eilander schreef:Nu begrijp je het niet goed, Wim. Dit zijn geen argumenten om werkende moeders af te wijzen, maar om aan te tonen dat de combinatie werk-gezin een lastige is, die niet door alle werkgevers kan worden ingeregeld.
Ik onderschrijf dat wel, maar we bespreken hier het 'lastige' van de combinatie werk/gezin bezien vanuit vader en moeder. Niet zozeer bezien vanuit werkgever/werknemer. Dat DAT ook lastig is onderschrijf ik ten volle, maar dat is inherent aan ons economisch model. Bedrijven die het maximale weten te halen uit de beschikbare arbeidskrachten hebben een voordeel. Het is aan de bedrijven of ze kiezen voor parttimers of niet.
Dat staat volledig los van het "lastige" of "geoorloofde" vanuit het gezin bezien.
eilander schreef:Is het op deze manier regelen niet in veel gevallen theoretisch? Want in de praktijk werken veel moeders langere dagen en brengen de kinderen elders onder, is mijn indruk.
Het verkeerde gebruik mag een reden zijn het goede gebruik als "onbijbels" te benoemen.
eilander schreef:Even weg van alle details en terug naar de "helikopterview": zien jullie geen probleem op dit gebied in onze gezindte?
Natuurlijk wel. Vele. Maar het materialisme, het individualisme, het hedonistische gedachtegoed - Wat overigens veel verder gaat dan mooi huis, auto enz. wat met (meer) geld is te realiseren - is geen reden om legitieme keuzen verdacht te maken. Bestrijd het materialisme, het individualisme, het hedonistische. (Hoeveel naasten (asielzoekers) kunnen geholpen worden met het geld wat wordt binnengebracht? Als iemand daarvoor werkt is dat af te keuren?)
eilander schreef:Natuurlijk bekijk ik het vanuit mijn eigen perspectief, maar ik schrik ervan als mijn vrouw in haar eigen familie (zonder uitzondering behorend tot de rechterflank in onze gezindte) uit moet leggen dat ze niet voor een carrière heeft gekozen maar voor het gezin.
Tja, ik bekijk die werkende moeders (en vaders die de hele dag sloven en draven) altijd wat meewarig. (uitzonderingen daargelaten, mijn vader moest zwoegen en draven van de vroege ochtend tot de late avond om brood op de plank te krijgen, daar heb ik het uiteraard niet over) Druk, druk, druk, stress, stress, stress. Ik ben blij dat wij het inkomen (nog) niet nodig hebben en meen dat als het wel het geval is zijn er een extra kruis wordt opgelegd.
eilander schreef:Ook in onze gezindte krijg je vaak verbaasde reacties over de gezinsgrootte, of wat meer meewarige/negatieve reacties. Ook dat vind ik zorgelijk.
Ik herken dat gelukkig nog niet.