Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Mara

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:In mijn gemeente organiseert onze predikant een wekelijkse bijeenkomst om in groepsverband de Bijbelstukken door te nemen die aankomende zondag in de preek behandeld worden.
iedereen neemt dan zijn/haar eigen bijbel mee (ongeacht welke vertaling) en de predikant heeft op zijn beurt ook zijn eigen werkvertaling.
We lezen de betreffende hoofdstukken aandachtig door en bespreken die uitvoerig na.
Een manier van voorbereiding met als doelstelling betrokkenheid en vruchtbaarheid er van te vergroten.
Heeft u zoiets ook in uw gemeente of misschien een andere activiteit omtrent de bijbel in groepsverband?
Dit is dan alleen mogelijk als een gemeente een vaste predikant heeft.
Uit hoeveel mensen bestaat die kring? Zoveel hoofden, zoveel zinnen toch?
En een gedeelte wordt aandachtig doorgesproken, wat moet die dominee dan nog toevoegen?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal de meerwaarde van zoiets.
parsifal schreef:Ik heb ook het idee dat deels de traditie overheerst hier.
Is dat positief of negatief in jouw optiek?
Van Ewijk schreef:Hebben we een predikant die zijn werk doet door de geest (zij het dus met goedkeurig van de HEERE) of hebben we te maken met een luie eigenzinnige predikant die te licht is voor zijn taak?
In beide gevallen maakt het dan niets uit aangezien het in het ene geval niets af kan breken en aan de andere kant niets toevoegt.
Arme kudde dan, met zo'n dwalende herder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:In mijn gemeente organiseert onze predikant een wekelijkse bijeenkomst om in groepsverband de Bijbelstukken door te nemen die aankomende zondag in de preek behandeld worden.
iedereen neemt dan zijn/haar eigen bijbel mee (ongeacht welke vertaling) en de predikant heeft op zijn beurt ook zijn eigen werkvertaling.
We lezen de betreffende hoofdstukken aandachtig door en bespreken die uitvoerig na.
Een manier van voorbereiding met als doelstelling betrokkenheid en vruchtbaarheid er van te vergroten.
Heeft u zoiets ook in uw gemeente of misschien een andere activiteit omtrent de bijbel in groepsverband?
Dit is dan alleen mogelijk als een gemeente een vaste predikant heeft.
Uit hoeveel mensen bestaat die kring? Zoveel hoofden, zoveel zinnen toch?
En een gedeelte wordt aandachtig doorgesproken, wat moet die dominee dan nog toevoegen?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal de meerwaarde van zoiets.
In onze gemeente is een bijbelkring, waar de predikant uitleg geeft over een bijbelgedeelte. Daarbij is ruimschoots gelegenheid tot vragen stellen, maar de dominee heeft de leiding.

Dus "zoveel hoofden, zoveel zinnen" hoeft niet altijd van toepassing te zijn en al helemaal niet "wat moet de dominee nog toevoegen"? Als de situatie zo is, zoals je hier schetst, dan ben ik het met je zorgen daarover wel eens. Maar niet altijd hoeft een bijbelkring die kant op te gaan.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik heb in de GG ook wel eens meegemaakt dat de predikant bij een bijbelkring was, toen merkte dat er over een bepaald onderwerp veel vragen waren, dat heeft ie toen geïnventariseerd en daarna is er een preek over gehouden. De gemeente bepaalt zo niet wat er gepreekt wordt, maar de predikant voelt zo wel aan wat voor vragen er leven en deze kan dan kiezen om daar over te preken. Volgens mij is dat meer wat ook Van Ewijk bedoelt. Ik zie dit niet als een negatief verschijnsel o.i.d.
Mara

Bericht door Mara »

Ik lees net de laatste blog van ds. M. Pronk,
Volgens mijn planning dacht ik die avond te spreken over Jozua 4. Maar ja, wat doe je in zulk een geval. Voor deze bijzondere dienst ging ik op zoek naar een andere tekst. Een in mijn optiek passende tekst. Op mijn zoektocht kwam ik echter steeds weer terug bij Jozua 4. Niet langer zoeken dus. Bij het bestuderen en overdenken van dit hoofdstuk verwonderde ik mij steeds meer hoe geschikt deze stof is voor deze aparte dienst van gedenken. Zo leidt de Heere ook in deze onze weg. Hij bracht mij bij dit Schriftgedeelte. Dat maakt klein voor de Heere.

Planning... wat in de gemeente leeft.... maar de Heere beschikt anders!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Ik lees net de laatste blog van ds. M. Pronk,
Volgens mijn planning dacht ik die avond te spreken over Jozua 4. Maar ja, wat doe je in zulk een geval. Voor deze bijzondere dienst ging ik op zoek naar een andere tekst. Een in mijn optiek passende tekst. Op mijn zoektocht kwam ik echter steeds weer terug bij Jozua 4. Niet langer zoeken dus. Bij het bestuderen en overdenken van dit hoofdstuk verwonderde ik mij steeds meer hoe geschikt deze stof is voor deze aparte dienst van gedenken. Zo leidt de Heere ook in deze onze weg. Hij bracht mij bij dit Schriftgedeelte. Dat maakt klein voor de Heere.

Planning... wat in de gemeente leeft.... maar de Heere beschikt anders!
Dit is juist, wat mij betreft een voorbeeld hoe God door middel van planning en structuur werkt. We kunnen wel "op zoek gaan naar een tekst" maar juist een gedegen planning is zo goed, omdat heel de Bijbel Gods Woord is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Curatorium schreef:Ik heb in de GG ook wel eens meegemaakt dat de predikant bij een bijbelkring was, toen merkte dat er over een bepaald onderwerp veel vragen waren, dat heeft ie toen geïnventariseerd en daarna is er een preek over gehouden. De gemeente bepaalt zo niet wat er gepreekt wordt, maar de predikant voelt zo wel aan wat voor vragen er leven en deze kan dan kiezen om daar over te preken. Volgens mij is dat meer wat ook Van Ewijk bedoelt.
:super
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie