Is thuislezen Bijbels?

Floppy

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Floppy »

emigrant schreef:
Floppy schreef:
emigrant schreef:Of hoe men soms een kerkenraad als heilig sacrament benadert.
Kerkelijke tucht is er wel degelijk bij een thuislezer. Het gaat niet elke keer "van harte" maar dan komt er motivatie door biddend op te zien.
Hoe krijgt deze tucht dan vorm?
Net als tijdens een studie wanneer je bijlessen neemt om je twijfels te verdiepen, of een slecht studiepunt behaalt. Ups en downs en voornemens het beter te doen, net als bij kerkelijke tucht.
Overschat je daarmee niet je eigen kunnen? Is het eigen hart niet te arglistig? Voor kerkelijke tucht is toch haast per definitie een ander persoon nodig?
De manier waarop je erover spreekt vind ik wat moeilijk te rijmen met hoe het NT spreekt. Ongetwijfeld zijn er aan je huidige situatie veel teleurstellingen voorafgegaan?
Floppy

Bericht door Floppy »

emigrant schreef:...
Gnosis en moderne devotie van vóór de reformatie wortelen diep in de bevindelijk gereformeerde traditie. Van Lieburg heft er studies over geschreven. ...
Gnosis? Als je daarmee de Gnostiek bedoelt lijkt me een verbinding naar de bevindelijke gereformeerden niet echt voor de hand liggen? 't Is nl. een reeds lang geleden veroordeelde ketterij?
Floppy

Bericht door Floppy »

emigrant schreef:De Kerk zijn wij allen dat is niet het gebouw. En al helemaal niet afhankelijk van de dominee.
Maar intussen wil je klaarblijkelijk die 'allen' niet ontmoeten; of vind je dit tenminste erg onbelangrijk.... Eerlijk gezegd heb ik wat moeite je precies te plaatsen, Emigrant. Nu je toch thuisleest zou ik zeggen, lees het NT nog eens een keer door :)
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Hoe zou een kerkenraad reageren als ik mij met de vraag om lidmaatschap en opzicht tot hen richt, en vervolgens niet in de gemeente kan verschijnen?
De gemeenten waar ik voeling mee heb, zijn klein en hebben geen kerktelefoon of internet. Dan ben ik dus papieren lid. Heeft dat zin?

Daarbij voor hen die met het NT aankomen, ik ben eerder oudtestamenticus :)
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

emigrant schreef:Hoe zou een kerkenraad reageren als ik mij met de vraag om lidmaatschap en opzicht tot hen richt, en vervolgens niet in de gemeente kan verschijnen?
De gemeenten waar ik voeling mee heb, zijn klein en hebben geen kerktelefoon of internet. Dan ben ik dus papieren lid. Heeft dat zin?

Heel de Bijbel is Gods woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Floppy

Bericht door Floppy »

emigrant schreef:Hoe zou een kerkenraad reageren als ik mij met de vraag om lidmaatschap en opzicht tot hen richt, en vervolgens niet in de gemeente kan verschijnen?

Waarom zou het géén zin hebben? Het gaat niet in de eerste plaats om waar je precies verschijnt, maar het deel uitmaken van een groter geheel; waarbij "elkanders lasten" gedragen kunnen worden.

Ik heb nog eens in mijn Bijbel gekeken, maar daar tref ik zowel het OT als het NT in dezelfde band aan; beide delen worden de Christen aanbevolen, zo heb ik mij laten vertellen...
Maar, laat nu juist in het OT de gemeenschap zo belangrijk zijn. En het individu maar zeer beperkt.
Dodo

Bericht door Dodo »

Als je niet kerken wil, zijn er altijd wel redenen bij te vinden.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Velen hebben wel een afgeschermd gedeelte met preken. Anders kunnen preken opgestuurd worden, ik weet van OGG's waar dat gebeurt en zo worden leden op afstand gevoed. De leden op afstand krijgen uiteindelijk toch altijd een goede band met de gemeente en de leden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Alles in een keer vermelden gaat niet.
Bij thuislezers wordt wel degelijk pijn gevoeld, maar als ik naar de kerk ga wordt de pijn veel erger.
Voelt u pijn over de verdeeldheid van de kerken (HHK, (O)GG(iN))/ Zoals in Den Helder is gebeurd is juist. De OGG stapte over naar HHK.
Bij OGG is er nog een gevoel van noodkerk. Bij de GG(iN) is dit gevoel er niet.

