Wist je dat...

-DIA-

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
mulder schreef:Wel mooi, maar slechte journalistiek.
Ds Van Belzen en Mondria gaan ook al jaren voor in OGG's zonder dat er sprake is van een tijdrede of GBS dienst. Terwijl de correspondentieband niet zover rijkt, zover ik ingelicht ben. Dus is het dezelfde situatie als genoemd in het ND bericht.
En ook als een dominee als Van Belzen doordeweeks ergens in een GG in het land preekt zitten er vaak meer OGG'ers en GGiN'ers in de kerk dan GG'ers.
Ik heb zelfs het idee dat er steeds meer GG'ers wegblijven.
Wist je dat Ds. van Belzen nog de authentieke Gereformeerde Gemeente-stijl preekt?
Dezelfde style dus als de OOGiN en GGiN gewend zijn.
Als de prediking veranderd dan is het niet verwonderlijk dat andere kerken komen luisteren.
Het valt trouwens niet alleen op bij ds. van Belzen, maar ongeveer alle 'traditioneel-behoudende' GG-predikanten.
Wat 10 jaar nog onmogelijk scheen groeit als vanzelf: GG-dominees op GGiN en OGGiN kansels.
Eenheid in leer is sterker dan kerkverbanden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
keesjanm

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef: Wat 10 jaar nog onmogelijk scheen groeit als vanzelf: GG-dominees op GGiN en OGGiN kansels.
Dit is een van de tekenen van doorgaande verrechtsing.
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Panny schreef:
Ds Van Belzen en Mondria gaan ook al jaren voor in OGG's zonder dat er sprake is van een tijdrede of GBS dienst. Terwijl de correspondentieband niet zover rijkt, zover ik ingelicht ben. Dus is het dezelfde situatie als genoemd in het ND bericht.
En ook als een dominee als Van Belzen doordeweeks ergens in een GG in het land preekt zitten er vaak meer OGG'ers en GGiN'ers in de kerk dan GG'ers.
Ik heb zelfs het idee dat er steeds meer GG'ers wegblijven.
Wist je dat Ds. van Belzen nog de authentieke Gereformeerde Gemeente-stijl preekt?
Als de prediking veranderd dan is het niet verwonderlijk dat andere kerken komen luisteren.
Het valt trouwens niet alleen op bij ds. van Belzen, maar ongeveer alle 'traditioneel-behoudende' GG-predikanten.
Wat 10 jaar nog onmogelijk scheen groeit als vanzelf: GG-dominees op GGiN en OGGiN kansels.
Ik heb eigenlijk juist het idee dat dominee Van Belzen juist geen traditionele GerGem dominee is.

Ik hoor in mijn omgeving steeds meer GerGemmers die niet meer gaan als hij doordeweeks komt preken.
Het gaat dan vooral om het feit dat de nodigingen van het Evangelie aan alle hoorders eigenlijk helemaal ontbreekt.
En dat hij Christus niet preekt voor zondaren (onvoorwaardelijk) maar eigenlijk alleen voor 'bekeerde' mensen.

Ook zijn de preken van ds. Van Belzen wat exegese betreft anders dan de meeste andere GerGem dominees.
Zie ook bijvoorbeeld het boek 'Zin en mening' van ds. Moerkerken over de uitleg van de Bijbel.
Ik herinner me preken van ds. Van Belzen over de schipbreuk van Paulus en de kolokwinten uit 2 Koningen 4.
De preken gaan dan niet over de gebeurtenis in de tekst zelf maar het wordt zo uitgelegd alsof het bekeringsgeschiedenissen zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of je nou echt kunt zeggen dat ds. Van Belzen op een authentieke GG-stijl zou preken. Maar in ieder geval vind ik dit wel opmerkelijk, inderdaad. Ik heb lang gedacht dat alleen de uiterste rechterflank zich niets van de kerkelijke regels aantrok. Daar zijn best veel mensen ongelukkig mee (geweest). Er heeft nooit iets over in de Saambinder gestaan. Het blijkt dat ook een meer gematigde rechterflankdominee nu voorgaat in een BHP-gemeente. Misschien hebben de linkerflankmensen de regels verkeerd begrepen. Of is er inmiddels een gewoonterecht ontstaan om door de weeks buiten de eigen kerk te preken.

Uit kerkpolitiek oogpunt vind ik dat heel goed. Allereerst hoef je dan geen andere predikanten te corrigeren en toch kun je zo de bezwaren van de meer gematigde GG-ers tegen de gegroeide praktijk wegnemen. (Ik weet niet of dat de bedoeling is, hoor, maar het is wel het effect.) En daarnaast past het ook in de wens van de dominee om bijeen te brengen wat bijeen hoort.

En dan nog een praktische mededeling voor mensen die een enorm artikel hierover verwachten op grond van de link naar het ND: de rest van het artikel gaat over buurtzorg in Arnemuiden en een hagenpreek. Dat heeft het ND weer slim bekeken;-) Via Blendle voor 25 cent.

https://blendle.com/i/nederlands-dagbla ... 4-5_582567
Marco

Bericht door Marco »

Niet helemaal. Dat het tussen GG en OGG voorkomt is geen nieuws. Tussen GG en CGK wel. Zeker gezien de doelgroep van het ND die meer heeft met CGK dan met OGG.
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Wist je dat Ds. van Belzen nog de authentieke Gereformeerde Gemeente-stijl preekt?
Eenheid in leer is sterker dan kerkverbanden
.
Dat het tien jaar geleden onmogelijk leek, en nu normaal lijkt, kan ook een aanwijzing zijn dat deze predikanten opgeschoven zijn. Of dat de GG aan het 'verrechtsen' (ik blijf dat spreken in links en rechts lelijk vinden) is.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Wist je dat Ds. van Belzen nog de authentieke Gereformeerde Gemeente-stijl preekt?
Dat is dus echt niet waar.
Lees eens preken van Ds. Kersten, Honkoop, Vergunst enzovoorts. Dan zul je zien dat zij gewoon middel-predikanten waren in plaats van indelingen in links of rechts.
Auto

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Hier ben ik toch niet mee eens. Ik denk zelf dat ds Van Belzen een eigen stijl heeft die aansprekend is voor een groot aantal OGG'ers en dat is een nieuwe stijl in vergelijking met de huidige preekstijlen binnen de OGG. Zijn stijl verschilt toch heel erg van de authentieke stijl die je bij ds Smits, Vd Poel, Slager, Monster en DuMarchie vindt. Als je alleen al de inhoudt van de prediking van ds Smits en ds Monster ziet tov de prediking zoals ds Van Belzen brengt, zit er een enorm verschil tussen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dat is altijd oogluikend toegestaan, en bovendien is dat een kerkverband waarmee men wel een officiële correspondentieband heeft.
Met de CGK is dit voor het eerst en derhalve uniek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Dat is altijd oogluikend toegestaan, en bovendien is dat een kerkverband waarmee men wel een officiële correspondentieband heeft.
Voor de GG dan misschien, ds Weststrate stond een paar weken eerder op dezelfde kansel.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Dat was wel voor een GBS dienst, dacht ik.
Het unieke hiervan is dat het geen extra naampje draagt.
Auto

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:Dat was wel voor een GBS dienst, dacht ik.
Het unieke hiervan is dat het geen extra naampje draagt.
De collecte was voor het GBS, maar de kerkenraad van Nieuwkoop heeft de dienst belegd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Luther schreef:
Voor de GG dan misschien, ds Weststrate stond een paar weken eerder op dezelfde kansel.
Zeker, en twee weken later ds. D. Berure en over twee weken ds. W. Pieters. Ik vind het een mooi initiatief!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik vind het initiatief ook mooi.
Bijzonder vind ik ook dat ds. Silfhout zijn medewerking hieraan verleent. Hij is volgens mij ook redelijk deskundig op het gebied van (kerk)recht...
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou haast zeggen: je liegt.

Maar dat mag natuurlijk niet. En het zou voor misverstanden kunnen zorgen.

Dominee Silfhout weet absoluut van kerkrecht, maar jij hebt wel een onderschrift...
Plaats reactie