Alternatief ja en nee?

helma

Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door helma »

Nee, hij heeft het in dit boek niet over het gebruik van kruiden en huismiddeltjes.
Maar wel dat veel 'natuurgeneeskundigen' zich bezighouden met allerlei andere dingen. En dat hij daar in zijn syduie ook mee in aanraking kwam.
Ik zou zeggen: neem en lees. En vorm dan je oordeel

Voorwoord

Voor u ligt een eenvoudig beknopt boekje, geschreven naar aanleiding van de vele vragen rondom het onderwerp ‘Wel of geen alternatieve geneeswijzen?’

In de achterliggende jaren zijn mijn ogen geopend voor de gevaren op het terrein van de alternatieve geneeswijzen. Door persoonlijke omstandigheden ben ik in aanraking gekomen met de meest voorkomende vormen van geneeswijzen en heb voor kortere tijd een opleiding gevolgd in de natuurgeneeskunde.

Na jarenlange worsteling in een put waar geen bodem in leek te zitten, heeft de Heere mij verlost van de duistere machten waarin ik was verstrikt geraakt. Door deze ervaring en het spreken daarover, heb ik van verschillende kanten de vraag gekregen om hier iets over te schrijven.

In dit boekje wil ik op eenvoudige wijze de gevaren aantonen die verbonden zijn aan de alternatieve geneeswijzen. Het is mijn verlangen dat door middel van het delen van mijn persoonlijk getuigenis, ogen geopend worden voor de gevaren die op de loer liggen. Het getuigenis is geen bekeringsgeschiedenis, maar in korte lijnen de weg die ik van kind tot volwassene ben gegaan. Daaruit blijkt dat de duivel mij steeds meer en meer in zijn greep omklemde. Ik ben zwak, ik heb steeds weer opnieuw gezondigd, maar hoe groot is Gods genade; Hij is Overwinnaar.

Het boekje is opgesplitst in vijf delen. Het eerste deel neemt ons mee naar de God van de Bijbel, de Schepper van hemel en aarde. We staan stil bij satan, de leugenaar van het begin, de zondeval, het lijden in de wereld, maar ook bij de genade van God geopenbaard in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Via de manipulatie van ons denken gaan we naar het tweede deel waarin ik via mijn persoonlijk getuigenis laat zien hoe diep we verstrikt kunnen raken in de strikken van de boze, nadat wijzelf wetend of onwetend in zijn strik zijn gestapt. Door dit getuigenis schittert Gods genade tegenover de zwartheid van mijn eigen bestaan. In het derde deel vragen wij onszelf af wat dan wel de juiste weg is. In het vierde deel maken wij de balans op en moet u misschien wel toegeven dat ook u gevangen bent. We staan stil bij bekering, belijdenis van zonden en vergeving. Om dan met het vijfde deel af te sluiten, waarbij we stilstaan bij moeilijke woorden en begrippen die in dit boekje voorkomen.

Lees dit boekje onbevooroordeeld en vraag de Heere of Hij uw ogen wilt openen voor het gevaar waarin u of misschien uw familie, vrienden of collega's verstrikt zijn geraakt of kunnen raken. Misschien voelt u zich al hopeloos gevangen, geef de moed dan niet op; er is hoop. God is genadig en machtiger dan iedere duistere kracht. ‘En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd, Col. 2:15.’

Wilco Vos, Veenendaal, september 2015

Lees meer: http://www.bijbelseoverdenkingen.nl/webshop/
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Probleem is inderdaad dat complementaire geneeswijzen vaak door liefhebbers van Oosterse godsdiensten en occulte zaken wordt geannexeerd. Denk bijv. aan kruiden en astrologie. Maar dat is geen moeten. Als je gewoon een onsje kruidenthee van Jacob Hooy koopt bij wijze van spreken, is er niks aan de hand. Hoewel men ook bij Jacob Hooy een beetje koketteert met het 'geheimzinnige' uit het oosten.
Mara

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: Mijn mening: Kwakzalverij van de allerbovenste plank.
Trek jezelf terug, (je dochter) en blijf zo ver mogelijk bij deze mensen uit de buurt.
Ook bij de reguliere arts die je heeft doorverwezen.
Deze verstaat duidelijk zijn/haar vak niet en wie weet hoe de (financiële) banden tussen deze twee liggen.
Haar eigen fysio is integer, dat geloof ik absoluut. Die is helemaal niet van de zweverij.
Hij stelt haar wel vragen over stress, spanning en het verwerken ervan, maar dat vind ik niet meer dan logisch, zeker bij klachten aan het bewegingsapparaat.
En ook de ademhaling doet mee.
Maar het hoeft dus niet meer, want helaas heeft de klacht ons ingehaald.
En dan combineren wij het reguliere - de pijnstilling - met het alternatieve - een warmhoudband, ideaal, geen gedoe met een kruik meer,
warme douches en morgen krijgt ze een gewone behandeling bij de fysio.
JolandaOudshoorn schreef:Wat te denken van de anti-biotica en de restistente bacterien? Mag jij je lichaam wel vervuilen met allerlei chemische medicijnen en moet je de natuurlijke medicijnen dan laten liggen? Ik heb daar dan weer mijn twijfels bij.
Ik niet, want zonder zouden mijn kinderen niet meer in leven zijn en ik misschien ook niet meer, en vele andere mensen.
De artsen in Nederland schrijven zeer zorgvuldig a.b. voor.
Sommige patiënten gaan er verkeerd mee om, DAAR zit het gevaar!
Zeuren bij de dokter om een kuur, deze vervolgens niet af maken en in het buitenland bij een opkomende verkoudheid daar een kuurtje kopen.
Onze huisarts was één van de eersten die bij bepaalde infecties eerst bloed prikt, aan de bezinking is te zien of iemand met een virale of bacteriële infectie kampt en dan wordt op geleide daarvan een a.b. kuur voorgeschreven.
Na 2 jaar bleek dat een significant percentage zonder a.b. was hersteld, terwijl ze dat voorheen wel zouden hebben gekregen.
Winst dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Van poison tot pil - gif doet leven, lezing.
Hoe komen geneesmiddelen tot stand? Hoe werkt gif? Hoe redden giftige stoffen levens? Naar aanleiding van de tentoonstelling The Power Of Poison geeft Jan Danser, hoofd van de afdeling Farmacologie van het Erasmus MC tijdens zijn lezing antwoord op deze vragen. In combinatie met de tentoonstelling is de lezing gratis.
Jammer dat het op zondag is, lijkt me heel interessant.
samanthi

Bericht door samanthi »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:Zojuist een lezenswaardig boekje gelezen over natuurgeneeskunde en aanverwante 'alternatieven'.

Wilco Vos: "De duivel was op mijn nek gesprongen"

De auteur begon een opleiding tot natuurgeneeskundige; dit had grote gevolgen voor zijn geestelijk welzijn.
Het is een eerlijk en indringend getuigenis.

Achterkant boekje:

In dit boek vertelt de schrijver over zijn reis in de occulte wereld
van de alternatieve geneeswijzen. Het aangrijpende verhaal laat
ons zien hoe de boze alles in het werk stelde om hem te verblinden
en te verstrikken in een wanhopig net van duisternis.

Dit boek is een oproep tot bezinning in een tijd van grote
verwarring. De stress vanwege de vele zorgen en een overvloed
aan ongezond voedsel hebben er voor gezorgd dat de wereld van
de geneeswijze een ware industrie is geworden.

Hoe moeten wij als christenen staande blijven in deze wereld
van verwarring? Als de boze zoveel macht heeft in de wereld
van de geneeskunde, waar kunnen wij dan nog wel terecht als
wij ziek zijn?

Het is ons gebed dat de HEERE dit boek zegent, opdat zij die in
de strikken gebonden zijn, bevrijd worden en anderen bewaard
blijven voor deze diepe duisternis.

Wilco Vos komt uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte en
volgde een opleiding in de natuurgeneeskunde.
Toch vind ik het lastig. Zou God al die planten dan voor niets geneeskrachtige werkingen hebben gegeven? Of is dat een vloek van na de zondeval? Is dan de "reguliere" geneeskunde wel goed? Wat te denken van de anti-biotica en de restistente bacterien? Mag jij je lichaam wel vervuilen met allerlei chemische medicijnen en moet je de natuurlijke medicijnen dan laten liggen? Ik heb daar dan weer mijn twijfels bij.
Het gaat niet om plantengeneeskunde, kruiden tegen een ziekte, maar om altenatieve geneeswijze, dat is niet alleen planten, maar veel meer dan dat, neem eens homeopathie!
Dit zegt Haneman grondlegger van de homeopathie:
Jezus van Nazareth de aardsdweper van Nazareth, meent met Zijn zoen- en kruisverdienste de wereld te moeten redden, een ieder die Hem geloofd is een aanstoot voor deze etherische waarheid.

Tja een aanstoot voor zijn geneeskunde? de etherische waarheid?
Lees eens na hoe de geneesmiddelen tot stand komen, je zult zien dat dat niet kan werken, dat de "kracht" ergens anders vandaan moet komen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Lassie

Bericht door Lassie »

Dat is wel heel erg kort door de bocht.

Neem eens een kijkje op de site van de Heelhoeve.

Omdat mijn eigen HA geen onderzoek wilde doen omdat ik zo beroerd en misselijk was ben ik uiteindelijk bij een natuurarts terecht gekomen die bij mij wel een ontlasting en bloedonderzoek wilde doen (deze worden ook binnen de reguliere geneeskunde gebruikt). Daaruit kwam dus dat ik een parasiet in mijn lichaam had zitten die mij zo beroerd en misselijk maakte. Ik ben die vrouw nog steeds dankbaar.
samanthi

Bericht door samanthi »

Lassie schreef:Dat is wel heel erg kort door de bocht.

Omdat mijn eigen HA geen onderzoek wilde doen omdat ik zo beroerd en misselijk was ben ik uiteindelijk bij een natuurarts terecht gekomen die bij mij wel een ontlasting en bloedonderzoek wilde doen (deze worden ook binnen de reguliere geneeskunde gebruikt). Daaruit kwam dus dat ik een parasiet in mijn lichaam had zitten die mij zo beroerd en misselijk maakte. Ik ben die vrouw nog steeds dankbaar.
Dit gaat toch niet over homeopathie?
Ik heb op de site gekeken en vond dit.
Daarnaast controleert zij ook de diverse alternatieve geneeswijzen op eventuele occulte achtergrond of leer en wetenschappelijke onderbouwing. De Heelhoeve wil zich op deze manier onderscheiden binnen de alternatieve geneeskunde, ook wel complementaire geneeskunde genoemd.

Zo zie je dat deze buiten de doelgroep, waar wij het over hebben, valt.
Laatst gewijzigd door samanthi op 14 dec 2015, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Bericht door helma »

Kijk goed op de website van zo'n natuurgeneeskundige waar de persoon zich aan linkt.
Vaak kan je wel zien of de arts zich alleen met het vertrekken van natuurmiddeltjes bezighoudt of dat er toch een link is naar allerlei mystieke dingen.

Veel kruidenkennis is inderdaad helaas kwijtgeraakt. Ik heb zelf een paar boeken van Readers Digest over de groene apotheek en Voeding die schaadt, voeding die baadt.
Dat vind ik interessant en leerzaam.

Het gaat meer om de achterliggende dingen waar je waakzaam in moet zijn.
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef:

Daarnaast controleert zij ook de diverse alternatieve geneeswijzen op eventuele occulte achtergrond of leer en wetenschappelijke onderbouwing. De Heelhoeve wil zich op deze manier onderscheiden binnen de alternatieve geneeskunde, ook wel complementaire geneeskunde genoemd.

De aandoening van Lassie, had ook met regulier onderzoek (ontlasting en bloed) gediagnostiseerd kunnen worden. Een vriendin van mij liep deze vervelende aandoening op, toen zij in het buitenland in een open water had gezwommen.

Ik kreeg een tip van iemand om colloidaal zilverwater te gebruiken bij een kat met huidproblemen. Van alles al geprobeerd, ook van de dierenarts, maar het blijft hardnekkig. Nu dep ik het met dat spulletje en ik moet zeggen dat het nu dicht gaat.
Ik lees er verschillende verhalen over. Positief - alternatief voor a.b. - en negatief, bakerpraatjes en je gaat er blauw van uitzien.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:

De aandoening van Lassie, had ook met regulier onderzoek (ontlasting en bloed) gediagnostiseerd kunnen worden. Een vriendin van mij liep deze vervelende aandoening op, toen zij in het buitenland in een open water had gezwommen.

Ik kreeg een tip van iemand om colloidaal zilverwater te gebruiken bij een kat met huidproblemen. Van alles al geprobeerd, ook van de dierenarts, maar het blijft hardnekkig. Nu dep ik het met dat spulletje en ik moet zeggen dat het nu dicht gaat.
Ik lees er verschillende verhalen over. Positief - alternatief voor a.b. - en negatief, bakerpraatjes en je gaat er blauw van uitzien.
Dit is geen natuurlijk middel, het komt vrij door een chemische reactie, het komt dus niet in de natuur voor, het heeft wel een antibacteriële werking, maar is niet natuurlijk.
helma

Re: RE: Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door helma »

helma schreef:Zojuist een lezenswaardig boekje gelezen over natuurgeneeskunde en aanverwante 'alternatieven'.

De auteur begon een opleiding tot natuurgeneeskundige; dit had grote gevolgen voor zijn geestelijk welzijn.

Achterkant boekje:

In dit boek vertelt de schrijver over zijn reis in de occulte wereld
van de alternatieve geneeswijzen. Het aangrijpende verhaal laat
ons zien hoe de boze alles in het werk stelde om hem te verblinden
en te verstrikken in een wanhopig net van duisternis.

Dit boek is een oproep tot bezinning in een tijd van grote
verwarring. De stress vanwege de vele zorgen en een overvloed
aan ongezond voedsel hebben er voor gezorgd dat de wereld van
de geneeswijze een ware industrie is geworden.

Hoe moeten wij als christenen staande blijven in deze wereld
van verwarring? Als de boze zoveel macht heeft in de wereld
van de geneeskunde, waar kunnen wij dan nog wel terecht als
wij ziek zijn?

Het is ons gebed dat de HEERE dit boek zegent, opdat zij die in
de strikken gebonden zijn, bevrijd worden en anderen bewaard
blijven voor deze diepe duisternis.

Wilco Vos komt uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte en
volgde een opleiding in de natuurgeneeskunde.
Maandag stond het verhaal van Wilco Vos in het RD
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Lijkt me heel aangrijpend @Helma!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Ouweneel schreef daar ooit over in 'Het domein van de slang'.
Posthoorn

Re: RE: Re: Alternatief ja en nee?

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:

Ik vond het een mooi artikel, met name wat zijn bekering betreft, maar hij was wel erg 'alternatief'. Ik bedoel: niet alles wat alternatief genoemd wordt, is duivels. Deze Wilco Vos zocht het echt in de verkeerde hoek. Zie voor het onderscheid bijv. het boek van R. Seldenrijk, Duurzame en integrale geneeskunst.
Desiree

Bericht door Desiree »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:maar wie weet rondje ziekenhuis? Pijn die weggaat en weer terugkomt moet ergens op duiden. Misschien verkeerde houding of iets dergelijks. Nekken zijn wel gevaarlijk vind ik altijd, maar goed sterkte met het uitvogelen! Hoop voor haar dat er een einde aan komt zonder vage behandelingen.
Nou, dat bleek ineens heel anders te lopen!
Gisteravond met spoed naar de HAP en vanmiddag rondje artsen en onderzoek.
Het blijkt een ernstige zenuwontsteking en beknelling te zijn voorlopig.
Forse pijnstilling, rust en daarna langzaam gaan bewegen.
Blijkbaar voelde hij dat niet met zijn handen, of ze zond geen goede signalen uit. :huhu
Bizar!

Maagbeschermers erbij gehad?

Pas ben ik ook geweest. Klopt dat ze vragen naar stress. Ik zit elke dag op refoforum zei ik, dat geeft zoveel stress :). Ik gestopt, hielp niks. Ik ben wel iets minder gaan sjouwen.. aha! :super
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie