Opwaarts vruchten dragen en nederwaarts wortelen schieten

Plaats reactie
de Paus

Opwaarts vruchten dragen en nederwaarts wortelen schieten

Bericht door de Paus »

"Opwaarts vruchten dragen en nederwaarts wortelen schieten". Deze uitspraak is nogal bekend in de GerGem en dergelijke. Maar mijn vraag daarbij is: hoe doe je dat?
de Paus

Bericht door de Paus »

"Opwaarts vruchten dragen en nederwaarts wortelen schieten". Deze uitspraak is nogal bekend in de GerGem en dergelijke. Maar mijn vraag daarbij is: hoe doe je dat?
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

edit
Laatst gewijzigd door montarsolo op 10 okt 2007, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De uitspraak is denk ik niet moeilijk te verklaren. "Opwaarts vruchten dragen" is niet minder dan dat je goede werken zichtbaar worden voor de wereld, zodat de wereld jaloers wordt, en zo tot Christus wordt getrokken.

Maar waar wordt die vrucht gevonden. "Uit Mij" zegt Christus. Dus is het noodzakelijk met Christus alleen verbonden te zijn. Nederwaarts wortelen in Christus. Alleen zo kunnen er opwaarts vruchten worden gedragen.
lejo

Bericht door lejo »

Eén en hetzelfde graan had in diezelfde “zaaigangâ€
ralph

Bericht door ralph »

Ik stem van harte in met de mooie uitleg van Lejo. Het zaadje heeft geen leven in zichzelf, sterft af en kan geen voeding geven aan de halm en de korenaar. Dat kan alleen het water in de aarde, dat bevochtigd wordt door de dauw van het Woord en de Geest.

Wat moeten we eraan doen? Moeten we ons inderdaad niet slechts richten op de Bron van Leven en ons niet al te zeer focussen op de vruchten? Want ook al zien we die niet, ze zullen er naar Gods belofte zeker zijn. Persoonlijk denk ik weleens dat Gods kinderen nauwelijks bij zichzelf vruchten waarnemen. Als de Heere hen straks zegt dat zij Hem een beker koud water hebben gegeven, zullen zij Hem vragen wanneer ze dat hebben gedaan.

Groet,
Ralph
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Lejo,
Bedankt voor je mooie uitleg.
We moeten ons leven steeds laten leiden door God. Alles wat we doen moeten we doen in volkomen afhankelijkheid van Hem. En hoe meer we ons leven richten naar de Heere, hoe meer vrucht we zullen dragen.
Als de wortel goed is, volgen de vruchten vanzelf. Een kleine wortel kan weinig voedingsstoffen omhoog halen, waardoor er weinig vruchten gevormd worden.
Daarom ook: Uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Zonder wortel is er geen vrucht, maar in Christus is rijke vrucht.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Lejo,
Bedankt voor je mooie uitleg.
We moeten ons leven steeds laten leiden door God. Alles wat we doen moeten we doen in volkomen afhankelijkheid van Hem. En hoe meer we ons leven richten naar de Heere, hoe meer vrucht we zullen dragen.
Als de wortel goed is, volgen de vruchten vanzelf. Een kleine wortel kan weinig voedingsstoffen omhoog halen, waardoor er weinig vruchten gevormd worden.
Daarom ook: Uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Zonder wortel is er geen vrucht, maar in Christus is rijke vrucht.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Lejo,
Bedankt voor je mooie uitleg.
We moeten ons leven steeds laten leiden door God. Alles wat we doen moeten we doen in volkomen afhankelijkheid van Hem. En hoe meer we ons leven richten naar de Heere, hoe meer vrucht we zullen dragen.
Als de wortel goed is, volgen de vruchten vanzelf. Een kleine wortel kan weinig voedingsstoffen omhoog halen, waardoor er weinig vruchten gevormd worden.
Daarom ook: Uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Zonder wortel is er geen vrucht, maar in Christus is rijke vrucht.
de Paus

Bericht door de Paus »

We moeten ons leven steeds laten leiden door God. Alles wat we doen moeten we doen in volkomen afhankelijkheid van Hem. En hoe meer we ons leven richten naar de Heere, hoe meer vrucht we zullen dragen.
Is dit niet wat makkelijk gezegd? Je leven richten op God en dan komt het wel goed?!? Vaak verlang ik ernaar dat mijn leven volkomen gericht is op God, maar dat er dan niets van terecht komt.
Als de wortel goed is, volgen de vruchten vanzelf. Een kleine wortel kan weinig voedingsstoffen omhoog halen, waardoor er weinig vruchten gevormd worden.
Daarom ook: Uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Zonder wortel is er geen vrucht, maar in Christus is rijke vrucht.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat het een automatisme is. Er zijn immers ook bomen die geen vruchten dragen. Waar fundeer je deze redenatie van het vanzelf vruchten dragen?

de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat het een automatisme is. Er zijn immers ook bomen die geen vruchten dragen. Waar fundeer je deze redenatie van het vanzelf vruchten dragen?
Als je Johannes 15:5 leest mag je concluderen dat Jezus de Wijnstok is en wij de ranken. Degene die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt ge niets doen.
Jezus spreekt hier geen mogelijkheid uit, maar een gewisse waarheid. Als de levenssappen van Christus door ons vloeien, dan zullen we vruchten dragen. Het kan niet anders, dan dat een goede boom, goede vruchten voortbrengt. Een geloof zonder vrucht getuigt van een dood geloof volgens Jakobus.

Verder Lukas 3:8 en 9: "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En de bijl liggen ook alrede aan de wortel van de bomen; alle boom dan , die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen."
Lukas 13: 6-9 is ook een zeer duidelijke tekst hierover.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Refojongere,
Bedankt voor je reactie. Geheel mee eens.

Beste Paus,
Dat is zeker niet makkelijk gezegd. Zoals je zelf al zegt is het juist erg moeilijk om je leven te richten naar Hem. Voor de natuurlijke mens is het het moeilijkste (onmogelijkste) dat er bestaat, en voor hen die Hem mogen kennen is het nog steeds een worsteling, om te vertrouwen op de Heere, en niet op jezelf. Maar als die overgave er mag zijn (bid er veel om, wees ook ijverig in zelf- en Bijbelonderzoek) dan zullen de vruchten volgen. Niets uit ons, maar alles uit Hem, zo reist de pelgrim naar het eeuwige Jeruzalem.
De Heere belooft het zelf: Uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Laten we Hem dan op Zijn Woord geloven, en daarop pleiten.
lejo

Bericht door lejo »

beste Paus,
Vaak verlang ik ernaar dat mijn leven volkomen gericht is op God, maar dat er dan niets van terecht komt.

Je bent niet de enige, die hiermee tobt. Is het bij tijden ook niet zo dat je in jezelf gevoelt dat je zelfs niet eens bedenkt om een door God geleid leven te hebben? Wanneer ik dan ’s avonds mijn knieen buig voor het slapen gaan, en dan zo de hele dag, of de afgelopen dagen, de revue laat passeren, dan schrik ik wel eens van mezelf. Dan vraag je jezelf vertwijfelt af: was ik dat? Maar vergeet NOOIT de weg terug. Echt Paus, er staat in de Bijbel niet voor niets geschreven over het leven van Daniël, Samuël enz. Hadden we daar maar wat meer van!
Tot ik dan toch ook weer moet bedenken: Lejo, wat ben je toch ontevreden, je hebt zoveel. De Vader in de hemel weet wat Zijn kind nodig heeft. En dat is nou juist die afhankelijkheid, dat geleid worden! Uw wil geschiede, in kastijding of liefde. Hij is het die een iegelijk mildelijk geeft.
Bijbellezen, gebed, stille tijd, meditatie, het zijn geen redenen maar wel middelen om Gods nabijheid te ervaren.
Paulus wist hier ook van. Lees maar: “Mijn genade is u genoeg.â€
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Leef vandaag zoals u geleefd wilt hebben wanneer u voor God zult verschijnen.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Plaats reactie