Ziekten.
Ziekten.
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. Jakobus 4:15
Betekend dit dat het niet nodig is dat er nog ziekten heersen in een gemeente?
Als de ziekte blijft is het gebed niet een gelovig gebed geweest?
Moeten we zeggen: "wie heeft gezondigd hij of zijn vader"?
Heeft de zieke onvoldoende geloof?
Voor alle duidelijkheid ik ben zelf zo gezond als een vis. Heb wel te maken met ziekte (bijna iedereen wel denk ik). De vraag komt een beetje bij mij naar boven n.a.v. een gesprekje met een van mijn klanten. Het heeft mij toen even aan het denken gezet.
Met vriendelijke groet,
Balance
En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. Jakobus 4:15
Voor alle duidelijkheid ik ben zelf zo gezond als een vis. Heb wel te maken met ziekte (bijna iedereen wel denk ik). De vraag komt een beetje bij mij naar boven n.a.v. een gesprekje met een van mijn klanten. Het heeft mij toen even aan het denken gezet.
Met vriendelijke groet,
Balance
Balance,
Deze vragen van jou zijn niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Ik heb weleens gehoord van mensen, die naar een samenkomst gingen om genezen te worden.
En er gebeurde .....niets.
Verder staat die tekst uit Jakobus wel in de bijbel.
Er is dacht ik een boekje geschreven door ds. Paul hierover. Zal ik de titel proberen te vinden?
Deze vragen van jou zijn niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Ik heb weleens gehoord van mensen, die naar een samenkomst gingen om genezen te worden.
En er gebeurde .....niets.
Verder staat die tekst uit Jakobus wel in de bijbel.
Er is dacht ik een boekje geschreven door ds. Paul hierover. Zal ik de titel proberen te vinden?
Bedankt Gerrie,
Tijdens het gesprekje bleek dat de mevrouw (de klant waar ik over schreef) in de geloofsgemeenschap waar zij verkeerde te horen kreeg dat ze geen geloof had.
Ik merkte dat de vragen die ik opschreef in het hoofdbericht heel actueel waren voor haar. En zij twijfelde mogelijk aan haar geloof.
Er zijn m.i. veel wetten van God die spelen in een situatie. Het is bijvoorbeeld een eenvoudig gegeven dat het ieder mens beschikt is eens te sterven. Dit gaat vaak ook niet zonder ziekte.
Ook kan God door ziekte in veel gevallen iets kostbaars bewerken in mensen. Dit heb ik met eigen ogen mogen zien. Menselijk gesproken kan een situatie hopeloos zijn. Maar mensen kunnen toch als gelouterd goud uit een situatie tevoorschijn komen.
Verder is mijn zicht natuurlijk ook beperkt.
Als u de titel gemakkelijk kunt vinden(Gerrie) vind ik het wel interessant. Maar het was ook heel fijn even uw bericht te lezen.
Hartelijke groeten,
Balance
Tijdens het gesprekje bleek dat de mevrouw (de klant waar ik over schreef) in de geloofsgemeenschap waar zij verkeerde te horen kreeg dat ze geen geloof had.
Ik merkte dat de vragen die ik opschreef in het hoofdbericht heel actueel waren voor haar. En zij twijfelde mogelijk aan haar geloof.
Er zijn m.i. veel wetten van God die spelen in een situatie. Het is bijvoorbeeld een eenvoudig gegeven dat het ieder mens beschikt is eens te sterven. Dit gaat vaak ook niet zonder ziekte.
Ook kan God door ziekte in veel gevallen iets kostbaars bewerken in mensen. Dit heb ik met eigen ogen mogen zien. Menselijk gesproken kan een situatie hopeloos zijn. Maar mensen kunnen toch als gelouterd goud uit een situatie tevoorschijn komen.
Verder is mijn zicht natuurlijk ook beperkt.
