Geloof en dieren

Plaats reactie
Van Ewijk

Geloof en dieren

Bericht door Van Ewijk »

Dit onderwerp kwam in mij op na het verlies van onze Golden die wij na twaalf jaren hebben moeten laten inslapen.
Zoals elk verlies en de verwerking die daarbij hoort speelt mijn geloof ook hierin een (leidende) rol.
Bidden en bezinning kwamen beide aan de orde.
God heeft in mijn leven immers een rol in alle dingen en er is geen factor waarbij ik hem buiten sluit.

Het zal echter verschillen van persoon tot persoon hoe men hier in staat en hoe ver.
En de mening in hoeverre wat gepermitteerd is en wat niet, menigeen steekt zelfs een kaarsje ter kerke op, de ander vind dit onjuist.
En zo is er nog wat op te noemen.
Mijn vraag is, hoe staat u tegenover dit onderwerp en wat speelt zorg voor dieren voor rol in uw geloofsbeleving?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl

Re: Geloof en dieren

Bericht door ejvl »

In een beschrijving van ds vd Poel las ik eens dat hij z'n hond een schop had gegeven waar hij achteraf enorm last van had omdat de mens goed voor de dieren moet zorgen.
Al wordt er natuurlijk nog volop vlees gekocht van dieren die een erbarmelijk leven gehad hebben.

Maar ook voor zorg voor dieren mag mijns inziens gebeden worden en op God vertrouwen daarin. Ook met bijvoorbeeld ziekte.
Dieren zoals honden zijn meestal te vertrouwen in tegenstelling tot de mens. Ik kan mij voorstellen dat er een grote emotionele band kan zijn waardoor dit automatisch mee kan spelen in het gebed.
Mara

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:Dit onderwerp kwam in mij op na het verlies van onze Golden die wij na twaalf jaren hebben moeten laten inslapen.
Zoals elk verlies en de verwerking die daarbij hoort speelt mijn geloof ook hierin een (leidende) rol.
Bidden en bezinning kwamen beide aan de orde.
God heeft in mijn leven immers een rol in alle dingen en er is geen factor waarbij ik hem buiten sluit.

Het zal echter verschillen van persoon tot persoon hoe men hier in staat en hoe ver.
En de mening in hoeverre wat gepermitteerd is en wat niet, menigeen steekt zelfs een kaarsje ter kerke op, de ander vind dit onjuist.
En zo is er nog wat op te noemen.
Mijn vraag is, hoe staat u tegenover dit onderwerp en wat speelt zorg voor dieren voor rol in uw geloofsbeleving?
Ach, allereerst sterkte hiermee.
Het is altijd weer moeilijk om afscheid te nemen van een geliefd huisgenootje, dat is een huisdier vaak.
In Spreuken staat: De rechtvaardige kent het leven van zijn beest
Ik maak daaruit op dat we goed voor de dieren moeten zijn, hen niet nodeloos moeten pijn doen.
De dieren liggen door onze schuld mede in een verdorven staat en moeten ook sterven.

We hebben al heel wat huisdieren aan de dood afgestaan. Het is telkens weer net zo verdrietig, met een intens gevoel van rouw, vooral dat nooit meer, komt bij mij altijd erg boven.
Ik steek geen kaarsje aan, maar neem wel een rouwperiode hoor.
Toen de kinderen klein waren, begroeven we samen met hen de cavia, poes, of het konijntje in een doos, ergens in het veld.
Met een hond gaat dat niet.
Dat is het enige nadeel van een huisdier, je moet er eens afscheid van nemen. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Ds Olie heeft er een serie preken aan gewijd: Heere, Gij behoudt mensen en beesten.

Vaak worden huisdieren veel te laat uit hun lijden verlost. Omdat de eigenaar er zoveel emoties bij heeft.
Dan wordt er onnatuurlijk mee gedokterd en ge-opereerd. Het diier bewijs je daar echt geen dienst mee.
Wie oprecht van zijn beest houdt neemt er op tijd afscheid van.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Ds Olie heeft er een serie preken aan gewijd: Heere, Gij behoudt mensen en beesten.

Vaak worden huisdieren veel te laat uit hun lijden verlost. Omdat de eigenaar er zoveel emoties bij heeft.
Dan wordt er onnatuurlijk mee gedokterd en ge-opereerd. Het diier bewijs je daar echt geen dienst mee.
Precies! Van elke mug die mij 's nachts wakker houdt, neem ik binnen 5 minuten afscheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:
refo schreef:Ds Olie heeft er een serie preken aan gewijd: Heere, Gij behoudt mensen en beesten.

.
Precies! Van elke mug die mij 's nachts wakker houdt, neem ik binnen 5 minuten afscheid.
Houd jij daar oprecht van?
- Niet meer zo actief -
Marco

Bericht door Marco »

Worden dieren behouden?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marco schreef:Worden dieren behouden?
Nee, maar op de nieuwe aarde zullen er wel dieren zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:
Luther schreef:

.
Houd jij daar oprecht van?
Niet van hun wakker-houd-acties; wel van het afscheid nemen daarna...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Waarom zou euthanasie op dieren wel geoorloofd zijn?
ejvl

Bericht door ejvl »

Omdat dieren geen ziel hebben en het in dat geval wel uit hun lijden verlossen is. Uiteraard niet zomaar toepassen.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Zita schreef:Waarom zou euthanasie op dieren wel geoorloofd zijn?
Euthanasie :quoi .... bij dieren is dat nieuw voor mij.
Moeten die ook een euthanasieverklaring tekenen? :hum
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Marco schreef:Worden dieren behouden?
Er word beweerd dat dieren geen ziel hebben, ik heb daar toch enigszins bedenkingen over gezien dat als er in mijn ogen sprake is van liefde en karakter er ook sprake is van een ziel.
Over behouden worden, in tegenstelling tot de mens heeft het dier geen erfzonde begaan dus waarom niet?
Maar dit laat ik lekker aan ieder persoonlijk over.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie