Beroepingswerk discussie

RefoCalvinist

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

Vorst schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.
Dit is echt nonsens!
Nee hoor. Ik ben het geheel met DDD eens. Ja, uit 'ondervinding'. Luister maar eens naar wat zware HHK-diensten. Dat is nogal OGG-achtig.
Oké twee vragen:
1. Wat zijn "zware" HHK-diensten?
2. Wat is OGG-achtig?

Ik vind dit nogal aanstootgevend verwoord!
RotterS

Bericht door RotterS »

Mannetje schreef:Hangt het "goed" of "niet goed" zijn alleen van de prediking af? Of heeft het ook met heel het gemeentezijn te maken?
Absoluut. En wat ook mee speelt: de invulling van de ambten. Een voorbeeld uit de praktijk: een voorzitter van de kerkenraad die trots is op het rechtzinnige karakter van 'zijn' gemeente (maar dan in de dode vorm), maar zelf niet aan het avondmaal gaat en waar van deze gemeente door buitenstaanders gesteld wordt dat je er niet bekeerd kan worden (dit klopt niet, de prediking is in deze gemeente ook een kracht Gods tot zaligheid, maar waar wel mee aangeduid wordt dat het niet zomaar/bijna nooit overgenomen zal worden).

Ik denk dat het goed zijn van een gemeente van onder andere de volgende dingen afhangt:
- de kwaliteit van de prediking (is deze naar het Woord en gaat deze over het Woord of gaat deze over de bevinding (zie ook de hiernavolgende reactie van Orchidee)?)
- de kwaliteit van de ambten (en dan niet zozeer de grootte van de gaven die de ambtsdragers hebben, maar de liefde van Christus als grondtoon van hun bediening en besef van hun eigen beperkingen)
- het persoonlijk geestelijke leven van de gemeenteleden (hebben ze een binnenkamer)
- de geestelijke openheid onderling
- de onderlinge verbonden als gemeenschap van mensen (waar liefde woon, gebied de Heer' zijn zegen)
Laatst gewijzigd door RotterS op 18 sep 2015, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

RefoCalvinist schreef:
Oké twee vragen:
2. Wat is OGG-achtig?

Zwaarmoedige "trant" van prediken en spreken.
De prediking is in het algemeen te typeren als het preken van de weg die de Heere met zondaren gaat en is sterk persoonlijk gekleurd.
Dit kom je idd. tegen bij de ogg en uiterst rechts hhk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

RefoCalvinist schreef:
Vorst schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.
Dit is echt nonsens!
Nee hoor. Ik ben het geheel met DDD eens. Ja, uit 'ondervinding'. Luister maar eens naar wat zware HHK-diensten. Dat is nogal OGG-achtig.
Oké twee vragen:
2. Wat is OGG-achtig?

Kom op, zeg. De aanduidingen 'licht' en 'zwaar' worden sinds jaar en dag gebezigd in refo-Nederland.
Zie verder de reactie van Orchidee. Maar als je dat wilt: Leerbroek is bijvoorbeeld een zware HHK.
RefoCalvinist

Vorst schreef:
RefoCalvinist schreef:
Vorst schreef: Nee hoor. Ik ben het geheel met DDD eens. Ja, uit 'ondervinding'. Luister maar eens naar wat zware HHK-diensten. Dat is nogal OGG-achtig.
Oké twee vragen:
2. Wat is OGG-achtig?

Kom op, zeg. De aanduidingen 'licht' en 'zwaar' worden sinds jaar en dag gebezigd in refo-Nederland.
Zie verder de reactie van Orchidee. Maar als je dat wilt: Leerbroek is bijvoorbeeld een zware HHK.

O zeker! Daar ging de vraag ook niet over! Het ging om de diensten! Die blijkbaar zwaar zijn. En dan inhoudelijk gevraagd!
Orchidee schreef:
RefoCalvinist schreef:
Oké twee vragen:
2. Wat is OGG-achtig?

Zwaarmoedige "trant" van prediken en spreken.
De prediking is in het algemeen te typeren als het preken van de weg die de Heere met zondaren gaat en is sterk persoonlijk gekleurd.
Dit kom je idd. tegen bij de ogg en uiterst rechts hhk.
Een zwaarmoedige trant van preken en spreken? Met twee woorden spreken zwaarmoedig? Wet en Evangelie zwaarmoedig? Dat de mens aan het einde moet komen zwaarmoedig? Dat een alles verbeurd, missend en strafwaardig zondaar door recht in Christus het leven mag ontvangen zwaarmoedig?
Een trant dus waar het werk van de Heere in de mensenziel gepreekt wordt, wat is hier verkeerd aan? We moeten toch van God geleerd worden? Dan moeten we ook onderwijzen in de weg waardoor de Heere werkt en in de stand van het genadeleven waarin zich iemand mag bevinden!
Een trant waar het persoonlijk is? Wat is hier verkeerd aan? Het gaat er toch om of wij zelf op goede gronden mogen weten een Borg en Middelaar te hebben ontvangen door genade? Het Evangelie is geen evangelie van gemeenschapsheil. Het is geen evangelie van de alverzoening en al helemaal niet van veronderstelde wedergeboorte of geloof in de mens door de doop!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Nu kan ik ook een "sneer" geven maar dat doe ik niet, daar bedank ik voor.
Je speelt nu op een persoon en dat moet je niet willen @RefoCalvinist.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

@RefoCalvinist:

Dat betekent mijns inziens overduidelijk dat je dus niet de GG kent zoals ze gemiddeld waren en gedeeltelijk nog zijn en ook maar een beperkt beeld hebt van de HHK. Ik denk dat de gemiddelde HHK (dan heb ik het niet over gematigde gemeenten zoals Katwijk en Kralingseveer) een stuk rechtser is dan de gemiddelde GG in de jaren 80. Dat geldt in ieder geval voor alle HHK waar ik iets meer bekend mee ben. Dat zijn er vier.

Misschien is de uitingsvorm afgezien van langzaam zingen niet zo heel verschillend, maar dat komt ook omdat in de GG een bijzonder streven is de boel bij elkaar te houden, althans, dat streven is er in ieder geval in de linkerflank nogal. Een GG zal niet snel gezangen gaan zingen, ook al leven daar plaatselijk geen bezwaren tegen.

Natuurlijk begrijp ik dat in Barneveld de HHK gematigder is dan de GG, maar dat is niet de norm van alle dingen.
Laatst gewijzigd door DDD op 18 sep 2015, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Panny

Bericht door Panny »

Het verschil tussen links en rechts binnen de GerGem zit hem er niet in dat links geen Wet en Evangelie zou prediken zoals Refocalvinist ons wil laten geloven.
Het verschil zit er vooral in hoe groot de plaats is van een onvoorwaardelijk welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders in de prediking.
Dat staat los van de prediking van de vloek van de Wet, de onmacht van de mens, etc.

Wat ook erg opvalt is dat in de linkerflank veel meer gedaan wordt aan evangelisatie. Denk bijvoorbeeld aan buurtmaaltijden, kinderclub, folderen, marktkraam, etc.
In de rechterflank lijkt die behoefte er vaak helemaal niet te zijn. En dat vind ik wel heel opmerkelijk en zorgelijk. Wat zegt dit over een kerk?
Komt dit omdat de nodiging, bevel en oproep tot bekering in de prediking niet zo functioneert? En er dus ook geen duidelijke boodschap is voor onchristelijke mensen?
RefoCalvinist

Orchidee schreef:Nu kan ik ook een "sneer" geven maar dat doe ik niet, daar bedank ik voor.
Je speelt nu op een persoon en dat moet je niet willen @RefoCalvinist.
Ik geef een reactie op je posting @Orchidee.
En als jij dat linkt aan een bepaalde persoon kan ik daar niks aan doen.
Martijn

Bericht door Martijn »

Panny schreef:Het verschil tussen links en rechts binnen de GerGem zit hem er niet in dat links geen Wet en Evangelie zou prediken zoals Refocalvinist ons wil laten geloven.
Het verschil zit er vooral in hoe groot de plaats is van een onvoorwaardelijk welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders in de prediking.
Dat staat los van de prediking van de vloek van de Wet, de onmacht van de mens, etc.

Wat ook erg opvalt is dat in de linkerflank veel meer gedaan wordt aan evangelisatie. Denk bijvoorbeeld aan buurtmaaltijden, kinderclub, folderen, marktkraam, etc.
In de rechterflank lijkt die behoefte er vaak helemaal niet te zijn. En dat vind ik wel heel opmerkelijk en zorgelijk. Wat zegt dit over een kerk?
Komt dit omdat de nodiging, bevel en oproep tot bekering in de prediking niet zo functioneert? En er dus ook geen duidelijke boodschap is voor onchristelijke mensen?
Precies zoals ik het in de gemeente waar ik lid van ben ervaar.
Als het dan gaat over het bereiken van mensen om ons heen, dorpsbewoners of iets verder weg in dorpen/steden waar mensen onbekend zijn met het Evangelie dan leeft dat totaal niet, ook niet bij de kerkenraad. Ik vind dat zorgelijk. Als je het aankaart in een gesprek, dan krijg je te horen dat er vanuit de classis een evangelisatiepost is. Maar ja die staat in België
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Unbelievable, de wereld op z'n kop.....
Natuurlijk kun je er wel wat aan doen.......
Niet zo doorschijnend zijn!
Ik blijf gewoon wie ik ben en doe me nooit voor als zijnde iemand anders.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: Ik denk dat de gemiddelde HHK (dan heb ik het niet over gematigde gemeenten zoals Katwijk en Kralingseveer) een stuk rechtser is dan de gemiddelde GG in de jaren 80.
Mijn vraag: kun je concretiseren wat het verschil is tussen de gemiddelde GG in de jaren 80 en de gemiddelde GG nu? Mijn geboortejaar ligt in de jaren 80, dus ik kan voor mijzelf niet vergelijken. Daarom: kun je het concreet maken? In zijn algemeen, maar ook qua verbondsvisie (daar ging het een aantal postings terug over.)
- Niet meer zo actief -
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@Martijn. Om mensen om je heen te bereiken heb je toch de kerk(enraad) niet nodig?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zeemeeuw schreef:@Martijn. Om mensen om je heen te bereiken heb je toch de kerk(enraad) niet nodig?
Er is een persoonlijke roeping maar ook om als gemeente een licht in de duisternis en een zoutend zout te zijn toch?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
RefoCalvinist

Orchidee schreef:Afbeelding Unbelievable, de wereld op z'n kop.....
Natuurlijk kun je er wel wat aan doen.......
Niet zo doorschijnend zijn!
Ik blijf gewoon wie ik ben en doe me nooit voor als zijnde iemand anders.
Wil je nu een sticker? Of een standbeeld?
Dat JIJ het aan iemand linkt is JOUW probleem. En niet de mijne!
Ik heb geen namen genoemd en speel hier niet op een persoon/personen.

Je eigen reactie zet een heel deel van je eigen kerk weg als zwaarmoedig. Pot verwijt de ketel? Lekker broederlijk: not!
Gesloten