Als u de titel gemakkelijk kunt vinden(Gerrie) vind ik het wel interessant. Maar het was ook heel fijn even uw bericht te lezen.
Hartelijke groeten,
Balance
We leven nu in het nieuwe testament, dus lees daar eens wat er over genezing staat. Genees mensen dus in de Naam van Jezus. Want wie is jou h/Heer?Origineel geplaatst door Balance
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
Kan idd. allebei. Door generatievloek bv.MAAR ziekte is NIET van God! Het KAN een gevolg van Goddeloos leven zijn of het kan een test zijn, een beproeving, maar bij beproevingen zal je niet boven je vermogen worden beproefd.Betekend dit dat het niet nodig is dat er nog ziekten heersen in een gemeente?
Kan niet, want God geeft ieder een perfecte portie geloof!Heeft de zieke onvoldoende geloof?
Met vriendelijke groet,
Balance
Beste 007,
Bedankt voor uw interessante reactie.
Staat Jacobus bij u in het oude testament?
Zoals ik al zei ben ik een buitenstaander. Daarom neem ik de Bijbel als richtsnoer. Waar vind ik in de Bijbel het woord "generatievloek"? Kunt u mij ook iets meer vertellen over deze "generatievloek"?
Kan ziekte nooit van God komen? Er staat in Jesaja 53:10 "Maar het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.
Ik weet ook wel dat God geen dingen doet om mensen te plagen. Maar heb zoals ik al zei mensen gezien die groeiden in hun geloofsleven en geestelijke inhoud door ziekte en andere tegenslagen. Lees maar eens Rom. 8:28.
Ik heb ook mensen gezien die door tegenslagen het opgaven. Hadden dezen in uw visie niet de "perfecte portie geloof gekregen"? Of moet er zoals we kunnen lezen in het nieuwe testamant ook een "strijd des geloofs" gevoerd worden? Volgens mij krijgt in uw visie God de schuld als iemand het opgeeft en het geloof opzij zet. Misschien heb ik u verkeerd begrepen?
Nogmaals dank voor uw reactie.
Hartelijke groeten,
Balance
Staat Jacobus bij u in het oude testament?

Zoals ik al zei ben ik een buitenstaander. Daarom neem ik de Bijbel als richtsnoer. Waar vind ik in de Bijbel het woord "generatievloek"? Kunt u mij ook iets meer vertellen over deze "generatievloek"?
Kan ziekte nooit van God komen? Er staat in Jesaja 53:10 "Maar het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.
Ik weet ook wel dat God geen dingen doet om mensen te plagen. Maar heb zoals ik al zei mensen gezien die groeiden in hun geloofsleven en geestelijke inhoud door ziekte en andere tegenslagen. Lees maar eens Rom. 8:28.
Ik heb ook mensen gezien die door tegenslagen het opgaven. Hadden dezen in uw visie niet de "perfecte portie geloof gekregen"? Of moet er zoals we kunnen lezen in het nieuwe testamant ook een "strijd des geloofs" gevoerd worden? Volgens mij krijgt in uw visie God de schuld als iemand het opgeeft en het geloof opzij zet. Misschien heb ik u verkeerd begrepen?
Nogmaals dank voor uw reactie.
Hartelijke groeten,
Balance
Origineel geplaatst door Balance
Beste 007,
Staat Jacobus bij u in het oude testament?![]()
Uhm volgens mij wel ja. :% Maar hier regaeer ik later deze avond of morgen nog op.
Je vraagt hier wie heeft gezondigd, hij of zijn vader, dus neem ik aan dat je het over generatievloeken hebt.Balance
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Hier plaats ik ivm tijdgebrek vanavond of morgen nog een reply.
God krijgt niet de schuld, kan niet volgens mijn visie. God beproefd mensen. Maar tot een bepaalde hoogte, die voor ieder persoon op een ander niveau ligt. De ziekte komt niet van God. God laat de ziekte toe! Hij neemt als het ware even de bescherming weg.
en geloof ontvang je. En is niet een gevolg van werken. Doet een kind ook niet.Nogmaals dank voor uw reactie.
Hartelijke groeten,
Balance
God heeft aan ieder van ons een mate van geloof gegeven. Een mate die precies genoeg is voor iedere individu.
(zie Rom. 3)
Rom 10:17 "Wanneer we op God reageren, naar Zijn woord luisteren en het aannemen, dan staan we open om deze prachtige GAVE van geloof te ontvangen".
Met meer bijbelstudie kan je geen geloof verkrijgen!
Loon naar werken is niet van toepassing.
Weet wat de wil van God is en doe de wil van God.
Doe geen andere (dode)werken. Een apostel moet geen pastoraal werker van een gemeente willen zijn, daar heeft hij geen geloof voor ontvangen, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Deze wil van God is voor iedere persoon anders.
Er kunnen natuurlijk ook hindernissen zijn om geloof te ontvangen.
bijv.
hoogmoed of trots, (joh. 5:44)
bouwen op andere "zekerheden" (matt 7:24-27
wettisch leven; verlossing willen verdienen. (gal.3:10
etc.
Wedergeboorte=dat je een nieuw leven ontvangt in dat deel van je persoonlijkheid, dat door de zondeval is doodgegaan. Onze relatie met God wordt levend en nieuw, omdat we geestelijk in Gods gezin geboren worden.
Velen denken at bekering hetzelfde is als wedergeboorte, dit is dus niet zo.
Bekering is onze verantwoordelijkheid, maar wedergeboorte is een werk van god, dat we ontvangen door geloof.
Vloek als oorzaak voor je ziekte.
Vloek zonder oorzaak:
de erfvloek, via de bloedlijn/geslachtslijn. Bv: ziekten, maar ook armoede en gedragspatronen.
Oplossing: verbreek ze in Jezus Naam.
Vloek met oorzaak:
gesproken vloeken over je leven: bv: "dat lukt jou toch nooit" of klagen en niet onbelangrijk: roddel/kwaadsprekerij.
Door culturele opvoeding, handel je daarnaar. Dit is vreemd voor God. Het kan deuren openen voor vloeken.
racisme=vervloeking van volken. OOK het negeren van ze!
(Maleachi 3:8) Met de vloek zijt gij vervloekt.
Je kan niet zegenen, wat God heeft vervloekt en je kan niet vervloeken wat God zegend --> God vervloekt nooit mensen!
(Numeri 23: 8) Hoe kan ik vervloeken , wat God niet vervloekt heeft.
Ook het zaaien en oogsten principe geldt hier. Zaai je vloeken, dan zal je vervloekt worden en zegen je dan zal je gezegend worden.
Een satanist zal nooit christenen vervloeken, omdat hij weet dat hij dan ook vervloekt zal worden.
Wat je doet met je geld kan je zegenen of vervloeken.
(spreuken 28:27) Die de armen geeft, zal geen gebrek hebben...
Geld is macht.
De liefde voor geld is de wortel van alle kwaad --> vloek (kakos)
Investeer in eeuwige dingen, verbreek vloeken door te geven aan benodigden.
Alles wat je voor God steld is een afgod.
Calvijn leerde wettische dingen, dit brengt je van de genade (genade=iets krijgen zonder er recht op te hebben, het bloed van Jezus)
terug tot de wet. Leef je dan niet naar de wet, dan ben je vervloekt, wan tje leeft onder de wet. =oudtestamentisch. Wetticisme brengt je onder de vloek.
Het NT is redding door genade, door het bleod van Jezus.
Het OT is redding door wettische werken.
[Veranderd op 17/10/02 door 007]
Vloek zonder oorzaak:
de erfvloek, via de bloedlijn/geslachtslijn. Bv: ziekten, maar ook armoede en gedragspatronen.
Oplossing: verbreek ze in Jezus Naam.
