Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Luther
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Gezonken in een diepe slaap van onkunde, dwalingen en ketterijen.
Nee daar gaat niks van uit! Daar is niet jaloers op te worden.
Kinderen Gods die met elkaar niet op kunnen trekken, hoe diep gezonken!
Is dit je algemene beoordeling van heel kerkelijk Nederland, alle individuele gemeenten?
Onlangs was ik doordeweeks nog in een stadsgemeente, waar van de prediking zeer veel uitging. Het was zeker niet ingezonken, maar levend en krachtig. Er ging veel vanuit, om jaloers op te worden!

Heb je dit ook gelezen? http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 93#p700993
Ja! In heel kerkelijk Nederland. En het gaat hier niet alleen over de prediking. Er is meer dan dat!
Draagt de prediking ook vrucht? En is die vrucht te zien? Breekt het door?
Dan moeten we toch in ootmoed belijden van niet? Maakt Gods volk anderen nog jaloers op de vreze des Heeren?
Daar gaat het om. Daar heeft een thermostaat en thermometer niks mee te maken.
Gelukkig draagt de prediking, ook in Nederland, nog vrucht! Je doet de Heere tekort door zo te spreken over de kerk in het algemeen. Ja, er zijn gemeente waar de dwaalleer heerst, er zijn gemeente waar de kilte van de dode orthodoxie heerst. Maar er mogen ook door Gods genade gemeenten zijn waar de Heere de prediking gebruikt om dode zondaren tot leven te wekken, waar ook jongeren tot de ruimte komen in het geloof in Christus Jezus, die teer mogen spreken van hun omgang met Hem en Zijn omzien naar hen.

Ja, de thermometer en de thermostaat hebben daar wel degelijk mee te maken: je constateert nu een temperatuur en je constateert kilte. Draag je zelf als een thermostaat ook bij aan de hernieuwde verwarming?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Gezonken in een diepe slaap van onkunde, dwalingen en ketterijen.
Nee daar gaat niks van uit! Daar is niet jaloers op te worden.
Kinderen Gods die met elkaar niet op kunnen trekken, hoe diep gezonken!
Is dit je algemene beoordeling van heel kerkelijk Nederland, alle individuele gemeenten?
Onlangs was ik doordeweeks nog in een stadsgemeente, waar van de prediking zeer veel uitging. Het was zeker niet ingezonken, maar levend en krachtig. Er ging veel vanuit, om jaloers op te worden!

Heb je dit ook gelezen? http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 93#p700993
Ja! In heel kerkelijk Nederland. En het gaat hier niet alleen over de prediking. Er is meer dan dat!
Draagt de prediking ook vrucht? En is die vrucht te zien? Breekt het door?
Dan moeten we toch in ootmoed belijden van niet? Maakt Gods volk anderen nog jaloers op de vreze des Heeren?
Daar gaat het om. Daar heeft een thermostaat en thermometer niks mee te maken.
Gelukkig draagt de prediking, ook in Nederland, nog vrucht! Je doet de Heere tekort door zo te spreken over de kerk in het algemeen. Ja, er zijn gemeente waar de dwaalleer heerst, er zijn gemeente waar de kilte van de dode orthodoxie heerst. Maar er mogen ook door Gods genade gemeenten zijn waar de Heere de prediking gebruikt om dode zondaren tot leven te wekken, waar ook jongeren tot de ruimte komen in het geloof in Christus Jezus, die teer mogen spreken van hun omgang met Hem en Zijn omzien naar hen.

Ja, de thermometer en de thermostaat hebben daar wel degelijk mee te maken: je constateert nu een temperatuur en je constateert kilte. Draag je zelf als een thermostaat ook bij aan de hernieuwde verwarming?
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt, zo ik je posting hier leest. De Heere werkt nog, want het is nog het heden der genade.
En omdat het het heden der genade nog is, draagt de prediking vrucht. Maar dat is niet wat ik zeg. Breekt het door? Als ik om mij heen kijk en ik zie de kinderen Gods dan word ik niet jaloers. Ja er zijn erbij waar ik jaloers op kan worden, maar er is zoveel hoogmoed, zoveel liefdeloosheid, zoveel machtlust, zoveel onenigheid en onrust. Waar is dan de tere vreze Gods? Waar? Wijst mij het dan aan? En dat zal je ontkennen (wellicht), maar ik zie het zelf en waarneem het zelf. En ja dat is ook voor mijzelf een strijd. En dat breng ik allereerst over mijzelf in het gebed en daarnaast bid ik ook voor anderen of de Heere genadig wil zijn en helpen wil! Ja dan belijd ik schuld, omdat ik zelf er onderdeel van ben.

Op je tweede alinea (je vraag) ga ik niet in.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Ik denk dat je mij niet goed begrijpt, zo ik je posting hier leest. De Heere werkt nog, want het is nog het heden der genade.
En omdat het het heden der genade nog is, draagt de prediking vrucht. Maar dat is niet wat ik zeg. Breekt het door? Als ik om mij heen kijk en ik zie de kinderen Gods dan word ik niet jaloers. Ja er zijn erbij waar ik jaloers op kan worden, maar er is zoveel hoogmoed, zoveel liefdeloosheid, zoveel machtlust, zoveel onenigheid en onrust. Waar is dan de tere vreze Gods? Waar? Wijst mij het dan aan? En dat zal je ontkennen (wellicht), maar ik zie het zelf en waarneem het zelf. En ja dat is ook voor mijzelf een strijd. En dat breng ik allereerst over mijzelf in het gebed en daarnaast bid ik ook voor anderen of de Heere genadig wil zijn en helpen wil! Ja dan belijd ik schuld, omdat ik zelf er onderdeel van ben.

Het gaat er ook niet om of jij jaloers wordt. Het gaat erom dat je en ik persoonlijk de Heere mogen kennen. Ik zie ook een boel wat verdrietig is, maar gelukkig zie ik ook de andere kant.
De tweede alinea in de vorige post was een retorische vraag; die hoef je doorgaans niet te beantwoorden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Ik denk dat je mij niet goed begrijpt, zo ik je posting hier leest. De Heere werkt nog, want het is nog het heden der genade.

Het gaat er ook niet om of jij jaloers wordt. Het gaat erom dat je en ik persoonlijk de Heere mogen kennen. Ik zie ook een boel wat verdrietig is, maar gelukkig zie ik ook de andere kant.
De tweede alinea in de vorige post was een retorische vraag; die hoef je doorgaans niet te beantwoorden.
Anderen voor Christus winnen door leven van de vreze des Heeren heeft alles te maken met anderen jaloers maken. Nee geen wereldse jaloersheid, maar een geestelijke!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie dwalingen links én rechts. Alleen heerst er vaak (niet altijd) het idee dat (uiterst) rechts niet kan dwalen en de waarheid in pacht heeft.
Rechts zie je (vaak) vasthouden aan theologie uit de 19de eeuw. Kweken van voorwaarden en voorschrijven van een bekeringsweg die niet als eis wordt gesteld in Gods woord en het weinig preken over Christus en in midden stellen van de Gods kind ipv God en Christus. Daarbij andere veroordelen en menen te weten dat andere buiten de GG in Ned of OGG nooit echt bekeerd zouden kunnen zijn anders zouden ze dit en dat, en die prediking in die andere gemeente deugt sowieso niet dus, en Gods Heilige Geest heeft Zich daar al lang teruggetrokken...

en ja links is er oppervlakkigheid en soms geen aandacht voor zondekennis en een werelds leven maar de dwalingen van (uiterst) rechts zijn echt niet minder ernstig. Ik bid om tot inkeer komen van beide richtingen.

Maar soms kan ik ook wel verblijd en verwonderd zijn over zaken die ik hoor. En als God werkt is dat in de stilte en niet dat mensen altijd hele verhalen gaan vertellen.
Stelling: Men ziet 'rechts' als een karikatuur, als men beweert dat deze vasthouden aan de theologie van de 19e eeuw.

Ik zou dit heel graag bevestigd dan wel ontkracht zien.
Gaat uw gang, sterkte!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik ben dankbaar en opgelucht.
Een pasgeborene in de familie werd direct na de geboorte flink ziek, en het zou misschien wel hersenvliesontsteking kunnen zijn. Dat is heel eng. Je gunt het niemand, en deze jonge ouders zeker niet.
Gelukkig komen nu de berichten dat het de goede kant op gaat, de kleine mag naar medium care.
Dus ik ben daar heel blij om. Zo'n situatie spookt de hele dag door je hoofd.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik ben dankbaar en opgelucht.
Een pasgeborene in de familie werd direct na de geboorte flink ziek, en het zou misschien wel hersenvliesontsteking kunnen zijn. Dat is heel eng. Je gunt het niemand, en deze jonge ouders zeker niet.
Gelukkig komen nu de berichten dat het de goede kant op gaat, de kleine mag naar medium care.
Dus ik ben daar heel blij om. Zo'n situatie spookt de hele dag door je hoofd.
O joh, dat klinkt heel ernstig!
Wat is een leven kwetsbaar he.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet uit je gedachten gaat.
Veel sterkte en een spoedig herstel toegebeden Dodo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie dwalingen links én rechts. Alleen heerst er vaak (niet altijd) het idee dat (uiterst) rechts niet kan dwalen en de waarheid in pacht heeft.
Rechts zie je (vaak) vasthouden aan theologie uit de 19de eeuw. Kweken van voorwaarden en voorschrijven van een bekeringsweg die niet als eis wordt gesteld in Gods woord en het weinig preken over Christus en in midden stellen van de Gods kind ipv God en Christus. Daarbij andere veroordelen en menen te weten dat andere buiten de GG in Ned of OGG nooit echt bekeerd zouden kunnen zijn anders zouden ze dit en dat, en die prediking in die andere gemeente deugt sowieso niet dus, en Gods Heilige Geest heeft Zich daar al lang teruggetrokken...

en ja links is er oppervlakkigheid en soms geen aandacht voor zondekennis en een werelds leven maar de dwalingen van (uiterst) rechts zijn echt niet minder ernstig. Ik bid om tot inkeer komen van beide richtingen.

Maar soms kan ik ook wel verblijd en verwonderd zijn over zaken die ik hoor. En als God werkt is dat in de stilte en niet dat mensen altijd hele verhalen gaan vertellen.
Stelling: Men ziet 'rechts' als een karikatuur, als men beweert dat deze vasthouden aan de theologie van de 19e eeuw.

Gaat uw gang, sterkte!
Maak er desnoods een apart topic van als we er dan overheen walsen.
Het was tenslotte ook wat off-topic, maar er zit wel een angel in het bovenstaande.
freek

Bericht door freek »

Uiterst beroerd. Ik ben ruim drie maanden geleden gestopt met anti-depressiva. Na elf jaar gebruik. Afbouwen was een hel. Dokter zei me al dat ze dit specifieke soort medicijn bijna niet meer voorschrijft omdat het zoveel afbouwklachten geeft. Inmiddels gaat het totaal niet lekker. Veel angstklachten. Maar ik wil absoluut niet terug. Dus ik sleep me vooruit met valeriaan, sint janskruid, rhodiola en verder wat probeersels. ;(
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:

Gaat uw gang, sterkte!
Dit is al door anderen gedaan, maar het probleem is en blijf dat bij voorbaat wordt gezegd dat die ontkrachtingen niet gegrond zijn en dat gaat weer terug op het idee dat (uiterst) rechts niet kan dwalen en de waarheid in pacht heeft. Of anders gezegd het nog enige overgebleven gedeelte zou zijn waar God nog werkt en waar nog mensen echt bekeert worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dodo

Bericht door Dodo »

freek schreef:Uiterst beroerd. Ik ben ruim drie maanden geleden gestopt met anti-depressiva. Na elf jaar gebruik. Afbouwen was een hel. Dokter zei me al dat ze dit specifieke soort medicijn bijna niet meer voorschrijft omdat het zoveel afbouwklachten geeft. Inmiddels gaat het totaal niet lekker. Veel angstklachten. Maar ik wil absoluut niet terug. Dus ik sleep me vooruit met valeriaan, sint janskruid, rhodiola en verder wat probeersels. ;(
Zo, dat is heel wat.
Je krijgt toch wel begeleiding? Zeker als je nu angstklachten krijgt? Is het de bedoeling dat je hierna een ander middel gaat gebruiken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:

Gaat uw gang, sterkte!
Dit is al door anderen gedaan, maar het probleem is en blijf dat bij voorbaat wordt gezegd dat die ontkrachtingen niet gegrond zijn en dat gaat weer terug op het idee dat (uiterst) rechts niet kan dwalen en de waarheid in pacht heeft. Of anders gezegd het nog enige overgebleven gedeelte zou zijn waar God nog werkt en waar nog mensen echt bekeert worden.
Ik vind het heel zwak, sorry, dat u uw woorden niet nader wilt (of kunt) uitleggen.
mulder

Bericht door mulder »

Zoals jij het vaak zegt: je voelt wel aan wat ik bedoel. Ik denk dat jij ook precies aanvoelt wat Johann Gottfried Walther bedoelt. Nadere uitleg is niet nodig, het is helder.

Maar ik ga ontopic: Mijn stemming is altijd een beetje weg op de maandagmorgen. Dat ie maar snel weer terug mag komen....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:Zoals jij het vaak zegt: je voelt wel aan wat ik bedoel. Ik denk dat jij ook precies aanvoelt wat Johann Gottfried Walther bedoelt. Nadere uitleg is niet nodig, het is helder.

Maar ik ga ontopic: Mijn stemming is altijd een beetje weg op de maandagmorgen. Dat ie maar snel weer terug mag komen....
Ik voel heel goed aan wat JWG bedoelt, maar ik zou het graag eens uit zijn eigen mond horen, vandaar deze wat confronterende vraag. Als iets scheef is en min of meer 'op de persoon', mag daar toch op ingehaakt worden?
Ezen

Bericht door Ezen »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:

Gaat uw gang, sterkte!
Ik vind het heel zwak, sorry, dat u uw woorden niet nader wilt (of kunt) uitleggen.
Het is een jij-bak, maar zo vergaat het ons bij u ook altijd. Als er om bewijs gevraagd wordt komt er niets.
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie