1 Johannes 5: kentekenen van een gelovige

Panny

1 Johannes 5: kentekenen van een gelovige

Bericht door Panny »

In 1 Johannes 5 lezen we eigenlijk 4 kentekenen waaruit we kunnen weten of we een kind van God zijn:

1. We hebben God lief.
2. We hebben Gods Woord en geboden lief.
3. We hebben Gods kinderen lief.
4. We geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is en onze Zaligmaker.

Je zou kunnen zeggen: zorgen deze kentekenen niet juist voor meer twijfel dan dat ze ons bemoedigen?
Want waarin komen we meer te kort dan in het liefhebben van God?
En zijn we niet meer egoïstisch dan dat we andere mensen liefhebben.
En Gods geboden vervloeken ons, we kunnen de Wet nooit houden.

Vers 18 is helemaal stellig:
"Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet."

Deze kentekenen laten ons ook vooral naar onszelf kijken. En dan komt er toch alleen maar twijfel? Alles is te kort.
Er is misschien een verlangen om God, Zijn Woord en geboden lief te hebben zoals Hij van ons vraagt. Maar het lukt ons niet.
Is het niet zo dat wij aan deze kentekenen ernstig te kort schieten en dat we maar één hoop hebben, namelijk dat het bloed van Christus ons reinigt van al onze zonden?
En dat we dus eigenlijk maar één echt kenteken hebben, namelijk dat we weten dat God onze zonden door Christus vergeven heeft?

Wat denken jullie?
-DIA-

Re: 1 Johannes 5: kentekenen van een gelovige

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:In 1 Johannes 5 lezen we eigenlijk 4 kentekenen waaruit we kunnen weten of we een kind van God zijn:

1. We hebben God lief.
2. We hebben Gods Woord en geboden lief.
3. We hebben Gods kinderen lief.
4. We geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is en onze Zaligmaker.

Je zou kunnen zeggen: zorgen deze kentekenen niet juist voor meer twijfel dan dat ze ons bemoedigen?
Want waarin komen we meer te kort dan in het liefhebben van God?
En zijn we niet meer egoïstisch dan dat we andere mensen liefhebben.
En Gods geboden vervloeken ons, we kunnen de Wet nooit houden.

Vers 18 is helemaal stellig:
"Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet."

Deze kentekenen laten ons ook vooral naar onszelf kijken. En dan komt er toch alleen maar twijfel? Alles is te kort.
Er is misschien een verlangen om God, Zijn Woord en geboden lief te hebben zoals Hij van ons vraagt. Maar het lukt ons niet.
Is het niet zo dat wij aan deze kentekenen ernstig te kort schieten en dat we maar één hoop hebben, namelijk dat het bloed van Christus ons reinigt van al onze zonden?
En dat we dus eigenlijk maar één echt kenteken hebben, namelijk dat we weten dat God onze zonden door Christus vergeven heeft?

Wat denken jullie?
Het lijkt me nuttig om er iets naast te zetten.
1. Heb ik God liever dan mezelf?
2. Heb ik God Woord liever dan enig ander ander woord?
3. Heb ik meer betrekking op Gods kinderen dan eigen familie?
4. Heb ik een waarachtig geloof of een algemene vaste overtuiging?

Deze dingen hebben we volgens mij wel naast elkaar te leggen en af te wegen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ezen

Bericht door Ezen »

De Catechismus zegt dat ook
Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen a, en Hij door ons geprezen worde b. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij c, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden d.
a Ro 6:13 Ro 12:1,2 1Pe 2:5,9 1Co 6:20 b Mt 5:16 1Pe 2:12 c 2Pe 1:10 Mt 7:17 Ga 5:6,22 d 1Pe 3:1,2 Ro 14:19

Als dat nu tot twijfel leidt moet de HC veranderd worden of wij zitten verkeerd te denken.
Spitten en niet moe worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:De Catechismus zegt dat ook
Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen a, en Hij door ons geprezen worde b. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij c, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden d.
a Ro 6:13 Ro 12:1,2 1Pe 2:5,9 1Co 6:20 b Mt 5:16 1Pe 2:12 c 2Pe 1:10 Mt 7:17 Ga 5:6,22 d 1Pe 3:1,2 Ro 14:19

Als dat nu tot twijfel leidt moet de HC veranderd worden of wij zitten verkeerd te denken.
Nee, maar dan gaan we wel uit van wedergeboren mensen.
Het gaat toch om de kentekenen van een gelovige?
Een niet-wedergeboren mens heeft God niet boven alles lief.
Dit stuk staat ook in het derde deel van de Catechismus.

Dan moeten we toch eerst separeren zoals ik vier bovenstaande vragen naast de vier stellingen legde.
Ezen

Bericht door Ezen »

Volgens mij blijf jij tot in het oneindige separeren.
Spitten en niet moe worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:Volgens mij blijf jij tot in het oneindige separeren.
Dat dit bijna niet meer zo gebeurt,
dat is het grote manco waar de kerk aan lijdt.
Waar een goede separatie ontbreekt,
daar breekt een lossere levenswandel door,
een meer wereldse levenswandel,
een meer optimistische kijk op de mens,
die de Bijbel niet rechtvaardigt, komt openbaar.

Waar de separatie nog functioneert
zie je ook nog wel eens dat er beslag op de gemeente komt te liggen.
Dat soms de grootste spotter niet anders kan dan voelen:
Dit is het Woord Gods.
Daarom is separatie uitermate belangrijk.
Waar het toe leidt is hier op het forum al goed op te merken.
Kerken waar de separatie nog goed doorklinkt
worden hier over het algemeen niet geliefd geacht.
Idem de leraars van die gemeenten.
De grote ernst van het leven wordt uit het oog verloren.
Men gaat op in godsdienst zonder vaste grond.
Men kan per conclusie geloven.
Zo ligt het toch vaak in de praktijk?
Vaak wel... helaas.
DDD

Bericht door DDD »

Het doel van separatie is echter niet het ontleden van de gelovigen, want dan blijft er geen leven meer over.

Maar het onderscheiden tussen het ware en huichelachtige geloof.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Het doel van separatie is echter niet het ontleden van de gelovigen, want dan blijft er geen leven meer over.

Maar het onderscheiden tussen het ware en huichelachtige geloof.
Juist binnen of buiten, in Christus of buiten Christus, geloof of ongeloof, maar wel separeren op Bijbelse gronden niet op basis van eigen kenmerken of gronden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Isala

Bericht door Isala »

Panny schreef:Wat denken jullie?
Soms denk ik wel eens: Is er nu niemand hier die nog mag zeggen God heb ik lief?
Zonder analyse of doorgetrokken separatie?
Van uit het hart, vanuit dankbaarheid omdat Hij ons eerst lief heeft gehad?

Hebeeen 11 vers 1:
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Hoe bewijs je de zaken die je niet ziet?
Hoe analyseer je de hoop?

Johannes schrijft verder in hoofdstuk 5:
vers 10:
Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven;
Vers 13:
Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
Vers 19:
Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze.

Als Johannes dit schrijft, dat je kunt weten, dat je kunt kennen, dan moeten we ook geloven dat dat kán.
Hora est!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
Panny schreef:Wat denken jullie?
Soms denk ik wel eens: Is er nu niemand hier die nog mag zeggen God heb ik lief?
Zonder analyse of doorgetrokken separatie?
Van uit het hart, vanuit dankbaarheid omdat Hij ons eerst lief heeft gehad?

Hebeeen 11 vers 1:
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Hoe bewijs je de zaken die je niet ziet?
Hoe analyseer je de hoop?

Johannes schrijft verder in hoofdstuk 5:
vers 10:
Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven;
Vers 13:
Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
Vers 19:
Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze.

Als Johannes dit schrijft, dat je kunt weten, dat je kunt kennen, dan moeten we ook geloven dat dat kán.
Die brief is ook gericht aan 'mijne kinderkens' of 'broeders'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Die brief is ook gericht aan 'mijne kinderkens' of 'broeders'.
Dit is wel een interessante opmerking. Dergelijke aanhef vind je in elke NT-brief. Bedoel je te zeggen dat geen van de NT-brieven is gericht aan onbekeerden of onverzekerden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Dit is wel een interessante opmerking. Dergelijke aanhef vind je in elke NT-brief. Bedoel je te zeggen dat geen van de NT-brieven is gericht aan onbekeerden of onverzekerden?
Het moet ons wel in de klem zetten:
Kennen wat en wie we zijn en wat en wie we moeten zijn.
Daar moeten we wel rekening mee houden.
Alle beloften en bedreigingen in de Bijbel hebben toch een adres?
Niemand is toch bevoegd zomaar een Bijbeltekst te stelen?
Als er staat: Ten dage als gij daarvan eet... Wie geldt dat?
Als er staat: U is heden geboren, de Zaligmaker... Wie geldt dat?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
Het moet ons wel in de klem zetten:
Kennen wat en wie we zijn en wat en wie we moeten zijn.
Daar moeten we wel rekening mee houden.
Alle beloften en bedreigingen in de Bijbel hebben toch een adres?
Niemand is toch bevoegd zomaar een Bijbeltekst te stelen?
Als er staat: Ten dage als gij daarvan eet... Wie geldt dat?
Als er staat: U is heden geboren, de Zaligmaker... Wie geldt dat?
Ik zeg niet dat je iets moet stelen. De brieven hebben inderdaad een adres: de verbondsgemeente te Filippi bijvoorbeeld, of te Korinthe. Gezien de inhoud van de brief is deze aan de gehele gemeente gericht. Daarom mag je ook met de gehele brief werkzaam zijn aan de Gods genadetroon en niet afwachten tot je eerst zeker weet, dat je een verkorene bent. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. De Heere wil juist Zijn genade werken door middel van Zijn Woord. Dat betekent dat je dan niet bij voorbaat een deel van dat Woord feitelijk buiten beschouwing mag laten.
Je noemt zelf: "U is heden geboren de Zaligmaker." Als dat Woord in de gemeente klinkt, dan is dat werkelijk Gods spreken tot allen en een ieder: U is heden geboren! Dan is er inderdaad klem. Maar niet over de vraag: Wordt dit tegen mij gezegd, maar wel de klem: Blijf ik in mijn onbekeerlijkheid, of geef ik me door genade over aan deze Zaligmaker?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala

Bericht door Isala »

Panny schreef:Er is misschien een verlangen om God, Zijn Woord en geboden lief te hebben zoals Hij van ons vraagt. Maar het lukt ons niet.
Het verlangen om uit liefde naar Zijn geboden te leven is één van de kenteken die Johannes schrijft. Ondanks dat we hierin falen, moet het verlangen wel gekend worden. Het dagelijks struikelen hierin doet ons, als het goed is, dagelijks weer komen aan de troon der genade. Daar wordt ook geleerd wat een voorrecht het is, om onze zonden aan Hem te mógen belijden. Het is genade dat ik met al mijn zonden steeds maar weer bij Hem mag komen. Dan leer je kennen hoe slecht en zwart je bent, hoe zondig, hoe dwaas en onvolkomen in jezelf. Maar ook hoe volkomen en gepast het offer van Jezus Christus.
Panny schreef:Je zou kunnen zeggen: zorgen deze kentekenen niet juist voor meer twijfel dan dat ze ons bemoedigen?
Er kunnen echt tijden zijn dat deze kentekenen je in de twijfel brengen, vooral als je ver bij Hem vandaan bent. Je hart is dor of lauw. Je geweten gaat bij deze kentekenen spreken. Er is maar één weg terug, de weg van belijdenis van zonden.
Maar als Johannes zegt in vers 10: Die in den Zone Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven, dan betekent dat dat de Heilige Geest dat in ons hart gelegd heeft.
(zie ook wat de kanttekeningen hierbij zeggen: Dat is, is door den Heiligen Geest, Die het geloof in hem gewrocht heeft, in zijn hart hiervan overtuigd en verzekerd, Joh. 3:33.)
Als je deze overtuiging mag kennen, dan kan het hart niet anders zeggen dan: God heb ik lief, want Hij heeft uit genade naar mij omgezien en Hij heeft mijn smeking gehoord!
Hora est!
Panny

Bericht door Panny »

Mooie antwoorden Isala!

De vaste grond van het geloof is alleen de genade van God in Christus voor de grootste der zondaren.
Niets uit ons, maar een gave van God, tot Zijn eer!
Plaats reactie