Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Dodo
Ik heb me ook altijd afgevraagd wat er nou klopte van dat verhaaltje dat menstruerende vrouwen het eten zouden laten bederven.
Vroeger hoefden op boerderijen deze vrouwen dan niet te kazen, of andere dingen. Ik kan me er niets bij voorstellen, maar ze zogen zoiets toch ook niet uit de duim?
Vroeger hoefden op boerderijen deze vrouwen dan niet te kazen, of andere dingen. Ik kan me er niets bij voorstellen, maar ze zogen zoiets toch ook niet uit de duim?
Sommige mensen hechten nog veel waarde aan de oud testamentische wetten.
Lees Leviticus 15 maar eens...
Lees Leviticus 15 maar eens...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Couscous, mahimahi, klopklop.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
- Dodo
Hier ook. Lekker met de warmte.Lassie schreef:Pastasalade.
Zo sprak ik laatst iemand die de hondsdagen een soort scheppingsorde achtte. Je kon hoog of laag springen volgens die persoon, maar alles bederft tijdens de hondsdagen sneller, zelfs in de koelkast.
Vandaar mijn opmerking.
Mara was dat zeker niet, want het was een hij.
Vandaar mijn opmerking.
Mara was dat zeker niet, want het was een hij.
- Dodo
Ik heb dit gisteren gemaakt, wel met wat minder suiker. Maar ik had een vraag: waarom moet het rietsuiker zijn? Het geeft het geheel een bruine kleur, en ziet er daarom niet aantrekkelijk uit, ook niet citroenig. Maakt het verschil als ik het met honing of gewone suiker zou doen?Zita schreef:Zelfgemaakte citroenlimonade. Da's echt lekker!
5 citroenen even verwarmd in de magnetron (dan krijg je er meer sap uit, geen idee waarom), en uitgeperst. Dat leverde ongeveer 300 ml sap op. Daar heb ik 220 gram rietsuiker bij gedaan en het al roerend laten koken tot alle suiker was opgelost. Gefilterd door een koffiefilter (omdat ik geen zeef blijk te hebben) en in een fles gegoten. Een klein beetje siroop blijkt genoeg te zijn voor een groot glas limonade. Ik vind het heerlijk met koolzuurhoudend water, maar met gewoon water is natuurlijk ook prima.
Het kan ook prima met gewone suiker, denk ik. Ik had alleen rietsuiker in huis, vandaar dat mijn versie rietsuiker bevat.Dodo schreef:Ik heb dit gisteren gemaakt, wel met wat minder suiker. Maar ik had een vraag: waarom moet het rietsuiker zijn? Het geeft het geheel een bruine kleur, en ziet er daarom niet aantrekkelijk uit, ook niet citroenig. Maakt het verschil als ik het met honing of gewone suiker zou doen?Zita schreef:Zelfgemaakte citroenlimonade. Da's echt lekker!
5 citroenen even verwarmd in de magnetron (dan krijg je er meer sap uit, geen idee waarom), en uitgeperst. Dat leverde ongeveer 300 ml sap op. Daar heb ik 220 gram rietsuiker bij gedaan en het al roerend laten koken tot alle suiker was opgelost. Gefilterd door een koffiefilter (omdat ik geen zeef blijk te hebben) en in een fles gegoten. Een klein beetje siroop blijkt genoeg te zijn voor een groot glas limonade. Ik vind het heerlijk met koolzuurhoudend water, maar met gewoon water is natuurlijk ook prima.
- Dodo
Oké, bedankt. Soms moet je echt de kleine lettertjes van een recept opvolgen voor een goed resultaat, maar de volgende keer wordt het dus gewone suiker. Ik spaar al allerlei potjes en flesjes voor dit soort lekkers. Vorige week heb ik rozebottels geplukt en jam gemaakt. Het voelt armoedig om rozebottels te plukken op de openbare weg, uit een gemeenteplantsoen, maar de jam is lekker.
(als ik 'gemeenteplantsoen' intik, word ik vermaand door de spellingcontrole, hij stelt voor er 'gemeenteplantschoen' van te maken
)
(als ik 'gemeenteplantsoen' intik, word ik vermaand door de spellingcontrole, hij stelt voor er 'gemeenteplantschoen' van te maken

Bij de Jumbo verkopen ze biologische limonadesiroop in verschillende smaken. Wij hebben de blauwe bes genomen. En die is heerlijk.Dodo schreef:Ik heb dit gisteren gemaakt, wel met wat minder suiker. Maar ik had een vraag: waarom moet het rietsuiker zijn? Het geeft het geheel een bruine kleur, en ziet er daarom niet aantrekkelijk uit, ook niet citroenig. Maakt het verschil als ik het met honing of gewone suiker zou doen?Zita schreef:Zelfgemaakte citroenlimonade. Da's echt lekker!
Ik meen dat ze ook aardbei en ranjasmaak hebben.
Veel van die andere siroopjes zijn vaak te zoet of hebben een chemische nasmaak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik altijd diksap van Roosvicee. Veel lekkerder dan alle siroopjes m.i.Mara schreef:Bij de Jumbo verkopen ze biologische limonadesiroop in verschillende smaken. Wij hebben de blauwe bes genomen. En die is heerlijk.Dodo schreef:Ik heb dit gisteren gemaakt, wel met wat minder suiker. Maar ik had een vraag: waarom moet het rietsuiker zijn? Het geeft het geheel een bruine kleur, en ziet er daarom niet aantrekkelijk uit, ook niet citroenig. Maakt het verschil als ik het met honing of gewone suiker zou doen?Zita schreef:Zelfgemaakte citroenlimonade. Da's echt lekker!
Ik meen dat ze ook aardbei en ranjasmaak hebben.
Veel van die andere siroopjes zijn vaak te zoet of hebben een chemische nasmaak.
's Zomers zet ik vaak een kan in de koelkast met water, schijven citroen / limoen en munt. Niks geen toegevoegde suiker of andere troep.
Roosvicee - de laxo en de bosvruchten - heb ik al jaren vaak in de koelkast staan. Die is idd heel lekker.Vorst schreef:
Ik altijd diksap van Roosvicee. Veel lekkerder dan alle siroopjes m.i.
's Zomers zet ik vaak een kan in de koelkast met water, schijven citroen / limoen en munt. Niks geen toegevoegde suiker of andere troep.
Suiker mag best af en toe in een fris drankje, wij doen geen suiker in koffie en thee.
Ik heb ook stevia - de poedervorm - maar als zoetstof vinden wij dat niet lekker.
Meestal drink ik gewoon water, ik heb altijd een kan vers water in de koelkast staan.
Maar de kinderen willen wel eens een smaakje en dan is het meestal de boomgaardsap van AH of dubbelfriss light.
Ze drinken geen cola en die blikjes "opwekkende drankjes" blieven ze al helemaal niet, dus ga ik niet al te krampachtig doen over een glas limo met wat suiker.
Tot nu toe heeft geen enkel kind een gaatje in het gebit.
Frequentie is erg belangrijk inderdaad. Af en toe suiker kan geen kwaad natuurlijk.Mara schreef:Roosvicee - de laxo en de bosvruchten - heb ik al jaren vaak in de koelkast staan. Die is idd heel lekker.Vorst schreef:
Suiker mag best af en toe in een fris drankje, wij doen geen suiker in koffie en thee.
Ik heb ook stevia - de poedervorm - maar als zoetstof vinden wij dat niet lekker.
Meestal drink ik gewoon water, ik heb altijd een kan vers water in de koelkast staan.
Maar de kinderen willen wel eens een smaakje en dan is het meestal de boomgaardsap van AH of dubbelfriss light.
Ze drinken geen cola en die blikjes "opwekkende drankjes" blieven ze al helemaal niet, dus ga ik niet al te krampachtig doen over een glas limo met wat suiker.
Maar het nadeel is dat je er erg aan went, en suiker is niet alleen slecht voor je gebit...
Overigens kan je bij light-producten ook vraagtekens plaatsen vanwege de aspartaam. Ik koop dat in ieder geval nooit.
We hebben de Free, die is volgens de verpakking vrij van toegevoegde suikers en zoetstoffen.Vorst schreef:Frequentie is erg belangrijk inderdaad. Af en toe suiker kan geen kwaad natuurlijk.Mara schreef:Roosvicee - de laxo en de bosvruchten - heb ik al jaren vaak in de koelkast staan. Die is idd heel lekker.Vorst schreef:
Maar het nadeel is dat je er erg aan went, en suiker is niet alleen slecht voor je gebit...
Overigens kan je bij light-producten ook vraagtekens plaatsen vanwege de aspartaam. Ik koop dat in ieder geval nooit.