Had men vroeger minder geld nodig?

Mara

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik begrijp niet goed het probleem.

Ik vind een verjaardag wel heel belangrijk, maar ik heb ook andere bezigheden. Als iemand mij een week van te voren voor een onbekende dag uitnodigt, weet hij dat het mogelijk is dat ik iets anders te doen heb. Dat is toch vrij simpel?
Daarom ben ik ook afgehaakt. :)
Op een gegeven moment werd het zo onoverzichtelijk, die vierde zijn verjaardag een week later, die weer eerder, de tijden worden erbij gezet,
we wisten op het laatst niet meer welke data we nu konden onthouden, het werd elk jaar anders.
Maar dat heeft dus met oppervlakkigheid niets te maken, althans, niet van mijn kant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dat is toch het idee van een tijdige uitnodiging? Maar ik vind het ook prettig als verjaardagen op de dag zelf worden gehouden. Voor volwassenen lijkt dat ouderwets te worden, althans, het is ook vaak in het weekeinde. Maar ik doe daar niet aan mee. Althans, niet voor mijn eigen verjaardag.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef: Ik merk trouwens in mijn familie dat de meesten steeds minder belang hechten aan het vieren van een verjaardag. Wat mij betreft is dat een fijne ontwikkeling.
Dat zou ik ook een fijne ontwikkeling vinden. Ik begrijp verjaardagen niet zo. Ik vind het vaak wat ego-centrisch georiënteerd. Ik denk daarnaast dat "vier uw vierdagen" niet op de verjaardag slaat.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik vind verjaardagen leuk en ga er zoveel mogelijk heen. Familie is belangrijk voor mij en het zijn dé dagen waarop je elkaar in ieder geval ziet. Dat is genieten. Natuurlijk is het wel een heisa soms, om te organiseren met eten erbij enzo maar als ik 's avonds moe maar voldaan op de bank plof en een zondag in het vooruitzicht heb, moet dat kunnen. Verjaardagen staan hoog op mijn prioriteitenlijst. Wij vieren het veelal in het weekend omdat 's avonds niemand op dezelfde avond kan en op zaterdag kunnen de kinderen ook komen, net zo leuk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Desiree schreef:Ik vind verjaardagen leuk en ga er zoveel mogelijk heen. Familie is belangrijk voor mij en het zijn dé dagen waarop je elkaar in ieder geval ziet. Dat is genieten. Natuurlijk is het wel een heisa soms, om te organiseren met eten erbij enzo maar als ik 's avonds moe maar voldaan op de bank plof en een zondag in het vooruitzicht heb, moet dat kunnen. Verjaardagen staan hoog op mijn prioriteitenlijst. Wij vieren het veelal in het weekend omdat 's avonds niemand op dezelfde avond kan en op zaterdag kunnen de kinderen ook komen, net zo leuk.
Ik begrijp niet waarom je daar een verjaardag voor nodig hebt. Maar goed, ieder z'n plezier!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Desiree

Bericht door Desiree »

Dank je!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Desiree schreef:Ik vind verjaardagen leuk en ga er zoveel mogelijk heen. Familie is belangrijk voor mij en het zijn dé dagen waarop je elkaar in ieder geval ziet. Dat is genieten. Natuurlijk is het wel een heisa soms, om te organiseren met eten erbij enzo maar als ik 's avonds moe maar voldaan op de bank plof en een zondag in het vooruitzicht heb, moet dat kunnen. Verjaardagen staan hoog op mijn prioriteitenlijst. Wij vieren het veelal in het weekend omdat 's avonds niemand op dezelfde avond kan en op zaterdag kunnen de kinderen ook komen, net zo leuk.
Hier ook hoor. Iedere verjaardag ben ik weer dankbaar dat ik dit leven heb gekregen met zoveel zegeningen. En dan wil ik dat met andere delen. Die heisa nemen we dan wel op de koop toe :)
Maar ook op andere momenten delen we in onze zegeningen, blijdschap en soms ook verdriet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pimpelmees

JolandaOudshoorn schreef:
Hier ook hoor. Iedere verjaardag ben ik weer dankbaar dat ik dit leven heb gekregen met zoveel zegeningen. En dan wil ik dat met andere delen. Die heisa nemen we dan wel op de koop toe :)
Maar ook op andere momenten delen we in onze zegeningen, blijdschap en soms ook verdriet.
Je zegt het zelf al. Ook op andere momenten kunnen we onze zegeningen, blijdschap en verdriet delen. Daar hebben we dus niet zo'n hopeloos ik-gecentreerde verjaardag voor nodig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Pimpelmees schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Je zegt het zelf al. Ook op andere momenten kunnen we onze zegeningen, blijdschap en verdriet delen. Daar hebben we dus niet zo'n hopeloos ik-gecentreerde verjaardag voor nodig.
Ik heb verjaardagen nooit ervaren als ego centrisch. Maar misschien heb jij heel andere ervaringen, dat kan. Persoonlijk vind ik een jaar erbij mogen krijgen iets heel bijzonders. En het is niet alleen een jaar bij je leven, maar ook een jaar dichter bij Hem. Wat mij betreft mag dat best gevierd worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Ik zou zeggen: een verjaardag vier je uit dankbaarheid voor Gods genade. Ik moet denken aan een boek van Douma dat ik heel lang geleden las. Hij schreef dat wij mogen werken uit dank voor Christus' verlossing.

Zo is dat met een verjaardag ook. Ook al is het voor zover ik weet geen typisch christelijke traditie.

Een verjaardag is totaal niet egocentrisch in mijn beleving. De jarige is vooral druk met de gasten, althans, zo ervaar ik dat zelf.
helma

Bericht door helma »

Als een van ons vroeger zei: ik voel me helemaal niet jarig; dan noemde mijn vader dat 'gebrek aan dankbaarheid'. Ik vind verjaardagen vieren ook belangrijk; vooral in de familiekring. Je ziet elkaar soms zo weinig dat verjaardagen nuttig zijn om de band goed en stevig te houden. Familie is belangrijk.Je hebt elkaar nodig. Het is goed om elkaar weer eens te ontmoeten en een jaar erbij is reden tot blijdschap.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Precies. Ik zou zeggen: een verjaardag vier je uit dankbaarheid voor Gods genade. Ik moet denken aan een boek van Douma dat ik heel lang geleden las. Hij schreef dat wij mogen werken uit dank voor Christus' verlossing.

Zo is dat met een verjaardag ook. Ook al is het voor zover ik weet geen typisch christelijke traditie.

Een verjaardag is totaal niet egocentrisch in mijn beleving. De jarige is vooral druk met de gasten, althans, zo ervaar ik dat zelf.
Ik heb hier kennelijk geen antenne voor. :livre Een verjaardag is vooral een boel drukte en gestress, tot echte gesprekken komt het doorgaans ook niet.
Zelf vier ik mijn verjaardag meestal niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Maar je bent toch zelf ook een van de aanwezigen? Ik begrijp niet hoe het dan mogelijk is dat het niet tot een zinnig gesprek komt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Maar je bent toch zelf ook een van de aanwezigen? Ik begrijp niet hoe het dan mogelijk is dat het niet tot een zinnig gesprek komt.
Met veel herrie en gelach, etc. Nee, sorry...
Pimpelmees

Re: RE: Re: Had men vroeger minder geld nodig?

helma schreef:Als een van ons vroeger zei: ik voel me helemaal niet jarig; dan noemde mijn vader dat 'gebrek aan dankbaarheid'.
Wat een nare manier om over zoiets stoms als een verjaardag een christelijk sausje inclusief schuldgevoel te gooien. Alsof gebrek aan dankbaarheid af te leiden valt uit het gevoel van jarig zijn ...
Plaats reactie