Mannetje schreef:Volgens mij is dit een beknopte weergave van wat er over Luther getypt is afgelopen dagen... Zoals ik het lees spreekt Luther geen oordeel over een ander uit, maar refereert hij slechts aan wat hem toegevoegd is.refo schreef:Altijd bij de ander, uiteraard.Luther schreef:Zeker als dat gepraat komt van een Farizeeër zonder genade, levend onder een steen.Mannetje schreef:Politiek correct gepraat uit een ei is vast slecht verstaanbaar.
Overigens lijkt me dit al niet meer op 't randje, maar erover.
Sinterklaas
Re: Sinterklaas
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Sinterklaas
Ik denk niet dat dit over sprookjes gaat. Ook in de tijd van de reformatie was er discussie over bijvoorbeeld het gebruik van Griekse mythen en verhalen. Toverij, waarzeggerij en bijgeloof zijn reële zaken en daar gaat dit over. Sprookjes die zich in een andere wereld afspelen, compleet los van het leven wat gewoon geleefd wordt is een ander verhaal. Verder is ook de vraag wat bijgeloof is. Gaan mensen die geloven dat de zwaar verdunde middeltjes van de homoeopaat werken ook in tegen dit antwoord?samanthi schreef:@ Parsifal Floppy curatorium
Vraag 94
Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antwoord 94
Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof , aanroeping van de heiligen of van andere schepselen , mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen , Hem alleen vertrouwe , in alle ootmoedigheid enlijdzaamheid mij Hem alleen alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe , vreze en ere , alzo, dat ik eer van alle schepselen afgaan die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen zijn wil doe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Sinterklaas
Ik ben geneigd te zeggen: nee. Want men ziet dat niet als een geloof, maar als een gebruik van de middelen.parsifal schreef:Verder is ook de vraag wat bijgeloof is. Gaan mensen die geloven dat de zwaar verdunde middeltjes van de homoeopaat werken ook in tegen dit antwoord?
Re: Sinterklaas
Ik wil hier graag op ingaan, als je toverij moet mijden of er voor vluchten, ga je dit niet als gezellig verhaaltje aan je kinderen vertellen, mits het een geestelijk strekking heeft zoals bijvoorbeeld de christenreis of Narniaparsifal schreef:Ik denk niet dat dit over sprookjes gaat. Ook in de tijd van de reformatie was er discussie over bijvoorbeeld het gebruik van Griekse mythen en verhalen. Toverij, waarzeggerij en bijgeloof zijn reële zaken en daar gaat dit over. Sprookjes die zich in een andere wereld afspelen, compleet los van het leven wat gewoon geleefd wordt is een ander verhaal. Verder is ook de vraag wat bijgeloof is. Gaan mensen die geloven dat de zwaar verdunde middeltjes van de homoeopaat werken ook in tegen dit antwoord?samanthi schreef:@ Parsifal Floppy curatorium
Vraag 94
Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antwoord 94
Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof , aanroeping van de heiligen of van andere schepselen , mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen , Hem alleen vertrouwe , in alle ootmoedigheid enlijdzaamheid mij Hem alleen alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe , vreze en ere , alzo, dat ik eer van alle schepselen afgaan die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen zijn wil doe.
Op het laatste wil ik ook antwoorden, het heeft niets met de Efteling te maken, dat je homeopathie ook moet mijden en vlieden, het is meer als bijgeloof lees de uitspraken van Haneman maar eens bijv:
Ik geloof dat het verder gaat dan een beetje bijgeloof. Dus niet baat het niet dan schaad het niet.Jezus van Nazareth de aardsdweper van Nazareth, meent met Zijn zoen- en kruisverdienste de wereld te moeten redden, een ieder die Hem geloofd is een aanstoot voor deze etherische waarheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Sinterklaas
@ Samanthi (Ik heb even geen zin om lappen quotes over te nemen, voor context zie hierboven).
Over nadenkend kwam ik tot de conclusie dat er twee manieren zijn om naar de wereld te kijken, of naar delen van de wereld - zoals de Efteling in dit geval: Focus je als eerste op wat goed is, of op wat fout is?
Als je als eerste kijkt naar wat goed is, dan kan je vervolgens bepalen of datgene wat fout is daarop voldoende invloed heeft om het als geheel te moeten afschrijven. In geval van de Efteling was mijn conclusie: er is veel goed; de dingen die fout zijn zijn eenvoudig te mijden, dus blijft veel goeds over.
Als je als eerste kijkt naar wat fout is, en je daar niet mee in wilt laten, dan ga je eigenlijk op zoek naar datgene wat alleen maar goed is. In deze gebroken wereld is dat misschien een te hoge eis; niet alleen toverij is fout, ook materialisme bijvoorbeeld. Zeer ver doorgevoerd kunnen de meest geestelijke omgevingen niet "goed" worden genoemd.
Voortbordurend daarop, is het de vraag wat heden ten dage het gevaar van geloof in 'toverij' is. Er is een gevaar van geloof in demonische krachten, dat weet ik. Ik denk alleen niet dat de groep die daarin gelooft, op refoforum erg sterk vertegenwoordigd is.
Toverij, bijgeloof en magie kan echter ook een heel andere vorm aannemen. In dat licht zouden we ons af kunnen vragen hoeveel van onze gebeden, bijvoorbeeld, geen vorm van bijgeloof zijn. Waarom worden we onrustig als we een keer "vergeten" zijn te bidden? Waarom is ons geweten geruster als we een stukje uit de Bijbel hebben gelezen, zonder het later na te kunnen vertellen, dan wanneer we in het geheel niet hebben gelezen?
Over nadenkend kwam ik tot de conclusie dat er twee manieren zijn om naar de wereld te kijken, of naar delen van de wereld - zoals de Efteling in dit geval: Focus je als eerste op wat goed is, of op wat fout is?
Als je als eerste kijkt naar wat goed is, dan kan je vervolgens bepalen of datgene wat fout is daarop voldoende invloed heeft om het als geheel te moeten afschrijven. In geval van de Efteling was mijn conclusie: er is veel goed; de dingen die fout zijn zijn eenvoudig te mijden, dus blijft veel goeds over.
Als je als eerste kijkt naar wat fout is, en je daar niet mee in wilt laten, dan ga je eigenlijk op zoek naar datgene wat alleen maar goed is. In deze gebroken wereld is dat misschien een te hoge eis; niet alleen toverij is fout, ook materialisme bijvoorbeeld. Zeer ver doorgevoerd kunnen de meest geestelijke omgevingen niet "goed" worden genoemd.
Voortbordurend daarop, is het de vraag wat heden ten dage het gevaar van geloof in 'toverij' is. Er is een gevaar van geloof in demonische krachten, dat weet ik. Ik denk alleen niet dat de groep die daarin gelooft, op refoforum erg sterk vertegenwoordigd is.
Toverij, bijgeloof en magie kan echter ook een heel andere vorm aannemen. In dat licht zouden we ons af kunnen vragen hoeveel van onze gebeden, bijvoorbeeld, geen vorm van bijgeloof zijn. Waarom worden we onrustig als we een keer "vergeten" zijn te bidden? Waarom is ons geweten geruster als we een stukje uit de Bijbel hebben gelezen, zonder het later na te kunnen vertellen, dan wanneer we in het geheel niet hebben gelezen?
Re: Sinterklaas
Ik kan me niet vinden in wat jij schrijft, er is overal wel iets "goeds" in te vinden, Yoga heeft gymnastiekoefeningen, reiki gezond leven, veel bewegen verse groente en noem maar op, daarom hoef je je er nog niet mee in te laten, hoeveel mensen er hier vertegenwoordigt zijn doe zich, in meerder of mindere mate, met magie bezig houden weet ik niet, maar wat je daarna noemt is zeker een punt die we onder ogen moeten zien, dat wordt ook in het doopformulier gezegd over de doop, dat kan zeker over alles wat buiten Christus is, maar ik zie de link niet dat sprookjes waar toveren in voorkomt, meteen als vermaak mag worden gebezigd. Ik snap niet wat dit met het gaan naar de Efteling en Haneman te maken heeft.Floppy schreef:@ Samanthi (Ik heb even geen zin om lappen quotes over te nemen, voor context zie hierboven).
Over nadenkend kwam ik tot de conclusie dat er twee manieren zijn om naar de wereld te kijken, of naar delen van de wereld - zoals de Efteling in dit geval: Focus je als eerste op wat goed is, of op wat fout is?
Als je als eerste kijkt naar wat goed is, dan kan je vervolgens bepalen of datgene wat fout is daarop voldoende invloed heeft om het als geheel te moeten afschrijven. In geval van de Efteling was mijn conclusie: er is veel goed; de dingen die fout zijn zijn eenvoudig te mijden, dus blijft veel goeds over.
Als je als eerste kijkt naar wat fout is, en je daar niet mee in wilt laten, dan ga je eigenlijk op zoek naar datgene wat alleen maar goed is. In deze gebroken wereld is dat misschien een te hoge eis; niet alleen toverij is fout, ook materialisme bijvoorbeeld. Zeer ver doorgevoerd kunnen de meest geestelijke omgevingen niet "goed" worden genoemd.
Voortbordurend daarop, is het de vraag wat heden ten dage het gevaar van geloof in 'toverij' is. Er is een gevaar van geloof in demonische krachten, dat weet ik. Ik denk alleen niet dat de groep die daarin gelooft, op refoforum erg sterk vertegenwoordigd is.
Toverij, bijgeloof en magie kan echter ook een heel andere vorm aannemen. In dat licht zouden we ons af kunnen vragen hoeveel van onze gebeden, bijvoorbeeld, geen vorm van bijgeloof zijn. Waarom worden we onrustig als we een keer "vergeten" zijn te bidden? Waarom is ons geweten geruster als we een stukje uit de Bijbel hebben gelezen, zonder het later na te kunnen vertellen, dan wanneer we in het geheel niet hebben gelezen?
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik midden in de wereld leef, ik woon in Rotterdam, ga met mijn ongelovige buurvrouw, die weduwe is, naar de stad of naar een koffieconcert, ik ga nooit naar refobeurzen of ik sta er voor een stichting, ik ga nooit naar refocampings ed, het gaat niet om alles te mijden, maar wel dingen die de Heere niet wil, die schade geven aan mijn ziel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Sinterklaas
@Floppy,samanthi schreef:Ik kan me niet vinden in wat jij schrijft, er is overal wel iets "goeds" in te vinden, Yoga heeft gymnastiekoefeningen, reiki gezond leven, veel bewegen verse groente en noem maar op, daarom hoef je je er nog niet mee in te laten, hoeveel mensen er hier vertegenwoordigt zijn doe zich, in meerder of mindere mate, met magie bezig houden weet ik niet, maar wat je daarna noemt is zeker een punt die we onder ogen moeten zien, dat wordt ook in het doopformulier gezegd over de doop, dat kan zeker over alles wat buiten Christus is, maar ik zie de link niet dat sprookjes waar toveren in voorkomt, meteen als vermaak mag worden gebezigd. Ik snap niet wat dit met het gaan naar de Efteling en Haneman te maken heeft.Floppy schreef:@ Samanthi (Ik heb even geen zin om lappen quotes over te nemen, voor context zie hierboven).
Over nadenkend kwam ik tot de conclusie dat er twee manieren zijn om naar de wereld te kijken, of naar delen van de wereld - zoals de Efteling in dit geval: Focus je als eerste op wat goed is, of op wat fout is?
Als je als eerste kijkt naar wat goed is, dan kan je vervolgens bepalen of datgene wat fout is daarop voldoende invloed heeft om het als geheel te moeten afschrijven. In geval van de Efteling was mijn conclusie: er is veel goed; de dingen die fout zijn zijn eenvoudig te mijden, dus blijft veel goeds over.
Als je als eerste kijkt naar wat fout is, en je daar niet mee in wilt laten, dan ga je eigenlijk op zoek naar datgene wat alleen maar goed is. In deze gebroken wereld is dat misschien een te hoge eis; niet alleen toverij is fout, ook materialisme bijvoorbeeld. Zeer ver doorgevoerd kunnen de meest geestelijke omgevingen niet "goed" worden genoemd.
Voortbordurend daarop, is het de vraag wat heden ten dage het gevaar van geloof in 'toverij' is. Er is een gevaar van geloof in demonische krachten, dat weet ik. Ik denk alleen niet dat de groep die daarin gelooft, op refoforum erg sterk vertegenwoordigd is.
Toverij, bijgeloof en magie kan echter ook een heel andere vorm aannemen. In dat licht zouden we ons af kunnen vragen hoeveel van onze gebeden, bijvoorbeeld, geen vorm van bijgeloof zijn. Waarom worden we onrustig als we een keer "vergeten" zijn te bidden? Waarom is ons geweten geruster als we een stukje uit de Bijbel hebben gelezen, zonder het later na te kunnen vertellen, dan wanneer we in het geheel niet hebben gelezen?
