Oproep tot bekering in de binnenstad.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.

Volgens dit gezelschap echter was er pas echt sprake van ontvangst van de Heilige Geest ''Indien men in tongen gaat spreken en volledig in water is ondergedompeld'' zoals beschreven in handelingen.
Mij werd de vraag gesteld of dit het geval was.
Afijn, het gezelschap bleek dus uit leden te bestaan van de Nederlandse vertakking van deze organisatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Revival_Fellowship

Vervolgens kreeg ik een exemplaar van de Bijbel onder mijn neus waarin ze desbetreffende Bijbelteksten specifiek hadden aangestreept om mij hier stellig van te overtuigen.

Let wel. Omdat ik slechts een onbeduidend mens ben en geen enkele vat kan hebben op de manier waarop God te werk gaat neem ik afstand van denigrerend commentaar jegens medegelovigen en beschouw deze volledig als medechristenen.

Echter, de volgende discussie kon ik qua geweten echt niet uit de weg gaan, en dat is dat ik ze duidelijk maakte dat ze slechts een specifiek gedeelte van de schrift uitlichten en vervolgens breed uit gingen meten, iets wat ik persoonlijk altijd een verkeerde benadering vind.
Ik echter verklaarde hen dat er in de schrift duidelijk en helder staat vermeld dat de Geest ieder verschillende gaven schenkt en dat door zichzelf blind te staren op één enkel in de schrift beschreven verschijnsel zij de geest te kort deden.
Gods wegen zijn immers ondoorgrondelijk en zeer divers.
Hij schenkt zijn geest en gaven aan wie het Hem goeddunkt en hoe het Hem goeddunkt.

Mijn vraag in deze is, hoezeer ik het waardeer dat het christendom wortel schiet en het woord van de Heere ook op straat verkondigd word, is bovenstaande dan toch geen kwalijke zaak als door de specifieke uitlichting van bepaalde kenmerken en werken zonder acht te slaan op de rest van de schrift de Geest en de gaven van God versmalt worden en inboeten aan geloofwaardigheid en de verkeerde boodschap word afgegeven aan de toehoorder die niet bekend is met de schrift en zo voorzien word van een verkeerde toerusting?

Ik vroeg het mij stellig af.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 21 nov 2015, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Vorst »

Ik houd helemaal niet van dergelijke opdringerigheid. Net als christenen die de ganse dag door een microfoon lopen te tetteren in een binnenstad. Dat stoot alleen maar af.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

Vorst schreef:Ik houd helemaal niet van dergelijke opdringerigheid. Net als christenen die de ganse dag door een microfoon lopen te tetteren in een binnenstad. Dat stoot alleen maar af.
Er worden echter wel folders aangenomen en door mensen geluisterd die nieuwsgierig zijn.
Als dit ook maar één medemens tot geloof brengt ben ik de laatste die er kritiek op heeft.
Gods wil geschiede.

Het gaat mij echter over de gebruikte doctrine van deze mensen zoals hierboven door mij beschreven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Vorst »

Ja, die doctrine vertaal ik met 'opdringerigheid'.
Wim Anker
Berichten: 3970
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Wim Anker »

Van Ewijk schreef:Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.
Alle godsdienstige mensen doen dat. b.v. de Farizeeën. En veel van deze ongelukkigen menen dat dat een teken van hun bekering is.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

Wim Anker schreef:
Van Ewijk schreef:Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.
Alle godsdienstige mensen doen dat. b.v. de Farizeeën. En veel van deze ongelukkigen menen dat dat een teken van hun bekering is.
Inderdaad, ware het niet dat ik volstrekt niet godsdienstig ben opgevoed of in een godsdienstig land ben geboren in tegenstelling tot Farizeeërs.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Van Ewijk schreef:Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.
Alle godsdienstige mensen doen dat. b.v. de Farizeeën. En veel van deze ongelukkigen menen dat dat een teken van hun bekering is.
En wat doen Gods kinderen dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door jjchris »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
Van Ewijk schreef:Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.
Alle godsdienstige mensen doen dat. b.v. de Farizeeën. En veel van deze ongelukkigen menen dat dat een teken van hun bekering is.
En wat doen Gods kinderen dan?
De apostelen hebben volgens mij inderdaad (ik meen instemming te horen?) Ook zeker dergelijke middelen genomen. "Op straat het evangelie verkondigen"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

jjchris schreef:
samanthi schreef:
Wim Anker schreef:
Van Ewijk schreef:Vandaag liep ik door de binnenstad alwaar ik staande werd gehouden door een gezelschap dat folders uitdeelde.
De lieden plachten mij de vraag te stellen of ik de Heilige Geest ontvangen had.
Ik vertelde hen dat ik de volwassenendoop heb mogen ondergaan en iedere dag bid en de schrift lees, lijkt mij niet dat iemand dat doet als men hiertoe niet door de Geest word aangespoord.
Alle godsdienstige mensen doen dat. b.v. de Farizeeën. En veel van deze ongelukkigen menen dat dat een teken van hun bekering is.
En wat doen Gods kinderen dan?
De apostelen hebben volgens mij inderdaad (ik meen instemming te horen?) Ook zeker dergelijke middelen genomen. "Op straat het evangelie verkondigen"
precies
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

Hier gaat het helemaal niet om.
Natuurlijk mag het woord op straat gepredikt worden. Ik heb er alleen moeite mee als men de (volgens hen doorslaggevende) nadruk legt op het ''spreken in tongen'' als zijnde alleen en uitsluitend het teken dat met de Heilige Geest ontvangen heeft terwijl nadrukkelijk vermeld word dat de Geest meerdere gaven schenkt in alle vormen en diversiteit. (1 Korintiërs 4-6 )
Wil men Gods woord verkondigen, prima! gebruik dan a.u.b. wel een juiste doctrine en geen selectieve door een gedeelte van de schrift uit te lichten en het overige te negeren.

