Spreken met moslims over het geloof

Plaats reactie
Panny

Spreken met moslims over het geloof

Bericht door Panny »

De Islam is tegenwoordig een groot thema.
Het aantal moslims in Nederland groeit. De kans voor een gesprek met een moslim dus ook. Maar hoe praat je met een moslim over het geloof? In dit topic kunnen we wat gedachtes delen.

Een goed begin is wat we gemeenschappelijk hebben.
Moslims geloven dat de Tawrat (Thora), Zabur (Psalmen) en Indjil (Evangeliën) ook openbaringen van God zijn. De Koran is de laatste openbaring van God (ongeveer 600 na Christus).
Ze geloven dat Jezus geboren is uit een maagd, veel wonderen gedaan heeft, opgewekt is door God, opgevaren naar de hemel en ook nog zal terugkomen op de wolken.
Maar ze zeggen dat Christus nooit Zelf geclaimd heeft dat Hij God was (in de Evangeliën). Daarentegen heeft Christus wel gezegd dat alleen de Vader God is en dat de Vader bepaalde zaken weet die Jezus niet weet.
Moslims zijn ook sterk gericht op logica. Veel zaken in het Christelijke geloof vinden ze niet logisch.
Bijvoorbeeld de drie-eenheid, Jezus die tegelijk God en mens was, dat God Zijn Zoon moest doden om mensen te kunnen vergeven.
Dat vinden ze allemaal onlogisch.
God die volmaakt is kan niet de onvolmaakte natuur van de mens aannemen zeggen ze. Daarmee zou Hij Zijn almacht 'limiteren' (ze gebruiken veel het voorbeeld dat een vierkant niet tegelijk rond kan zijn) God die sterft aan een kruis vinden ze het toppunt van onlogica.
En een aardse vader kan toch ook gewoon een zonde van zijn kind vergeven zonder dat er bloed hoeft te vloeien (zie bijvoorbeeld de gelijkenis van de verloren zoon)? En God is almachtig dus waarom zou Hij dat niet kunnen? En waarom stuurt de Vader Zijn Zoon om te lijden en te sterven? Een echte vader zou zelf gaan als hij echt vol liefde was.
Zulke vragen/discussies kun je verwachten.
Ze vinden ook dat veel Christelijke belangrijke thema's niet van Christus vandaan komen. Een groot gedeelte van de Christelijke leer is gebaseerd op de leer van Paulus. En de leer van Paulus heeft allerlei leerstellingen die niet door Christus geleerd zijn.
Laatst gewijzigd door Panny op 18 sep 2015, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus

Re: Spreken met moslims over het geloof

Bericht door Germanicus »

Op de site van Stichting Evangelie & Moslims vind je ook allerlei praktische tips voor contact en gesprekken met moslims.

http://www.evangelie-moslims.nl
Hier beneden is het niet.
Van Ewijk

Re: Spreken met moslims over het geloof

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:De Islam is tegenwoordig een groot thema.
Het aantal moslims in Nederland groeit. De kans voor een gesprek met een moslim dus ook. Maar hoe praat je met een moslim over het geloof? In dit topic kunnen we wat gedachtes delen.
Het is niet de Islam die het hardst groeit maar de secularisatie.
Met de moslims die ik altijd gesproken heb (de gematigden, de radicalen laat ik zo ver mogelijk links liggen) heb ik altijd wel over gezamelijke raakvlakken kunnen praten, ik meen ook wel menigeen aan het denken te hebben gezet.
Heeft het effect gehad? alleen God weet het.
Wat ik wil zeggen is dat het wel makkelijker praten is met iemand die ergens in gelooft (wat voor geloof dan ook) dan met een seculiere landgenoot.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie