Even voor de helderheid: dat was niet mijn visie... Maar stel dat je vindt dat alle kerken dwalen, en je kan dat aantonen op grond van de Schrift, dan nog is thuislezen geen alternatief. Dat zal de ware kerk gesticht moeten worden.JolandaOudshoorn schreef:Echt... ik ben helemaalLuther schreef:Over die laatste categorie heb ik het uiteraard niet. Als die mensen bij een gemeente zijn aangesloten, kunnen ze meeluisteren via de kerktelefoon of via internet.Mara schreef:Nou ja zeg. Alsof dat zo maar kan.Luther schreef:Dan wordt er niet aan toegevoegd dat je maar thuis moet blijven, maar dat je je moet aansluiten bij de ware kerk. Mocht die er niet zijn, dan moet je 'm oprichten.
Waarom krijgen thuislezers zoveel meedogenloze kritiek hier, alsof ze uit gemakzucht thuis blijven.
Het geeft zoveel smart als je uit een kerkelijke gemeente moet stappen, omdat er dwalingen gepredikt worden.
En vergeet de mensen niet die thuisblijven vanwege een psychische aandoening. Kerkfobie bestaat namelijk, maar vrijwel geen mens die ervoor uit durft te komen.
Maar ook bij andere fobiën kan de drempel huizenhoog zijn.
Het zinnetje waar je nu op aanhaakt, is een uitleg van mijn kant over het NGB-artikel waarin bevolen wordt, je bij de ware kerk aan te sluiten. Als er dwalingen verkondigd worden, dan zul je uiteindelijk weg moeten (!) gaan. Mocht er geen bijbelgetrouwe gemeente in de buurt zijn, dan zit er uiteindelijk niets anders op om te verhuizen of een eigen gemeente te starten en aansluiting bij een ander kerkverband aan te vragen. Zo moeilijk is dat niet hoor, en het is in de geschiedenis ook vele keren gebeurd.![]()
![]()
![]()
Dacht dat er de laatste tijd zo gehamerd werd op de drie formulieren en het (Nadere) reformatorische gedachtegoed. Maar dat geld zeker alleen aan de linkerzijde. En mag men hier gewoon zeggen dat je de gemeenschap der heiligen niet nodig hebt. Dat alle kerken dwaalplaatsen zijn. Over schoppen gesproken.
Maar ik heb al eerder aangegeven dat dit in Nederland niet nodig is.