Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Mara

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef: Zo jammer in deze discussie is dat er vanuit gegaan wordt dat werkende moeders alleen aan zichzelf denken, afhaalmaaltijden voorzetten, het huishouden versloffen, en geen tijd hebben voor hun kinderen, . Er wordt zo weinig gevraagd naar de wijze waarop je de keuze maakt en hoe die ingevuld wordt. Wel wordt er zo gelijk een stigma gedrukt op de werkende moeders. Ik zou bijna zeggen; loop eens een dag mee.
Wij praten vanuit een heel verschillende uitgangspositie, sowieso.
En er zijn allerlei argumenten voor te bedenken, maar één zal toch het belangrijkste(?) zijn: nl. je opleiding en het graag willen hebben van een betaalde baan. Toch?
Niet alleen karakter speelt een rol, maar ook allerlei persoonlijke omstandigheden.
Kennelijk voelt het als een stigma, maar ga dan eens in op de argumenten vanuit de Bijbel gegeven.
En meelopen hoeft niet, ik heb tientallen kinderen opgevangen in de loop van de jaren, in "crisissituaties", zoals hun moeder dan altijd zei: 'het is een leermoment'. (brood of sleutel vergeten, onverwacht ziek geworden of gat in knie gevallen, of moeder stond in een langdurige file).
Als jij alles buiten je werktijden klaar kunt krijgen, neem ik mijn petje voor je af.
Het zou mij niet lukken zonder oververmoeid te raken dan.
Wel heb ik de ervaring dat: eens even gaan zitten met kinderen en een belangrijk (geestelijk) gesprek voeren, vaak niet werkt.
Juist op onverwachte en ongedachte momenten geven kinderen dit aan. En is die tijd en ruimte er dan altijd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat het eraan ligt wat je doel is in het leven. Mijn voornaamste prioriteit ligt bij de kinderen en niet bij mijn werk. Als het met mijn kinderen goed gaat, gaat het met mij ook goed. Al zal ik niet ontkennen dat ik een aangenamer persoon ben als ik gewoon kan werken. Verder heb ik er voor gekozen om geen carriere te maken. Manlief en ik zijn beiden WO geschoold en hebben ons werkkring aangepast aan de kinderen. Wij hebben flexibele banen, kunnen wisselen met werkdagen, veel vrije dagen, thuiswerken etc. etc.
Huishouden doe ik gewoon zelf zonder huishoudelijke hulp. Het is hard werken, ook 's avonds als de kinderen naar bed zijn, maar met een goede, vaste planning loopt het als een trein.

En tja crisisituaties ken ik ook wel. Pas had dochterlief haar vingers dusdanig tussen de deur dat zij mij opgebeld hebben. Binnen 20 minuten sta ik dan op school om met haar naar de dokter te gaan. Op dagen dat ik voor mijn werk verder weg ben, geef ik dat door aan school en kdv en is hun vader de eerste opvang om te komen bij ziekte o.i.d.
Sleutels hebben mijn kinderen ( nog) niet bij zich en dat wil ik eigenlijk tot aan de middelbare school ook niet. En datzelfde beleid hebben mijn collega's ook. Ze blijven gewoon over. Het brood smeren wij.

En geestelijke gesprekken vinden inderdaad onverwachts plaats, maar net zoals met andere zorgen moet je daar tijd voor maken, ook als het niet uitkomt. Ik kan mij nl niet voorstellen dat het bij een niet werkende moeder wel altijd uitkomt.

En argumenten uit de bijbel gegeven. Ik heb geloof ik spreuken 31 genoemd, waarbij de deugdzame huisvrouw vooral heel druk is in huis, maar ook buitenshuis werkt om eten te verzamelen, handel bedrijft en een man heeft zittend in de poort. Ik ben blij dat mijn man en ik het echt samen doen.
helma

Bericht door helma »

Ik kom hier nog op terug; als ik wat meer tijd heb.
Als ik veroordelend ben geweest spijt me dat; dat is niet goed.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik denk dat het eraan ligt wat je doel is in het leven. Mijn voornaamste prioriteit ligt bij de kinderen en niet bij mijn werk. Als het met mijn kinderen goed gaat, gaat het met mij ook goed. Al zal ik niet ontkennen dat ik een aangenamer persoon ben als ik gewoon kan werken. Verder heb ik er voor gekozen om geen carriere te maken. Manlief en ik zijn beiden WO geschoold en hebben ons werkkring aangepast aan de kinderen. Wij hebben flexibele banen, kunnen wisselen met werkdagen, veel vrije dagen, thuiswerken etc. etc.
Huishouden doe ik gewoon zelf zonder huishoudelijke hulp. Het is hard werken, ook 's avonds als de kinderen naar bed zijn, maar met een goede, vaste planning loopt het als een trein.

En tja crisisituaties ken ik ook wel. Pas had dochterlief haar vingers dusdanig tussen de deur dat zij mij opgebeld hebben. Binnen 20 minuten sta ik dan op school om met haar naar de dokter te gaan. Op dagen dat ik voor mijn werk verder weg ben, geef ik dat door aan school en kdv en is hun vader de eerste opvang om te komen bij ziekte o.i.d.
Sleutels hebben mijn kinderen ( nog) niet bij zich en dat wil ik eigenlijk tot aan de middelbare school ook niet. En datzelfde beleid hebben mijn collega's ook. Ze blijven gewoon over. Het brood smeren wij.

En geestelijke gesprekken vinden inderdaad onverwachts plaats, maar net zoals met andere zorgen moet je daar tijd voor maken, ook als het niet uitkomt. Ik kan mij nl niet voorstellen dat het bij een niet werkende moeder wel altijd uitkomt.

En argumenten uit de bijbel gegeven. Ik heb geloof ik spreuken 31 genoemd, waarbij de deugdzame huisvrouw vooral heel druk is in huis, maar ook buitenshuis werkt om eten te verzamelen, handel bedrijft en een man heeft zittend in de poort. Ik ben blij dat mijn man en ik het echt samen doen.
Wat ik uit jouw reacties begrijp is dat je binnen een redelijke tijd beschikbaar kunt zijn voor je kind in een crisissituatie. En ook dat je de mogelijkheid hebt om thuis te werken.
Maar die mogelijkheid heeft lang niet iedere werkende moeder (of vader).
Vaak moet arbeid nu eenmaal verricht worden op de werkvloer (zorgtaken, politie, brandweer, winkel)
Er zijn moeders die op meer dan een uur reizen hun baan hebben. En niet even tussen hun team uit kunnen.
Als je op 10 minuten fietsen van school of huis een baan hebt, waarin je alles meteen kan laten vallen, is er uiteraard geen probleem.
En als je een man hebt die ook graag zorgt en kookt en stofzuigt en boodschappen doet, is dat meegenomen. Maar dat is ook niet iedereen gegeven. De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.

Ik bedoelde die bijbelse argumenten uit het blogje.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik denk dat het eraan ligt wat je doel is in het leven. Mijn voornaamste prioriteit ligt bij de kinderen en niet bij mijn werk. Als het met mijn kinderen goed gaat, gaat het met mij ook goed. Al zal ik niet ontkennen dat ik een aangenamer persoon ben als ik gewoon kan werken. Verder heb ik er voor gekozen om geen carriere te maken. Manlief en ik zijn beiden WO geschoold en hebben ons werkkring aangepast aan de kinderen. Wij hebben flexibele banen, kunnen wisselen met werkdagen, veel vrije dagen, thuiswerken etc. etc.

Wat ik uit jouw reacties begrijp is dat je binnen een redelijke tijd beschikbaar kunt zijn voor je kind in een crisissituatie. En ook dat je de mogelijkheid hebt om thuis te werken.
Maar die mogelijkheid heeft lang niet iedere werkende moeder (of vader).
Vaak moet arbeid nu eenmaal verricht worden op de werkvloer (zorgtaken, politie, brandweer, winkel)
Er zijn moeders die op meer dan een uur reizen hun baan hebben. En niet even tussen hun team uit kunnen.
Als je op 10 minuten fietsen van school of huis een baan hebt, waarin je alles meteen kan laten vallen, is er uiteraard geen probleem.
En als je een man hebt die ook graag zorgt en kookt en stofzuigt en boodschappen doet, is dat meegenomen. Maar dat is ook niet iedereen gegeven. De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.

Ik bedoelde die bijbelse argumenten uit het blogje.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hoewel velen hier blijkbaar denken dat het een Bijbelse opdracht is om 5 dagen thuis te zitten met je kinderen, is het dat niet.
Opvoeding kan gewoon op een Bijbelse manier, zolang de moeder maar parttime werkt.
Is beter voor haar en niet slechter voor de kinderen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We moesten misschien in deze hoog verlichte tijden eens meer aan de kinderen denken. We hebben gezien ieder mens, van welke geaardheid ook, wordt aanvaard, en dat zien we toch als de Grote Bevrijding? We hebben de onderdrukte Vrouwen gezien: Slaafjes van hun mannen! Goed dat het Clara Wichman instituut daar een open oog voor had!
En nu de Kinderen nog!
Na 1975, het Jaar van de Vrouw kwam het Jaar van het Kind... Maar tot op heden is de bevrijding van het Kind nog niet bar ver gevorderd. Nog altijd moeten Kinderen maar doen wat hun ouders zeggen en beslissen! Denk aan de Doop. Een Kind moet toch niets zomaar buiten zijn/haar wil opgelegd worden? Wil het Kind later voor het Hindoeïsme kiezen dan zit het opgezadeld met de Doop! Vrije keuze, het Kind moet kunnen kiezen! Vrijheid en geen dwang in de vorming van het Kind, en dat maakt de Christelijke scholen misschien wel tot een object dat onze kinderen beperkt in hun vrijheid, en hen in een bepaalde richting dwingt! .

Of... lees ik soms teveel van de andere kant? :?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Hoewel velen hier blijkbaar denken dat het een Bijbelse opdracht is om 5 dagen thuis te zitten met je kinderen, is het dat niet.
Als je 5 dagen thuiszit ben je niet alleen een slechte moeder maar ook nog lui.
Curatorium schreef:Opvoeding kan gewoon op een Bijbelse manier, zolang de moeder maar parttime werkt.
Het gaat erom dat je er bent voor je kind wanneer het je nodig heeft en ernaar streeft een vrolijke en relaxte moeder te zijn, die niet van hot naar her hoeft te rennen.

En jij noemt nu parttime, dat is dus iets heel anders dan een fulltime job!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ook zo jammer dat thuisblijfmoeders het stigma opgedrukt krijgen: ze ZITTEN thuis :bobo
Loop ook eens een dag mee zou ik zeggen ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

De discussie spitst zich nu op de werkende moeder en de thuiszittende moeder, maar ten diepste gaat het over heel andere beslissingen.
Op een dag werden man en vrouw opeens gezien als een economische eenheid.
Werd de AOW niet meer in één bedrag uitbetaald aan een getrouwd echtpaar, maar in 2 aparte gedeeltes.
Kwam er officiële post, was het opeens niet meer mevrouw Jansen, maar was de aanhef: mevrouw Smit, haar meisjesnaam.
En zo ook op het paspoort, rijbewijs, naar keuze mag de naam van de echtgenoot vermeld worden.
God ziet een echtpaar als één, een onverbreekbaar verbond.
Maar volgens de huidige richtlijnen zijn het nu 2 mensen die een gezamenlijk huishouden voeren, maar daar zijn allerlei varianten op mogelijk.
Aan de alimentatie is inmiddels erg geknabbeld. Deels is dat terecht.
Maar in feite is het de bijl geweest aan de wortel van de boom, van het christelijk huwelijk.
Had ik nog de keuze om een thuismoeder te zijn, mijn dochter heeft die niet meer. (eigenlijk).
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Goed omschreven @Mara!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dodo

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Ook zo jammer dat thuisblijfmoeders het stigma opgedrukt krijgen: ze ZITTEN thuis :bobo
Loop ook eens een dag mee zou ik zeggen ;)
Daar moet je niet te zwaar aan tillen, het is gewoon de manier van zeggen.
We zeggen ook dat dominees in een bepaalde plaats staan, maar we weten dat ze ook veel rondlopen en achter de boeken zitten.
Ezen

Bericht door Ezen »

Mara schreef:De discussie spitst zich nu op de werkende moeder en de thuiszittende moeder, maar ten diepste gaat het over heel andere beslissingen.
Op een dag werden man en vrouw opeens gezien als een economische eenheid.
Werd de AOW niet meer in één bedrag uitbetaald aan een getrouwd echtpaar, maar in 2 aparte gedeeltes.
Kwam er officiële post, was het opeens niet meer mevrouw Jansen, maar was de aanhef: mevrouw Smit, haar meisjesnaam.
En zo ook op het paspoort, rijbewijs, naar keuze mag de naam van de echtgenoot vermeld worden.
God ziet een echtpaar als één, een onverbreekbaar verbond.
Maar volgens de huidige richtlijnen zijn het nu 2 mensen die een gezamenlijk huishouden voeren, maar daar zijn allerlei varianten op mogelijk.
Aan de alimentatie is inmiddels erg geknabbeld. Deels is dat terecht.
Maar in feite is het de bijl geweest aan de wortel van de boom, van het christelijk huwelijk.
Had ik nog de keuze om een thuismoeder te zijn, mijn dochter heeft die niet meer. (eigenlijk).
Je hebt gewoon geluk gehad. Is nooit zo geweest.
In alle tijden moesten de vrouwen meewerken. Alleen van de notabelen konden ze de hele dag theedrinken.
Lees eens boeken als: Bartje, Kees de Jongen en andere uit die tijd. Hard werken door man en vrouw.
En nog vroeger ook de koters.
Spitten en niet moe worden.
positief-o

Bericht door positief-o »

Ik heb niet alle reacties kunnen lezen, maar was het 'vroeger', toen NL nog een agrarische samenleving was, ook niet heel normaal dat moeder de vrouw (mee)werkte in het boerenbedrijf? In veel agrarische samenlevingen vandaag de dag is dit nog het geval.

@Ezen: je was me net voor :)

Kortom: het verleden wordt geromantiseerd, de bijbel gelezen met die romantische bril op, en als norm gesteld voor vandaag de dag.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bij de relativering van Ezen en positief-o heb ik toch wel een vraag: maakt het voor jullie nog wat uit of dit gebeurde om:
- het hoofd boven water te houden in de bittere armoede die geleden werd, of
- de wintersport te financieren
Plaats reactie