Kerkdienst via internet, ja of nee?
Kerkdienst via internet, ja of nee?
Wat een opmerkelijk artikel las ik op RD.nl
PAS OP MET UITZENDEN VAN KERKDIENST VIA INTERNET
Het zou kunnen leiden tot schending van privacy wetgeving.
De vraag dringt zich op hoe open een kerkelijke gemeente kan zijn. Waar ligt de grens tussen meelevendheid (of het bevredigen van nieuwsgierigheid) en het waarborgen van de privacy van de leden? Openheid naar elkaar is goed. Openheid mag echter niet ontaarden in schending van de privacy.
Wat is de mening van jullie hierover?
Als ik een kerkdienst beluister hoor ik wel eens dat namen genoemd worden omdat mensen ziek zijn, in het ziekenhuis moesten worden opgenomen, een gouden bruiloft vieren, dat soort dingen.
In welke mate kan dan die privacy wet geschonden worden?
Mijn zoon liet mij een tijdje geleden de nieuwe website van hun kerk zien en ik zag dat iedereen vrije toegang had tot foto's van dagjes uit, zondagsschoolviering, etentjes met elkaar.
Hij zei me onlangs dat de beheerder het toch maar achter een inlogcode had gezet nu.
PAS OP MET UITZENDEN VAN KERKDIENST VIA INTERNET
Het zou kunnen leiden tot schending van privacy wetgeving.
De vraag dringt zich op hoe open een kerkelijke gemeente kan zijn. Waar ligt de grens tussen meelevendheid (of het bevredigen van nieuwsgierigheid) en het waarborgen van de privacy van de leden? Openheid naar elkaar is goed. Openheid mag echter niet ontaarden in schending van de privacy.
Wat is de mening van jullie hierover?
Als ik een kerkdienst beluister hoor ik wel eens dat namen genoemd worden omdat mensen ziek zijn, in het ziekenhuis moesten worden opgenomen, een gouden bruiloft vieren, dat soort dingen.
In welke mate kan dan die privacy wet geschonden worden?
Mijn zoon liet mij een tijdje geleden de nieuwe website van hun kerk zien en ik zag dat iedereen vrije toegang had tot foto's van dagjes uit, zondagsschoolviering, etentjes met elkaar.
Hij zei me onlangs dat de beheerder het toch maar achter een inlogcode had gezet nu.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Kerkdienst via internet, ja of nee?
In het artikel werden wel een aantal extreme voorbeelden genoemd, alsof er een compleet medisch dossier wordt afgelezen vanaf de kansel. Ik heb althans alleen maar de ervaring dat het om summiere mededelingen gaat.
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er mensen moeite mee hebben als er gezegd wordt dat er voorbede gevraagd wordt voor de heer X die in het ziekenhuis moet worden opgenomen en als er dan (of in het gebed) wordt toegevoegd dat het om een hartoperatie gaat.
Maar het is goed om ons hiervan bewust te zijn. Wat mij betreft weegt het niet op tegen het voordeel van preken beluisteren via internet.
Ik vind het zelf wel altijd een beetje vervelend als je een preek van tien jaar geleden luistert en dat er dan gebeden wordt voor mensen waarvan je weet: die zijn er al niet meer. Maar goed, dat heeft niets met privacy te maken.
Tenslotte: ik weet van iemand die preken geschikt maakt voor internet en dat soort dingen er netjes uit knipt. Maar ja, bij life meeluisteren kun je dat niet doen.
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er mensen moeite mee hebben als er gezegd wordt dat er voorbede gevraagd wordt voor de heer X die in het ziekenhuis moet worden opgenomen en als er dan (of in het gebed) wordt toegevoegd dat het om een hartoperatie gaat.
Maar het is goed om ons hiervan bewust te zijn. Wat mij betreft weegt het niet op tegen het voordeel van preken beluisteren via internet.
Ik vind het zelf wel altijd een beetje vervelend als je een preek van tien jaar geleden luistert en dat er dan gebeden wordt voor mensen waarvan je weet: die zijn er al niet meer. Maar goed, dat heeft niets met privacy te maken.
Tenslotte: ik weet van iemand die preken geschikt maakt voor internet en dat soort dingen er netjes uit knipt. Maar ja, bij life meeluisteren kun je dat niet doen.
Ik vond het een beetje gezeur.
Ik hecht erg aan privacy maar in de meeste kerken van de achterban van het RD wordt echt geen medisch dossier gelicht. Daarnaast kun je er nauwelijks op zoeken, dan zou je alle voorbeden moeten gaan naluisteren. Ik vind het daarom zwaar overdreven. En als je er echt een punt van maakt kun je de voorbeden op zaterdag rondmailen of in een nieuwsbrief opnemen.
Iets anders is dat je voorzichtig moet zijn bij wat je zegt over leden die zich onttrekken bijvoorbeeld. Het afkondigen van een tuchtmaatregel hoort mijns inziens ook niet op internet thuis.
Daarnaast vind ik losse preken niet prettig om te horen. Een preek hoort in een eredienst. Een preek zonder liturgie staat mij niet aan. Maar dat is persoonlijk.
Ik hecht erg aan privacy maar in de meeste kerken van de achterban van het RD wordt echt geen medisch dossier gelicht. Daarnaast kun je er nauwelijks op zoeken, dan zou je alle voorbeden moeten gaan naluisteren. Ik vind het daarom zwaar overdreven. En als je er echt een punt van maakt kun je de voorbeden op zaterdag rondmailen of in een nieuwsbrief opnemen.
Iets anders is dat je voorzichtig moet zijn bij wat je zegt over leden die zich onttrekken bijvoorbeeld. Het afkondigen van een tuchtmaatregel hoort mijns inziens ook niet op internet thuis.
Daarnaast vind ik losse preken niet prettig om te horen. Een preek hoort in een eredienst. Een preek zonder liturgie staat mij niet aan. Maar dat is persoonlijk.
We moeten ons bedenken dat een kerkdienst een openbare samenkomst van de gemeente is en geen gesloten bijeenkomst. Voor hetzelfde geld kan een kerkdienst dus op een marktplein gehouden worden, dat maakt voor de eredienst op zich niet uit. Dus we moeten oppassen dat privacy hier een doorslaggevend punt zou worden: daarmee tast je het openbare karakter van de eredienst aan.
Dat moet ik toch weerspreken. Wij waren lid in een gemeente waar het de gewoonte was om bij het voorlezen van de voorbeden ook uitgebreid in te gaan op de precieze kwaal, de toestand voor, onder en na de behandeling en de gemoedstoestand van de betreffende persoon. Ik heb daar op huisbezoek vragen over gesteld en ook aangegeven dat niet alleen onprettig, maar ook onwenselijk te vinden. De ouderling zei dat anders iedereen zou gaan gissen wat er aan de hand zou zijn en er allerlei praatjes konden ontstaan....DDD schreef:Ik vond het een beetje gezeur.
Ik hecht erg aan privacy maar in de meeste kerken van de achterban van het RD wordt echt geen medisch dossier gelicht.

Het was voor ons in elk geval de reden om - toen daar in een bepaalde situatie reden voor was - geen voorbede te laten doen in de gemeente. (Wat ons dan weer kwalijk genomen werd, maar dat terzijde...)
In de gemeente van mijn jeugd werd alleen afgelezen: a. Wie er opgenomen was (alleen de namen, en de straatnaam (niet nummer)), b. wie er thuis gekomen was (alleen de namen), wie er een jubileum had (naam en straat) en bij wie er een kind geboren was (familie, straat, jongen of meisje) Kortom: gewoon een feitelijke opsomming. In het gebed werd ook geen nadere info gedeeld. Wat mij betreft hoort het zo.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Inderdaad. Nuchter, zo concreet als nodig is maar geen onnodige details.Luther schreef:Dat moet ik toch weerspreken. Wij waren lid in een gemeente waar het de gewoonte was om bij het voorlezen van de voorbeden ook uitgebreid in te gaan op de precieze kwaal, de toestand voor, onder en na de behandeling en de gemoedstoestand van de betreffende persoon. Ik heb daar op huisbezoek vragen over gesteld en ook aangegeven dat niet alleen onprettig, maar ook onwenselijk te vinden. De ouderling zei dat anders iedereen zou gaan gissen wat er aan de hand zou zijn en er allerlei praatjes konden ontstaan....DDD schreef:Ik vond het een beetje gezeur.
Ik hecht erg aan privacy maar in de meeste kerken van de achterban van het RD wordt echt geen medisch dossier gelicht.![]()
Het was voor ons in elk geval de reden om - toen daar in een bepaalde situatie reden voor was - geen voorbede te laten doen in de gemeente. (Wat ons dan weer kwalijk genomen werd, maar dat terzijde...)
In de gemeente van mijn jeugd werd alleen afgelezen: a. Wie er opgenomen was (alleen de namen, en de straatnaam (niet nummer)), b. wie er thuis gekomen was (alleen de namen), wie er een jubileum had (naam en straat) en bij wie er een kind geboren was (familie, straat, jongen of meisje) Kortom: gewoon een feitelijke opsomming. In het gebed werd ook geen nadere info gedeeld. Wat mij betreft hoort het zo.
Vroeger hadden wij een predikant die regelmatig (zonder dat er aankondigingen over de voorbede waren geweest) in zijn gebed zei dat een gemeentelid 'een verpletterende uitslag' had ontvangen. Dan is er na het gebed een hoop geroezemoes: 'Weet jij wie het was? Hoe erg is het?' Daarna werden de pastorale afkondigingen ingesteld.
Inderdaad, alsjeblieft geen "Radionieuwsdienst verzorgt door de predikant".
Soms wordt er bij ons ook "stille" voorbede gedaan, in de zin van: we kunnen niet alle dingen bij naam noemen, maar U weet er van.
Soms wordt er bij ons ook "stille" voorbede gedaan, in de zin van: we kunnen niet alle dingen bij naam noemen, maar U weet er van.
- Niet meer zo actief -
Vroeger meegemaakt dat er in het gebed werd aangehaald dat er waren die vreugde hadden gehad en dat er waren die nog meer vreugde hadden gehad.
Bleek het om resp. 12,5 jaar huwelijk en 25 jaar huwelijk te gaan.......
Volgens mij horen inderdaad dit soort cryptogrammen niet thuis in een gebed.
Bleek het om resp. 12,5 jaar huwelijk en 25 jaar huwelijk te gaan.......
Volgens mij horen inderdaad dit soort cryptogrammen niet thuis in een gebed.
-
Er zijn ook gemeenten waarbij men geen namen noemt. Dan wordt er dus gedankt dat iemand een goede bevalling heeft ondervonden, dat er leden zijn teruggekomen uit het ziekenhuis etc. Na de dienst wordt er flink geroddeld en gegist op wie de voorbede toepassing had.Mannetje schreef:Soms wordt er bij ons ook "stille" voorbede gedaan, in de zin van: we kunnen niet alle dingen bij naam noemen, maar U weet er van.

- Bonny
- Contacteer:
De vraag is niet zozeer of dit in het gebed thuishoort, maar of dit allemaal via internet uitgezonden dient te worden. Naar mijn mening niet. Je mag best bidden voor mw. Janssen die met een ontsteking aan de blinde darm is opgenomen in het ziekenhuis. Maar het gaat inderdaad te ver dit via internet de wereld in te strooien.
De kerkdienst is in die zin openbaar dat iedereen welkom is. Er is echter wel een besloten karakter. Ik kan mij herinneren dat onze dienst eens via Zendtijd voor Kerken op de radio is geweest. De voorbede is er uit gehaald, juist vanwege de privacy.
De kerkdienst is in die zin openbaar dat iedereen welkom is. Er is echter wel een besloten karakter. Ik kan mij herinneren dat onze dienst eens via Zendtijd voor Kerken op de radio is geweest. De voorbede is er uit gehaald, juist vanwege de privacy.
The Groom's still waiting at the altar
Zo'n kerkdienst is totaal niet te vergelijken met een internetdienst.Bonny schreef: De kerkdienst is in die zin openbaar dat iedereen welkom is. Er is echter wel een besloten karakter. Ik kan mij herinneren dat onze dienst eens via Zendtijd voor Kerken op de radio is geweest. De voorbede is er uit gehaald, juist vanwege de privacy.
De regisseur legt precies uit hoe de tijd verdeeld moet worden, soms moet daarna nog opnieuw gezongen worden en er wordt stevig in geknipt. Volgens hem is de computer onverbiddelijk en wordt je er gewoon uitgegooid, dus is het zaak om het in precies het aantal minuten vast te zetten. In het gebed werd niet geknipt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Noem dan naam en feit, of noem niets, zoals ik beschreef.Curatorium schreef:Er zijn ook gemeenten waarbij men geen namen noemt. Dan wordt er dus gedankt dat iemand een goede bevalling heeft ondervonden, dat er leden zijn teruggekomen uit het ziekenhuis etc. Na de dienst wordt er flink geroddeld en gegist op wie de voorbede toepassing had.Mannetje schreef:Soms wordt er bij ons ook "stille" voorbede gedaan, in de zin van: we kunnen niet alle dingen bij naam noemen, maar U weet er van.
Maar feiten zonder namen doen geen goed.
- Niet meer zo actief -
Naar mijn weten is de uitzending niet live en wordt er gewoon een normale dienst gehouden waar achteraf e.a uit wordt geknipt. Dat is mijn ervaring in ieder geval.Mara schreef: Zo'n kerkdienst is totaal niet te vergelijken met een internetdienst.
De regisseur legt precies uit hoe de tijd verdeeld moet worden, soms moet daarna nog opnieuw gezongen worden en er wordt stevig in geknipt. Volgens hem is de computer onverbiddelijk en wordt je er gewoon uitgegooid, dus is het zaak om het in precies het aantal minuten vast te zetten. In het gebed werd niet geknipt!