Is thuislezen Bijbels?

Van Ewijk

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Het gaat er niet om wat Mara, jij of ik geloven over het rijden op zondag. Het gaat erom wat de overtuiging is van deze mensen. En als deze het met hun geweten niet kunnen, moet je ze ook niet dwingen. Dan moet je dat respecteren. Overigens ben ik voor het beperken van de reistijd op zondag. Zo kort mogelijk rijden!
Een overtuiging moet wel ergens op gebaseerd zijn. Daar mag ook naar gevraagd worden. En als het gevolg van een overtuiging is, dat mensen de onderlinge bijeenkomst nalaten, dan is het de vraag of het een juiste overtuiging is.
Kom ik toch weer terug op mijn vraag in deze...
Van Ewijk schreef:
Afgewezen schreef:
Van Ewijk schreef: Timotheüs 3,14-17
Met 'thuislezen' wordt in het kader van deze topic bedoeld: zondags zelf kerk houden thuis.
Nu we toch kennelijk geen bezwaren hebben tegen internet, is het deelnemen aan een kerkdienst via een directe internetverbinding met de (dichtstbijzijnde) kerk niet acceptabel?
Deze optie kent mijn lokale gemeente al wel, wat door zieken en moeilijk mobiele mensen erg gewaardeerd word.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Van Ewijk schreef: Nu we toch kennelijk geen bezwaren hebben tegen internet, is het deelnemen aan een kerkdienst via een directe internetverbinding met de (dichtstbijzijnde) kerk niet acceptabel?
Deze optie kent mijn lokale gemeente al wel, wat door zieken en moeilijk mobiele mensen erg gewaardeerd word.
Dat is zeker acceptabel, dit hebben steeds meer reformatorische kerken gelukkig ook. Met thuislezen wordt hier bedoelt kerkleden (gewoon mobiel) die zich laten uitschrijven, vervolgens op zondag een kerkdienst met het gezin houden en daar een preek lezen en zo de onderlinge samenkomsten nalaten. Omdat men zich niet bij een gemeente wil of kan aansluiten en zo geen echte erediensten bezoekt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Van Ewijk schreef:
Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Het gaat er niet om wat Mara, jij of ik geloven over het rijden op zondag. Het gaat erom wat de overtuiging is van deze mensen. En als deze het met hun geweten niet kunnen, moet je ze ook niet dwingen. Dan moet je dat respecteren. Overigens ben ik voor het beperken van de reistijd op zondag. Zo kort mogelijk rijden!
Een overtuiging moet wel ergens op gebaseerd zijn. Daar mag ook naar gevraagd worden. En als het gevolg van een overtuiging is, dat mensen de onderlinge bijeenkomst nalaten, dan is het de vraag of het een juiste overtuiging is.
Kom ik toch weer terug op mijn vraag in deze...
Van Ewijk schreef:
Afgewezen schreef:
Van Ewijk schreef: Timotheüs 3,14-17
Met 'thuislezen' wordt in het kader van deze topic bedoeld: zondags zelf kerk houden thuis.
Nu we toch kennelijk geen bezwaren hebben tegen internet, is het deelnemen aan een kerkdienst via een directe internetverbinding met de (dichtstbijzijnde) kerk niet acceptabel?
Dat lijkt me voor een enkele zondag een mogelijkheid, maar het thuis luisteren is eigenlijk geen vervanging voor het opkomen als gemeente. Je bent daar niet alleen voor jezelf. De anderen zijn er ook voor jou.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Curatorium schreef:
Van Ewijk schreef: Nu we toch kennelijk geen bezwaren hebben tegen internet, is het deelnemen aan een kerkdienst via een directe internetverbinding met de (dichtstbijzijnde) kerk niet acceptabel?
Dat is zeker acceptabel, dit hebben steeds meer reformatorische kerken gelukkig ook. Met thuislezen wordt hier bedoelt kerkleden (gewoon mobiel) die zich laten uitschrijven, vervolgens op zondag een kerkdienst met het gezin houden en daar een preek lezen en zo de onderlinge samenkomsten nalaten. Omdat men zich niet bij een gemeente wil of kan aansluiten en zo geen echte erediensten bezoekt.
Ikzelf zie hier een groot grijs gebied in, in het geval van een vrijzinnige predikant zie zich niets van een behoudende gemeente aantrekt zie ik het als een toelaatbare noodgreep.
Of in het geval van het verdwijnen van een kerk uit de directe omgeving zie ik er ook niet veel kwaad in, ik heb zelf trouwens geen problemen met rijden, ik rijd zelf altijd op de fiets naar de kerk.
Voor mij zit er een groot verschil tussen bijvoorbeeld Zondag voor een baas werken of moeite doen om tot het woord Gods te naderen.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Luther, er bestaan mensen die niet op zondag willen reizen!
En niet elke Bijbelgetrouwe gemeente is op loopafstand, al zijn deze mensen desnoods bereid om meer dan een uur te lopen, en dat 4 maal op een zondag!
Ik weet niet of er nog veel mensen zijn die dat standpunt werkelijk aanhangt. Het zijn in elk geval bezwaren die van een andere orde zijn dan het wel of niet bezoeken van een eredienst.
Dan hoop ik van harte dat je deze mensen eens opzoekt en naar hun nood luistert!
Geloof jij dat rijden op zondag zonde is?
Ik heb het van huis uit meegekregen, maar ik kon dat vanwege verdrietige omstandigheden niet volhouden.
En nog steeds rijden wij niet onnodig.
Ik kan het niet.
Ik heb vroeger gezien hoe de eerste dominee op zondagmiddag met de auto kwam en hoe mensen hier tegen gewaarschuwd hebben. (Ook dit is al eerder en meerdere malen besproken in de glijdende schaal).
De ene zonde zet nl. de deur open voor de andere.
En dan gaat het er niet om of het zonde is om naar een Bijbelgetrouwe kerk in een dorp verderop te rijden, als er in eigen woonplaats niets is.
Maar de mensen hadden het er vroeger voor over om te lopen.
En wat is er gebeurd nadat het zondagsrijden is losgelaten?
Precies! Men is gaan kerkshoppen. En niemand die er nog iets van zonde ziet in het in de auto stappen op zondag, want we hebben allemaal een rechtzinnig excuus toch?
Maar ik ben het nog niet vergeten. Ik kan het ook niet kwijtraken, sorry.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
En zouden die mensen hun overtuiging niet ergens op baseren?
En is de manier van benaderen van het "nalaten van onderlinge bijeenkomsten" wel juist?
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Precies! Men is gaan kerkshoppen. En niemand die er nog iets van zonde ziet in het in de auto stappen op zondag, want we hebben allemaal een rechtzinnig excuus toch?
Maar ik ben het nog niet vergeten. Ik kan het ook niet kwijtraken, sorry.
Matheus 12:1-8