Vloek met oorzaak:
gesproken vloeken over je leven: bv: "dat lukt jou toch nooit" of klagen en niet onbelangrijk: roddel/kwaadsprekerij.
Door culturele opvoeding, handel je daarnaar. Dit is vreemd voor God. Het kan deuren openen voor vloeken.
racisme=vervloeking van volken. OOK het negeren van ze!
(Maleachi 3:8) Met de vloek zijt gij vervloekt.
Je kan niet zegenen, wat God heeft vervloekt en je kan niet vervloeken wat God zegend --> God vervloekt nooit mensen!
(Numeri 23: 8) Hoe kan ik vervloeken , wat God niet vervloekt heeft.
Ook het zaaien en oogsten principe geldt hier. Zaai je vloeken, dan zal je vervloekt worden en zegen je dan zal je gezegend worden.
Een satanist zal nooit christenen vervloeken, omdat hij weet dat hij dan ook vervloekt zal worden.
Wat je doet met je geld kan je zegenen of vervloeken.
(spreuken 28:27) Die de armen geeft, zal geen gebrek hebben...
Geld is macht.
De liefde voor geld is de wortel van alle kwaad --> vloek (kakos)
Investeer in eeuwige dingen, verbreek vloeken door te geven aan benodigden.
Alles wat je voor God steld is een afgod.
Calvijn leerde wettische dingen, dit brengt je van de genade (genade=iets krijgen zonder er recht op te hebben, het bloed van Jezus)
terug tot de wet. Leef je dan niet naar de wet, dan ben je vervloekt, wan tje leeft onder de wet. =oudtestamentisch. Wetticisme brengt je onder de vloek.
Beste 007
Met grote interesse uw bericht gelezen en kan er erg veel van onderstrepen en heb er ook dingen van opgestoken.
Toch nog even het volgende.
U schrijft:
Groeten,
Balance
ps. Over NT en OT heb ik nog een opmerking voor je. Zie "de eis der wet" (nieuw topic).
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=1182
[Veranderd op 19/10/02 door Balance]
Met grote interesse uw bericht gelezen en kan er erg veel van onderstrepen en heb er ook dingen van opgestoken.
Toch nog even het volgende.
U schrijft:
De vraag blijft staan zijn de regels uit Jacobus oudtestamentisch?Origineel geplaatst door 007
Groeten,
Balance
ps. Over NT en OT heb ik nog een opmerking voor je. Zie "de eis der wet" (nieuw topic).
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=1182
[Veranderd op 19/10/02 door Balance]
Waarom ik zeg een buitenstaander te zijn? Om aan te geven dat ik jullie (gereformeerde) jargon niet ken en de bijbel als richtsnoer heb,
Verder kreeg ik uit deze opmerking van jou 007:We leven nu in het nieuwe testament, dus lees daar eens wat er over genezing staat. de indruk dat jij deze regels uit Jacobus ziet als een oudtestamentisch ritueel. Verkeerd begrepen?
Groeten,
Balance
Verder kreeg ik uit deze opmerking van jou 007:We leven nu in het nieuwe testament, dus lees daar eens wat er over genezing staat. de indruk dat jij deze regels uit Jacobus ziet als een oudtestamentisch ritueel. Verkeerd begrepen?
Groeten,
Balance
Bedankt Gerrie voor de titel. Hierbij nog een link voor een recensie van het boek.
http://www.nd.nl/htm/rec/recv7.htm
Groeten,
Balance
[Veranderd op 23/10/02 door Balance]
http://www.nd.nl/htm/rec/recv7.htm
Groeten,
Balance
[Veranderd op 23/10/02 door Balance]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alles gelezen heb. Toch wil ik alvast reageren.
