Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Desiree

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

Vanavond over de Agapè.

Onlangs ook een preek over gehoord, en daarbij moet ik nog grinniken. Het was zo praktisch en liefdevol.

Maar dit was ook heel mooi, heel diep. Eigenlijk niet te beschrijven.

Mooi is dat, dankbaar voor zulke mannen in dienst van Gods Koninkrijk.

God is Liefde.

"'t Is een stroom van Uw genade,
waar 'k U ontmoeten mag".
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Romeinen 14
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.

Kinderen van God
- Het leven
- Het sterven
- De Eigenaar

De inhoud van de preek kwam erg overeen met de inhoud van zondag 1:

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet, waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Panny

Bericht door Panny »

Ik luisterde een preek over Efeze 3:
17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;
18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,
19 En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Bijzonder dat vers 18 spreekt over het ten volle begrijpen van de liefde van Christus.
En in vers 19 schrijft Paulus dat de liefde van Christus de kennis te boven gaat.

Er staat een serie van 3 preken over Efeze 3 van dominee Verweij op prekenweb. Aanrader!
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Zondag met de buurman op de camping meegeweest naar ds. Roos in Barneveld. Het was de eerste keer dat ik als Hersteld Hervormde een GGiN dominee hoorde. Hij preekte nabetrachting HA enhet was een indrukwekkende preek waar ik van begin tot eind geboeid naar heb zitten luisteren. Omdat ik toch vaak wat kritische berichten lees op dit forum over dit kerkverband wil ik graag dit bericht hier ook plaatsen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ouddorp schreef:Zondag met de buurman op de camping meegeweest naar ds. Roos in Barneveld. Het was de eerste keer dat ik als Hersteld Hervormde een GGiN dominee hoorde. Hij preekte nabetrachting HA enhet was een indrukwekkende preek waar ik van begin tot eind geboeid naar heb zitten luisteren. Omdat ik toch vaak wat kritische berichten lees op dit forum over dit kerkverband wil ik graag dit bericht hier ook plaatsen.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
Om je te kunnen verantwoorden is het naar mijn gevoel nodig om te weten wat een ander denkt en leert.
Vandaar dat ik ook niet schuw om soms een dienst in de plaatselijke PKN te beluisteren.
Ook al weet ik ongeveer wat ik kan verwachten.
Maar mijn principe is: Niet ongehoord veroordelen, maar eerst onderzoeken of alles naar de gezonde leer is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:
Maar mijn principe is: Niet ongehoord veroordelen, maar eerst onderzoeken of alles naar de gezonde leer is.
Dus dit is jou doel van preken beluisteren? Dan gaat het hier al helemaal fout.
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:
Wat is hier onbijbels aan??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Dat zou niet het hoogste doel van preken beluisteren moeten zijn. Uiteraard moet er wel onderzocht worden, maar dat is toch niet het hoofddoel? Dat zou wat wezen..
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Dat zou niet het hoogste doel van preken beluisteren moeten zijn. Uiteraard moet er wel onderzocht worden, maar dat is toch niet het hoofddoel? Dat zou wat wezen..
Wat is dan volgens jou wel dat hogere doel?
Helaas blijkt dat hier en daar met een uitgeschoven antenne geluisterd moet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mulder

Bericht door mulder »

Dit werd bij ons benadrukt in een weekdienst drie weken geleden.
Vele rechtszinnige mensen toetsen alleen de preek aan de doctrine. Dia lijkt ook zo te werk te gaan.
Vervolgens doet men niks met de boodschap en wacht men maar af. Het enige wat ze dan met de prediking doen is controleren, controleren en nog een keer controleren... Daar is prediking niet voor bedoelt!

Wat een armoe!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic i.p.v. op de persoon, a.u.b.
Vagari

Bericht door Vagari »

mulder schreef:Dit werd bij ons benadrukt in een weekdienst drie weken geleden.
Vele rechtszinnige mensen toetsen alleen de preek aan de doctrine. Dia lijkt ook zo te werk te gaan.
Vervolgens doet men niks met de boodschap en wacht men maar af. Het enige wat ze dan met de prediking doen is controleren, controleren en nog een keer controleren... Daar is prediking niet voor bedoelt!

Wat een armoe!
Ik zoek alvast dekking maar toch wil ik dit even zeggen.

Wat je beschrijft is natuurlijk triest en inderdaad armoedig. Maar ik ken ook zoveel mensen die niet op God gewacht hebben en zelf iets met de prediking hebben gedaan. Dat is even armoedig.

Als je niet persoonlijk door de Heere bent geroepen, ken je God net zo min als diegenen die maar afwachten. En leef je met een zelf verzonnen god. Speur de Bijbel maar eens door op het woord: wachten. Dat staat er zo vaak zo mooi in.

Wist je dat echt wachten trouwens ontzettend moeilijk is?
Isala

Bericht door Isala »

mulder schreef:Vele rechtszinnige mensen toetsen alleen de preek aan de doctrine.
Een preek toetsen aan 'de' doctrine is levensgevaarlijk. Een preek toetsen aan de Bijbel is zeer verstandig. Een preek toetsen aan de Bijbel onder leiding van de Heilige Geest is zeer leerzaam.
Vagari schreef:Speur de Bijbel maar eens door op het woord: wachten. Dat staat er zo vaak zo mooi in.
Het wachten in de Bijbel verwijst meestal naar een actief wachten, ook wel verwachten.
Volhardend wachten met je heel je hart, en op je knieën.

Afwachten is wachten om het even wat de consequentie is.
Hora est!
DDD

Bericht door DDD »

Vagari schreef:
mulder schreef:Dit werd bij ons benadrukt in een weekdienst drie weken geleden.

Wat een armoe!
Ik zoek alvast dekking maar toch wil ik dit even zeggen.

Wat je beschrijft is natuurlijk triest en inderdaad armoedig. Maar ik ken ook zoveel mensen die niet op God gewacht hebben en zelf iets met de prediking hebben gedaan. Dat is even armoedig.

Als je niet persoonlijk door de Heere bent geroepen, ken je God net zo min als diegenen die maar afwachten. En leef je met een zelf verzonnen god. Speur de Bijbel maar eens door op het woord: wachten. Dat staat er zo vaak zo mooi in.

Ik ben wel heel benieuwd naar drie bijbelteksten die jouw betoog ondersteunen. Op het eerste gezicht zou ik er niet één weten, maar dat zegt niet alles.

Ik ben dus op zoek naar een bijbeltekst die een ongelovige aanspoort om te wachten op de Heere.
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:
Wat is hier onbijbels aan??
Gaat het er bij het preekluisteren niet om "Wat spreekt de Heere tot me?"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten