Wim Anker schreef:Ik heb dit altijd opgevat door door het geloof van Abel zijn offer "meerder" was. Maar moet ik opvatten dat Abel "door het geloof" een "dier" heeft geofferd en dat "meerder" wijst op het "betere offer, (een dier i.p.v. landbouwproduct)" i.p.v. op het geloof?
Laat mij alstublieft de laatste zijn die u vertellen hoe u dingen op moet vatten, ik ben zelfs slechts iemand die zig op eigen houtje de bijbel eigen heeft gemaakt door simpelweg te lezen.
Maar als ik mij niet vergis erkent u toch ook dat ''door het geloof'' aan te halen dat dit in dezelfde straat valt als mijn relaas over de inborst van Kaïn en Abel?
Verder wil ik hier ook nog even de volgende Bijbelteksten aanhalen.
Spreuken 21:3
''Gerechtigheid en recht te doen is bij den HEERE uitgelezener dan offer.''
1 Samuel 20-22
''Toen zeide Saul tot Samuël: Ik heb immers naar de stem des HEEREN gehoord, en heb gewandeld op den weg, op denwelken mij de HEERE gezonden heeft; en ik heb Agag, den koning der Amalekieten, mede gebracht, maar de Amalekieten heb ik verbannen.
Het volk nu heeft genomen van den roof, schapen en runderen, het voornaamste van het verbannene, om den HEERE, uw God, op te offeren te Gilgal.
Doch Samuël zeide: Heeft de HEERE lust aan brandofferen, en slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des HEEREN? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.''
Marcus 12: 41-44
''En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin.
En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort.
En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben.
Want zij allen hebben van hun overvloed daarin geworpen; maar deze heeft van haar gebrek, al wat zij had, daarin geworpen, haar gansen leeftocht.''
Maar dit topic gaat over gebeden, niet over offers, toch meen ik dat er dingen vergelijkbaar zijn, men richt zich in beide gevallen tot de HEERE.
In alle hierboven aangehaalde Bijbelteksten is het voor mij zonneklaar dat de mentaliteit en inborst van degene die toenadering zoekt toch een rol speelt bij de acceptatie, (in het geval van gebeden verhoring) bij het laatste voorbeeld is trouwens geen sprake van een bloedoffer.