Voeding in het gezin

merel

Re: Voeding in het gezin

Bericht door merel »

Dan ligt het er ook aan waar en hoe jij boodschappen doet. Ik doe 1 keer in de week boodschappen en haal altijd zoveel mogelijk seizoensprodukten, maar het lukt ons wel. Meestal haal ik 20 kg bildstar aardappelen voor € 5,00 en de sperziebonen heb ik afgelopen week gehaald voor €1,95 per kg, watermeloen voor € 2,99, 7 kg tomaten voor € 2,95, bloemkool voor €0,99, spinazie 1500 gram €1,99 etc, 2 kg aarbeien € 3,95 etc. etc. Het klopt inderdaad dat als je de boodschappen bij de AH haalt dat je wel de hoofdprijs betaald, maar er zijn genoeg winkels en bedrijven waar het voor veel minder kan.

Wij zijn met 6 personen ( waarvan 4 kleine kinderen) en gemiddeld gaat er bij ons ongeveer 7 kg fruit en 7 kg groente per week doorheen. Daarnaast ongeveer 20 kg aardappelen per 3 weken en 14 liter melk/karnemelk per week en 4 pakken yoghurt, 15 eieren Brood haal ik in de aanbieding bij de bakker op woensdag ( 6 volkoren broden per week voor € 7,00). Vlees haal ik via mijn vader, kaas op de markt en zo kom je een eind voor weinig geld
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik snap best als je in de gelegenheid bent om goedkoop AGF te kopen dat je dan voordeliger uit zal zijn dan bijv. bij AH, maar ik persoonlijk ga geen kilometers meer rijden voor wat voordeliger, benzine is ook duur!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Btw: hello fresh is duuuuur :o
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Lassie

Bericht door Lassie »

Niet lusten? Dat kennen wij hier niet in huis. Mijn man en ik zijn er wel van overtuigd dat veel is aangeleerd. Mijn man kreeg bijv. vroeger altijd brinta pap met suiker voor geschoteld. Lekker zoet hmmm. Tot dat hij het zonder ging eten.
Wij zijn bij onze zoon dat anders gaan doen. Vooral puur pap te gaan eten zonder toevoeging van bijv. suiker. En ik vind het wel grappig om te zien als hij bij mijn schoonouders bijv. pap krijgt en er zit suiker door. Dan hoeft hij het echt niet.

Misschien zijn wij dan wel een van de uitzonderingen, laag opgeleid. Wij vinden gezonde voeding echt super belangrijk. Niet alleen voeding maar ook beweging.

@Hello fresh is gewoon enorm duur. Dat is voor rijke mensen (en luie mensen :huhu )..
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat de verschillen tussen hoog- en laagopgeleiden in kerkelijke en traditionele gemeenschappen relatief klein zijn. Er is veel meer wederzijdse uitwisseling. Voor veel mensen is de kerk nog de enige plaats waar zij mensen van buiten hun directe sociale omgeving ontmoeten. Die sociale stratificatie is mijns inziens ook een groot probleem in onze moderne maatschappij. Maar dat heeft met voeding in het gezin slechts zijdelings te maken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik zeg niet dat "lageropgeleiden" voedsel niet belangrijk vinden, ik denk alleen dat zij niet altijd de middelen hebben om altijd de nodige/aanbevolen/juiste hoeveelheid voedingsmiddelen te kopen .
Lassie

Bericht door Lassie »

Denk niet dat daar heel veel mee te maken heeft. Wij leven ook van 1 salaris. Wij hebben dan wel het voorrecht dat we in een omgeving zitten waar veel boeren hun producten te koop aanbieden. Het is soms wel even puzzelen, maar ik merk qua gezondheid dat ik me het beste voel bij veel groenten, fruit, noten en zaden te eten. Voor mij zelf hooguit 1 keer in de week vlees.

@Merel, ik ken dat ook wel van vriendjes. Bij ons is het dan neefjes/nichtjes of kinderen van vrienden. Wij hadden pas twee kinderen van vrienden over de vloer en ik had knijpfruit bij me en verse jus d orange (we zaten op de camping). De oudste van 9 zei: dat lust ik niet.

Overigens tijdens de vakantie eten wij wel gezellig een gebakje of een koek bij het drinken. Het is toch een klein beetje een feestje.

Zelf vind ik koken erg leuk en daarom vind ik het ook erg interessant als het gaat om voeding.
DDD

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik zeg niet dat "lageropgeleiden" voedsel niet belangrijk vinden, ik denk alleen dat zij niet altijd de middelen hebben om altijd de nodige/aanbevolen/juiste hoeveelheid voedingsmiddelen te kopen .
Ik geloof dat niet. Dat is maar een klein deel van het probleem. Het is veel meer een kwestie van instelling. Zuurkool is niet duur, en doperwtjes zijn ook niet duur. Wortelen en uien zijn ook niet duur. Dan heb je al voor drie dagen in de week een gezonde maaltijd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik makkelijk praten heb. Maar het is toch onmiskenbaar zo dat hierbij echt niet alleen geld een rol speelt. Halfvolle melk hoeft ook niet duur te zijn.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Lassie schreef:Niet lusten? Dat kennen wij hier niet in huis. Mijn man en ik zijn er wel van overtuigd dat veel is aangeleerd. ..
Veel is gewoonte en aangeleerd ja! Maar niet altijd. Ken iemand die houd gewoon echt niet van rauwe groenten, nooit van gehouden zelfs.
En je ziet ook dat sommige tegen bepaalde groenten gewoon niet goed kunnen.
Maar ik zie ook wel bijv. bij een nichtje die denkt dat ze al voordat ze het ooit geproefd heeft dat ze het niet lekker vind, dat is natuurlijk onzin.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Van heel uitgesproken smaken of structuren kan ik me voorstellen dat je ze echt niet lust. Haring, paling, oesters, glibberige speklappen enzovoorts. Maar geen bruinbrood of geen melk lusten vind ik aanstelleritis. Zeker als je ergens te gast bent, is het wat mij betreft bij niet-favoriete kostjes gewoon hap-slik-weg, en dankjewel dat ik mee mocht eten.
Lassie

Bericht door Lassie »

Johann Gottfried Walther schreef:
Lassie schreef:Niet lusten? Dat kennen wij hier niet in huis. Mijn man en ik zijn er wel van overtuigd dat veel is aangeleerd. ..
Veel is gewoonte en aangeleerd ja! Maar niet altijd. Ken iemand die houd gewoon echt niet van rauwe groenten, nooit van gehouden zelfs.
En je ziet ook dat sommige tegen bepaalde groenten gewoon niet goed kunnen.
Maar ik zie ook wel bijv. bij een nichtje die denkt dat ze al voordat ze het ooit geproefd heeft dat ze het niet lekker vind, dat is natuurlijk onzin.
Tuurlijk dat geloof ik ook. Ik zelf kan niet tegen de combinatie van ui en peen. Waar dat door komt? geen idee. Ik lust het wel, maar het komt er bij mij gewoon gelijk weer uit. Verder kan je mij alles voorschotelen (muv dierlijke melk producten dat neem ik liever niet aangezien ik daar dan heel ziek van word).
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Lassie schreef:Niet lusten? Dat kennen wij hier niet in huis. Mijn man en ik zijn er wel van overtuigd dat veel is aangeleerd.
In principe ben ik het er wel mee eens. Kinderen (en volwassenen) kunnen bepaald voedsel leren eten.
Maar er zijn ook uitzonderingen. Mijn nicht blijkt een bijzonder sterk reuk- en smaakvermogen te hebben. En dat zit haar behoorlijk in de weg. Het meeste voedsel is voor haar (op dit moment) gewoonweg te sterk. Soms moet ze zelfs tijdens de maaltijd ergens anders in de kamer gaan zitten omdat ze de geuren van hetgeen de anderen eten niet aan kan. Dat wat ze wel aan kan, eet ze apart. Dus pasta (zonder iets erbij) op één bord. En dan rauwe paprika op een ander bord. En een paar stukjes komkommer op weer een ander bord. Het mixen van smaken is voor haar dus heel heftig.
Wij gewone mensen kunnen ons daar vaak geen voorstelling van maken en het stuit ook op veel onbegrip bij bijvoorbeeld restaurants.
Hoe ouder men wordt, hoe minder heftig het reuk- en smaakvermogen wordt, en hopelijk kan mijn nicht dan beter met smaken en geuren om gaan.
Dodo

Bericht door Dodo »

Maar dat is een uitzondering. Daar heeft de gemiddelde ouder, met het gemiddelde kind, niet zoveel aan.
De meeste kinderen kunnen prima bijna alles leren eten. En als ze iets niet lusten, is dat vaak tijdelijk. Een paar jaar later valt het wel goed. Dus niet teveel drukte van maken, en het meeste komt vanzelf goed.
En het is heel goed als ze ook eens bij een ander eten. Die zet andere dingen op tafel, en kinderen ervaren dan soms dat ze meer lusten dan ze denken.
Mara

Bericht door Mara »

In de supermarkt aangekomen bleek ik mijn winkelwagenmuntje niet bij me te hebben. Ik ging naar de servicebalie om geld te wisselen. Vóór mij stonden enkele klanten die allen een bus babymelkpoeder moesten hebben.
Dat staat in die supermarkt nu achter slot en grendel.
De laatste klant, een jonge vader, schoot in de rode vlekken toen bleek dat de verkoopster geen blik meer had van het soort dat hij moest hebben.
Het lijkt mij een heel akelig gevoel, dat je om bepaalde reden geen eten kunt kopen voor je baby.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Vanaf vandaag hebben we een nieuwe fruitsoort, genaamd de Pluot, in de fruitschaal.
75% pruim en 25% abrikoos. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie