Evolutie of schepping

freek

Re: Evolutie of schepping

Bericht door freek »

Ary Geelhoed is de Piet Burggraaf van de evangelischen. Niet serieus te nemen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:http://www.schepperenzoon.nl/betrouwbaa ... edenis.pdf

Overtuigend artikel!
Geheel eens!
(Mooi dat we het eens worden op de valreep...:) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:http://www.schepperenzoon.nl/betrouwbaa ... edenis.pdf

Overtuigend artikel!
Geheel eens!
(Mooi dat we het eens worden op de valreep...:) )
Ik ben er stil van :super
Ga het de komende dagen nog eens goed :lecture

Want zijn we het nu echt helemaal eens met elkaar?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

In en in triest dat de jeugd nu ook binnen de christelijke kinderboekenwereld het idee van dat Geloof in God als Schepper en evolutie goed bij elkaar zouden passen door de strot heen geduwd krijgen. In hoeveel christelijke boekhandels ligt dit al?

"Het geheime logboek van toppers Tycho, geschreven door Corien van Oranje met medewerking van prof. Dr. Cees Dekker.
parsifal

Bericht door parsifal »

Sheba schreef:In en in triest dat de jeugd nu ook binnen de christelijke kinderboekenwereld het idee van dat Geloof in God als Schepper en evolutie goed bij elkaar zouden passen door de strot heen geduwd krijgen. In hoeveel christelijke boekhandels ligt dit al?

"Het geheime logboek van toppers Tycho, geschreven door Corien van Oranje met medewerking van prof. Dr. Cees Dekker.
Een boek in de Christelijke boekhandel hebben is niet bepaald hetzelfde als iets door de strot duwen lijkt me. Al ben ik ook niet zo'n voorstander van dit in een kinderboek stoppen (terwijl ik waarschijnlijk dicht bij Cees Dekker sta in mijn opvatting).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Sheba schreef:In en in triest dat de jeugd nu ook binnen de christelijke kinderboekenwereld het idee van dat Geloof in God als Schepper en evolutie goed bij elkaar zouden passen door de strot heen geduwd krijgen. In hoeveel christelijke boekhandels ligt dit al?

En op het Symposium in Amersfoort, artikel RD vandaag de argumenten op rij. Els van Dijk die beide zaken naast elkaar wil laten staan op haar school. Knevel die weliswaar "een kritische" vraag stelt maar zelf wel de Zesdaagse schepping betwijfelde indertijd. En Sonnevelt die inderdaad twijfelt aan een letterlijke zondeval. Zie het resultaat van dit denken. Dat denken waar de kinderen nu mee " vergiftigd" worden in een zgn veilige omgeving van het christelijke kinderboek!
Laatst gewijzigd door Sheba op 25 sep 2015, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

parsifal schreef:

Een boek in de Christelijke boekhandel hebben is niet bepaald hetzelfde als iets door de strot duwen lijkt me. Al ben ik ook niet zo'n voorstander van dit in een kinderboek stoppen (terwijl ik waarschijnlijk dicht bij Cees Dekker sta in mijn opvatting).
Wat wordt er dan gedaan?
parsifal

Bericht door parsifal »

Sheba schreef:
parsifal schreef:

Wat wordt er dan gedaan?
een boek uitgegeven, wat je kunt lezen of niet.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

M.i. schrijf je een boek in de hoop dat het gelezen wordt. En niet dat het ongelezen blijft.
parsifal

Bericht door parsifal »

Sheba schreef:M.i. schrijf je een boek in de hoop dat het gelezen wordt. En niet dat het ongelezen blijft.
Als ik thuis kook hoop ik ook dat mijn vrouw het eet. Ik die het eten echter niet door haar strot. Door de strot duwen Interpreteer ik als iemand er mee blijven confronteren, misschien voorlezen op school. Misschien blijven vragen of iemand het al gelezen heeft. Een boek schrijven valt daar echter niet onder.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sheba schreef:

En op het Symposium in Amersfoort, artikel RD vandaag de argumenten op rij. Els van Dijk die beide zaken naast elkaar wil laten staan op haar school. Knevel die weliswaar "een kritische" vraag stelt maar zelf wel de Zesdaagse schepping betwijfelde indertijd. En Sonnevelt die inderdaad twijfelt aan een letterlijke zondeval. Zie het resultaat van dit denken. Dat denken waar de kinderen nu mee " vergiftigd" worden in een zgn veilige omgeving van het christelijke kinderboek!
Geheel en volledig eens met @Sheba! Gaan we nu ook kinderen al beroven van het eenvoudige scheppingsgeloof? Je ziet trouwens hier dat het loslaten van het spreken in Genesis 1 bijna automatisch leidt tot een probleem met de zondeval.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:

Geheel en volledig eens met @Sheba! Gaan we nu ook kinderen al beroven van het eenvoudige scheppingsgeloof? Je ziet trouwens hier dat het loslaten van het spreken in Genesis 1 bijna automatisch leidt tot een probleem met de zondeval.
De studenten op de EH worden blijkbaar hiermee onderwezen. En er wordt dus kennelijk niet eenduidig van de zesdaagse schepping uitgegaan. Beseffen we dat als gezinnen, kerken, jv leiding etc. wel voldoende?

En ja Luther het is erg dat we de twijfel er bewust in laten leggen bij de kinderen door middel van zo'n leesboekje. Waarvan ik mij afvraag of iedereen die dat boekje aan zijn kinderen geeft ook weet wat de inhoud ervan is. en zo tot een gesprekje met zijn of haar kinderen komt. Het ligt tenslotte bij de "christelijke"boekhandel.
Panny

Bericht door Panny »

Evolutie bestaat en is een prachtig geschapen mechanisme waardoor planten en dieren zich kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. Maar er zitten grenzen aan wat mogelijk is.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik veel nadacht en las over schepping en evolutie.
Ik dacht als er zoveel bewijzen zijn volgens wetenschappers die echt veel weten op hun terrein (geologische lagen, fossielen, dna mutaties, etc.) voor evolutie van vissen naar amfibieën naar vogels en landdieren dan moet er toch een kern van waarheid in zitten.
Ook het feit dat creationistische websites, boeken en publicaties ook regelmatig veel onzin bevatten bracht me aan het twijfelen.

Maar toch ik kon toch ook niet geloven dat de natuur met alle prachtige planten en dieren zomaar ontstaan is.
Zelfs kleine insecten als mieren zijn al veel mooier/slimmer/efficiënter dan wat de mens ooit heeft kunnen maken.
Al met al kwam ik steeds meer in twijfel terecht. Ik dacht dat de scheppingsgeschiedenis in de Bijbel een symbolische beschrijving was.
Maar ik werd ook steeds sceptischer over heel veel andere zaken die in de Bijbel staan. Bijvoorbeeld een letterlijke zondeval door het eten van een vrucht, een wereldwijde zondvloed en bepaalde wonderen.

Eigenlijk leek ik van buiten nog wel reformatorisch maar van binnen was ik heel ongelovig.
Ik begon veel dingen die in de kerk gezegd werden maar dom te vinden.
Mensen om me heen begonnen ook te merken dat ik heel sceptisch werd over het geloof. (Ik hoorde achteraf van iemand die voor me gebeden had dat God me geloof wilde schenken.)

Gelukkig ben ik (dank zij God) uit deze twijfels gekomen.
Ik accepteer nu dat de mens lang niet alles weet en dat opvattingen van mensen later grote onzin kunnen blijken te zijn.
En juist de schepping toont aan dat God bestaat, dus dit is ook juist het terrein waar de duivel veel twijfel zal willen zaaien.
Ik accepteer nu de schepping (in 6 dagen), de zondeval en de zondvloed zoals het in de Bijbel staat en dat geeft rust.
Ik lees nu bewust geen boeken, website of andere publicaties meer die te maken hebben met creationisme en evolutie. Ik hoef niet meer te weten welke bewijzen er voor en tegen zijn. Het zou me weer in duisternis kunnen brengen. En al die menselijke argumenten en wijsheden helpen je ook echt niet verder.

Ik ben heel kritisch ingesteld en wil alles kunnen begrijpen. Daar zal ik wel altijd last van blijven houden.
Mijn eigen wijsheid zit me vaak in de weg. Veel dingen met betrekking tot God en de Bijbel kun je niet begrijpen.
Ik vind het vaak moeilijk mijn wijsheid op te geven en te luisteren naar Gods wijsheid en dingen aan Hem over te laten.

Misschien een te persoonlijk verhaal. Maar ik denk dat het best nuttig kan zijn.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Misschien een te persoonlijk verhaal. Maar ik denk dat het best nuttig kan zijn.
Iedereen heeft denk ik wel zo'n verhaal.
Ikzelf heb het mijzelf makkelijk gemaakt door gewoon aan te nemen dat God te groot is om te bevatten en zijn werk nooit volledig door de mens begrepen kan worden.
De wetenschap heeft nog lang niet alle antwoorden en de bijbel concentreert zich alleen op wat de gelovige moet weten.
Mijn motto is, des te groter en uitgebreider de schepping, des te groter en machtiger de schepper.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie