Katverjaag apparaat met ultrasoon geluid?

vragen

Katverjaag apparaat met ultrasoon geluid?

Bericht door vragen »

Je hebt tegenwoordig van de vierkante kastjes dat mensen in de tuin zetten. Dit apparaat maakt een zeer hoge fluittoon aan dat onhoorbaar is voor de mensen. De katten zouden alleen het ultrasone geluid moeten horen. In de praktijk blijkt dat dit niet goed werkt? Met name jongere mensen kunnen het geluid luid en duidelijk horen. Het prikt in je oren. Zijn er mensen hier op het forum die zo'n luidspreker tegen poezen ook horen?
Curatorium

Re: Katverjaag apparaat met ultrasoon geluid?

Bericht door Curatorium »

Ja is normaal. Jonge mensen horen deze piepjes, oudere mensen niet.
Overigens prima apparaat om die irritante beesten weg te jagen.
Marco

Bericht door Marco »

Je hebt ook van die apparaten om hangjongeren te verjagen. Maar ik ben zelf ruim in de 40 en ik hoor ze ook.. :banghead
vragen

Bericht door vragen »

De Mosquito zou alleen onder de 25 jaar te horen zijn? Dat zegt de importeur?

Ultrasoon geluid is toch niet te horen door de mensen? Krijgt iemand hier ook hoofdpijn van of oorpijn klachten? Of dat de pieptoon in je hoofd blijft zitten net als een irritant liedje?
ejvl

Bericht door ejvl »

vragen schreef:De Mosquito zou alleen onder de 25 jaar te horen zijn? Dat zegt de importeur?

Ultrasoon geluid is toch niet te horen door de mensen? Krijgt iemand hier ook hoofdpijn van of oorpijn klachten? Of dat de pieptoon in je hoofd blijft zitten net als een irritant liedje?
Ik ben ouder dan 25 maar hoor ze ook nog gewoon.
Het is wel dat het op een gegeven moment "went" en ik mij er niet aan stoor.

Volgens mij kun je ze ook kopen met bewegingssensoren, dan gaan ze alleen aan als er beweging wordt gedetecteerd, dan zou je er al een stuk minder last van moeten hebben omdat de toon veel minder vaak te horen is.
vragen

Bericht door vragen »

Je hebt inderdaad van die apparaten met een sensor. Bemerk dat ze snel kapot gaan en dan om de haverklap afgaan. Bijvoorbeeld dat er vocht in het toestel is gekomen? Ik ken 2 mensen waarbij de piep niet meer verdwenen is nadat ze de piep hoorden van zo'n speaker. Zoiets heeft tinnitus oftewel oorsuizen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Je kan zeker tinnitus krijgen van speakers. Bijv. in de uitgaanswereld, oordopjes etc. Dat komt door ernstige gehoorschade van harde geluiden.
Maar je kan onmogelijk tinnitus krijgen van een katverjaagapparaat. Zo hard zijn die geluiden niet. Of je moet hem een dag naast je oor houden o.i.d.
vragen

Bericht door vragen »

Het volume is verschillend per apparaat. Er is een toestel dat meer dan 100dB(A) volume aflevert. Ultrasone geluiden mogen nog veel harder zijn volgens de normen. Als je dat kunt horen dan heb je enorme pech. Het geluid moet wel hard zijn, anders gaan de dieren er niet vandoor. Hogere tonen schijnen schadelijker te zijn dan lagere. Als je ouder wordt hoor je steeds minder hogere tonen. Die slijten meer dan lagere tonen. Ons gehoor is dan ook uiterst gevoelig voor hoge tonen. Het kan daarnaast zijn dat jij het geluid als zacht ervaart maar een ander veel harder. Dat heeft er mee te maken als je de hoge tonen minder goed hoort het lijkt dat het geluid zacht is.

Er geldt geen beperking op het volume. Als je wilt kun je een autoradio ook zodanig hard zetten dat je deels er doof van wordt. Of een stereo installatie.

Zie verder http://www.geluidnieuws.nl/2015/april2015/ultra.html

Bereik van zo'n toestel kan 1500m2 oppervlakte zijn. Een ander bekend merk claimt 45 meter hemelsbreed dieren weg te jagen. Kinderen worden net als de kat ook weggejaagd vanwege het geluid.
Mara

Bericht door Mara »

Waarom zou je in vredesnaam zo'n ding ophangen dan?
Als je geen vreemde katten in je tuin wilt hebben, zijn daar andere oplossingen voor te bedenken, die wat vriendelijker zijn voor de omgeving.
Neem zelf een kat, die jaagt ze wel weg. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Katten zouden niet los op straat moeten mogen.
Eerste kat per adres 100 euro, tweede 200, derde 400. Steeds verdubbelen.
Oplossing: kattenbelasting. Houd je alleen de echte liefhebbers over.
Orchidee

Re: RE: Re: Katverjaag apparaat met ultrasoon geluid?

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Waarom zou je in vredesnaam zo'n ding ophangen dan?
Als je geen vreemde katten in je tuin wilt hebben, zijn daar andere oplossingen voor te bedenken, die wat vriendelijker zijn voor de omgeving.
Neem zelf een kat, die jaagt ze wel weg. :D
Precies, ik heb nooit last van de kat/poes van anderen Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
vragen

Bericht door vragen »

Sommige mensen ergeren zich zodra een buurkat hun tuin betreedt. Ze vinden het niet erg dat een kat over hun tuin loopt. Maar wel als een kat poept in de tuin. Of zelfs niet eens begraaft. Het stinkt behoorlijk naar de kattenstront. Ik kan me voorstellen dat je dat niet prettig vind. Dieren hebben een zeer gevoelig gehoor. De resultaten van kattenverjagers zijn wisselend.

Vara heeft de Tuinwachter eens getest en kwam tot de conclusie dat het niet werkt:

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... d922f8ca7e
Mara

Bericht door Mara »

vragen schreef:Sommige mensen ergeren zich zodra een buurkat hun tuin betreedt. Ze vinden het niet erg dat een kat over hun tuin loopt. Maar wel als een kat poept in de tuin. Of zelfs niet eens begraaft. Het stinkt behoorlijk naar de kattenstront. Ik kan me voorstellen dat je dat niet prettig vind. Dieren hebben een zeer gevoelig gehoor. De resultaten van kattenverjagers zijn wisselend.

Vara heeft de Tuinwachter eens getest en kwam tot de conclusie dat het niet werkt:

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... d922f8ca7e
Een kat die zijn hoopje niet begraaft, daar is dan iets mee.
En er zijn allerlei huismiddeltjes, (satéprikkers tussen de planten, cacaodoppen, citroenschillen) ook bepaalde planten (citroenverbene, een bepaalde soort kattenkruid), waar je een kat mee uit de tuin kan houden.
Als je hem een paar keer kunt betrappen en je spuit water op hem, met een plantenspuit, is dat vaak ook heel effectief.
In onze wijk loopt nu een hele vieze zwerfkat. Hij is agressief en de dierenambu krijgt hem kennelijk niet te pakken.
Die veroorzaakt veel overlast, hij poepte zelfs een paar keer op een motorkap.
Dus met dat beest is echt iets aan de hand.
Wij hebben kattenbakken in huis, waar de katten op gaan. Veel mensen sturen hun kat naar buiten om het daar te doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vragen

Bericht door vragen »

Ik zie katten bijvoorbeeld in de grind graven. Dat gaat natuurlijk niet lukken. Of katten op verharde grond waar ze wel wat graven maar er niet onder krijgen. Trouwens het is erg bijbels om je behoefte te begraven! Staat dacht ik in Leviticus.

Er zijn mensen die net als honden een kattenbelasting willen hebben. Of een verbod op los lopende katten. Je hebt ook kattenverdrijvers te koop dat werkt op water. Die werken het beste.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Wij hebben kattenbakken in huis, waar de katten op gaan. Veel mensen sturen hun kat naar buiten om het daar te doen.
Onze oude buren hadden dit ook, maar mooi dat ze het bij ons in de tuin net zo goed deden. Ook al begraven ze het, met plantjes poten heb je hier net zo goed last van. Ik zeg niet dat dit voor jullie eventuele katten geldt hoor.
Ik blijf van mening dat een kat niet bij anderen hoort te lopen. Hier zijn prima oplossingen voor, bijvoorbeeld kattenschrikdraad rond de tuin (schuttingen) of van die draaiende elementen waardoor de kat geen grip krijgt om de tuin te verlaten.

Of de kat alleen maar binnenhouden, alhoewel ik mij afvraag of dit goed is voor het beest, maar er zijn mensen die dit dus doen.

Katten horen niet los te lopen, net wat refo zegt, kattenbelasting, verplicht een penning om zodat loslopende katten geïdentificeerd kunnen worden en hier een boete voor geschreven kan worden.
Plaats reactie