1En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileërs, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileërs zondaars zijn geweest boven al de Galileërs, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
De Heere Jezus geeft hier aan dat het niet om onze zonden is dat we gestraft worden. Want zou God ons naar onze zonden straffen, dan zou het rechtvaardig zijn dat Hij ons van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Maar God wil ons, door algemene genade, nog in dit leven laten. Zie ook de gelijkenis in Lukas 13.
2 Kor. 12
7. En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.
8 Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
Paulus kreeg ook niet de verhoring die hij verwachte. Hij werd wel verhoord, maar op Gods tijd en op Gods wijze. Ik denk dat we gelovig moeten zeggen: Heilig zijn, o God, Uw wegen. Niemand spreekt u hoogheid tegen. Wie, wie is een God als Gij. Groot van macht en heerschappij. Zoals ook in de kanttekeningen staat bij de tekst die jij noemt: behouden: Dat is, zal de zieken verlossen van de lichamelijke ziekte, naar den wil des Heeren. Zie voor de kanttekeningen: http://www.coas.com/BijbelMetKantTekeningen/
Mijn antwoord is nee. En eigenlijk moet ik zeggen Gods Woord zegt nee. Zie Lukas 13:Moeten we zeggen: "wie heeft gezondigd hij of zijn vader"?
1En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileërs, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileërs zondaars zijn geweest boven al de Galileërs, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
De Heere Jezus geeft hier aan dat het niet om onze zonden is dat we gestraft worden. Want zou God ons naar onze zonden straffen, dan zou het rechtvaardig zijn dat Hij ons van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Maar God wil ons, door algemene genade, nog in dit leven laten. Zie ook de gelijkenis in Lukas 13.
Ik denk niet dat je het zo mag zeggen. God is groot, daar kunnen wij met ons beperkte verstand niet bij. En wat wij denken dat nu goed voor ons is, is misschien niet goed voor ons. En misschien mag je dan later zien waarom God iets doet. Dat is geen dooddoener. Maar ik wil het met het volgende voorbeeld duidelijk maken. Vroeger (alsof ik nu zo oud ben:) ) Mocht ik bepaalde dingen niet. Dat begreep ik toen echt niet. Maar achteraf zeg je: Het was toch goed van mijn moeder dat ze dat toen niet wilde. Ik hoef het denk ik niet concreet te maken, want ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Maar laat ik nog een voorbeeld uit de Bijbel nemen.Als de ziekte blijft is het gebed niet een gelovig gebed geweest?
2 Kor. 12
7. En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.
8 Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
Paulus kreeg ook niet de verhoring die hij verwachte. Hij werd wel verhoord, maar op Gods tijd en op Gods wijze. Ik denk dat we gelovig moeten zeggen: Heilig zijn, o God, Uw wegen. Niemand spreekt u hoogheid tegen. Wie, wie is een God als Gij. Groot van macht en heerschappij. Zoals ook in de kanttekeningen staat bij de tekst die jij noemt: behouden: Dat is, zal de zieken verlossen van de lichamelijke ziekte, naar den wil des Heeren. Zie voor de kanttekeningen: http://www.coas.com/BijbelMetKantTekeningen/
Goed verhaal Adryan, daar ben ik het mee eens. Nog een vraag: waarom zou een ziekte per se weg moeten? Misschien zit er wel een dieper doel achter. Nou weet ik dat dat makkelijk gezegd is, want vertel dat maar eens aan iemand met een slopende, dodelijke ziekte. Maar ik denk niet dat je mensen de schuld moet gaan geven van die ziekte of van het niet verdwijen er van.
Ja, maakt niet uit.Origineel geplaatst door Balance
Waarom ik zeg een buitenstaander te zijn? Om aan te geven dat ik jullie (gereformeerde) jargon niet ken en de bijbel als richtsnoer heb,
Groeten,
Balance
Ik wil gereformeerd zijn en blijven. Ik bedoel hiermee hervormd worden in mijn denken. Constant, door middel van de heilige Geest. En ik bedoel met gereformeerd/hervormd niet een kerkse lering navolgen.