De Bijbel is in zijn geheel Gods woord van kaft tot kaft en niet slechts gedeeltelijk wat mensen verkiezen te lezen en te verkondigen.
Zoals hier hierboven schijnbaar met mijn openingspost gebeurt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3970
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Wim Anker »

Ik gaf aan, in tegenstelling tot wat jij leek te beweren, dat bijbellezen en bidden geen bewijs is dat de Heilige Geest dit heeft gewerkt. Of men nu christelijk is opgevoed of niet. Dat is geen grond of bewijs.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door emigrant »

Die Revival groep stuurt ook hier op gure koude koopavonden jonge mensen de winkelstraat in. Ik had eens medelijden met zo'n blauwbekkend kind en heb haar een warme koffie gekocht.
Bleek toen het ijs gebroken was, dat ze min of meer verplicht werd. Een hoop druk op die mensen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

De reacties kwamen zo op mij over dat evangeliseren in de binnenstad farizees zou zijn en zo, kritiek leveren en thuis blijven in je luie stoel is niet goed, het doel moet wel zijn mensen in aanraking te brengen met de Heere Jezus en niet om denkbeelden op te leggen.
Ik ben op CS Rotterdam wel eens aangesproken en dacht eerst dat het een alternatieve geneeswijze was, en stond een stoel met een bord erboven. Op dat bord stond een rij klachten, ze zouden bidden en de handen opleggen, dat was het gebod in de Bijbel, volgens hen
Ik heb met hen gesproken over het ene nodige, stel, je bent genezen van je lichamelijke kwalen en niet gered, wat dan, ze stemden toch steeds in door Amen te zeggen. Het hele gebeuren is gefilmd, ik weet niet waar of hoe het uitgezonden is of zou worden, maar ik kreeg op dat moment woorden om te getuigen dat we meer nodig hebben dan de genezing van kwalen, hoewel dit zeker Bijbels is dat de Heere geneest op het gebed, maar dat nooit een hoofddoel mag zijn, want de verzoening door het Bloed van onze Heere Jezus nodig is! boven verlossing van kwalen.

Dus dat was de reden van mijn vraag, dat we even na kunnen denken, wat doe ik om mensen bekend te maken met de Heere.
Even voor de duidelijkheid, ik heb echt ervaren dat ik de woorden op het CS kreeg, de Heere zal er dan verder voor zorgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door jjchris »

Van Ewijk schreef:Hier gaat het helemaal niet om.
Natuurlijk mag het woord op straat gepredikt worden. Ik heb er alleen moeite mee als men de (volgens hen doorslaggevende) nadruk legt op het ''spreken in tongen'' als zijnde alleen en uitsluitend het teken dat met de Heilige Geest ontvangen heeft terwijl nadrukkelijk vermeld word dat de Geest meerdere gaven schenkt in alle vormen en diversiteit. (1 Korintiërs 4-6 )
Wil men Gods woord verkondigen, prima! gebruik dan a.u.b. wel een juiste doctrine en geen selectieve door een gedeelte van de schrift uit te lichten en het overige te negeren.

De Bijbel is in zijn geheel Gods woord van kaft tot kaft en niet slechts gedeeltelijk wat mensen verkiezen te lezen en te verkondigen.
Zoals hier hierboven schijnbaar met mijn openingspost gebeurt.
Dat is waar. Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door emigrant »

jjchris schreef:
Van Ewijk schreef:Hier gaat het helemaal niet om.
Natuurlijk mag het woord op straat gepredikt worden. Ik heb er alleen moeite mee als men de (volgens hen doorslaggevende) nadruk legt op het ''spreken in tongen'' als zijnde alleen en uitsluitend het teken dat met de Heilige Geest ontvangen heeft terwijl nadrukkelijk vermeld word dat de Geest meerdere gaven schenkt in alle vormen en diversiteit. (1 Korintiërs 4-6 )
Wil men Gods woord verkondigen, prima! gebruik dan a.u.b. wel een juiste doctrine en geen selectieve door een gedeelte van de schrift uit te lichten en het overige te negeren.

De Bijbel is in zijn geheel Gods woord van kaft tot kaft en niet slechts gedeeltelijk wat mensen verkiezen te lezen en te verkondigen.
Zoals hier hierboven schijnbaar met mijn openingspost gebeurt.
Dat is waar. Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?

Allicht nemen zij teveel de "losse versjes", soms uit het verband en de bedoeling van het verhaal waar een vers in voorkomt.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie