Christelijke muziek als achtergrondmuziek?

Plaats reactie
Panny

Christelijke muziek als achtergrondmuziek?

Bericht door Panny »

Hoe denken jullie over het opzetten van christelijke muziek (met gezongen tekst) als achtergrondmuziek, bijvoorbeeld tijdens het werk?
Dus zonder dat je echt goed kan luisteren naar de gezongen teksten omdat je ondertussen druk ben met andere dingen.
Ik zet vaak muziek op tijdens mijn werk omdat ik me dan beter kan concentreren/afsluiten van de omgeving. Maar merk dan wel dat de teksten grotendeels langs je heen gaan.
Valt dit ook niet onder het ijdel gebruiken van Gods Naam? En kun je dan beter bijvoorbeeld klassieke muziek opzetten zonder religieuze inhoud?
Luther
Contacteer:

Re: Christelijke muziek als achtergrondmuziek?

Bericht door Luther »

Panny schreef:Hoe denken jullie over het opzetten van christelijke muziek (met gezongen tekst) als achtergrondmuziek, bijvoorbeeld tijdens het werk?
Dus zonder dat je echt goed kan luisteren naar de gezongen teksten omdat je ondertussen druk ben met andere dingen.
Ik zet vaak muziek op tijdens mijn werk omdat ik me dan beter kan concentreren/afsluiten van de omgeving. Maar merk dan wel dat de teksten grotendeels langs je heen gaan.
Valt dit ook niet onder het ijdel gebruiken van Gods Naam? En kun je dan beter bijvoorbeeld klassieke muziek opzetten zonder religieuze inhoud?
In dit soort gevallen zet ik altijd orgelmuziek op.
Maar dat doet zich niet veel voor. Als ik me moet concentreren, kan ik geen muziek verdragen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Panny schreef:Hoe denken jullie over het opzetten van christelijke muziek (met gezongen tekst) als achtergrondmuziek, bijvoorbeeld tijdens het werk?
In dit soort gevallen zet ik altijd orgelmuziek op.
Maar dat doet zich niet veel voor. Als ik me moet concentreren, kan ik geen muziek verdragen.
Als jet per se moet dan toch liever instrumentaal. Als je teksten als achtergrond gebruikt wordt vaak Gods Naam ijdelijk gebruikt. Over het algemeen is achtergrondmuziek niet voor meditatie bedoeld, en wordt het in de praktijk zo ook niet gebruikt, zover ik weet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Valt dit ook niet onder het ijdel gebruiken van Gods Naam?
Mijn inziens niet.
Onder ijdel gebruik van Gods naam versta ik lastering en spot, niet als hij geprezen word.
Overigens vind ik het wel uitlokking van lastering als men die muziek pleegt af te spelen in gelegenheden waar niet iedereen godsdienstig is en de nodige irritatie uit kan lokken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Op vrijdag zit ik alleen op kantoor ( de andere 3 zijn dan vrij) dan zet ik vaak klassiek op of ook wel eens de RO, heerlijk!
jjchris

Bericht door jjchris »

Ik maak me schuldig aan het luisteren van christelijke rapp. Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik ook van, hee dit is niet zo respectvol. Maar als je dan de teksten leest en hoord dan sta je echt versteld. Wat een goede inhoud. Sinsdien heb ik niet zo'n probleem meer met christelijke muziek met een andere melodie. Maar ik snap wel dat het voor iemand die het niet gewend is een beetje schokkend overkomt . En je. Dat zet ik op tijdens studeren :)

Verstuurd vanaf mijn SM-P900 met Tapatalk
DDD

Bericht door DDD »

Is het niet overgeestelijk om te vereisen dat je iedere zin meeluistert? Dan zou het ook al zonde zijn als je even afdwaalt met je gedachten tijdens een autorit met geestelijke muziek op.

Zoiets mag misschien consequent schijnen, maar is volgens mij toch een gevolg van een verkeerd godsbeeld.
Plaats reactie