Heilig Avondmaal

Curatorium

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:maar over de beleving van het H.A.
Het ging over een tafel in de middagdienst. Dat heeft weinig met de beleving van het H.A. te maken.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb een behoorlijk aantal websites bezocht en de kerkdiensten bekeken, maar tot nu toe heb ik er geen één gevonden waar tweemaal H.A. wordt gevierd (GerGem, Herst. Herv en CGK)

Kohlbrugge schreef:
Ons Formulier dan leert ons, wat ons vóór alle dingen van node is, opdat wij tot onze troost
het Nachtmaal van de Heere mogen houden. Het zegt ons:
“Eerstelijk, dat wij ons tevoren recht beproeven.
Ten andere, dat wij het tot dat einde richten, waartoe het de Heere Christus verordend en
ingesteld heeft, namelijk tot Zijn gedachtenis.”
Daar wij dan het Nachtmaal van de Heere tot onze troost wensen te houden, hebben wij ons
allereerst te beproeven, dat is, voor de Heere te onderzoeken of de drie volgende vereisten in
ons zijn: droefheid naar God, het waarachtig, zaligmakend geloof in Jezus Christus, en de
heiligmaking van de Geest.

Daar nu deze drie vereisten of „drie stukken‟ het ware Gereformeerde geloof, dat is, de
volkomen leer van de zaligheid bevatten, en wij ons niet enkel als wij aan des Heeren
Nachtmaal gaan, maar gedurig te beproeven hebben, om voor onszelf van deze drie stukken
verzekerd te wezen, - als wij althans begeren zalig en Godzalig te leven en in de waarachtige
troost te sterven, - zo beantwoorden wij, opdat een ieder zichzelf beproeve, de volgende drie
vragen:

1. Hoe is het gesteld met hem, die bedroefd is naar de wereld, en hoe met hem, die
bedroefd is naar God?
2. Hoe is het schijngeloof werkzaam, en hoe het zaligmakend geloof?
3. Hoe onderkent men voor zichzelf de heiligmaking van de Geest van de vleselijke
heiligmaking?
http://www.theologienet.nl/documenten/K ... vragen.pdf

Wordt dit overal gepredikt in de voorbereiding?
Is dan de toename van deelnemers te verklaren? Ik begreep dat in veel gemeentes de tafels voller worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik bespeur hier toch geen angst dat het werk van Gods Geest zijn voortgang heeft?
ejvl

Bericht door ejvl »

Nogmaals, lege tafels is geen teken van het ware. Integendeel zelfs. Eerder een oordeel.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik mis het Heilig Avondmaal... Bij ons bezoeken we de dienst om de beurt en het komt weleens voor dat je beide niet op die dag niet aanwezig kunt zijn.

Dan kan de volgende keer lang duren...

Via kerkdienstgemist kijk ik dan naar een dienst van een kerk waar ik meer diensten volg. Dat is wel fijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Nogmaals, lege tafels is geen teken van het ware. Integendeel zelfs. Eerder een oordeel.
FlyingEagle schreef:Ik bespeur hier toch geen angst dat het werk van Gods Geest zijn voortgang heeft?
En volle?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In de 17de eeuw en bij de Puriteinen waren er ook vaak veel Avondmaalsgangers. Dat hoeft niet verdacht te zijn.
Wij zijn geen oordeler van het hart.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:In de 17de eeuw en bij de Puriteinen waren er ook vaak veel Avondmaalsgangers. Dat hoeft niet verdacht te zijn.
Wij zijn geen oordeler van het hart.
Inderdaad, laten we daarin heel voorzichtig zijn. Ik merk dat het een beetje die kant op dreigt te gaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Uiteindelijk gaat het niet over 1 of 2 of meer tafels in 1 of 2 diensten, zittend of staand - hoewel ik zeker beargumenteerde sterke voorkeuren heb....
Het gaat in het HA om de gedachtenis van het bitter lijden en sterven van de Heere Jezus Christus en de panden van Zijn liefde en verbondstrouw aan mij persoonlijk. Als we Hem niet persoonlijk hebben leren kennen, kan het zijn dat we als enige aan de enige tafel zitten, maar dat zal ons niet baten, of we zijn de 300e aan de 7e tafel, maar ook dat zal ons niet baten. Als we Hem wel kennen, mogen we ons niet door vormen en gebruiken af laten brengen van deze kern. (Maar ik erken dat de vorm en de cultuur een geducht woordje mee kan spreken.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

ejvl schreef:Nogmaals, lege tafels is geen teken van het ware. Integendeel zelfs. Eerder een oordeel.
FlyingEagle schreef:Ik bespeur hier toch geen angst dat het werk van Gods Geest zijn voortgang heeft?
mara schreef:En volle?
Indien iemand zich uitgeeft voor een gelovige hebben wij dat aan te nemen volgens de formulieren.
Volle tafels is als de zaken goed liggen een rijk geestelijk leven in een gemeente.
Lege tafels een oordeel. Laat dat nooit een teken van het ware zijn.
Verder helemaal eens met Luther.
Mara

Bericht door Mara »

Ik las een oud topic, volle avondmaaltafels en kwam een posting van Marieke tegen:
Ik citeer:
Niemand zal zeggen dat het een goed teken is als er slechts enkelen aangaan. Toch kan ik me voorzichtigheid zeker voorstellen omdat ook uit de Bijbel blijkt dat er velen gedronken en gegeten hebben, waarvan het einde de eeuwige dood is.
Ik heb pas een preek gehoord over 1 Korinthe 10 : 1 t/m 5, die me wat dat betreft zeer aangreep.
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;

2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;

3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;

4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.

5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.

Het TOPIC uit 2009
waarvan mij de postings van Rens wel ontroeren.

Ik ben benieuwd of Marieke dit nog kan herinneren en of zij het nog steeds zo ziet? :)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik sluit mij aan bij Luther en evl.
Wie zijn wij om te oordelen of het bij een andere Avondmaalsganger goed zit of niet. Laten we die vraag maar gewoon bij ons zelf houden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Natuurlijk gaat het om ons persoonlijk, althans in die zin dat wel ons niet hoeven af te vragen of het met een individuele avondmaalganger wel goed zit. Dat neemt niet weg dat je in zijn algemeenheid wel je zorgen kunt hebben. Dat kom je bij oudvaders ook tegen.
mulder

Bericht door mulder »

Blijkbaar wel....
Luther schreef:Nee, dit klopt niet in het geval dat ik beschrijf niet. Bij ons is het vier keer per jaar. En jouw redenering gebruik je ook niet t.a.v. de doop.
Bij ons (GGIN) een keer per jaar....
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uit topic wat Mara aanhaalde:
Memento:
Ach, het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei. Wat hebben we eraan om de ander te verwijten dat er vliegen in zijn olie zitten, als onze eigen kruik, alhoewel vliegvrij, geen olie bevat?
Vele gelovigen zullen wel eens hun twijfel hebben bij degene die aangaan, maar het oordeel komt hen niet toe. Je kan beter bidden: Och Heere laten alle aangaan die er horen, en laat alle afblijven die er niet horen.

Zo zijn er gemeenten waar er mensen aangaan die niet geloven, zo zijn er gemeenten waar mensen niet aangaan die er wel horen.
Beide is fout!
Die wel aangaan, zonder geloof slaan de opdracht van Paulus in de wind: Beproef uzelf...
die niet aangaan, terwijl zij wel het geloof hebben ontvangen en geroepen zijn de dood van de Heere te gedenken. Maar ze doen het niet, ze gaan tegen de opdracht van Christus in.

Maar we moeten ons niet blindstaren op hoeveel of procentueel hoeveel er van een gemeente aangaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie