Vluchtelingen in Europa

Pimpelmees

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Pimpelmees »

Het interview valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Van der Staaij blijft erg in de VVD-hoek hangen. Opvang in de regio en aanpakken van de mensensmokkelaars, tja ... iedereen vindt dat dat moet. En daar red je het echt niet mee. Mensen zullen naar Europa blijven vluchten. En wat is dan onze houding?
Van der Staaij komt vervolgens vooral met voorbeelden van de problemen die hier in Nederland kunnen ontstaan. Ik verwacht meer positieve constructieve oplossingen van de SGP. Sterker nog: ik verwacht véél meer dan deze magere boodschap.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
Het interview valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Van der Staaij blijft erg in de VVD-hoek hangen. Opvang in de regio en aanpakken van de mensensmokkelaars, tja ... iedereen vindt dat dat moet. En daar red je het echt niet mee. Mensen zullen naar Europa blijven vluchten. En wat is dan onze houding?
Van der Staaij komt vervolgens vooral met voorbeelden van de problemen die hier in Nederland kunnen ontstaan. Ik verwacht meer positieve constructieve oplossingen van de SGP. Sterker nog: ik verwacht véél meer dan deze magere boodschap.
Dat gevoel bekroop me inderdaad ook. Opvang in de regio is niet echt meer een oplossing: de hele regio is een brandhaard en de aantallen zijn zo groot dat je dit van geen enkele regio kan vragen.
Tegengaan van mensensmokkel: zeer mee eens. Hoe?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bijgewerkt met de gedane suggesties:

1. Spoor 1 Noodhulp Coördinatie VN. Beveiliging middels VN vredesmacht. Inschakelen (inter)nationale hulporganisaties.
a. Noodhulp in de regio, (inzetten leger / ontw. organisaties bij de vluchthingenkampen. Noodzaak om verder te vluchten weg te nemen EN
voorlichting geven over de levensgevaarlijke kanten van naar Europa reizen.
b. Noodhulp, opvang van de mensen die inmiddels in de EU op drift zijn zoals Hongarije, Duitsland, stroomlijnen verdeling over EU, regelen
asielaanvraag en nadenken over bieden perspectief (zie punt 3)
2. Spoor 2. Ingrijpen in de conflicten. (Coördinatie NAVO, eventueel VN). Creëren zones zodat vredesmacht orde kan handhaven.
a. Militair ingrijpen in Syrië, Libië en Irak d.m.v. creëren veiligheidszones t.b.v. burgers. (NAVO troepenmacht)
b. Internationaal opsporen en veroordelen van de mensensmokkelaars (Interpol)

3. Spoor 3. Integratie van vluchtelingen in NL. (Werkgroep NL)
a. Is een kans. Groningen en de Flevopolder zijn dunbevolkt en krimpen, maak een plan om daar een 3-tal nieuwe steden te bouwen.
b.v. 200.000 inwoners per stad.
b. Nadenken over aanzuigende werking van 3a op toestroom. De volgende vragen staan dan open:
i. Stelling i: Wat zou dat? Frankrijk kan wel 10 miljoen mensen gebruiken om de platteland verpaupering tegen te gaan.
ii. Stelling ii : e.e.a. kristalliseerd vanzelf uit, die toestroom stopt vanzelf als sommen geld van de migranten hier naar het thuisland
worden gestuurd. (Zie b.v. Marokko, Turkije)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 05 sep 2015, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef: Opvang in de regio is niet echt meer een oplossing: de hele regio is een brandhaard en de aantallen zijn zo groot dat je dit van geen enkele regio kan vragen.
Dit is natuurlijk onjuist. Met name Turkije heeft een dermate groot oppervlak, en is dermate dun bevolkt, dat ze met het grootste gemak miljoenen kan huisvesten. ALS de internationale gemeenschap maar met de fondsen en benodigde hulp over de brug komt om e.e.a te financieren.
Luther schreef:Tegengaan van mensensmokkel: zeer mee eens. Hoe?
Een aantal - elkaar aanvullende - maatregelen. Daar mogen de deskundigen zich over buigen, maar een aantal voor de hand liggende maatregelen kan ik zelf wel verzinnen. Zoals b.v.:

1. Stel de ferry van Turkije naar Koss open voor iedereen.
2. Vang de mensen in Koss op, registreer ze en breng ze over naar het vluchtelingenkamp in de regio onder toezicht van de internationale gemeenschap.

idem voor de aanlandplekken in Italië etc. Opvangen, registreren en begeleiden naar het kamp in de regio. Binnen een week of 2 te organiseren, eenvoudig en simpel. Kost een paar bootjes en wat transportmiddelen. Na 3 rondjes is wel duidelijk dat het allemaal niet zoveel zin heeft en stopt het vanzelf.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef: Opvang in de regio is niet echt meer een oplossing: de hele regio is een brandhaard en de aantallen zijn zo groot dat je dit van geen enkele regio kan vragen.
Dit is natuurlijk onjuist. Met name Turkije heeft een dermate groot oppervlak, en is dermate dun bevolkt, dat ze met het grootste gemak miljoenen kan huisvesten. ALS de internationale gemeenschap maar met de fondsen en benodigde hulp over de brug komt om e.e.a te financieren.
Het probleem lijkt me - maar ik heb er niet goed zicht op - dat Oost-Turkije onderdeel aan het worden is van de brandhaard.
Ik weet niet goed of de niet-bewoonde gebieden van Turkije überhaupt geschikt zijn voor menselijk leven. Voor het overige lijkt Turkije mij juist een dichtbevolkt land, maar misschien zet ik de cijfers niet in het juiste perspectief.

Wat je andere voorstellen betreft: die lijken me nuchter en behoorlijk doordacht. Mailen naar Merkel? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Het probleem lijkt me - maar ik heb er niet goed zicht op - dat Oost-Turkije onderdeel aan het worden is van de brandhaard.
Ik weet niet goed of de niet-bewoonde gebieden van Turkije überhaupt geschikt zijn voor menselijk leven. Voor het overige lijkt Turkije mij juist een dichtbevolkt land, maar misschien zet ik de cijfers niet in het juiste perspectief.

Wat je andere voorstellen betreft: die lijken me nuchter en behoorlijk doordacht. Mailen naar Merkel? :)
De wereld is een chaos en iedereen is elkaars vijand. De turken willen deze mensen niet permanent laten blijven omdat er veel koerden tussen zitten. En daar strijden de turken al tientallen jaren tegen. Chaos=eindtijd???

Het zou ook niet goed zijn om zeer grote aantallen in één land op te vangen omdat dat het absorptievermogen van een land te boven gaat.
De EU zou moeten vaststellen wat elk land maximaal zou kunnen opnemen en dan een verdeelsleutel maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:

Deze simpele - werkende - oplossingen hoeven niet gemaild te worden naar Merkel. Die weet ze zelf ook wel. Dit geeft nu juist aan dat het geen ONMACHT is maar ONWIL. Duitsland is NIET bereid, net zo min als Nederland of andere landen, hierin het voortouw te nemen en er 10 miljard, of 20, per direct voor vrij te maken.

Hoe braaf en vroom een ieder ook praat men WIL niet. Of, laten we het goed zeggen, men wil wel maar maar zonder de consequenties. Dat maakt het allemaal zo laf. DAT mis ik ook in het interview met Kees van der Staaij. Dat hij de emotie niet de overhand wil geven is terecht. Zijn kanttekeningen hoe e.e.a. gedaan moet worden zijn terecht. Maar het beslissende, concrete punt: Maak als NL NU 10 miljard vrij om e.e.a. te gaan oplossen en daar dient de SGP volgende week een motie voor in wordt niet gemaakt. Die consequenties wil men niet nemen.

En deze reacties zorgen ervoor dat al dit bloed ook van ONZE handen eenmaal geëist zal worden. In dit - van barmhartigheid gespeende land - vervangt emotie - de egoïstische variant, kijk eens hoe moeilijk ik het heb met deze beelden - de Bijbelse noties van barmhartigheid en gerechtigheid.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:

De wereld is een chaos en iedereen is elkaars vijand. De turken willen deze mensen niet permanent laten blijven omdat er veel koerden tussen zitten. En daar strijden de turken al tientallen jaren tegen. Chaos=eindtijd???

Het zou ook niet goed zijn om zeer grote aantallen in één land op te vangen omdat dat het absorptievermogen van een land te boven gaat.
De EU zou moeten vaststellen wat elk land maximaal zou kunnen opnemen en dan een verdeelsleutel maken.
Eens.

Welke Bijbelse lijnen zou je willen trekken m.b.t. de eindtijd?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:

voor de Europese landen is dit natuurlijk een prima plan. Over opvang in de regio gaat uiteraard de EU niet over, de VN zou hier de verdeling moeten doen. Echter het woord "kan niet in de regio, want het zijn er te veel" is m.i. onjuist. En hoe e.e.a. verder verdeeld zou worden boeit mij niet, deskundigen genoeg die daar veel kennis van hebben.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik woon in een gemeente van 25.000 inwoners. Ik heb gelezen dat wij verplicht ca. 50 vluchtelingen op moeten nemen, maar ik kan me niet voorstellen dat 250 nu zo'n groot probleem zou zijn. Dat zijn er 5x zoveel. Natuurlijk zijn er dan ook meer vrijwilligers nodig, want nu wordt aan ieder persoon een vrijwilliger toegewezen, om ze bij te staan in financiële zaken, om de taal te leren, etc.

Als je het verhaal van de vluchtelingen die hier zitten, hoort, dan wordt je vanzelf stil. Laat staan dat je dan een discussie over wel / niet economische vluchteling zou durven beginnen. Ik kan me daarover een beetje boos maken, eerlijk gezegd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Deze simpele - werkende - oplossingen hoeven niet gemaild te worden naar Merkel. Die weet ze zelf ook wel. Dit geeft nu juist aan dat het geen ONMACHT is maar ONWIL. Duitsland is NIET bereid, net zo min als Nederland of andere landen, hierin het voortouw te nemen en er 10 miljard, of 20, per direct voor vrij te maken.

Hoe braaf en vroom een ieder ook praat men WIL niet. Of, laten we het goed zeggen, men wil wel maar maar zonder de consequenties. Dat maakt het allemaal zo laf. DAT mis ik ook in het interview met Kees van der Staaij. Dat hij de emotie niet de overhand wil geven is terecht. Zijn kanttekeningen hoe e.e.a. gedaan moet worden zijn terecht. Maar het beslissende, concrete punt: Maak als NL NU 10 miljard vrij om e.e.a. te gaan oplossen en daar dient de SGP volgende week een motie voor in wordt niet gemaakt. Die consequenties wil men niet nemen.

En deze reacties zorgen ervoor dat al dit bloed ook van ONZE handen eenmaal geëist zal worden. In dit - van barmhartigheid gespeende land - vervangt emotie - de egoïstische variant, kijk eens hoe moeilijk ik het heb met deze beelden - de Bijbelse noties van barmhartigheid en gerechtigheid.
Ik vraag me af of men dit allemaal zo op een rijtje heeft. De EU-leiders lijken vooral uit te blinken in paniek: men heeft geen idee.
Verder is het niet helemaal terecht dat je Duitsland kapittelt. Dat land is bereid om vele vluchtelingen op te vangen, veel meer dan andere EU-landen.

Hoe kom je aan het onmogelijke getal van 10 miljard? Ik bedoel: wat wil je er allemaal van betalen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Deze simpele - werkende - oplossingen hoeven niet gemaild te worden naar Merkel. Die weet ze zelf ook wel. Dit geeft nu juist aan dat het geen ONMACHT is maar ONWIL. Duitsland is NIET bereid, net zo min als Nederland of andere landen, hierin het voortouw te nemen en er 10 miljard, of 20, per direct voor vrij te maken.

Ik vraag me af of men dit allemaal zo op een rijtje heeft. De EU-leiders lijken vooral uit te blinken in paniek: men heeft geen idee.
Verder is het niet helemaal terecht dat je Duitsland kapittelt. Dat land is bereid om vele vluchtelingen op te vangen, veel meer dan andere EU-landen.
Ik zal EU leiders niet snel van domheid betichten of menen dat ze geen "idee" hebben. Dat hebben ze wel en het zijn zeer begaafde, slimme mensen. Dat maakt het overigens des te erger. Ik noem Duitsland omdat het ook precies net zoveel wil doen om het eigen geweten te stillen, dat andere EU landen een wat sneller te sussen geweten hebben doet aan het principe niets af. Overigens maakt de volgorde niet uit, we kunnen ook NL op eerste plaats zetten. Of Engeland. Of een ander EU land.
Luther schreef:Hoe kom je aan het onmogelijke getal van 10 miljard? Ik bedoel: wat wil je er allemaal van betalen?
Zie eerder voorstel hieronder. 10 miljard nu vrijmaken, optie nemen op nog 20 miljard voor de komende 5 jaar. En hoezo een "onmogelijk" getal?
alexv

Bericht door alexv »

Wim Anker schreef:Bijgewerkt met de gedane suggesties:

1. Spoor 1 Noodhulp Coördinatie VN. Beveiliging middels VN vredesmacht. Inschakelen (inter)nationale hulporganisaties.
a. Noodhulp in de regio, (inzetten leger / ontw. organisaties bij de vluchthingenkampen. Noodzaak om verder te vluchten weg te nemen EN
voorlichting geven over de levensgevaarlijke kanten van naar Europa reizen.
b. Noodhulp, opvang van de mensen die inmiddels in de EU op drift zijn zoals Hongarije, Duitsland, stroomlijnen verdeling over EU, regelen
asielaanvraag en nadenken over bieden perspectief (zie punt 3)
2. Spoor 2. Ingrijpen in de conflicten. (Coördinatie NAVO, eventueel VN). Creëren zones zodat vredesmacht orde kan handhaven.
a. Militair ingrijpen in Syrië, Libië en Irak d.m.v. creëren veiligheidszones t.b.v. burgers. (NAVO troepenmacht)
b. Internationaal opsporen en veroordelen van de mensensmokkelaars (Interpol)

3. Spoor 3. Integratie van vluchtelingen in NL. (Werkgroep NL)
a. Is een kans. Groningen en de Flevopolder zijn dunbevolkt en krimpen, maak een plan om daar een 3-tal nieuwe steden te bouwen.
b.v. 200.000 inwoners per stad.
b. Nadenken over aanzuigende werking van 3a op toestroom. De volgende vragen staan dan open:
i. Stelling i: Wat zou dat? Frankrijk kan wel 10 miljoen mensen gebruiken om de platteland verpaupering tegen te gaan.
ii. Stelling ii : e.e.a. kristalliseerd vanzelf uit, die toestroom stopt vanzelf als sommen geld van de migranten hier naar het thuisland
worden gestuurd. (Zie b.v. Marokko, Turkije)
Wim wat je hier doet is dagdromen. Als het al gaat werken duurt het jaren voordat het in plaats is. In je spoor 2 ga je weer helemaal verkeerd. Nog meer geweld geeft alleen nog maar meer doden, geeft geen oplossing.
Niemand hier denkt eens na over hoe we in deze problemen gekomen zijn. Dat is de bemoeienis van USA en Europa met het Midden Oosten. Ik weet dat er hier Amerika fans zijn maar als je real bent zie je iedere keer weer hetzelfde patroon. De US verdedigt haar Dollar en oliebelangen en het aantal doden is bijzaak.
Al dat naïve gepraat hier over "laat ze maar komen" maakt ons buitenlanders probleem alleen maar meer onbeheersbaar.Vrome teksten worden geciteerd maar als ze hier zijn wordt er niet Bijbels gehandhaaft zie ook Deut 31-12. Dan vinden we dat ze hun moskee mogen bouwen en hun afkeer van het westen mogen preken. De vreemdeling in de poort kreeg geen godsdienst vrijheid aangeboden.

