Luther schreef:Wim Anker schreef:De stelling: Er wordt niets beloofd aan de kerkenraad maar er wordt beloofd aan de Heere en daarom hoef ik het opzicht niet te accepteren is natuurlijk onzinnig.
Die stelling heb ik dan ook niet verdedigd. Ook het gehoorzamen aan de kerkenraad is een belofte aan de Heere. Dat veronderstelt overigens wel een kerkenraad die het gezag niet misbruikt, of ongeestelijk handelt. Ik weet dat je het hier niet mee eens bent. Maar de Heere vraagt niet het onmogelijke van mensen. @refo heeft ten opzichte hiervan het woord machtsbruik laten vallen.
Uiteraard worden allerlei vonden gezocht om een het breken van de eed te rechtvaardigen. @Refo noemt machtsmisbruik als een legitieme reden. Ik mis overigens altijd de argumenten uit de Schrift die dan e.e.a. staven. Hier wordt ook "ongeestelijk handelen" als legitieme reden genoemd. Weer zo'n woord wat zo vaag is dat er alles onder kan vallen. Vele, vele termen zullen genoemd kunnen worden en OOK nog wel (deels) juist kunnen zijn om een kerkenraad te typeren. Maar een bijbels argumenten of voorbeelden dat
dan de gedane eed niet meer geld wordt niet genoemd. Bijbelse voorbeelden van mensen die ondanks machtsmisbruik het gezag bleven respecteren zijn er echter genoeg. zoals b.v. David. Als een veldhoen op de bergen opgejaagd en toch het wettige gezag blijven eren.
Luther schreef:WimAnker schreef:Vanwaar toch de drive om geaccordeerd te krijgen dat de eigen inzichten/bevindingen prioriteit hebben boven de mening van het door God ingestelde gezag?
Jammer dat je niet aanvoelt dat dit hier totaal niet aan de orde is.
Het kan Gods (onbegrepen) weg zijn dat je naar een ander kerkverband over moet en mag gaan, ook zonder toestemming van de kerkenraad.
Heb je Bijbelse argumenten dat een "onbegrepen weg" tegen het door God geordonneerde gezag in mag gaan? Het is allemaal 'vrome' praat om keuzen te rechtvaardigen. Dia wordt vaak "on-Bijbelse mystieke bevindelijkheid verweten", dit zijn er echte voorbeelden van. "Onbegrepen weg", "deur werd geopend" zijn dan de bewoordingen waarmee vermeende bevinding wat de toets van de bijbel niet kan doorstaan wordt doorgedreven en als "Gods leiding" wordt gelegitimeerd. Het onderstreepte kan dus niet, tenzij de Heere zou aanzetten tot zondigen.
Luther schreef:Zou de Heere trouwens niet kunnen roepen voor iets anders dan binnen het eigen kerkverband mogelijk is? Het verleden toont in elk geval aan dat dit zeker mogelijk is. Dat zou huiverig moeten maken voor te snelle oordelen, die op een nogal wiskundige wijze tot stand komen.
D
e Heere zet niet aan tot zondigen. Nu niet en in het verleden niet.
En deze "gemoedelijkheid" doet mij huiveren evenals de menselijke willekeur die hieruit spreekt. En nogmaals, ik oordeel geen mensen. Ik beargumenteer de Schriftuurlijke lijn. Graag hoor ik de argumenten vanuit de Schrift die mijn ongelijk aantonen.