Uitnodiging: U bent welkom bij ons op zondag. Dames zitten met een hoed op de bank en met gebed wordt er geknield voor de bank. Gordijnen gaan niet dicht. Verder wordt er a capella uit Datheen gezongen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

CvdW schreef:Alles in een keer vermelden gaat niet. Bij thuislezers wordt wel degelijk pijn gevoeld, maar als ik naar de kerk ga wordt de pijn veel erger. Voelt u pijn over de verdeeldheid van de kerken (HHK, (O)GG(iN))/ Zoals in Den Helder is gebeurd is juist. De OGG stapte over naar HHK. Bij OGG is er nog een gevoel van noodkerk. Bij de GG(iN) is dit gevoel er niet.
Waarom wordt de pijn erger als je wel naar de kerk gaat?
CvdW schreef:Uitnodiging: U bent welkom bij ons op zondag. Dames zitten met een hoed op de bank en met gebed wordt er geknield voor de bank. Gordijnen gaan niet dicht. Verder wordt er a capella uit Datheen gezongen.
Maar dan maken jullie de verdeeldheid feitelijk toch groter?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
samanthi

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Alles in een keer vermelden gaat niet.
Bij thuislezers wordt wel degelijk pijn gevoeld, maar als ik naar de kerk ga wordt de pijn veel erger.
Voelt u pijn over de verdeeldheid van de kerken (HHK, (O)GG(iN))/ Zoals in Den Helder is gebeurd is juist. De OGG stapte over naar HHK.
Bij OGG is er nog een gevoel van noodkerk. Bij de GG(iN) is dit gevoel er niet.

Uitnodiging: U bent welkom bij ons op zondag. Dames zitten met een hoed op de bank en met gebed wordt er geknield voor de bank. Gordijnen gaan niet dicht. Verder wordt er a capella uit Datheen gezongen.
Ik begrijp wel degelijk dat er pijn gevoeld wordt, die voel ik ook, in mijn eigen gemeente, in andere gemeenten, de ideale kerk zal je hier op aarde niet vinden, we leven in een gebroken wereld, je kunt je onbegrepen voelen, verdacht gemaakt, je vind dat de waarheid niet of niet goed verkondigd wordt, ga maar door. Er is zoveel mensenwerk, secularisatie en macht-uitoefenen in kerken, maar het werk van de Heere gaat door anno 2015!!! Het gaat er niet om wat ik voel of ervaar, maar wat de Heere van ons vraagt, waar heeft hij mij gezet in welke gemeente, waar kan ik het ambt aller gelovige ten uitvoer brengen ja, ik kan dat niet, maar de Heere vraagt dit van alle leden, alle pijn heeft de Heere Jezus gevoeld in de synagoge in de tempel en Hij zijn niet Ik scheid me af het doet te veel pijn.
Laten we Zijn voetstappen volgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:Mannetje: ik zie geen toepassing naar de situatie in de hoofdstukken van die schriftplaatsen.
En waarom niet? De schrijver van de Hebreeënbrief stelt heel duidelijk dat je de onderlinge bijeenkomsten niet moet nalaten. Uit je verhaal begrijp ik dat je door fysieke omstandigheden geen diensten bij kunt wonen. Maar een pastoraal bezoek valt toch evenzeer onder de onderlinge bijeenkomsten? Dat ontbreekt nu ook...

Ik wil niet zeggen dat het niet lastig kan zijn, als je ver van gemeentes woont en niet in staat bent om een gemeente te bezoeken, maar het is nogal wat om dan te zeggen: dan sta ik maar op mijzelf. Uit je woorden kan ik de conclusie van Dodo wel begrijpen. Is het een zaak van onmacht, of van onwil?
- Niet meer zo actief -
RotterS

Bericht door RotterS »

RefoCalvinist schreef:
RotterS schreef:Wie zegt dat een preek bevindelijk moet zijn?
En waarom zou een preek niet bevindelijk moeten zijn?
Graag had ik een inhoudelijke reactie van je gehad.

En in antwoord op je vraag: omdat ik in het Woord het expliciete gebod mis, zowel tot bevinding als tot het verkondigen van de bevinding.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Precies. Het juk dragen is beter dan dat te ontvluchten door thuis te gaan zitten. Dat is echt niet goed voor je.
Je rekent, dat moet je niet doen. Op thuislezen is er ook Bijbelse zegen te verwachten. Daar is meer zegen te verwachten, dan onder een on-schriftuurlijke prediking. En als het door de nood heen geboren is, dan is dat ook Zijn juk op te nemen. Wie het vatte, die vat het.
Dan in dit topic maar, hoewel hier natuurlijk al veel vaker over gediscussieerd is.

Onder een onschriftuurlijke prediking hoor je niet te zitten, dat zijn we direct eens. Maar als dan de oplossing zou zijn om thuis te gaan lezen, is dat in mijn optiek net zo fout. Ik geloof er helemaal niets van dat de Heere deze uitkomst geeft als er werkelijk nood is.
Wie gaat thuis lezen, zegt in feite dat de waarheid nergens meer is. En laat zich niet meer gezeggen door het Woord, maar kiest zelf wat hij dan wil gaan lezen. Hij voegt zich niet bij de kerk, terwijl dat wel volgens de belijdenis zijn plicht is. Vaak gaat dat gepaard met soort labadistische opvattingen, en zichzelf beter achten dan de ander. Enzovoorts.

Ik ga er niet al teveel op door, dat heeft meestal niet zoveel zin.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:Precies. Het juk dragen is beter dan dat te ontvluchten door thuis te gaan zitten. Dat is echt niet goed voor je.
Je rekent, dat moet je niet doen. Op thuislezen is er ook Bijbelse zegen te verwachten. Daar is meer zegen te verwachten, dan onder een on-schriftuurlijke prediking. En als het door de nood heen geboren is, dan is dat ook Zijn juk op te nemen. Wie het vatte, die vat het.
Dan in dit topic maar, hoewel hier natuurlijk al veel vaker over gediscussieerd is.

Onder een onschriftuurlijke prediking hoor je niet te zitten, dat zijn we direct eens. Maar als dan de oplossing zou zijn om thuis te gaan lezen, is dat in mijn optiek net zo fout. Ik geloof er helemaal niets van dat de Heere deze uitkomst geeft als er werkelijk nood is.
Wie gaat thuis lezen, zegt in feite dat de waarheid nergens meer is. En laat zich niet meer gezeggen door het Woord, maar kiest zelf wat hij dan wil gaan lezen. Hij voegt zich niet bij de kerk, terwijl dat wel volgens de belijdenis zijn plicht is. Vaak gaat dat gepaard met soort labadistische opvattingen, en zichzelf beter achten dan de ander. Enzovoorts.

Ik ga er niet al teveel op door, dat heeft meestal niet zoveel zin.
Om eerlijk te zijn vind ik dat je in een extreme modus schiet. Waarom? Ik weet het niet, maar je schetst het nu heel zwart-wit. Je gebruikt stellige woorden, waarbij ik af vraag of je daarmee wel juist vaart.
Nergens heb ik beweert dat thuislezen dé oplossing is. Het is een noodoplossing, dat is één ding wat helder moet zijn. Maar er zijn situaties in het kerkelijke leven dat er geen andere mogelijkheid overblijft. Dan is het geen zoeken om thuislezer te worden, want dat is de weg in mijn ogen ook niet. Maar soms is er een onmogelijkheid, waarin ik verheugd zal zijn als het Woord thuis gelezen wordt.
Daarmee zeg je niet dat er nergens geen waarheid meer is. Dat is te zwart-wit. De waarheid zal hier op aarde nooit gevonden worden. Maar als het Woord geweld wordt aangedaan, dan heb je na een lang proces geen andere keuze. Daarmee wordt je ook niet selectief in het Woord gebruik. Zeker die zijn er onder de thuislezers. Dat geef ik toe. Je moet ook niet selectief achter één dominee aanlopen, die zijn er ook. Maar in biddende afhankelijkheid mag dan het Woord gelezen worden. Daar wil de Heere zeker zegen aan verbinden, dat is mijn vaste overtuiging. En ik besef in tegenstelling tot jou en dat respecteer ik. Want ik erken dat er altijd gezocht moet worden naar een gemeentelijke woordverkondiging.
Plaats reactie