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik midden in de wereld leef, ik woon in Rotterdam, ga met mijn ongelovige buurvrouw, die weduwe is, naar de stad of naar een koffieconcert, ik ga nooit naar refobeurzen of ik sta er voor een stichting, ik ga nooit naar refocampings ed, het gaat niet om alles te mijden, maar wel dingen die de Heere niet wil, die schade geven aan mijn ziel.
ik heb de site van de Efteling eens goed bekeken. Ik vind je het wel heel erg gemakkelijk afdoen met er is maar een enkel ding waar je moeite mee kunt hebben. Wanneer ik kijk naar verhalen die bij de shows spelen wordt daar iets voorgeschoteld wat niet in overeenstemming met het Woord is.
Het gaat mij niet om de sprookjes als Roodkapje etc. Het gaat mij erom waar kwade machten een rol spelen.
Daarnaast al zou ik die zaken kunnen overslaan... Waarom zou ik een park geld betalen waardoor ze die attracties die niet verantwoord zijn, in stand kunnen houden?
Ben ik dan niet medeverantwoordelijk voor het feit dat mensen en kinderen in dit soort attracties worden meegezogen?
Waar is de ernst met de dood? Als je kijkt naar de verschillende shows, spookhuis etc.
Ik heb ook nog eens na zitten denken aan de zgn kik attracties. Het draait daar om de kik. Of niet soms? En al zouden ze niet zo onveilig zijn als ik waarschijnlijk denk... Dan nog hou ik daar moeite mee. De kik, je bent alleen met jezelf bezig op zo'n moment. Het draait om ervaring, genot. Verder zie ik zo'n park als ijdel, leeg vermaak. Moeten we daar onze tijd mee vullen?
Veel van deze attracties zullen op een kermis niet misstaan. Daar gaan we toch ook niet heen, omdat we vinden dat een christen zich daar niet hoort te begeven.
Of de ken jullie daar ook anders over?
Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Ook ik moet niets hebben van de zgn reformatorische beurzen waar het alleen om hebben, hebben draait. Ook wij huren gewoon een plek op een rustige camping. We begeven ons midden in de maatschappij. Maar doen niet aan alles mee.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28
Re: Sinterklaas
Sheba, bij reformatorische beurzen gaat het niet alleen over hebben, hebben. Generaliseer a.u.b niet zo.
Re: Sinterklaas
Zoveel valt er in een dierentuin niet te bewonderen. De Heere zal er ook echt niet blij mee zijn: dieren opgesloten in veel te kleine hokjes om ons vermaak te geven. Dat komt ook neer op een kik. Dan ga ik persoonlijk nog liever naar de Efteling. Het enige wat wij daar niet betreden hebben is het spookhuis. Alles was verder zeer verantwoord!!Sheba schreef: Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Re: Sinterklaas
Het is in iedergeval geen eenvoud en soberheid. het is gericht om jou zoveel mogelijk te verleiden die dure kleding, die dure hoed, die flitsende auto etc. te verkopen. Ik zie weinig mensen met lege tasjes lopen.nebenhaezer schreef:Sheba, bij reformatorische beurzen gaat het niet alleen over hebben, hebben. Generaliseer a.u.b niet zo.
Uiteraard staan er ook goede doelen acties. Op de een of andere manier kan ik dat niet zien zonder aan de aflaat te denken. Alsof we daar ons geweten mee proberen te sussen. Zoals een oud leraar ooit eens zei; het is een "kermis" met een gereformeerd sausje erover.
Re: Sinterklaas
Ik kom die leeuw liever niet buiten zijn hok tegen. De dierentuinen zien er steeds natuurlijker uit. Het zijn niet meer de kleine hokjes van vroeger. De dieren zie ik bewegen, zwemmen. Vroeger lagen ze inderdaad suf te suffen in hun te kleine hok. Ik kan enorm genieten van de verschillende dieren met hun eigenschappen, kleuren, bijzonderheden. En dan denk ik. Wat heeft God dat toch wonderlijk geschapen allemaal. Dat denk ik niet bij de Efteling. Jij wel?mulder schreef:Zoveel valt er in een dierentuin niet te bewonderen. De Heere zal er ook echt niet blij mee zijn: dieren opgesloten in veel te kleine hokjes om ons vermaak te geven. Dat komt ook neer op een kik. Dan ga ik persoonlijk nog liever naar de Efteling. Het enige wat wij daar niet betreden hebben is het spookhuis. Alles was verder zeer verantwoord!!Sheba schreef: Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Overigens liepen de dieren in de Ark ook niet vrij rond. Dieren zijn geen mensen!
Re: Sinterklaas
Ik voel me niet geroepen reformatorische beurzen te verdedigen, maar eerlijk gezegd vind ik het met dat commerciële nogal meevallen. De meeste mensen gaan voor de koopjes of om te grasduinen in de boeken en kledingrekken. Het moet je ding zijn, zulke events, maar ik vind het schromelijk overdreven dat mensen daar ongegeneerd bakken geld uitgeven.Sheba schreef:Het is in iedergeval geen eenvoud en soberheid. het is gericht om jou zoveel mogelijk te verleiden die dure kleding, die dure hoed, die flitsende auto etc. te verkopen. Ik zie weinig mensen met lege tasjes lopen.nebenhaezer schreef:Sheba, bij reformatorische beurzen gaat het niet alleen over hebben, hebben. Generaliseer a.u.b niet zo.
Uiteraard staan er ook goede doelen acties. Op de een of andere manier kan ik dat niet zien zonder aan de aflaat te denken. Alsof we daar ons geweten mee proberen te sussen. Zoals een oud leraar ooit eens zei; het is een "kermis" met een gereformeerd sausje erover.
#rotonde
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Sinterklaas
En zo heeft iedereen z'n eigen smaak en mening, die we vervolgens dan Bijbels onderbouwen. Helemaal prima hoor en ieder z'n ding. Als het maar leidt tot relativering. Bij mij in ieder geval welSheba schreef:Ik kom die leeuw liever niet buiten zijn hok tegen. De dierentuinen zien er steeds natuurlijker uit. Het zijn niet meer de kleine hokjes van vroeger. De dieren zie ik bewegen, zwemmen. Vroeger lagen ze inderdaad suf te suffen in hun te kleine hok. Ik kan enorm genieten van de verschillende dieren met hun eigenschappen, kleuren, bijzonderheden. En dan denk ik. Wat heeft God dat toch wonderlijk geschapen allemaal. Dat denk ik niet bij de Efteling. Jij wel?mulder schreef:Zoveel valt er in een dierentuin niet te bewonderen. De Heere zal er ook echt niet blij mee zijn: dieren opgesloten in veel te kleine hokjes om ons vermaak te geven. Dat komt ook neer op een kik. Dan ga ik persoonlijk nog liever naar de Efteling. Het enige wat wij daar niet betreden hebben is het spookhuis. Alles was verder zeer verantwoord!!Sheba schreef: Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Overigens liepen de dieren in de Ark ook niet vrij rond. Dieren zijn geen mensen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Sinterklaas
Relativering van wat?JolandaOudshoorn schreef:En zo heeft iedereen z'n eigen smaak en mening, die we vervolgens dan Bijbels onderbouwen. Helemaal prima hoor en ieder z'n ding. Als het maar leidt tot relativering. Bij mij in ieder geval welSheba schreef:Ik kom die leeuw liever niet buiten zijn hok tegen. De dierentuinen zien er steeds natuurlijker uit. Het zijn niet meer de kleine hokjes van vroeger. De dieren zie ik bewegen, zwemmen. Vroeger lagen ze inderdaad suf te suffen in hun te kleine hok. Ik kan enorm genieten van de verschillende dieren met hun eigenschappen, kleuren, bijzonderheden. En dan denk ik. Wat heeft God dat toch wonderlijk geschapen allemaal. Dat denk ik niet bij de Efteling. Jij wel?mulder schreef:Zoveel valt er in een dierentuin niet te bewonderen. De Heere zal er ook echt niet blij mee zijn: dieren opgesloten in veel te kleine hokjes om ons vermaak te geven. Dat komt ook neer op een kik. Dan ga ik persoonlijk nog liever naar de Efteling. Het enige wat wij daar niet betreden hebben is het spookhuis. Alles was verder zeer verantwoord!!Sheba schreef: Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Overigens liepen de dieren in de Ark ook niet vrij rond. Dieren zijn geen mensen!
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Sinterklaas
@sheba relativering van jezelf en je eigen mening/ twijfels. Maar ook relativering van het oordeel van anderen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft