NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

RefoCalvinist

Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

Bericht door RefoCalvinist »

merel schreef:Precies dat zeg je heel goed. Het valt en staat met Christus Jezus! En niet met randzaken. Ik ben het helemaal met je eens dat de ellende, verlossing en de dankbaarheid voldoende aan het bod moet komen, maar het voornaamste is Christus en Zijn werk.
Paulus moest bij de Galaten ook op het matje komen, omdat er veel meer bij moest komen dan alleen Christus en Zijn genade. Hij verkondigde de boodschap, maar men vond dat Titus niet leefde volgens de Joodse standaarden en niet besneden was. Doen wij dat in onze tijd ook niet? Stellen wij ( ter linker en ter rechterzijde)niet aan de mensen ook soortgelijke vragen, maar dan passend in onze tijd; bij de evangelischen wordt gevraagd of je wel in tongentaal kan spreken, anders ben je geen goed christen, aan de rechterzijde wordt aangegeven dat je de zonde wel voldoende doorleefd moet hebben voordat je jezelf Kind van God mag noemen. Dan gan je wel voorbij aan de Boodschap van God. Uit de brieven van Paulus komt naar voren dat hij pleit voor eenheid binnen de gelovigen. De discipelen verkondigden allemaal Christus, maar wel allemaal met een ander accent in de boodschap. De basis van de Boodschap was gelijk.

Dat betekent niet dat je niet kritisch mag zijn in de samenwerking en geeen kritische vragen mag stellen of elk aspect van de prediking en de formulieren voldoende aan bod mag komen. Ik denk dat het juist een opdracht is om samen te werken en te streven naar eenheid. En dan niet alleen binnen deze drie stromingen. Wat zou ik het prettig vinden als ook de GB van de PKN of de herstelden zich ook aansloten. Dan hoor je de Boodschap van alle kanten, maar Christus wordt verkondigd.

Dat betekent niet dat ik een rose bril op heb en de verschillen en problemen niet zie. Wel heb ik de afgelopen jaren geleerd om minder naar uiterlijkheden te kijken, zoals welke kleur stropdas de predikant om heeft, of men een rok of broek aan heeft etc. Dat betekent weer niet dat ik alles goedkeur, maar wel dat het voornaamste is dat Christus verkondigd wordt!
Ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt. Prediking is Christus en Gods Woord is Christus. Ja prediking is Gods Woord.
Daarom mag je dingen niet wegcijferen, mag je dingen niet bagatelliseren, want het is de volle Raad van God. Die moet in Zijn geheel verkondigd worden. Zo is de prediking van Christus prediking waarin de ellende naar voren komt, waar de verlossing in te horen is en waar de dankbaarheid zijn plaats krijgt. Want dat is Christus werk. En trek dat niet uit elkaar! En laat het ene stuk het andere niet overrulen.
Gods Woord moet evenwichtig gepredikt worden!

Ja het nadruk leggen op aspecten als tongentaal is niet naar Gods Woord, nee. De noodzaak van kennis aan de ellende benoemen is wel naar Gods Woord. En dan gaat het niet om de veelheid, je mag mij een predikant aanwijzen die dit ontkracht, maar het gaat erom dat wij heel persoonlijk vastlopen, dat wij de dood op onszelf leren schrijven door genade en dat het ons uitdrijft (door de Heilige Geest) tot de Heere Jezus. Dat behoort tot de volle Raad van God. En in welke weg dat gaat? Staat opgetekend in de volle Raad van God. Dat moet gepreekt worden. En als je daar één millimeter van af doet, aan de scherpte van Gods Woord, verkwansel je Gods Woord. Als je één deugd van God minder belicht dan een ander, verkwansel je Gods Woord. Leg dat gewicht er maar op! Het is afkomstig van de Almachtige.

En dan gaat samenwerken op Gods Woord wel degelijk ergens over! Dan moet je mensen op grond van het Woord eerlijk behandelen. Zeker omdat we allemaal op weg en reis zijn naar de eeuwigheid. Nee dan gaat het in de eerste plaats niet over de kleur van de stropdas of de rok of broek. Alhoewel dat in zijn geheel niet onbelangrijk is, omdat het ook gegrond is op Gods Woord. Maar allerlei vernieuwingen in de eredienst en eromheen. Bijvoorbeeld een bos bloemen of een kaars of een kringgesprek enz. enz. dat doet afbreuk aan de verkondiging van Gods Woord. Dan staat de liturgie soms hoger dan de Christus, wat fout is! En dat is niet moeilijk doen, dat is niet om mensen af te keuren, maar het moet gaan om het Woord van God, die Ene Naam, de Borg en Zaligmaker van Sion. En hoe God in en door Hem aan Zijn eer komt in het zaligen van zondaren op grond van recht en gerechtigheid. Dat is prediking en alles wat van deze prediking moeten we vermanen om terug te keren naar het Woord. Niet afkeuren, dat nooit, maar samenwerken, dat ook nooit! Zeker niet als de zuivere bediening van Gods Woord in het spel staat. Denk aan de toe-eigening van het heil, denk aan de visie op doop, de visie op het verbond, de noodzaak van de wedergeboorte, denk aan de oproep van geloof en bekering, denk aan het afwijzen van de alverzoening. Het gaat zo ver en alles heeft zware gevolgen voor de prediking!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

RefoCalvinist schreef:En dan mag jij zeggen dat het dicht bij de grondtekst gebleven is, maar ik zie ook ongelooflijke vrijheden.
Zie bijvoorbeeld Psalm 56. Ik zie daar nergens in de grondtekst: "de Heere is mijn held!".
En als ik dan 1773 ziet, dan blijft die toch dichterbij dan jij hier loopt beweren.

Jij bent er zeker van dat de kerken massaal voor 1967 zou kiezen? Ik denk dat je je schromelijk vergist.
Dan zouden mensen nog eerder teruggaan naar Datheen, wat overigens een prachtige berijming is!
Tegenover dat ene voorbeeldje van Psalm 56 zijn er legio te noemen waar de berijming van 1773 dingen toevoegt die er in de onberijmde psalm niet staan. Ik noem slechts "Met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt" (Psalm 18) of "Zo doe Hij ook aan mij (Psalm 130): dat zijn toevoegingen die ik met evenveel recht "ongelooflijke vrijheden" zou kunnen noemen.

Per saldo blijft 1968 dichter bij de grondtekst dan 1773. Mensen die met 1773 zijn opgegroeid, zullen daar echter niet zo gemakkelijk afscheid van nemen. De berijming van 1968 heeft soms een hoog-dichterlijk gehalte, waardoor je uitdrukkingen kunt tegenkomen als "gebenedijd zijn grote naam" (Psalm 100).

http://www.denieuwepsalmberijming.nl/1- ... ml?code=11 dan maar? Sympathiek initiatief, dat nog volop in ontwikkeling is. De tijd zal 't leren...

Maar teruggaan naar Datheen? Forget it. Datheen is onzingbaar wanneer je ritmisch zingt (en zo hoort het toch), maar -ook wanneer je niet-ritmisch zingt- de taal van Datheen is anno 2015 niet meer verstaanbaar. Dat wil je je kinderen toch niet aandoen?

Maer Moab sal zijn met oneer,
Ick en achte hem oock niet meer
Dan een wasch-vat daer in dat mijn
Voeten sullen gewasschen zijn.
Edom acht ick met sijn volck koen
Niet beter dan mijn oude schoen:
Philistea sal met ghesanghen,
End’ met eerbiedingh my ontfanghen.
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:De taal van Datheen is anno 2015 niet meer verstaanbaar. Dat wil je je kinderen toch niet aandoen?
Onze kinderen leren op school 1773 en Datheen. De laatste berijming mogen ze vrijwillig leren, omdat enkele toeleverende kerken uit die berijming zingen. En zo zijn wij die ook aan het leren. Ik vind het ergens toch wel mooi.

Als 1773 vervangen zou moeten worden, dan zou ik het liefst de berijming van Marnix van St. Aldegonde zingen. (Of de moderne variant van die berijming: de berijming van ds. C.J. Meeuse.)

Maar gezien de grote verdeeldheid op dit punt binnen CGK/GKV/NGK zou ik er in elk geval voor willen pleiten om zoveel mogelijk psalmen te zingen, uit welke berijming men dan ook maar kiest. De psalmen zijn immers het liedboek voor de kerken dat in de Bijbel zelf is meegegeven en die volgens Jezus' eigen woord van Hem getuigen. Dus als ik zou moeten kiezen tussen het Liedboek vdK of de psalmberijming van 1968, dan die laatste maar. Maar eerlijk gezegd vind ik daar een boel niet mooi berijmde psalmen in staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef: Maar gezien de grote verdeeldheid op dit punt binnen CGK/GKV/NGK zou ik er in elk geval voor willen pleiten om zoveel mogelijk psalmen te zingen, uit welke berijming men dan ook maar kiest. De psalmen zijn immers het liedboek voor de kerken dat in de Bijbel zelf is meegegeven en die volgens Jezus' eigen woord van Hem getuigen. Dus als ik zou moeten kiezen tussen het Liedboek vdK of de psalmberijming van 1968, dan die laatste maar. Maar eerlijk gezegd vind ik daar een boel niet mooi berijmde psalmen in staan.
Dan kon dit weleens de oplossing zijn:
http://www.refdag.nl/muziek/verschijnin ... d_1_939757
Nog even geduld dus ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef: Maar gezien de grote verdeeldheid op dit punt binnen CGK/GKV/NGK zou ik er in elk geval voor willen pleiten om zoveel mogelijk psalmen te zingen, uit welke berijming men dan ook maar kiest. De psalmen zijn immers het liedboek voor de kerken dat in de Bijbel zelf is meegegeven en die volgens Jezus' eigen woord van Hem getuigen. Dus als ik zou moeten kiezen tussen het Liedboek vdK of de psalmberijming van 1968, dan die laatste maar. Maar eerlijk gezegd vind ik daar een boel niet mooi berijmde psalmen in staan.
Dan kon dit weleens de oplossing zijn:
http://www.refdag.nl/muziek/verschijnin ... d_1_939757
Nog even geduld dus ;)
Denk dat dit zeker geen oplossing zal zijn. Misschien voor linkse gemeenten maar ruimer niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat dit zeker geen oplossing zal zijn. Misschien voor linkse gemeenten maar ruimer niet.
Helder. Als je alles bij het oude wilt houden, houd je alles bij het oude. Klaar.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat dit zeker geen oplossing zal zijn. Misschien voor linkse gemeenten maar ruimer niet.
Helder. Als je alles bij het oude wilt houden, houd je alles bij het oude. Klaar.
Je bedoeld als je de liederen wilt zingen die de Heere Jezus ook zong dan doe je dat maar. Klaar?

Vorige week bij een bruiloftsdienst geweest waar 1 psalm werd gezongen en voor de rest opwekkingsliederen....wat een onvoorstelbare leegte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Hendrikus schreef:
Er mag best wel wel overwogen wel wat veranderen, maar niet veranderen om te veranderen. In de eredienst best alleen Psalmen.
En nee we hoeven niet terug naar de berijming van Datheen. Maar voor de berijming van 1968 ben ik ook niet.
U wilt steeds maar de berijming van 1773, die eigenlijk niet van 1773 is maar dat weet u ook wel, als alleen maar slecht/negatief zijn terwijl de berijming ook mooie kanten heeft.
De Psalmen getuigen van Christus. Niet zeggen dat dat maar arm is we schrappen het Oude Testament ook niet.

Bij predikers als Dr. Kohlbrugge en dacht ook Ds. D.A. van den Bosch werden ook wel gezangen gezongen maar dit werd gecombineerd met een voluit Bijbelse prediking. Heden ten dage komt dat zelden voor en is het zingen van andere liederen een aanwijzing van modernisering, vervlakking in de prediking en veelal ook af willen stappen van Bijbelse kernzaken/kernwoorden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Owen

Bericht door Owen »

Wat mij betreft, is al die discussie over uiterlijkheden maar irrelevant.
Het gaat om het geloof en de belijdenis. Nu is het zo dat uiterlijkheden samenhangen met het geleefde geloof, maar ga het dan over het geleefde geloof hebben en niet over de uiterlijkheden. Over uiterlijkheden kan je verschillende keuzes maken. Over het geleefde geloof niet. Als ik in een naburige CGK-gemeente kerk (naar horen zeggen een hele vooruitstrevende) dan hoor ik inderdaad heel veel Opwekking, taizé liederen, gezangen en meditatieve momenten in de dienst. Maar de meeste kan ik wel meezingen. Als ik 10x moet herhalen 'God is liefde' raak ik het overigens wel zat. Bij mij in de kerk (NGK) gaat het niet echt anderrs dan in deze CGK. Alleen hebben wij ook vrouwelijke predikanten, ouderling, diaken, is de tweede dienst nog slechter bezocht en nog wat uiterlijkheden.

Maar als je deze uiterlijkheden gaat benoemen als modernistisch en onbijbels redt je het niet. Dan zien mensen je gewoon als ouderwets. Ik zou echter wel iedereen in deze kerken willen spreken over 'wat dunkt gij van de Christus?' en in zulke gesprekken merk ik gewoon (en nee, aan mij is het oordeel niet) dat mensen het niet goed weten. Vaak kunnen ze het christelijk geloof nog verbinden met liefde en valt de naam van Jezus nog eens, maar ellendekennis en de wedergeboorte spelen geen énkele rol. En ik vind het zo schrijnend om dat te zien, dat ik probeer zoveel mogelijk mensen op het hart te drukken dat ik anders in mijn geloof sta.

Niet dat ik perfect ben, of in mezelf wil roemen, daar gaat het niet om. Maar ik kan het geloof en de 'bevinding' delen met reformatorische mensen, maar die lijken hele andere prioriteiten te hebben soms. Dan denk ik 'doe niet zo star!' want aan het haast-absolute-waarde hechten aan uiterlijkheden kan je ook het 'wereldse' etiket op plakken. Hoe zou Jezus dat doen? Denk ik wel eens? Ik heb geen idee en dat lijkt me ook een lastige vraag om te beantwoorden, maar als ik dan bij mezelf afvraag 'Hoe zou paulus dat doen?' wordt het al concreter. En Paulus zou echt niet moeilijk doen over psalmberijmingen of andere vage uiterlijkheden, hij zou een brief sturen met vele vermaningen en waarschuwingen. Dat deed hij echter wel vanuit de liefde, niet vanuit een soort theologisch superieuriteits gevoel, (daar heb ik zo'n antipathie van gekregen).

NGK/CGK/GKV samen: ik hoop het niet voor veel CGK'ers. Dan wordt je wel een hele kleine minderheid en dat is zeker niet wenselijk omdat je dan in de besluitvorming e.d. nog minder te zeggen hebt. Misschien moet een deel dan maar naar de gereformeerde bond, daar hoor je ook nog bijbelse preken, of de HHK.
DDD

Bericht door DDD »

RefoCalvinist schreef:
merel schreef:Ik begrijp welke situaties jij bedoelt, maar daar was hier absoluut geen sprake van. Ik ken de situatie aldaar en ook de details, maar dit lijkt mij niet de plaats om dit te bespreken. Ik noemde dit vb om aan te geven dat kr ook wel eens de andere kant op werken en geen enkele verandering willen. En ik denk dat het niet past om op alle fronten ons eigen gelijk te willen hebben en ik denk dat dat twee kanten op werkt.

Bij ons is er sinds een aantal jaren ook kanselruil met de gkv met een aantal veranderingen die daarbij zijn gaan horen. Ik moet daar best soms aan wennen en had er eerst 'weerzin' tegen. Toch mag ik ook merken dat de prediking tijdens de kanselruil tot zegen zijn, van beide kanten. Ik hoor uit de gkv hoek dat onze predikant daar tot zegen was op een zondag.
Wij zingen bv sinds enige jaren ( ook) nieuwe berijming. Vind ik het jammer? Ja, ik vind het jammer, ik ben erg gehecht aan de oude berijming en heb veel herinneringen aan bepaalde psalmen en teksten. Mijn man daarentegen vindt het niet jammer. Hij is niet opgegroeid met de oude berijming en heeft de herinnering niet. Is het niet bijbels om ook andere liederen te zingen? Ik denk dat je zeker ook andere liederen kunt zingen tijdens een eredienst.
En zo is het met veel veranderingen. Het voornaamste is echter dat je kijkt naar de prediking en ook in de prediking kan per kerk en ligging andere accenten liggen, maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Er is namelijk geen bevindelijke hemel, net zo min als er een evangelische, orthodoxe, of Room Katholieke hemel is. Dat is iets dat wij onze kinderen ook proberen te leren. Een paar keer per jaar gaan wij als gezin met mijn schoonmoeder mee naar een Rooms Katholieke mis, heel anders dan wij gewend zijn, maar ook hier wordt het evangelie verkondigd. Anders dan wij dat gewend zijn en ik zou er bij wekelijks bezoek ook niet gevoed worden, maar ook onder de Roomsen zijn kinderen van God. Daar ben ik echt van overtuigd. En dat is niet om alle veranderingen te bagateliseren en ze klakkeloos en daar makkelijk over te doen, maar soms denk ik dat wij teveel aan onze eigen gewoontes hangen en te weinig kijken naar wat de kern van het evangelie is.
Waarom moet er bij samenwerking veranderingen optreden? Omdat de Gereformeerden anders niet mee wilden doen?
Waarom moet er nieuwe berijming gezongen gaan worden? Waarom extra liederen? Is de oude berijming niet hedendaags genoeg?
Dat even terzijde.

Je laatste alinea daar gaat het mij even om. Als het goed sta je toch ergens voor? Ook qua prediking? Als het goed is heb je toch een lijn gebaseerd op Gods Woord? En dan is de prediking de bediening van Gods Woord. De reformatie stelde zelf: de prediking is Gods Woord. En in wezen is dat zo. Door middel van de prediking spreekt God. En daarom moeten we strijden voor de zuiverheid van Gods Woord. Daar mag niks bij, er mag niks af. Gods Woord moet de norm zijn. Van kaft tot kaft. Van letter tot letter.
Dan zijn er geen randzaken meer, dan is alles hoofdzaak. Want prediking is Christus! Maar ook wat er samen meevalt wat eindigt in Christus.
En dan mag je niet ter rechter noch ter linkerzijde iets af doen van de prediking. Dan moet de volle Raad van God gepreekt worden.
Christus in al Zijn heerlijkheid en schittering, de Heere in al Zijn deugden, de Heilige Geest in al Zijn bediening, de mens in zijn jammerlijke doodstaat van nature. De onnoemelijke diepe val en de gevolgen daarvan. Zonde moet zonde worden genoemd en schuld schuld. De noodzaak van de wedergeboorte en de oproep tot bekering en geloof. De dood in Adam en het leven in Christus en in welke weg de Heere Zijn volk trekt uit de duisternis tot Zijn wonderbaar en heerlijk Licht. Dat is een Bijbelse prediking. En als daar iets ter rechter of ter linkerzijde vanaf- of toegedaan wordt kan je met iemand/mag je met iemand, niet samenwerken. Alleen eenheid in waarheid!
Ik vind dit echt een abnormaal en rigide, maar ook een ongereformeerd standpunt. Is er één gereformeerde vader met dit standpunt? Natuurlijk is niet alles een hoofdzaak. Alleen voor mensen zonder relativeringsvermogen is dat zo. De gereformeerde traditie spreekt over de adiafora. Dat is heel christelijk. En heelgereformeerd. We moeten wel hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Marco

Bericht door Marco »

Jawel, er zijn genoeg gereformeerde vaders die bezwaren hebben tegen de Roomse mis. Wat dat betreft denk ik dat Merel ietsje doorgeschoten is in haar betoog, al begrijp ik wel de lijn: ook in de roomse kerk wordt Christus gepreekt, zelfs al is dat nogal vervormd, en zouden wij daar niet graag (understatement) wekelijks zitten.

Het betoog dat er geen randzaken zouden zijn is puur belachelijk, helemaal als dat gekoppeld wordt aan de gedachte dat de enige manier van kerk-zijn die is die in bepaalde reformatorische kerken wordt toegepast. Als gereformeerd-vrijgemaakt christen lig ik dan in een deuk, en tegelijk is het heel triest. Daar waar de vrijgemaakte kerk altijd het verwijt heeft gekregen, dat zij zich de enige ware kerk vond, wordt hier met zoveel woorden gezegd dat dit uitsluitend voor reformatorische kerken in een bepaalde traditie geldt. En dan nog niet eens op grond van prediking, sacramentsbediening en tucht, maar op grond van zaken die in de 20 eeuwen christendom over de hele wereld uitsluitend in de twintigste/eenentwintigste eeuw in een klein groepje kerken in één klein landje aan de Noordzee zijn gaan bestaan. Compleet met zaligmakende vertaling en psalmberijming. Dat het kennelijk mogelijk is, bij een ander gezang of met een bos bloemen in de kerk Christus centraal te stellen is blijkbaar onmogelijk. En mensen die beweren dat zij wel degelijk Christus beleven in de kerk terwijl er een bos bloemen staat, of terwijl zij een ander gezang zingen dan de voorgeschreven psalm zijn daarmee bij voorbaat leugenaars.

Bah.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.
Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.
Dank voor dit heldere inkijkje van de GKV. Maar hoe kan jij dit nu "gereformeerd" noemen? Verander wat namen en deze preek is bruikbaar als een training "voel je lekker met yoga".
Hier een link van een preek: Johannus 3 vs 5-6
site: Site Jos Douma
Nogmaals naar boven gehaald. Kan iemand aangeven hoe in deze preek Christus wordt gepredikt? Want gesteggel over wat nu precies hoofd en bijzaken zijn is zinloos. We zijn het er allemaal over eens dat in de prediking Christus moet worden verkondigd, dat is in ieder geval een hoofdzaak. Laten we dus zien of we elkaar op dat punt kunnen vinden. Kunnen we daarnaar verder naar het volgende punt.
Marco

Bericht door Marco »

In plaats van over één preek te gaan praten doe je er beter aan eens te beginnen met het synoderapport dat eerder werd besproken. Dat er een RF-er dit toevallig een goede preek vond, is niet significant voor een heel kerkgenootschap. Stel dat deze preek deugt, deugt dan meteen het hele kerkverband (of andersom)? En als een preek eenzijdig is, weet je dan wat er in de betreffende gemeente nog meer gepreekt wordt?
Auto

Bericht door Auto »

Marco schreef:In plaats van over één preek te gaan praten doe je er beter aan eens te beginnen met het synoderapport dat eerder werd besproken. Dat er een RF-er dit toevallig een goede preek vond, is niet significant voor een heel kerkgenootschap. Stel dat deze preek deugt, deugt dan meteen het hele kerkverband (of andersom)? En als een preek eenzijdig is, weet je dan wat er in de betreffende gemeente nog meer gepreekt wordt?
Beste marco, we spreken hier wel over een docent die aan TU Kampen homiletiek doceert en in Leuven spiritualiteit. Dus dan kan je dit best aan de orde stellen. En wat ik inmiddels weet kan je dit neer zetten als een opgaande lijn binnen de GKV.

Dit is een goede vraag van Wim
Johann Gottfried Walther

Auto schreef:
Marco schreef:In plaats van over één preek te gaan praten doe je er beter aan eens te beginnen met het synoderapport dat eerder werd besproken. Dat er een RF-er dit toevallig een goede preek vond, is niet significant voor een heel kerkgenootschap. Stel dat deze preek deugt, deugt dan meteen het hele kerkverband (of andersom)? En als een preek eenzijdig is, weet je dan wat er in de betreffende gemeente nog meer gepreekt wordt?
Beste marco, we spreken hier wel over een docent die aan TU Kampen homiletiek doceert en in Leuven spiritualiteit. Dus dan kan je dit best aan de orde stellen. En wat ik inmiddels weet kan je dit neer zetten als een opgaande lijn binnen de GKV.

Dit is een goede vraag van Wim
Eén korte preek is niet direct een eerlijke duidelijk referentiepunt. Als we één korte preek van Ds. Moerkerken of Dr. Baars zouden beluisteren/beoordelen zouden we ook een verkeerd beeld kunnen krijgen. Eerlijker zou zijn dan een aantal preken te beluisteren/bespreken.
Ik vind dat Marco wel een punt heeft staat of valt een heel kerkverband met 1 preek? Of kunnen we zeggen het hele kerkverband deugt want die ene preek deugt.
Plaats reactie