Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
De kinderen zijn zes weken niet naar het kdv en bso geweest. Het was een behoorlijk karwei om dit rond te krijgen. En wat zeggen de kinderen? Ik zou wel weer naar juf... en juf .... willen. Daar doen wij altijd zulke leuke dingen ... Haha
Knap staaltje werk dan! Kinderen willen andere kinderen zien, althans zo gaat het hier. Alles op zijn tijd natuurlijk. 

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Ik weet ook niet beter dan dat kinderen meestal heel graag naar een kinderdagverblijf gaan. En een kinderdagverblijf is voor minder geweldige ouders ook een goede compensatie. Want er zijn best veel ouders die zelden knutselen met hun kind, en sommigen lezen niet eens iedere dag voor.
Het conservatisme van mensen die menen dat ouders (en dan vooral de moeder natuurlijk!) jarenlang thuis zouden moeten blijven vind ik werkelijk ergerlijk. Er zijn ook bepaalde dominees die het zelfs bestaan om in hun gebed in de kerk dat zo voor te schrijven. Ik vind dat onbegrijpelijk en tegelijk zo aandoenlijk onnozel. Want nauwelijks iemand neemt zoiets serieus. Dat geldt dan vanzelf ook voor de rest van het verhaal. Daar vraag je dan ook zelf om.
En wat is het gevolg? Weinig goede kerkelijke kinderopvang. Terwijl dat zo'n mooie leeftijd zou zijn om het Evangelie te vertellen.
Het conservatisme van mensen die menen dat ouders (en dan vooral de moeder natuurlijk!) jarenlang thuis zouden moeten blijven vind ik werkelijk ergerlijk. Er zijn ook bepaalde dominees die het zelfs bestaan om in hun gebed in de kerk dat zo voor te schrijven. Ik vind dat onbegrijpelijk en tegelijk zo aandoenlijk onnozel. Want nauwelijks iemand neemt zoiets serieus. Dat geldt dan vanzelf ook voor de rest van het verhaal. Daar vraag je dan ook zelf om.
En wat is het gevolg? Weinig goede kerkelijke kinderopvang. Terwijl dat zo'n mooie leeftijd zou zijn om het Evangelie te vertellen.
En bedankt!DDD schreef:Het conservatisme van mensen die menen dat ouders (en dan vooral de moeder natuurlijk!) jarenlang thuis zouden moeten blijven vind ik werkelijk ergerlijk.
Ik ben altijd nog blij als predikanten oog hebben voor echtparen die onderling besloten hebben dat de zirg voor en de opvoeding van de kinderen niet uitbesteed wordt. Zeker niet in de jongste jaren, waar de basis voor de rest van het leven gelegd wordt.DDD schreef:Er zijn ook bepaalde dominees die het zelfs bestaan om in hun gebed in de kerk dat zo voor te schrijven. Ik vind dat onbegrijpelijk en tegelijk zo aandoenlijk onnozel. Want nauwelijks iemand neemt zoiets serieus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat laatste is toch niet waar ik bezwaar tegen maak? Iedereen moet vrij zijn in het kiezen voor zelf thuis opvoeden. Ik geloof zelf niet dat het goed is voor kinderen, in de meeste gevallen althans. Maar laat er vooral ruimte zijn om kinderen volgens de eigen normen en waarden op te voeden.
Ik zou het ook ergerlijk vinden als de dominee vanaf de kansel alleen zou bidden voor kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan, en niet voor de rest.
En als jij vindt dat moeders jarenlang thuis moeten blijven, vind ik dat ergerlijk. Dat mag toch? Het is een last, die zwaar is om te dragen, en die nog niet eens heilzaam voor kinderen is ook (het eerste levensjaar uitgezonderd).
Ik zou het ook ergerlijk vinden als de dominee vanaf de kansel alleen zou bidden voor kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan, en niet voor de rest.
En als jij vindt dat moeders jarenlang thuis moeten blijven, vind ik dat ergerlijk. Dat mag toch? Het is een last, die zwaar is om te dragen, en die nog niet eens heilzaam voor kinderen is ook (het eerste levensjaar uitgezonderd).
Ik geloof dat het zeer goed is voor de kinderen. Daarom hebben we die keuze ook samen gemaakt.DDD schreef:Dat laatste is toch niet waar ik bezwaar tegen maak? Iedereen moet vrij zijn in het kiezen voor zelf thuis opvoeden. Ik geloof zelf niet dat het goed is voor kinderen, in de meeste gevallen althans. Maar laat er vooral ruimte zijn om kinderen volgens de eigen normen en waarden op te voeden.
Wie spreekt hier over 'moeten'? Last? Katharina van Bora zit tegenover me, en zegt: Het is een vreugde om het te doen.DDD schreef:En als jij vindt dat moeders jarenlang thuis moeten blijven, vind ik dat ergerlijk. Dat mag toch? Het is een last, die zwaar is om te dragen, en die nog niet eens heilzaam voor kinderen is ook (het eerste levensjaar uitgezonderd).
Heilzaam voor de kinderen, dat er een stabiele thuisbasis is, waar ze beschermd zich kunnen ontwikkelen. Op school leren ze dan vervolgens ook vaardigheden en het functioneren in sociale verbanden. Dat gebeurt thuis trouwens ook al genoeg, zeker als je meerdere kinderen hebt in verschillende leeftijden.
Bovendien denk ik dat de moeder de eerste paar jaar het meest geschikt is om de moederlijke geborgenheid te geven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kijk. Dat is dus een kwestie van zorgvuldig lezen.
Als ik stel dat ik er een hekel aan heb als mensen vinden dat (in het bijzonder) moeders thuis moeten blijven, dan is het wat vreemd om daarna te vragen wie er over 'moeten' spreekt.
Ik dus, en jij was het daar niet mee eens, gezien de reactie.
Ik ben er heilig van overtuigd dat voor het overgrote deel van de gezinnen het kinderdagverblijf een heilzaam effect heeft, vooral als daar een christelijke opvoeding wordt gegeven. Er zijn maar weinig echt goede opvoeders. De meesten kunnen hier of daar wel wat verbreding of correctie gebruiken. En het is goed voor kinderen, zeker uit wat minder ontwikkelde gezinnen, om een uitdagende en taalrijke omgeving te hebben.
Waarbij ik erken dat sommige pedagogisch medewerkers zelfs nauwelijks de Nederlandse taal beheersen, maar daar wordt nu wat aan gedaan. Het geldt echter voor een groot deel van de ouders ook. En daar wordt niets aan gedaan. Tegenwoordig zendt zelfs de radio al mensen uit die 'hun hebben' zeggen...
Als ik stel dat ik er een hekel aan heb als mensen vinden dat (in het bijzonder) moeders thuis moeten blijven, dan is het wat vreemd om daarna te vragen wie er over 'moeten' spreekt.
Ik ben er heilig van overtuigd dat voor het overgrote deel van de gezinnen het kinderdagverblijf een heilzaam effect heeft, vooral als daar een christelijke opvoeding wordt gegeven. Er zijn maar weinig echt goede opvoeders. De meesten kunnen hier of daar wel wat verbreding of correctie gebruiken. En het is goed voor kinderen, zeker uit wat minder ontwikkelde gezinnen, om een uitdagende en taalrijke omgeving te hebben.
Waarbij ik erken dat sommige pedagogisch medewerkers zelfs nauwelijks de Nederlandse taal beheersen, maar daar wordt nu wat aan gedaan. Het geldt echter voor een groot deel van de ouders ook. En daar wordt niets aan gedaan. Tegenwoordig zendt zelfs de radio al mensen uit die 'hun hebben' zeggen...
Nu heb je het meer over incompetentie bij ouders en over opvoedingsondersteuning. Klopt dat?DDD schreef:Kijk. Dat is dus een kwestie van zorgvuldig lezen.
Voor het tweede deel van mijn post zou je het zo kunnen omschrijven. Maar ik vind het woord niet gelukkig. Ouders kunnen binnen hun talenten en mogelijkheden er alles aan doen om hun kinderen goed op te voeden, terwijl ze toch geen rijke leeromgeving bieden en pedagogisch gezien in sommige opzichten tekort schieten. Wij struikelen allen in vele.
En daarom is het goed als kinderen niet alleen door één ouderpaar maar door een gemeenschap (of dat nu een meergeneratiegezin met sociale controle uit de buurt, of een kinderdagverblijf is, maakt voor het principe niet uit, zij het dat een kinderdagverblijf meer garanties geeft voor opvoedkundige kwaliteit) worden opgevoed.
Ouders zijn in mijn ogen niet zozeer incompetent. Maar hun opvoeding behoeft aanvulling, omdat niemand de wijsheid in pacht heeft en het goed is voor kinderen in leerrijke omgeving op te groeien. En ik kan het weten, want ik ben niet in zo'n omgeving opgegroeid.
En daarom is het goed als kinderen niet alleen door één ouderpaar maar door een gemeenschap (of dat nu een meergeneratiegezin met sociale controle uit de buurt, of een kinderdagverblijf is, maakt voor het principe niet uit, zij het dat een kinderdagverblijf meer garanties geeft voor opvoedkundige kwaliteit) worden opgevoed.
Ouders zijn in mijn ogen niet zozeer incompetent. Maar hun opvoeding behoeft aanvulling, omdat niemand de wijsheid in pacht heeft en het goed is voor kinderen in leerrijke omgeving op te groeien. En ik kan het weten, want ik ben niet in zo'n omgeving opgegroeid.
Wel vreemd dat de Schepper dat dan vooral en allereerst opdraagt aan die gebrekkige ouders.DDD schreef:Voor het tweede deel van mijn post zou je het zo kunnen omschrijven. Maar ik vind het woord niet gelukkig. Ouders kunnen binnen hun talenten en mogelijkheden er alles aan doen om hun kinderen goed op te voeden, terwijl ze toch geen rijke leeromgeving bieden en pedagogisch gezien in sommige opzichten tekort schieten. Wij struikelen allen in vele.
Waar kun je dat uit de bijbel afleiden dan?
Kinderen zijn Gods gave aan een echtpaar.DDD schreef:Waar kun je dat uit de bijbel afleiden dan?
Sterker, ze zijn een erfdeel des Heeren. Als de verbondsrelatie wordt doorgetrokken naar het nageslacht.
In het OT zie je al dat de Heere de ouders opdraagt om de kinderen op te voeden in de vreze des Heeren. In het NT gaat het tegen kinderen en ouders vooral om hun wederzijdse relatie en de verhoudingen daarin. Ik lees nergens van een buurt of dagverblijf of andere generaties die daarin een grote mede-verantwoordelijkheid hebben.
Ik vind dit echt in meerdere opzichten een drogreden.
Kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Dat is iets heel anders. En daarnaast mogen ouders daar als geleende panden voor zorgen. Dat is een heel duidelijke bijbelse lijn, die de primaire verantwoordelijkheid van ouders voor het welzijn van hun kinderen (en niet andersom) niet uitsluit.
Dat Gods verbondsrelatie met de mensen niet via het kinderdagverblijf verloopt, staat hier helemaal niet ter discussie.
Er is echter - ik heb er nooit speciaal op gelet- weinig aanleiding om te denken dat ouders anders dan via het dorp of 'het gezelschap op de weg' voor hun en elkaars kinderen zorgden. Er waren sowieso geen kerngezinnen, zoals in onze tijd. Meergeneratiegezinnen waren de norm, en kleine bredere sociale verbanden die mede de opvoeding vormgaven. Dat is gewoon een kwestie van cultuurhistorie.
Het is zelfs nog maar de vraag of je het woordje ouders uit de bijbel wel goed uitlegt als je dat beperkt tot de vader en de moeder van een kind. Maar goed, daar heb ik geen studie van gemaakt. Ik denk echter -in lijn met de HC- dat je dat veel breder moet opvatten.
En dat er in die tijd geen kinderdagverblijven waren doet niet ter zake. Ik beroep mij toch ook niet op een uitdrukkelijk bijbels gebod om kinderen naar een kinderdagverblijf te brengen? Ik beweer alleen dat het voor het geheel van de samenleving in de meeste gevallen beter is, als dat wel gebeurt.
En dat je niet leest van meerdere generaties die daarin verantwoordelijkheid hebben, is echt een kwestie van beter lezen. Je hoeft slechts bij Genesis te beginnen.
Kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Dat is iets heel anders. En daarnaast mogen ouders daar als geleende panden voor zorgen. Dat is een heel duidelijke bijbelse lijn, die de primaire verantwoordelijkheid van ouders voor het welzijn van hun kinderen (en niet andersom) niet uitsluit.
Dat Gods verbondsrelatie met de mensen niet via het kinderdagverblijf verloopt, staat hier helemaal niet ter discussie.
Er is echter - ik heb er nooit speciaal op gelet- weinig aanleiding om te denken dat ouders anders dan via het dorp of 'het gezelschap op de weg' voor hun en elkaars kinderen zorgden. Er waren sowieso geen kerngezinnen, zoals in onze tijd. Meergeneratiegezinnen waren de norm, en kleine bredere sociale verbanden die mede de opvoeding vormgaven. Dat is gewoon een kwestie van cultuurhistorie.
Het is zelfs nog maar de vraag of je het woordje ouders uit de bijbel wel goed uitlegt als je dat beperkt tot de vader en de moeder van een kind. Maar goed, daar heb ik geen studie van gemaakt. Ik denk echter -in lijn met de HC- dat je dat veel breder moet opvatten.
En dat er in die tijd geen kinderdagverblijven waren doet niet ter zake. Ik beroep mij toch ook niet op een uitdrukkelijk bijbels gebod om kinderen naar een kinderdagverblijf te brengen? Ik beweer alleen dat het voor het geheel van de samenleving in de meeste gevallen beter is, als dat wel gebeurt.
En dat je niet leest van meerdere generaties die daarin verantwoordelijkheid hebben, is echt een kwestie van beter lezen. Je hoeft slechts bij Genesis te beginnen.
Ik vraag me af iof bij de keuze om de jonge kinderen niet zelf thuis te verzorgen maar dat door anderen buitenshuis te laten doen (of dat nu gastouder, opa en oma of het kinderdagverblijf is, doet er niet toe) altijd het belang van het kind voorop staat. Regelmatig is dat het belang van de hypotheek (die op twee inkomens is afgesloten) of het belang van de ouders (die geen van beiden zin hebben om het werkzame leven op te geven).
Die verwisseling van motieven komt wel vaker voor. Er zullen heel wat moeders een zucht van verlichting slaken omdat na de vakantie de scholen weer beginnen, en die opluchting komt niet alleen voort uit hun bezorgdheid om de intellectuele ontwikkeling van hun kroost. Maar bij scholen ben ik wel overtuigd van het nut voor het kind, terwijl ik dat van kinderopvang niet voor ieder kind op iedere leeftijd ben. Er zullen kinderen enorm genieten van opvang en daar wel bij varen. Er zullen ook kinderen zijn die behoefte hebben aan de rust en geborgenheid van thuis.
Die verwisseling van motieven komt wel vaker voor. Er zullen heel wat moeders een zucht van verlichting slaken omdat na de vakantie de scholen weer beginnen, en die opluchting komt niet alleen voort uit hun bezorgdheid om de intellectuele ontwikkeling van hun kroost. Maar bij scholen ben ik wel overtuigd van het nut voor het kind, terwijl ik dat van kinderopvang niet voor ieder kind op iedere leeftijd ben. Er zullen kinderen enorm genieten van opvang en daar wel bij varen. Er zullen ook kinderen zijn die behoefte hebben aan de rust en geborgenheid van thuis.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat een deel van de kinderen liever thuis is. Het is de vraag of het daarbij ook beter voor hen is om thuis te blijven, natuurlijk. Soms moet je juist dingen leren waar je niet zo op zit te wachten. Dat hoort ook bij de opvoeding.
Ik zie er in mijn omgeving overigens weinig, de meeste kinderen gaan met heel veel plezier naar de kinderopvang en zijn niet blij als ze een dagje thuis kunnen blijven. Daarbij speelt de wijk waarschijnlijk ook wel een rol, als er verder geen andere kinderen op straat zijn is het thuis ook minder plezierig.
Ik zie er in mijn omgeving overigens weinig, de meeste kinderen gaan met heel veel plezier naar de kinderopvang en zijn niet blij als ze een dagje thuis kunnen blijven. Daarbij speelt de wijk waarschijnlijk ook wel een rol, als er verder geen andere kinderen op straat zijn is het thuis ook minder plezierig.