Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Terri

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Terri »

modesto schreef:De een richt de opvoeding van de kinderen zo in, de ander zus. Ik heb in deze discussie geen heldere argumenten gelezen dat zo Bijbelser zou zijn dan zus. Ik heb ook geen overtuigende argumenten gelezen dat zo beter voor het kind zou zijn dan zus. Ik bewonder elke ouder die hun roeping om hun kinderen in Godsvrucht op te voeden serieus neemt, of ze het nu zo doen of zus doen.
Eerlijk en helder.
Achter elke keuze namelijk ligt ook een verhaal en omstandigheden.
Wij zien aan wat voor ogen is, of anders gezegd, achter elke voordeur zijn weer keuzes gemaakt waar wij niet altijd onze vinger op kunnen leggen.
Daarom wees voorzichtig met uitspraken die de ander veroordelen als die het anders doet.

Ook ik ben altijd thuis geweest bij m'n kinderen.
Maar ik vond het wel jammer dat ik m'n beroep niet meer kon uitoefenen.
Toch was het moederschap zo goed en mooi, dat deze keuze vrede gaf.
Was mijn keuze om bij de kinderen te blijven dan alleen een op Bijbelse gronden gemaakte keuze?, of 'liep het zo' , ik zal er geen stellige mening over hebben, omdat ik in de jaren '80 m'n kinderen kreeg en werken niet of nauwelijks voorkwam.
Daarom voelde ik ook geen gehijg in m'n nek om toch (hoe lastig ook) allerlei constructies te bedenken, om toch te gaan werken.
Ik besef dat het voor onze jonge moeders nu veel lastiger is.
Wel blijf ik van mening dat hele dagen op school, daarna naar de bso, te veel van het 'goede' is.
Maar dat is mijn visie. :)
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Als je man een drukke baan heeft en je hebt een gezinnetje met pakweg 6 kinderen, dan vind ik het echt onmogelijk om ook te gaan werken. Dan gaat het huishouden, gezonde maaltijd, voldoende aandacht voor kinderen en ouder wordende ouders er echt onder lijden!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrien schreef:Als je man een drukke baan heeft en je hebt een gezinnetje met pakweg 6 kinderen, dan vind ik het echt onmogelijk om ook te gaan werken. Dan gaat het huishouden, gezonde maaltijd, voldoende aandacht voor kinderen en ouder wordende ouders er echt onder lijden!
Inderdaad, Hendrien!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Hendrien schreef:Als je man een drukke baan heeft en je hebt een gezinnetje met pakweg 6 kinderen, dan vind ik het echt onmogelijk om ook te gaan werken. Dan gaat het huishouden, gezonde maaltijd, voldoende aandacht voor kinderen en ouder wordende ouders er echt onder lijden!
Inderdaad, Hendrien!
Dat kun je niet bepalen voor een ander. Als nou iedereen eens zijn eigen straatje veegt...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Inderdaad, Hendrien!
Dat kun je niet bepalen voor een ander. Als nou iedereen eens zijn eigen straatje veegt...
Dat snap ik niet. Volgens mij geeft @Hendrien slechts een simpele rekensom.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

Het is aan de ouders zelf om uit te maken wat wel of niet kan. Het is geen som, hoe verzin je het. Kinderen zijn verschillend, banen zijn verschillend, draagkracht is verschillend, niet iedereen heeft hulpbehoevende ouders.
Dodo

Bericht door Dodo »

En nu hou ik er over op. Ik ben er een groot voorstander van dat mensen zelf hun keuzes maken, in geloof en gebed. Dat kun je niet voor een ander bedenken of bedisselen.
Ik ga er van uit dat mensen het goede zoeken voor hun kinderen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Het is aan de ouders zelf om uit te maken wat wel of niet kan. Het is geen som, hoe verzin je het. Kinderen zijn verschillend, banen zijn verschillend, draagkracht is verschillend, niet iedereen heeft hulpbehoevende ouders.
Wat doe je kribbig? Niemand bedenkt of bedisselt hier iets.
@hendrien brengt alleen maar naar voren dat er slechts 7x24 uur in een week zitten. Als je man dan een drukke baan heeft en je hebt samen zes kinderen, en mogelijk nog zorgtaken, dan ben ik inderdaad benieuwd hoe je dan als moeder toch nog een betaalde baan zou kunnen hebben. Zo moeilijk is die vraag toch niet?
merel

