Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; Ef4:2huisman schreef:Edg schreef:Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat we nu mensen niet meer vervloeken als ze een andere dogmatiek hebben.Mara schreef:Je onderschrijft ze dus niet?Edg schreef: Wat betreft de 3FvE, deze moet je ook in zn tijd lezen met vervolging en doodstraf en hun kader.
Wie Jezus niet lief heeft die is een vervloeking. Daar kunnen wij niet over oordelen. Andere dogmatiek betekent niet per definitie dat men Jezus niet lief heeft.
Deze houding kan al snel verworden tot een Eli's houding. Weten wij nog te spreken met vastheid omdat Gods Woord ons door de werking van Gods Geest dierbaar is geworden?
Ik ben bang dat het liefelijker worden geen werk van Gods Geest is maar het aannemen van een kameleon-gestalte. Wij kunnen met alle winden mee en overal zit wel wat goeds in zeker als je er ook nog een goed gevoel aan overhoud.
Beste Huisman,
Ik begrijp je bezorgdheid over de kerk, ik heb deze ook alleen over andere punten dan jij/u. Jezus zegt: hebt goede moed ik heb de wereld overwonnen. Daarom ben ik niet bang, ook niet voor andere Christenen die andere standpunten hebben. God gaat door met zijn werk om zijn Kerk te vergaderen en Zijn Koninkrijk te bouwen. Daar in zullen Christenen van allerlei pluimage in zitten.
Nogmaals het oordeel is niet aan ons. Wij moeten slechts op de vruchten zien. Reformatorisch of niet. Ik ken de 'overdopers' niet en ken hun vruchten niet. Maar wat als zij nou wel vruchten laten zien?
Ik wil waken om polemisch hen te bejegenen maar eerder te zoeken wat we samen in Christus hebben. Als dat gevonden wordt dan zijn er meningsverschillen maar geen breekpunten. Als er geen gemeenschap is in Christus zal het vanzelf uit elkaar gaan.
God is Rechter, niet wij.