snap je Rinie. De gelovige zegt altijd: In mij geen vrucht in der Eeuwigheid
Gr.Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere en andere forummers,Ja, en dat zal best door een kenmerkenprediking komen, maar het is volkomen bijbels (1 Joh.)
Het ligt er m.i. ook aan hoe men met die kenmerken omgaat. Het boekje van William Guthrie (The Christians Great Interest), gaat ook in op kenmerken. Maar er is ook een deel 2 voor degenen, die het met die kenmerken niet kunnen doen. Zij krijgen richtlijnen hoe ze tot de zaligheid kunnen komen. En dat spreekt mij aan. Niet het zoeken naar iets in jezelf, maar steeds opnieuw beginnen met geloven. Hoe kun je ooit de zaligheid bouwen op een kenmerk als liefde b.v.; er is toch niemand bij wie de liefde volmaakt is?
Gerrie, ik begrijp je vraag, bij mij leven soortgelijke vragen. Heb ik die kenmerken wel? Zo niet hoe kom ik eraan? Ik ben bang dat het gevaar groot is dat je jezelf heel wat gaat voelen als je gaat letten op de kenmerken.
Toch is het wel belangrijk niet te vergeten dat je die vruchten alleen kunt hebben als Christus in je woont. Die vruchten komen dan toch voort uit Hem?
Toch is het wel belangrijk niet te vergeten dat je die vruchten alleen kunt hebben als Christus in je woont. Die vruchten komen dan toch voort uit Hem?
Beste Grace,
Ik snap het. 't Is beter, als we om redding wensen, te vluchten tot des Heeren macht. Zoals ik ook al vaak heb aangegeven moeten we het niet allereerst zoeken bij kenmerken in onszelf. Want dan is het nooit genoeg, al mogen we ook wel eens dankbaar zijn om de vruchten die de Heere toch in ons geeft. Vertrouw alleen op Hem! op Zijn onwankelbare beloften! Echter, I Joh. is niet voor niets geschreven, en daarom is het ook goed om de kenmerken wel te noemen. We moeten niet, uit reactie op kenmerken-prediking, bang worden voor het noemen van kenmerken van een waar geloof.
Gods zegen in alles. Verwacht alles alleen van Hem!
Ik snap het. 't Is beter, als we om redding wensen, te vluchten tot des Heeren macht. Zoals ik ook al vaak heb aangegeven moeten we het niet allereerst zoeken bij kenmerken in onszelf. Want dan is het nooit genoeg, al mogen we ook wel eens dankbaar zijn om de vruchten die de Heere toch in ons geeft. Vertrouw alleen op Hem! op Zijn onwankelbare beloften! Echter, I Joh. is niet voor niets geschreven, en daarom is het ook goed om de kenmerken wel te noemen. We moeten niet, uit reactie op kenmerken-prediking, bang worden voor het noemen van kenmerken van een waar geloof.
Gods zegen in alles. Verwacht alles alleen van Hem!
Jawel, Sochrio. Maar het is moeilijk om te beoordelen of je die vruchten hebt of niet. Misschien haal ik een vijf.Maar het is zoals Rinie zegt: vlucht tot Hem met alles.Toch is het wel belangrijk niet te vergeten dat je die vruchten alleen kunt hebben als Christus in je woont. Die vruchten komen dan toch voort uit Hem?
Ik denk dat je niet je vruchten moet gaan optellen. Dat lijkt verdacht veel op de goede-werken-optelsom in de RK kerk. Met vruchten wordt je niet zaliger dan je al bent. In feite heb je niets aan de vruchten, omdat alles wat wij doen nog onvolmaakt is. Hoe kan ik als mens nu goede vruchten voortbrengen, die van mij zijn zo rot als wat! De vruchten zijn ten diepste afkomstig van Christus. Omdat Hij in mij woont, ben ik in staat vruchten te dragen. Dan zijn ze toch van Hem afkomstig. Dat ze niet van mezelf zijn, is een 2e reden om aan te nemen dat ze je geen centimeter dichter bij God brengen.
Wat is het doe van die vruchten dan? Je naaste winnen voor Christus. Daarnaast is het ook zo dat wat erin zit eruit zal komen. Als Christus in je woont, dan straal je dat uit. Maar of je dat nu JOU vruchten kan noemen weet ik niet.
Wat is het doe van die vruchten dan? Je naaste winnen voor Christus. Daarnaast is het ook zo dat wat erin zit eruit zal komen. Als Christus in je woont, dan straal je dat uit. Maar of je dat nu JOU vruchten kan noemen weet ik niet.
Sochrio,
Ik ben het wel met je eens. Maar het probleem hier is volgens mij, dat je moet kijken naar het WERK VAN GOD in jezelf. Want de gelovige moet toch uit de vruchten gekend worden?
Misschien is het beter aan een ander te vragen: ben ik wel een gelovige? Maar ook dan krijg je verschillende antwoorden.
Ik ben het wel met je eens. Maar het probleem hier is volgens mij, dat je moet kijken naar het WERK VAN GOD in jezelf. Want de gelovige moet toch uit de vruchten gekend worden?
Misschien is het beter aan een ander te vragen: ben ik wel een gelovige? Maar ook dan krijg je verschillende antwoorden.
Om nog even op de kenmerkenprediking terug te komen:een korte samenvatting van Ndonselaar uit het boek van Dr. Woeldering:
Ook noemt hij de 'kenmerkenprediking'. Natuurlijk is een zuivere prediking altijd een kenmerkenprediking, namelijk de vaste grond die er ligt in de Rots Jezus Christus. Noem eens tegen dezulken dit als het kenmerk van een kenmerkenprediking en ze kijken je verbaasd aan of barstten in vijandschap los. De doperse 'kenmerkenprediking' noemt diverse ijkpunten, bevinding en daarin kan men zich kenmerken als zijnde Gods volk.
Ik heb nooit begrepen, dat dit dopers is. Zit 'De toetssteen der ware en valse genade' van ds. v.d. Groe dan ook vol met doperse dwalingen?
(zie ook de topic: doperse dwalingen)
Ook noemt hij de 'kenmerkenprediking'. Natuurlijk is een zuivere prediking altijd een kenmerkenprediking, namelijk de vaste grond die er ligt in de Rots Jezus Christus. Noem eens tegen dezulken dit als het kenmerk van een kenmerkenprediking en ze kijken je verbaasd aan of barstten in vijandschap los. De doperse 'kenmerkenprediking' noemt diverse ijkpunten, bevinding en daarin kan men zich kenmerken als zijnde Gods volk.
Ik heb nooit begrepen, dat dit dopers is. Zit 'De toetssteen der ware en valse genade' van ds. v.d. Groe dan ook vol met doperse dwalingen?
(zie ook de topic: doperse dwalingen)
Rinie (en anderen),
Wat kan het zijn dat we veel zoeken in onszelf of in dit leven. Ja toch? Een opknapbeurt voor ons eertijds. Waar komt dat toch vandaan? Is het oude dan niet voorbij gegaan? Terwijl we verzocht worden onze pennen niet zo vast in te slaan. (Lees in dat licht deze citaten eens.)
2 Kor.5:15 Want al deze dingen zijn om uwentwil, opdat de vermenigvuldigde genade, door de dankzegging van velen, overvloedig worde ter heerlijkheid Gods.
16 Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.
17 Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;
18 Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.
1 Kor.15:50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
Wat kan het zijn dat we veel zoeken in onszelf of in dit leven. Ja toch? Een opknapbeurt voor ons eertijds. Waar komt dat toch vandaan? Is het oude dan niet voorbij gegaan? Terwijl we verzocht worden onze pennen niet zo vast in te slaan. (Lees in dat licht deze citaten eens.)
2 Kor.5:15 Want al deze dingen zijn om uwentwil, opdat de vermenigvuldigde genade, door de dankzegging van velen, overvloedig worde ter heerlijkheid Gods.
16 Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.
17 Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;
18 Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.
1 Kor.15:50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.