''In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
En de Farizeen, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
Maar Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hem hongerde, en hun, die met hem waren?
Hoe hij gegaan is in het huis Gods, en de toonbroden gegeten heeft, die hem niet geoorloofd waren te eten, noch ook hun, die met hem waren, maar den priesteren alleen.
Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.
Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
Want de Zoon des mensen is een Heere ook van den sabbat. ''
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:
En zouden die mensen hun overtuiging niet ergens op baseren?
En is de manier van benaderen van het "nalaten van onderlinge bijeenkomsten" wel juist?
Ik heb geen idee of ze die overtuiging op de Schrift baseren? De mensen die ik erover hoor, vertellen alleen dat het traditie is, en dat het nooit mocht, of iets dergelijks. Dat lijkt me een te smalle basis.

Je tweede vraag snap ik niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
samanthi

Bericht door samanthi »

Wat opmerkelijk is, is het feit dat de oude dominee DC Overduin zei: al kom je met de tram, het rijtuig of te paard, als je maar komt.
De oudere mensen vertelde dat zij vroeger vanuit zuid met de tram naar ds DC Overduin kwam luisteren, dit is ver voor de discussie over met de auto naar de kerk. Toen ik pas getrouwd was gingen en nog enkele "ouwe overduiners" met de tram naar de kerk.
best apart... niet?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

samanthi schreef:Wat opmerkelijk is, is het feit dat de oude dominee DC Overduin zei: al kom je met de tram, het rijtuig of te paard, als je maar komt.
De oudere mensen vertelde dat zij vroeger vanuit zuid met de tram naar ds DC Overduin kwam luisteren, dit is ver voor de discussie over met de auto naar de kerk. Toen ik pas getrouwd was gingen en nog enkele "ouwe overduiners" met de tram naar de kerk.
best apart... niet?
Calvijn ging ook met de zeilboot naar de overkant van het meer van Genève om te preken.
Mara

Bericht door Mara »

Een citaat uit een artikel op Digibron:
De Jager werd gedoopt in de Christelijke gereformeerde kerk van Sliedrecht. Na de verhuizing naar Lekkerkerk sloten zijn ouders zich aan bij de Oud gereformeerde gemeente van Krimpen aan den IJssel. Omdat ze principieel tegen het gebruik van een auto op Gods dag waren, kerkten ze zondags in de evangelisatie. Voor Zaanen is de evangelisatie de kerk waarin hij opgroeide. Zijn grootvader was er jarenlang voorzitter. Gedoopt werd hij door de oud gereformeerde
ds. M.A. Mieras, tijdens een doordeweekse dienst in een vrije gemeente te Bergambacht. „Het doopbewijs is pas jaren later gemaakt. Zo ging dat. Het vrije van dit soort gemeenten en evangelisaties vind je op meerdere terreinen terug.”

Van IKON:
Dominees in de Hersteld Hervormde Kerk rijden op zondag nogal eens ''te lang en te ver''. ''En daar moeten we van af'', schrijft ds. J. van de Ketterij, hersteld-hervormd predikant in Zwartebroek-Terschuur in het kerkblad van zijn gemeente, de Hervormde Kerkbode 'voor de hervormde gemeenten op de Veluwe'.

Een bericht uit het Urkerland, in 2013:

Het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een ‘ontheiliging van Gods dag’, maar wordt door de kerkenraad van de Jachin Boazkerk onder voorwaarden wel toegestaan. Dat staat vermeld in het laatste kerkblad van de plaatselijke Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Landelijk is het gebruik van auto of fiets om naar de kerk te gaan, gebruikelijk geworden. Ook binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten. Al wordt er wel op toegezien dat kerkgangers niet uitwijken naar een andere plaats als hun eigen gemeente vacant is en er in een naburige gemeente wel een predikant staat.
Ondanks landelijke ontwikkelingen is op Urk in meerdere kerken ‘lopen naar de kerk’ nog steeds de norm. Toch staat dat gebruik door de groei van Urk onder druk. Terwijl het dorp aan de oostkant hard groeit, bevinden de meeste kerken zich nog steeds aan de rand van het Oude Dorp.

En een vraag op RW, waarin ds v.d. Kamp (PKN) dit antwoord geeft:

In de gereformeerde gezindte kom je tweeërlei opvatting tegen. Die van de zondagsheiliging, waarbij sterk gekeken wordt naar de geboden voor de sabbat in het O.T. en die van de sabbatsviering, waarbij sterk gekeken wordt naar het persoonlijk geweten voor God. Dan denk ik aan de woorden van Paulus: Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Romeinen 14:5 bijvoorbeeld.

Wil je toch in de wettische lijn blijven, dan kun je de vraag stellen: Moeten wij dan met zondag niet op zaterdag 18.00 uur beginnen tot zondag 18.00 uur? Dan kan iedereen ruimschoots weer thuiskomen.
Want waar staat van God een gebod, dat wij de zondag moeten houden van 00.00 uur tot 24.00 uur?
einde citaat.
Laatst gewijzigd door Mara op 10 okt 2015, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ja, en wat is je vraag?
Marco

Bericht door Marco »

Om principieel tegen autorijden op zondag te zijn heb je een tussenstap nodig. Gods geboden en verboden zeggen dat niet rechtstreeks. Er moet dus een andere reden zijn dan zo'n rechtstreeks gebod, waardoor je oordeelt dat autorijden op zondag niet in overeenstemming is met liefde voor God of voor je naaste, al of niet via een van de afgeleide ge- of verboden. En dat geldt ook als je uitgaat van wat sommigen de oudtestamentische opvatting van het sabbatsgebod noemen (je zou zelfs kunnen zeggen dat lopen naar de kerk verboden is, omdat je je dan onnodig inspant - de auto doet het immers ook voor je, zonder dat je er iets voor doet; waarom jezelf moe lopen terwijl je zittend naar de kerk kan..).

Zo een tussenstap is niet direkt helder, en wellicht ook tijd- of cultuurgebonden. Regels als: in de/het ... (vul maar in) hoor je als Christen niet te komen zijn prima, zo lang duidelijk is dat er in 'de/het ...' niets te zoeken is waar je als Christen iets mee te maken zou kunnen hebben.

Voor autorijden zal zoiets ooit inderdaad gegolden hebben: men zag dat als werken, en wellicht vanwege lawaai en drukte ook als inbreuk op de rustdag. Reden om niet aan autorijden te willen doen. Tegenwoordig ligt dat denk ik anders. Als ik hier op het forum lees dat autorijden wordt opgevat als een rustpunt om eens goed na te denken, moeten we het maken van een flinke autorit op zondag misschien zelfs aanmoedigen (doe maar niet..). Iets anders wordt het natuurlijk als een lange autorit voor bijvoorbeeld een dominee noodzakelijk wordt om ergens een preekbeurt te vervullen. Dan wordt die autorit werk, en dat wil je - ook voor predikanten - op zondag zo veel mogelijk voorkomen. Voor alles geldt: binnen het redelijke.

Daarmee zal het gevoel van sommigen niet weg zijn. Principieel is dat niet, maar kan voor mensen persoonlijk betekenen dat ze niet op zondag met de auto willen rijden. Maar wat weegt zwaarder: het gebod zich bij de kerk te voegen of het gevoel bij autorijden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Calvijn ging ook met de zeilboot naar de overkant van het meer van Genève om te preken.
Je weet denk ik wel, dat dat een broodje aap is?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Calvijn ging ook met de zeilboot naar de overkant van het meer van Genève om te preken.
Je weet denk ik inmiddels wel, dat dat een broodje aap is?
Nee, dit is geen broodje aap. Onlangs nog gelezen in een wetenschappelijke publicatie.
Zie ook bijvoorbeeld: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43326
Plaats reactie