Let wel ene preek is de andere niet. Iemand als Philpot had ook wel aandacht en preekte ook wel over Christus, maar versmald het evangelie ernstig hij preekt(e) alleen voor Gods volk. Dus er kan veel aandacht voor Christus zijn maar toch nog een versmald evangelie.Nowhere schreef:Al is het ervaren van Christusprediking ook subjectief.Johann Gottfried Walther schreef:Ik wilde het los van bepaalde kerkverbanden bespreken.-DIA- schreef:Het ging toch over de Christusprediking? Nu hoor je aan alle kanten van een Christus-verduistering in de rechterflank van de Ger Gem.?Johann Gottfried Walther schreef:Kan de discussie over de GG niet ergens anders (ander topic) worden gevoerd?
Als we het daarover hebben dan komt dit vanzelf aan de orde. Deze beschuldiging (die wel een realiteit is in sommige kerken, maar anders dan de meesten hier denken) wordt ook ten onrechte aan de leer van de Kerk (Bijbel en Drie form. v. Enigheid, daarop gegrond) verweten, en dat moet toch wel weerlegd worden, of bewezen aan de hand van de Bijbel en belijdenis. Anders blijven we met een zware beschuldiging zitten die in feite nog niet is weerlegd. Iedereen lijkt hierin vaag te zijn.
Laten we niet veranderen, er veranderd al genoeg, en laten we getrouw proberen te blijven. En laten we onderzoeken of de zogenaamde Christus-verduistering ook een realiteit is in de behoudende (Oud) Geref. Gem. (in Ned.). Ik vind het een zware beschuldiging.
Maar voor wat betreft GG zie Ds. Harinck, die signaleert
Huidige preken kennen niet die warme Christusprediking. Er is soms maar heel weinig van Jezus in de preek te vinden.
Van een predikant gaat het verhaal dat hij absoluut de Christus niet preekt. Dat hij het Evangelie ernstig versmald. Ik noem geen namen en ook niet uit wat voor een kerkverband. Maar onlangs mocht ik deze predikant beluisteren en het was dus echt niet zo! Christus stond in al Zijn heerlijkheid centraal van begin tot het einde!
Maar dat kom erg weinig voor. Als Christus op Bijbelse wijze gepreekt wordt. Zullen ook de aspecten van het evangelie Bijbels gepreekt worden, oproep tot geloof en bekering. Maar goed dat kom ik weer op de discussie etalage vs. evangeliedrang.
Langer geleden las ik preken van ene oudvaders, zeer ernstig (over de zonde en zondekennis), dacht soms zelf gaat hij niet te ver, maar toen hij bij Christus aankwam was er ook ernstige aandacht, en werd Christus echt geschilderd en aangeprezen.