Bericht door merel »

Ik vind het eigenlijk geen vraag wat ik zou doen als ik zes of acht kinderen zou hebben. Die heb ik gewoon niet en kan dat nu ook inschatten. Op dit moment hebben wij 4 kinderen en met hard werken en goed plannen is het goed te doen. Onze ouders wonen 150-300 km bij ons vandaan, dus structurele mantelzorg is sowieso al onmogelijk, ook al zou ik niet werken.
Mara schreef: Ik ben niet zo strikt om te stellen dat een moeder helemaal niet zou mogen werken, maar wat ik zie aan gehol en gevlieg, smorgens om 7 uur komen de auto's voorrijden waar de kindjes uitgeladen worden, bevordert niet echt de 3 RRR's, die even weg waren, maar nu toch weer terugkeerden heb ik begrepen. En in het weekend moet dan alles gedaan worden wat doordeweeks is blijven liggen, dat kan toch niet anders? Ik werk bij ouderen - opa's en oma's - die vaak lange tijd niets horen of zien van hun kinderen, omdat ze het zo druk hebben.

Acht weken na je bevalling full time gaan werken is van een andere orde dan een paar uur onder schooltijd je ergens nuttig maken, als je kinderen in de oudere basisschoolleeftijd hebt. Dit is even een voorbeeld.
Nu overdrijf je wel Mara. Een zwangerschaps- bevallingsverlof duurt 16 weken. Daarna heeft iedereen de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen en vakantie dat je ook opbouwt tijdens je verlof. Ik ben na elke zwangerschap na ongeveer 5 mnd weer aan het werk gegaan en ik ken geen moeder die na haar zwangerschap full time aan de slag gaan.

Daarnaast ken ik ook geen werkende moeder die haar kinderen rond 7 uur al in de auto laad. Bij de meeste ouders gaat het ongeveer zoals bij ons, een van beide ouders brengt de kinderen naar school en er wordt gewoon rustig thuis ontbeten.

Wat is er raar aan om op zaterdag dingen te doen die zijn blijven liggen? Zaterdag is toch geen rustdag?

Het verbaast mij wel dat ik nog steeds geen antwoord van anderen ( helma komt er nog op terug, dank!) heb gekregen op weke wijze ik als moeder onvoldoende een chr opvoeding zou kunnen geven doordat ik werk.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Dodo schreef:Het is aan de ouders zelf om uit te maken wat wel of niet kan. Het is geen som, hoe verzin je het. Kinderen zijn verschillend, banen zijn verschillend, draagkracht is verschillend, niet iedereen heeft hulpbehoevende ouders.
@hendrien brengt alleen maar naar voren dat er slechts 7x24 uur in een week zitten. Als je man dan een drukke baan heeft en je hebt samen zes kinderen, en mogelijk nog zorgtaken, dan ben ik inderdaad benieuwd hoe je dan als moeder toch nog een betaalde baan zou kunnen hebben. Zo moeilijk is die vraag toch niet?
Ik ben misschien wat overgevoelig voor gecommandeer, maar ik vind toch wel dat hier allerlei dingen voor andere mensen worden bepaald. Dat hoeft niet erg te zijn. Gods geboden zijn heilzaam voor alle mensen, maar hier en daar sluipen er toch ook nog de nodige menselijke inzettingen tussendoor.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Ik ben misschien wat overgevoelig voor gecommandeer, maar ik vind toch wel dat hier allerlei dingen voor andere mensen worden bepaald. Dat hoeft niet erg te zijn. Gods geboden zijn heilzaam voor alle mensen, maar hier en daar sluipen er toch ook nog de nodige menselijke inzettingen tussendoor.
Waar worden hier dingen voor anderen bepaald?
DDD

Bericht door DDD »

Hierboven, te beginnen bij pagina 19.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Hierboven, te beginnen bij pagina 19.
Oh, ik bedoelde in mijn laatste post.

Maar een vraag aan jou: Welke kaders zou jij aanhouden voor de opvoeding van bijv een gezin met 5 kinderen van 15-2 jaar?
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:

Maar een vraag aan jou: Welke kaders zou jij aanhouden voor de opvoeding van bijv een gezin met 5 kinderen van 15-2 jaar?
Als je dat aan mij zou vragen:
1. Afhankelijk van de baan van de man.
2. Afhankelijk van de eventuele baan van de vrouw.
3. Afhankelijk hoe druk de ouders zijn buiten de reguliere werktijden.
4. Afhankelijk van het karakter van de kinderen.
5. Afhankelijk van de financiële positie, en dan heb ik het niet over wintersport maar de primaire levensbehoeften.
6. Afhankelijk van de psychische en medische toestand van de ouders.

Toelichting punt 6:. Het kan zijn dat bijvoorbeeld de moeder op medisch/psychisch advies sterk wordt aangeraden om in ieder geval deeltijd te gaan werken wat ik in mijn omgeving bijvoorbeeld heb meegemaakt daar de moeder thuis overspannen werd.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:

Dit is wel een heel algemene vraag. Ik denk niet dat ik alle grenzen en doelen zo even zou kunnen benoemen.

Maar ik doe een poging:
Ik zou het belangrijk vinden dat de kinderen van hun tweede tot vierde in ieder geval twee of drie dagen naar de (bij voorkeur christelijke) kinderopvang gaan. Als dat te duur is, minstens de peuterspeelzaal of een voorschool.
Ik zou het belangrijk vinden dat beide ouders buitenshuis kunnen werken, als ze dat willen, zo mogelijk ook als dat minder oplevert dan dat het kost.
Ik zou het belangrijk vinden dat de kinderen vanaf hun zesde/achtste tenminste naar een kerkelijke door de weekse activiteit én naar de sportclub of scouting gaan.
Ik zou willen dat de kinderen tenminste twee jaar muziekles krijgen op een instrument van voorkeur.
Ik zou willen dat de kinderen meekrijgen dat alle mensen verschillend zijn, en dus ook verschillende werkvoorkeuren hebben, en dat er niets mis mee is om zaken uit te besteden, ook als andere mensen vinden dat je iets zelf hoort te doen.
Ik zou willen dat kinderen meekrijgen dat zij nooit moeten neerkijken op mensen die het minder getroffen hebben in het leven/ nooit moeten opkijken naar mensen die het schijnbaar beter getroffen hebben in het leven.
Ik zou het prima vinden als de praktische regelzaken als het heen en weer rijden van kinderen en het voorbereiden van de maaltijd etc. deels door een au pair of kindermeisje/ oppasmoeder gebeuren.
Ik zou de verantwoordelijkheid voor het opvoeden/oppassen niet bij de oudste kinderen neerleggen, maar totdat de jongste oud genoeg is om zelfstandig te zijn, zorgen voor oppas aan huis.

Dit alles inderdaad afhankelijk van de baan van de ouders en hun psychische en lichamelijke gezondheid. De punten die ejvl noemt, kan ik ook wel onderschrijven, behalve het feit dat er bij de man niet 'eventuele' staat.

Los daarvan ben ik voorstander van een basisinkomen voor mannen en vrouwen, zodat ouders altijd de keuze hebben om (deels) thuis te blijven en voor kinderen te zorgen. Maar ik ben er vast van overtuigd dat het voor kinderen in het algemeen niet goed is om tot hun vierde thuis te blijven.
Plaats reactie