Wat doen we vandaag?

Mara

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Waarschijnlijk weet je familie wel dat jij niet voor cremeren bent maar jij kan er toch niets aan doen dat zij daarvoor kiezen, en je mag dan toch gewoon je meeleven tonen?
Vinden hier mensen dat je niet naar een crematie mag?
Als je daar heen gaat wil dat toch niet zeggen dat je het daarmee eens bent!?
Het was voor mij een dilemma, Was het een stukje opvoeding dat je niet naar een crematie toegaat of ben ik er zelf tegen om er heen te gaan, ik heb hierin huiswerk voor mezelf en voor nu deze keuze gemaakt, er wel heen gaan, maar niet naar het crematorium.
Ik vind het wel goed om hier over na te denken en een eigen standpunt te maken, het was nog niet voorgevallen een crematie waar geen rouwbezoek aan vooraf ging, dus had ik er eigenlijk niet echt goed over nagedacht.
Samanthi, het is een heel moeilijk dilemma, waar je waarschijnlijk steeds vaker in terecht zult komen, want steeds meer mensen, ook christenen, kiezen voor crematie.
Als het naaste familie is, ga ik wel.
Als je naar een crematie gaat, wil dat niet zeggen dat je ermee instemt voor jezelf.
Je gaat om je medeleven te betuigen en evt. naasten bijstaan, wat jij ook daadwerkelijk gedaan hebt met je oude tante.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Waarschijnlijk weet je familie wel dat jij niet voor cremeren bent maar jij kan er toch niets aan doen dat zij daarvoor kiezen, en je mag dan toch gewoon je meeleven tonen?
Vinden hier mensen dat je niet naar een crematie mag?
Als je daar heen gaat wil dat toch niet zeggen dat je het daarmee eens bent!?
In onze familie is het gebeurd.
Een broer van mijn oom stierf, en zou worden gecremeerd.
Mijn oom kwam in gewetensnood.
Hij kon toch op niet de begrafenis (crematie) van zijn broer achter blijven?

Hij wist niet wat hij moest doen.
Hij durfde niet te gaan, en anderzijds een strijd... Als ik niet ga, hoe zal de familie dat opvatten?
Uiteindelijk heeft hij een gesprek gehad met de dominee.

De dominee heeft hem geadviseerd om naar zijn geweten te luisteren.
Hij ging dus niet.
Maar ondertussen vreesde hij wel de familie... Maar toen ze hun wegblijven van de crematie
wilden uitleggen, zeiden ze:
Oh, maar we hadden jullie ook helemaal niet verwacht, want we wisten hoe jullie tegenover
cremeren staan.
Dus naar hun familie toe is er wel een getuigenis van uitgegaan, en de familieband, zoals die
was, is er niet door verslechterd.
Zo kan het dus ook gaan als je vasthoudt aan je princiepes.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Even zwartwit gevraagd: wat is er slecht aan om een crematie bij te wonen van een familielid?
Je betuigt dan je meeleven en je getuigd niet dat je het eens bent met cremeren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Even zwartwit gevraagd: wat is er slecht aan om een crematie bij te wonen van een familielid?
Je betuigt dan je meeleven en je getuigd niet dat je het eens bent met cremeren.
Hele families zijn erdoor gesplitst hoor.
Zeker bij een eerste die het doet.
Ik weet wel dat de eerste crematie in onze familie veel ophef en een tijdelijke scheuring veroorzaakte.
Nu is het in bepaalde kerken gewoon geworden, predikant houdt dankdienst voor het leven in de aula van het crematorium.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Even zwartwit gevraagd: wat is er slecht aan om een crematie bij te wonen van een familielid?
Bij mijn oom was het om niet mee te kunnen gaan met de wereld,
niet kunnen meegaan met iets wat meer heidens dan christelijk genoemd kan worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Isala

Bericht door Isala »

Mara schreef:want steeds meer mensen, ook christenen, kiezen voor crematie
Welke redenen hebben christenen om te kiezen vóór crematie?
De argumenten tegen weet ik wel, ik ben zelf ook tegen.
Maar Christelijke argumenten (dat zijn volgens mij dan toch Bijbelse argumenten) voor een crematie, die weet ik niet zo goed.
Weten jullie dat?
Hora est!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik ben opgevoed met de visie dat een christen niet naar een crematie behoort te gaan, al is het een nabij familielid. Medeleven betuigen kan op vele manier, maar een crematie gaat zo in tegen de Bijbelse norm van begraven, dat aanwezig zijn bij de handeling zelf, ook een vorm van acceptatie is. (Tot zover het standpunt, zoals dat altijd in de gereformeerde gezindte is gehuldigd.)

Toch zou ik die waterscheiding zo scherp niet willen maken. Dit lijkt me een kwestie waarin geldt: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Sommigen kiezen ervoor om als steen en medeleven overal bij aanwezig te zijn, anderen om op het moment van de feitelijke crematie in een andere belendende zaal te gaan zitten, weer anderen zijn op de dag van de crematie niet aanwezig... Eigenlijk snap ik alle drie de houdingen wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jij bent zo opgevoed, ik niet!
Jij zegt dat het de norm is in refowereld, ik ervaar dat niet!
Het is wel off-topic maar als familieleden andersom wel op jou begrafenis zouden komen terwijl ze zelf beslist voor crematie zijn, dat gebeurt ook.
En als er iemand als daggast is uitgenodigd voor een bruiloft en er word gevraagd of je als vrouw een jurk/rok en in de kerk een hoofddeksel wil dragen, dan doen de meesten dat wel al staan ze er zelf helemaal niet achter.
Maar goed dat is natuurlijk echt off-topic
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Niets, wat mij betreft. Maar ook als het geen familielid betreft en ik word uitgenodigd, ga ik er heen.
Er wordt niet gevraagd of je achter een crematie staat, er wordt gevraagd of je mee wilt leven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Jij bent zo opgevoed, ik niet!
Jij zegt dat het de norm is in refowereld, ik ervaar dat niet!
Ik ervaar....
Vroeger stonden er gewoon artikelen ook in jongerenbladen, of in boekjes: Waarom wij niet naar een crematie kunnen gaan.
Orchidee schreef:Het is wel off-topic maar als familieleden andersom wel op jou begrafenis zouden komen terwijl ze zelf beslist voor crematie zijn, dat gebeurt ook.
Dan zet je begrafenis en crematie neutraal op 1 lijn. Idem bij het volgende voorbeeld.
Orchidee schreef:En als er iemand als daggast is uitgenodigd voor een bruiloft en er word gevraagd of je als vrouw een jurk/rok en in de kerk een hoofddeksel wil dragen, dan doen de meesten dat wel al staan ze er zelf helemaal niet achter.
Maar goed dat is natuurlijk echt off-topicAfbeelding
Als je bij familie op bezoek bent, en je gaat met elkaar een eind fietsen. En de gastheer zegt: "Wij zijn gewend om altijd door rood te fietsen bij een verkeerslicht." Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat je dat uit fatsoen toch maar moet doen, omdat hij bij jullie fietstocht naar jullie gewoonte altijd netjes is gestopt voor rood.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sorry, wat een drogredeneringen
Ik heb zulke boeken/blaadjes nooit gelezen, wij hadden in mijn ouderlijk huis alleen een dagblad
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Btw, als jou (schoon) zus, (schoon) broer, nicht of neef word gecremeerd, ga je daar niet naar toe?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Btw, als jou (schoon) zus, (schoon) broer, nicht of neef word gecremeerd, ga je daar niet naar toe?
Volgens mij heb ik nergens drogredeneringen gebruikt. Zou je eerst op het voorbeeld willen ingaan?
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik ben een keer uitgenodigd voor een samenwoonfeestje. Daar had ik eigenlijk meer moeite mee dan ik met een crematie zou hebben.
Bij een crematie vier je geen crematie, maar gedenk je de overledene en leef je mee met de familie. Dat kan ook als je tegen crematie bent.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat voorbeeld van door rood fietsen is wel een drogreden.
Crematie of begrafenis gaat niet tegen de Nederlandse wet in. Door rood fietsen wel en dient ook geen religieus doel.
Plaats reactie