Wat hier gebeurt is selfdestruction. Maar ja ik ben een complot denker volgens iemand hier die moeite heeft met zelf nadenken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

alexv schreef:Wim wat je hier doet is dagdromen. Als het al gaat werken duurt het jaren voordat het in plaats is.
Nee. Dat kan makkelijk binnen 3 maanden. Als er een WIL is.
alexv schreef:In je spoor 2 ga je weer helemaal verkeerd. Nog meer geweld geeft alleen nog maar meer doden, geeft geen oplossing.
Dat zie je m.i. verkeerd. Ik pleit enkel voor het creëren van veiligheidszones. Verder niet. Waar burgers naar toe kunnen vluchten. Zijn deze niet nodig in de conflictgebieden omdat er genoeg ruimte is in de regio eromheen, dan hoeft het helemaal niet.
alexv schreef:Niemand hier denkt eens na over hoe we in deze problemen gekomen zijn. Dat is de bemoeienis van USA en Europa met het Midden Oosten. Ik weet dat er hier Amerika fans zijn maar als je real bent zie je iedere keer weer hetzelfde patroon. De US verdedigt haar Dollar en oliebelangen en het aantal doden is bijzaak.
Al dat naïve gepraat hier over "laat ze maar komen" maakt ons buitenlanders probleem alleen maar meer onbeheersbaar.Vrome teksten worden geciteerd maar als ze hier zijn wordt er niet Bijbels gehandhaaft zie ook Deut 31-12. Dan vinden we dat ze hun moskee mogen bouwen en hun afkeer van het westen mogen preken. De vreemdeling in de poort kreeg geen godsdienst vrijheid aangeboden.
Wat hier gebeurt is selfdestruction. Maar ja ik ben een complot denker volgens iemand hier die moeite heeft met zelf nadenken.
Erover nadenken hoe het allemaal zover gekomen is is prima plan. maken we een spoor 4 van. Maar, als voorbeeld,
Mag ik mijn zoontje uit het water halen als hij erin ligt? Of vindt jij dat ik eerst goed moet nadenken hoe hij er eigenlijk in gekomen is? En als ik constateer dat het mijn eigen schuld is, moet ik hem erin laten en me focussen op een beter opletten in het vervolg?

m.a.w. woorden, van moeten we NU doen om nood te lenigen?
Panny

Bericht door Panny »

Ik denk dat grootschalig militair ingrijpen toch niet zoveel gaat helpen. Misschien tijdelijk.
Het gedachtegoed achter IS en de vele andere Islamitische groeperingen daar kun je niet met geweld uitroeien. Het zit in de hoofden van mensen.
We moeten de regering van Irak wel zoveel mogelijk helpen met geld, wapens, trainingen, etc. Ze zullen er toch zelf uit moeten zien te komen.
Kleinschalige militaire ondersteuning door bijvoorbeeld special forces zou wel mogelijk kunnen zijn. De SAS schijnt in het geheim aardig succesvol te zijn tegen IS.
Dit gaat vaak om korte nachtelijke verrassingsaanvallen.
Dergelijke operaties kunnen IS verzwakken en het Iraakse leger helpen.
Syrië is nog veel ingewikkelder, die president wil je liever niet militair steunen.
Verder vind ik het creëren van zwaar beveiligde veiligheidszones waar vluchtelingen heen kunnen en hulporganisaties veilig hun werk kunnen doen een heel goed idee.
Laatst gewijzigd door Panny op 05 sep 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie