Floppy schreef:Ik zit me steeds af te vragen wat we bedoelen met de 'belijdenis'. Mensen met of zonder affiniteit met de 'belijdenis'.
Het aantal keren dat er aan de 3FvE wordt gerefereerd hier op het forum is niet zo groot, het aantal keren dat die ter discussie worden gesteld close to zero.
Hebben we het dus echt over de 3FvE als we het hebben over 'affiniteit met de belijdenis', of is het breder dan dat? Het is evident dat de 3FvE niet hetzelfde zijn als de leer in bijv. de CGK of GGiN, omdat in laatstgenoemden over veel meer onderwerpen iets geleerd wordt dan in de 3FvE.
Maar als we zeggen 'belijdenis' = '3FvE' dan is de situatie helder, lijkt me. Dan moeten we ruimte laten voor discussie over onderwerpen waar de belijdenis (en de Schrift) zwijgt, of die niet direct tegen deze ingaan. En discussie betekent niet dat je het met elkaar eens bent.
Een discussie over Evolutie moet m.i. dan ook mogelijk zijn omdat de belijdenis er weinig over zegt, en er blijkbaar verschillend inzicht is over hoe de Schrift in deze te interpreteren.
Laten we oppassen en niet het label 'belijdenis' te plakken op wat eigenlijk 'nestgeur' hoort te heten.
Exact, mijns inziens heeft een discussie over kleding, preekvoorbereiding, ritmisch zingen, gezangen zingen, psalmberijming, kaars en kruis in de kerk, witte toga's en nog veel meer zaken niets te maken met de belijdenis.
Dat er (velen) zijn die deze zaken actief gebruiken en tegen de belijdenis ingaan kan zo zijn, maar dan moeten we ingaan op welke manier er tegen de belijdenis wordt ingegaan, bijvoorbeeld het ontkennen van het stuk der ellende en niet concluderen: Kaars in de kerk is tegen de belijdenis. Nee, tegen de belijdenis is het ontkennen van de doodstaat, of de Godheid van Jezus en dergelijke.
En inderdaad stond het vroeger allemaal vast, er hoort geen kaars/kruis in de kerk, een preek hoort niet opgelezen te worden, een predikant hoort een zwart pak aan en dergelijke. En dan kan er gezegd worden dat het een glijdende schaal is als hier vragen over worden gesteld, maar ik vind het juist zeer terecht dat er vragen over worden gesteld en dit ter discussie komt. Niet om er tegenaan te schoppen, want tradities zijn zeer waardevol, maar wel om de juiste waarde eraan te hangen en niet hier de zaligheid aan te koppelen.
Of iemand dit vernieuwing vind is aan diegene zelf, ik vind van niet.
Laten we wel scherp stellen wat de belijdenis nu is.